Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskusten markkinoinnin johtamisen kehittäminen Työryhmän yhteenveto 9.8.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä isoja ja pieniä tekoja…
Kuopion maaseutuohjelma
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
KAUPPAKESKUSTEN TURVALLISUUSJOHTAMINEN Seminaari
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
NEO-ACT OY Kierrätysalan sosiaalisen yrityksen toimintamalli
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä Top Leader Työpajan 2 ( ) yhteenveto Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien.
1 EMO LEADER-HANKKEET LEADER-HANKKEET Riihimäen toimisto • hakemusten vastaanotto • Eteläinen Asemakatu 2 A • Riihimäki •
Esitys Juha Mieskolainen
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
Yrittäjätalon imago 1. Imagon suunnittelua ­1.6. aloituspalaveri ­20.6. taustamateriaali opiskelijoille, aikataulutus ­Elo-syyskuu: taustamateriaalin.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen Kysely yrittäjille.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Heinolan Tanssikerhon oma seura analyysi 2/23/15.
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Harri Sirén1 TULOKSELLISUUS, PALKINTA JA NEUVOTTELUTOIMINTA.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Nummelan Palloseura Hockey ry SWOT - Analyysi
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
MAKSETTU HOTELLIHUONE. SISÄÄNKIRJAUTUMISEN AJANKOHTA. VAHINGON RAJOITTAMINEN. JANIKA KAITO & SUSANNA KAINSALO M2A.
SUURI matkakohde, PIENET resurssit Savonlinnan Seudun Matkailu Oy Tj. Pia Kokki.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.
TOIMENKUVAKARTTA / SEURAN JOHTO. TOIMENKUVAN SISÄLTÖ / SEURAN JOHTO PJ:  Johtokunnan kokoon kutsuminen ja seuran toiminnan johtaminen  Seuran toiminnan.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Tiekartta hyviin lähiöihin
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Liiketoimintasuunnitelma
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskusten markkinoinnin johtamisen kehittäminen Työryhmän yhteenveto

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Tausta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskustoimiala kehittynyt ja monipuolistunut. Kauppakeskusten markkinoinnin johtamisesta on tullut yhä tärkeämpi osa kauppakeskusten johtamista. Kehitystyö Suomen Kauppakeskusyhdistyksessä: •Työryhmä syyskuusta 2006 alkaen • Työryhmä: Markku Hietala, Realprojekti Oy, Outi Kymäläinen, Aberdeen Property Investors Finland Oy, Olli Lehtoaro, Sponda Oyj, Liisa Nikkanen, Realprojekti Oy, Kaisa Vuorio, Citycon Oyj, Lasse Yrjänä, Aberdeen Property Investors Finland Oy, Juha Tiuraniemi, Suomen Kauppakeskusyhdistys ry • Kokoontunut 8 kertaa aikavälillä syyskuu elokuu 2007 •Jäsenworkshop • 34 osallistujaa, 6 ryhmää, ryhmätöinä SWOT analyysi vaihtoehtoisista malleista •Avoin seminaari • Vaihtoehtoisten markkinointijohtamistapojen esittely alustuksissa sekä keskustelu toimivista käytännöistä eri näkökulmista (omistaja/kauppakeskusjohto, muotikauppa, kaupan suuryksikkö)

Tavoitteet Suomen Kauppakeskusyhdistys ry •Löytää uusia tapoja ja mahdollisuuksia kauppakeskusten markkinoinnin tehokkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen johtamiseen ja kehittämiseen •Tarjota käytännön työkaluja ja näkemyksiä mm. kauppakeskusten omistajille, kauppakeskusjohdolle ja markkinointipäälliköille

Kauppakeskusten markkinointijohtaminen Suomen Kauppakeskusyhdistys ry •Kauppakeskusten markkinoinnin johtamisesta on tullut yhä tärkeämpi osa kauppakeskusten johtamista •Ykköstehtävänä brandin rakentaminen ja sen pitkäjänteinen ylläpito •Omistaja / kauppakeskusjohto ovat avainasemassa •Markkinointi on osa yhteistoimintaa, jossa osapuolet (yrittäjät, omistaja, kk-johto) sitoutuvat yhteiseen päämäärään kauppakeskuksen kokonaisedun mukaisesti •Kuluttaja = asiakas

•Kauppakeskuksessa toteutettavan yhteismarkkinoinnin tarkoituksena on osaltaan saada asiakkaat kauppakeskukseen sekä tehdä itse kauppakeskus houkuttelevaksi •Kukin yritys palvelullaan ja omalla markkinoinnillaan saa asiakkaat liikkeeseensä ja maksimoi myyntinsä •Yhteismarkkinoinnin kustannuksiin osallistuvat yhdessä sekä yrittäjät että omistaja •Tavoitteena markkinoinnin panosten ja riskien oikea jakautuminen •Markkinoinnissa annetaan lupaus joka lunastetaan keskuksessa mm. saavutettavuus, aukioloajat, palvelu, siisteys, turvallisuus yms. Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskusmarkkinoinnin tavoitteet

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskusmarkkinoinnin järjestämisen erilaiset tavat Suomen Kauppakeskusyhdistys ry •Yrittäjäyhdistys (yleisin tällä hetkellä) •Vaihtoehtoisena mallina markkinointiryhmä (työryhmässä, workshopissa ja seminaarissa pohdittu uusi malli, muutamassa uudessa keskuksessa jo käytössä) •”Villit ja vapaat” –mallit •Yrittäjävetoinen – omistaja ”peesaa” •Omistajavetoinen – yrittäjille vapaaehtoinen

Vaihtoehtoinen malli: Markkinointiryhmä kauppakeskusmarkkinoinnin yhteistyöelimenä Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Vaihtoehtoinen markkinointiryhmä -malli Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Markkinoinnin seuranta Markkinoinnin toteutus Markkinoinnin vuosisuunnittelu Strateginen markkinoinnin slu Markkinoinnin seuranta Markkinoinnin toteutus Markkinoinnin vuosisuunnittelu Omistaja (ja manageri) Kauppakeskus- toimijat Markkinointiryhmä Markkinointimaksu maksetaan vuokran yhteydessä vuokranantajalle Korotukset indeksillä + markkinointiryhmän vuokralaisedustajien päätöksellä Kauppakeskuksen markkinointiMyymälöiden sisäinen markkinointi

Vaihtoehtoinen markkinointiryhmä -malli Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Keskeiset erot perinteiseen yrittäjäyhdistys –malliin: •Yrittäjäyhdistys ei ole välttämätön ja joka tapauksessa sen rooli on erilainen. •Mikäli kauppakeskuksessa on yrittäjäyhdistys, tässä mallissa se edustaa yrittäjiä kauppakeskuksen markkinointiasioissa kauppakeskusjohdon suuntaan (valitsee edustajansa markkinointiryhmään) •Markkinointimaksu peritään vuokran osana (samaan tapaan kuin ylläpitovuokra pääomavuokran lisäksi) •Maksun suuruus perustuu vuokrasopimukseen. Maksun määrän määrittelyssä voidaan käyttää esim. vakiintunutta neliöjuurikaavaan tai pinta-alaluokkiin pohjautuvaa taulukkoa •Kauppakeskuksen yhteismarkkinoinnista vastuu on kauppakeskusjohdolla, markkinointiryhmä toimii yhteistyöelimenä, joka varmistaa yhteisen näkemyksen, tiedonvaihdon ja sitoutumisen kauppakeskusmarkkinointiin

Vaihtoehtoinen markkinointiryhmä -malli Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vahvuudet - ammattimaisuus markkinointiin - markkinoinnin johtaminen helpottuu - pitkäjänteisyys - tarkastelu markkinoinnin kokonaisuuden kannalta - voi luoda vahvan brandin ja kehittää sitä johdonmukaisesti - maksun varmuus Heikkoudet - yrittäjien sitoutuminen - konkreettiset säännöt - liiallinen valta - budjettitason muuttaminen Mahdollisuudet - synergiaedut - ala kehittyy - aikaa säästyy - kustannuksia säästyy - ei kompromisseja Uhat - yrittäjien sitoutuminen kampanjoihin ja luottamus omistajaan - maksumalli, mahdolliset korotukset - tiedotus yrittäjille, kommunikaation väheneminen? - lyhytjänteisyyden riski Lähde: Suomen Kauppakeskusyhdistyksen workshop

Toimenpide-ehdotukset Keskitytään markkinointiryhmä -malliin, ja sen mukaisesti: –Päivitetään Suomen Kauppakeskusyhdistyksen suositus yhteistoiminnasta kauppakeskuksissa (linkki suositukseen)(linkki suositukseen) •Kirjoitetaan nyt pohdittu malli sisään aikaisempaan suositukseen ja samalla päivitetään muut keskeiset siinä mainitut asiat vastaamaan nykyisiä tarpeita –Valmiiksi saatettu suositus tiedotetaan jäsenkunnalle –Toteutus: Asetetaan työryhmä ja resurssit = projektoidaan •Keskeiset toimijat mukaan, erityisesti ne jotka ovat jo soveltaneet vaihtoehtoista tapaa tuovat käytössä olevat mallit & materiaalit, joista työstetään yhteinen suositus •Käsikirjoittaja & työryhmän sihteeri + varmistetaan juridinen tausta •Varataan ohjeistuksen laadintaan 3000 euroa •Tuloksena n. 5 sivuinen dokumentti •Aikataulu: Tuloksena syntyvä suositus hallituksen hyväksyttäväksi ja sen jälkeen se viestitään jäsenkunnalle sähköisesti sekä laitetaan yhdistyksen kotisivulle Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Lisätietoa Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Juha Tiuraniemi, toiminnanjohtaja Suomen Kauppakeskusyhdistys ry