Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KAUPPAKESKUSTEN TURVALLISUUSJOHTAMINEN Seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KAUPPAKESKUSTEN TURVALLISUUSJOHTAMINEN Seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 KAUPPAKESKUSTEN TURVALLISUUSJOHTAMINEN Seminaari 10.3.2005
Kauppakeskukset Olli Lehtoaro, kauppakeskusjohtaja

2 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jossa omistajat, kauppa ja kauppakeskusjohtajat kohtaavat. Järjestö toimii koko Suomen alueella ja sen jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset, kauppakeskusomistajat ja kauppakeskuskonsultit Suomen Kauppakeskusyhdistys ylläpitää jäsenten ammattitaitoa ja tarjoaa kontakteja alan ammattilaisiin järjestämällä seminaareja, tilaisuuksia ja tutustumismatkoja. Yhdistys tarjoaa oman toimintansa lisäksi myös RAKLIn ja Suomen Kiinteistöliiton palvelut jäsentensä käyttöön. Yhdistyksen käytännön toimintaa järjestää tehdyn yhteistoimintasopimuksen mukaisesti Suomen toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry Lisätietoja Kauppakeskusyhdistyksestä:

3 Taustaa Suomen Kauppakeskusyhdistys ry käynnisti projektin vuoden 2003 lopulla Alkusysäyksenä tarve luoda toimintamalli kauppakeskusten turvallisuusasioiden hallintaan ja liittää turvallisuusjohtaminen muuhun kauppakeskusjohtamiseen Projektissa keskityttiin käsittelemään vain toimivan kauppakeskuksen turvallisuusjohtamista – ei rakennusvaihetta, koska tämä vaatisi laajuutensa puolesta oman erillisen projektin Käytännön koordinoinnista vastasi Suomen Kauppakeskusyhdistys ry, jonka toiminnanjohtajat Ville Raitio ( asti ) ja Seppo Kuitunen ( alkaen) toimivat projektin projektipäällikkönä, ohjausryhmän ja johtoryhmän sihteereinä sekä työryhmien jäseninä. Projekti rahoitettiin siihen osallistuneilta yrityksiltä kerätyillä osallistumismaksuilla ja Teknologian kehittämiskeskuksen (TEKES) myöntämällä kehitysavustuksella.

4 Taustaa Ohjausryhmä toimi projektin kokonaisuuden arvioijana.
Johtoryhmä vastasi työryhmien työn koordinoinnista, tavoitteista sekä lopputulosten yhtenäistämisestä. Työryhmät valmistelivat tavoitteiden mukaista ohjeistusta ja turvallisuusjohtamismallia. Työryhmät keskittyivät kauppakeskusten turvallisuuteen liittyviin prosesseihin: Vartiointi ja valvonta Ylläpito Vuokraus Kriisijohtaminen Väestönsuojelu Uudet turvallisuustuotteet ja –palvelut Ryhmät pitivät yhteensä n. 75 kokousta Riskienarviointimenetelmästä ja turvallisuuden mittariston kehittämisestä vastasi Tampereen teknillisen yliopiston Turvallisuustekniikan laitos Tulosten yhtenäistämisestä, turvallisuusjohtamismallin rakentamisesta sekä loppuraportin kokoamisesta vastasi ArgoSec Finland Oy

5 Kauppakeskusten odotukset ja kokemukset projektista
Kauppakeskukset ovat ja halutaan pitää turvallisina asiointi- ja työpaikkoina Kauppakeskukset koetaankin turvallisemmiksi asioimispaikoiksi ja työympäristöksi kuin perinteiset myymälät (projektin aikana tehdyn kyselyn perusteella) Kaikkein turvallisuuteen vaikuttavien seikkojen tulee olla kunnossa (ei heikkoja lenkkejä) Asiakkaiden ei pidä joutua kiinnittämään huomiota tai yleensäkään huomata koko turvallisuusasioita – paitsi jos tilanne niin vaatii Kaikkien tulee tuntea vastuunsa, tehtävänsä ja velvoitteensa Toimenpiteet tulee tehdä ennalta sovittujen ohjeiden mukaisesti Turvallisuus ja viihtyisyys ovat kauppakeskusten kilpailuetu Osaltaan takaavat sen että asiakkaat viihtyvät ja palaavat yhä uudelleen keskukseen Tavoitteena oltava, että pieni lapsikin voi turvallisesti asioida kauppakeskuksessa – vanhemmilla ei tarvitse olla silmiä selässä

6 Odotuksia projektilta
Työkaluja ja apua kauppakeskusten turvallisuusasioiden käytännön johtamiseen ja hoitamiseen Yhteisten toimintamallien luominen, joilla taataan kauppakeskusten asiakkaille ja kauppakeskuksissa työskenteleville mahdollisimman riskitön ja häiriötön ympäristö Keskusten omistajien, vuokralaisten, tilojen käyttäjien sekä omistajille että käyttäjille palveluita tuottavien yritysten yhteistyön parantuminen Hyvien toimintamallien löytäminen ja monistaminen kentälle

7 Kokemuksia Kauppakeskuksissa asetetut tavoitteet projektille toteutuivat hyvin Toimintamallit otetaan heti käyttöön Turvallisuusjohtaminen on jatkuva prosessi Projekti oli laajempi, kuin alkuun uskottiinkaan Projektissa mukana olleiden työpanos ollut erittäin suuri Rönsyjä jouduttiin karsimaan pois Projekti valmistui kuitenkin ajallaan ! Kehitetty turvallisuusjohtamisen malli sisältää lakisääteistä pelastussuunnitelmaa yksityiskohtaisempia toimintamalleja ja ohjeita - näille kauppakeskuksilla on käyttöä Vielä laajemmasta osallistujajoukosta ei olisi ollut haittaa ( mm. kiinteistön omistaja / manageeraus tahoja olisi voinut olla laajemminkin mukana)

8 Kiitokset Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puolesta suuret kiitokset
Kaikille projektissa mukana olleille tahoille: Rahoittajille Tekijöille Työryhmien jäsenille Johtoryhmän ja ohjausryhmän jäsenille Sekä Ideanikkareille Kauppakeskusyhdistyksen hallituksessa


Lataa ppt "KAUPPAKESKUSTEN TURVALLISUUSJOHTAMINEN Seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google