Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit"— Esityksen transkriptio:

1 ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
Työpajapäivä

2 ISOverstaan kehittäjäyhteisö
65 oppilaitosta ( ) 56 lukiota ja 9 ammatillista oppilaitosta Etelä-Savosta, Kainuusta, Pirkanmaalta, Pohjois-Karjalasta, Pohjois-Savosta ja Uudeltamaalta Noin opiskelijaa, joista ammatillisessa koulutuksessa Noin 3000 opettajaa. Ketä mukana, ketä laatukriteerit koskevat? Hallinnoija: Kuopion kaupunki Henkilöstö: Koordinaattori, toimistosihteeri, atk-suunnittelija, verkko-opetuksen asiantuntija (3 pv/vko) Rahoitus: Jäsenmaksut, hankerahoitus (Oppimisympäristöt, OPH)

3 Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto
Täydennys- koulutus Virtuaaliluokka-palvelut Oppituntitallenteita, samanaikaisopetusta, verkkoneuvotteluja Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Missä laatu näkyy, mitä huomioitava? Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Opetustarjonta Moodle-verkkokurssit, virtuaaliluokkakurssit

4 ISOverstaan strategia 2010-2012
Hyväksytty Käyttöön Mihin strategiassa sitouduttu? Mitä merkitsee laadun kannalta?

5 KEHITTÄJÄYHTEISÖ Kehittäjäyhteisö kokoaa osaamispääoman ja kanavoi sen yhteiseksi hyödyksi verkostossa. Menestystekijät Toimenpiteet Päämäärä 2012 Yhteisöllisyyttä ja innovatiivisuutta tukevat verkostorakenteet Keskinäinen luottamus, vuorovaikutus ja aktiivinen osallistuminen verkostossa (verkostokyvykkyys) ISOverstaan jäseniksi otetaan suomalaisten koulutuksenjärjestäjien toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitoksia. Huolehditaan laajentuvan verkoston ja monipuolistuvan verkostotoiminnan jatkuvasta kehittymisestä tulevaisuuden koulutustarpeet huomioiden. Osallistavan organisoitumisen ja sujuvien toimintaprosessien välityksellä tuetaan yhteisöllisyyttä, aktiivista osallistumista ja innovatiivisuutta kehittäjäyhteisössä. Edistetään ammatillista, alueellista ja kollegiaalista verkostoitumista. ISOverstas toimii avoimessa vuorovaikutuksessa muiden kehittäjäyhteisöjen kanssa ja seuraa aktiivisesti tulevaisuuden kehitysnäkymiä. Luottamusta rakennetaan ja osallistumista aktivoidaan avoimella viestinnällä, erilaisilla tapaamisilla sekä yhteisillä palveluilla. ISOverstas toimii aktiivisena ja luotettavana verkostona kehittäen verkko-oppimista vuorovaikutuksessa muiden kehittäjäyhteisöjen kanssa. Miksi laatua? Laatu/luotettavuus

6 PALVELUT ISOverstaan palvelut toimivat väylinä osaamisen jakamiseen verkostossa. Menestystekijät Toimenpiteet Päämäärä 2012 Monipuolinen, pitkäjänteinen ja vetovoimainen opetustarjonta Verkostotoimintaa ja verkko-oppimista edistävät laadukkaat tukipalvelut Ammatillista uudistumista ja verkostoitumista tukeva täydennys-koulutus ISOverstaassa  kehitetään monipuolinen, pitkäjänteisesti suunniteltu opetustarjonta. Kurssitarjonnalla mahdollistetaan keskeiset lukio-opinnot opetussuunnitelman mukaisesti. Ammatillisen koulutuksen opetustarjontaa monipuolistetaan vuosittain. Jatketaan kurssipohjien tuottamista verkoston opettajien käyttöön. Kannustetaan ja perehdytetään opettajia monimediaisten oppimateriaalien tuottamiseen, jakamiseen ja hyödyntämiseen. Verkoston palveluja kehitetään käyttäjälähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti uusinta pedagogista ja teknologista tietoa soveltaen. Jatketaan oppilaitosten perehdyttämistä ISOverstaan palveluihin. Tuetaan pedagogisen ja teknisen tuen mallin jalkauttamista oppilaitoksessa. Täydennyskoulutuksen tarvetta kartoitetaan säännöllisesti. Jatketaan koulutusyhteistyötä yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. ISOverstas tuottaa, kokoaa, ylläpitää ja jakaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja Mitä laatu on?

7 OSAAMINEN Osaaminen on ISOverstaan keskeinen voimavara, jonka vahvistamiseen ja jakamiseen etsitään jatkuvasti uusia keinoja Menestystekijät Toimenpiteet Päämäärä 2012 Innovatiivinen johtajuus ja verkostoituneet työyhteisöt Jatkuvasti uudistuva asiantuntijuus / ammatillisuus Verkko-opetuksen ja sisältötuottamisen monipuolinen osaaminen ja aktiivinen käyttö Jakamisen kulttuuri Tuetaan innovatiivista johtajuutta ja työyhteisöjen verkostoitumista järjestämällä täydennyskoulutusta sekä mahdollisuuksia kokemusten vaihtamiseen ja vertaistukeen. Järjestetään täydennyskoulutusta tasapuolisesti eri kohderyhmille ja alueille. Tarjotaan joustavia osallistumisvaihtoehtoja esim. virtuaalitilaa hyödyntäen. Edistetään ammatillista uudistumista myös oppilaitoskohtaisten ja muiden kehittämisryhmien avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia ja kannustetaan osaamisen monipuoliseen jakamiseen. Vahvistetaan jakamisen kulttuuria lomalla uusia yhteistyökäytänteitä oppilaitoksissa ja verkostossa. Verkko-opintojen ja monipuolistuvien oppimisympäristöjen avulla vahvistetaan opiskelijoiden opiskelu- ja työelämävalmiuksia. ISOverstaassa sovelletaan verkostojohtamista ja henkilöstö toimii verkostoituneesti . Verkoston tuottama osaaminen palvelee erilaisia oppilaitoksia. Verkostossa sovelletaan uusinta pedagogista ja teknologista tietoa. Miten laatua saadaan? Mitä laatu edellyttää?

8 TUKIPROSESSIT Viestintä Laatu Resurssit
Avoin ja aktiivinen sisäinen viestintä Verkosto: tiedotus-suunnitelman mukaisesti Oppilaitokset: opettajat ja opiskelijat Ulkoinen viestintä Kehittäjäyhteisöjen osaamista ja kokemuksia jaetaan vastavuoroisesti esim. sosiaalista mediaa hyödyntäen. Jatkuva laatutyö Luottamus, avoimuus ja yhteisöllisyys Palaute, itsearvointi, laatuajattelu Mallit, ohjeet, käytänteet, vertaistuki Täydennyskoulutus ja yhteiset sisällöt Laatukriteerit Verkkopalvelujen ja verkko-sisältöjen valtakunnalliset ja kansainväliset laatukriteerit ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit (keväällä 2010) Kestävä talous Jäsenmaksut Hankerahoitus Maksulliset lisäpalvelut jäsenille Jatkuva tukiprosessi

9 Taustaa laatukriteerityölle
Mitä jo on tehty, missä ollaan?

10 ISOverkoston verkkokurssit – tuotantomalli (2007)
Perehtyminen verkkopedagogiikkaan – koulutusta ja kirjallisuutta Perehtyminen Moodle -oppimisympäristöön Oppimateriaalien valinta ja uusien tuottaminen (ISOpooli) Kurssin pilotointi ja edelleen kehittäminen Kurssisuunnitelman työstäminen Kurssin rakentaminen Moodleen Käyttö omassa koulussa ISOverkoston kurssipohjaksi verkoston opettajien vapaaseen käyttöön sellaisenaan tai muokattuna tekijänoikeussopimukset ISOverkoston maksulliseen verkkokurssitarjontaan

11 Verkkokurssin ”juoni” Moodlessa
Verkkokurssin ”juoni” Moodlessa Oppiminen Koli & Silander 2002, Silander & Koli 2003 pohjalta: Aika Oppimis-tilanne 1 Oppimis-tilanne 2 jne. Ohjaus & arviointi Ohjaus & arviointi Oppimis-tehtävä/aihio Oppimis-tehtävä/aihio Aikaisempi tietämys ja osaaminen Tavoitteena oleva osaaminen Yksilön oppimisprosessi Yhteisöllinen prosessi Moodlen aihelaatikot

12 Suunnitelmarunko verkkokurssille
Suunnitelmarunko verkkokurssille Kurssin oppimistavoitteet ja pedagoginen malli Aihekokonaisuus ja tavoite Väline Materiaali Mihin oppijan havainnoinnin tulisi kohdistua? Miten oppija prosessoi tietoa? Mitä oppija tekee? Tavoite

13 Materiaalien vienti ISOpooliin ja niiden metatiedot
ISOverkoston verkkokurssin arviointikehikko Toteutettu ISOverkoston aikana (2004) Materiaalien vienti ISOpooliin ja niiden metatiedot Oppiminen Yhteisöllisyys Aktiivisuus/autenttisuus Reflektiivisyys Materiaalit Ohjaus

14 ISOverstaan verkko-opetustarjonnan toteuttaminen
Opetusta tarjoava koulu 1. Päätös tarjottavista verkko-kursseista 2. Ohjaus ja palkkio sovittu Koulun perustiedot järjestelmään 4. Saatu ilmoittautu-minen ja maksu-sitoumus 5. Moodle-tunnusten hankinta opiskelijalle 6. Kurssipäivä-kirja ja lasku opiskelijan kotikoululle, palkkio opettajalle Verkko-opettaja 1. Verkko-kurssi ISO-verstaan Moodleen 2. Kurssitiedot ISOverstaan kurssitarjontaan 3. Saatu kurssille ilmoittautum. sähköpostilla 4. Alku-ohjeet ja tunnukset opiskelijalle 5. Ohjaus-prosessi ja arviointi 6. Kurssi-päiväkirja kansliaan 7. Palaute ja jatko-kehitys Opiskelijan kotikoulu 1. Päätös ISOverstaan verkkokurs-sien käytöstä 2. Opiskelijan kurssivalinnan hyväksyminen ja ilmoittaminen verkkokurssille 3. Maksusitoumus lähetetään 4. Mahdollinen lähiohjaus ja loppukoe 5. Kurssipäiväkirja 6. Kurssisuoritus omaan järjestelmään 7. Laskun maksaminen Opiskelija 1. Neuvottelu verkkokurssin valinnasta opon / rehtorin kanssa 2. Opo tai rehtori ilmoittaa opiskelijan verkkokurssille 3. Alkuohjeet ja tunnukset verkko-opettajalta 4. Opiskelu verkkokurssilla (mahd. lähiohjaus ja kokeet omalla koululla) 5. Opiskelija antaa kurssipalautteen ja saa arvosanan ISOverstas vastaa verkko-opetustarjonnan rakentamisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta

15 Jaettu visio on organisaation tärkein yhteinen menestysrakenne (Peter Senge)


Lataa ppt "ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google