Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Koulutuksen laadun kehittäminen
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
HUIPPU Elokuu 2017.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke VOIMAA AIKUISTEN OHJAUKSEEN Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke Aloitusseminaari 20. – 21.9.2007 Päivi Putkuri, projektipäällikkö

Miksi aikuisopiskelijan ohjaus? valtakunnallinen, vuosien määrätietoinen työ nuorten tutkintoon johtavan koulutuksen ohjausjärjestelmän kehittämiseksi - Entä aikuisopiskelijat ? aikuisopiskelijoiden määrä on jatkuvasti kasvava – pitkäkestoinen ja lyhytkestoinen koulutus aikuisopiskelijoilla omanlaiset opintopolut (aiemmin hankittu osaaminen, monimuotoistetut opsit) koulutusjärjestelmän muutokset (mm. ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot)

Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikoreakoulussa - hanke Toiminta-aika 1.4.2007 – 31.12.2009 (Valtion avustus, OPM) valtakunnallinen verkosto yli 20 ammattikorkeakoulun kesken teemaryhmätyö (neljä teemaa) seminaarit julkaisut

Keitä ja mitä toiminnassa on mukana? Ammattikorkeakoulujen aikuisopiskelijoiden tiedotus-, neuvonta- ja ohjaustyötä tekeviä, opiskelijoita ja aikuiskoulutuksen suunnittelu- ja koordinointitehtävissä toimivia henkilöitä Toiminnassa otetaan huomioon eri aikuiskoulutusmuodot: - tutkintoon johtava aikuiskoulutus, - ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, - avoin ammattikorkeakouluopetus ja - erikoistumisopinnot

TAVOITTEITA Rakennetaan toimintatapoja ja menetelmiä kohdata aikuisopiskelijan ohjauksen tarpeita ja haasteita Vahvistaa ja ottaa käyttöön ohjaus- ja neuvontatyötä tekevien toiminta- ja työskentelytapoja, joilla tuetaan aikuisopiskelijan opinnoista selviytymistä. Osallistutaan AHOT –järjestelmän, prosessien ja menetelmien rakentamiseen Tuodaan esille oleellisia näkökulmia ja otetaan käyttöön toimintatapoja, jotka ovat tärkeitä laadittaessa opetussuunnitelmia aikuisopiskelijoille Tieto- ja viestintäteknologian ja kokonais-järjestelmän kehittäminen ovat osa edellä kuvattujen tavoitteiden sisältöä ja tapaa toimia.

AIKUISOPISKELIJAN OHJAUS 4. AIKUISTEN OHJAAMINEN ON KAIKKIEN ASIA - ohjaus-, neuvonta- ja tiedotustyötä tekevät antavat ohjausta (työtehtävä ja osaaminen huomioitu) PALAUTE – ARVIOINTI - KEHITTÄMINEN 1. OHJAUS ON RAKENTEELLINEN OSA KOULUTUSTA strategiat ohjaussuunnitelmat - Opsissa huomioitu ohjaus - Aikuisten ohjaus on osa henkilö- kunnan työtä ja opettajien työaikasuunnitelmaa PALAUTE – ARVIOINTI - KEHITTÄMINEN 3. OHJAUSTA ON SAATAVILLA KOKO OPINTOJEN AJAN TARKOITUKSENMUKAISIN MENETELMIN henkilökohtainen ohjaus ryhmäohjaus, vertaisohjaus TVT:an menetelmät alumnit, mentorit PALAUTE – ARVIOINTI - KEHITTÄMINEN 2. AIKUISOPISKELIJAN ERITYISYYDEN HUOMIOIMINEN - opiskeluprosessi - oppimisprosessi - elämäntilanne AHOT – HOPS opiskeluvalmiudet PALAUTE – ARVIOINTI - KEHITTÄMINEN a

KYSELY Kyselyn tavoitteina olivat: 1) aikuisopiskelijoiden ohjauksen tilanteen selvittäminen ja 2) Kehittämiskohteiden nimeäminen työnsä aloittaville teemaryhmille Vastaajina 80 henkilöä, 26 ammattikorkeakoulusta opetushenkilöstöä: lehtoreita, yliopettajia, tuntiopettajia, opinto-ohjaajia ja johtaja- ja päällikkötason tehtävissä toimivia 22 kysymystä, yhdeksän monivalinta- ja loput avoimia kysymyksiä

Mitä aikuisten ohjaus on? OPISKELUN OHJAAMISTA 2. OPPIMISEN OHJAUSTA ELÄMÄNTILANTEIDEN OHJAUSTA Aikuisten ohjauksen tavoitteita oli vaikea kuvata tai ne liitettiin enimmäkseen ”hallinnollisiin” tavoitteisiin: opintojen suorittaminen määräajassa, keskeyttämisten vähentäminen ja työelämään sijoittuminen.

Aikuisten ohjaustarpeet

Ohjaus käytännön toimintana

Aikuisopiskelijan kanssa käytettävät ohjauskäytännöt

Toiveet hankkeessa käsiteltäviksi asioiksi Sisältötoive lkm Aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen 13 Aikuisen ohjaaminen 14 Aikuinen opiskelijana ja oppijana 5 Opetussuunnitelmien kehittäminen 6 Ohjausjärjestelmä Tieto- ja viestintätekniikka ohjauksessa Hops ja eHops 3 Muuta

Teemaryhmät 1 – 2 : Opiskelijan ja ohjaajan näkökulmat AIKUISOPISKELIJANA –teemaryhmän tavoitteena on rakentaa yhdessä toimintatapoja kohdata aikuisopiskelijoiden ohjauksen tarpeita ja haasteita … 2. AIKUISOPISKELIJAN OHJAAJANA –teemaryhmässä tarkastellaan ohjaajan näkökulmasta, mitä erityisyyttä aikuinen opiskelija tuo ohjaukseen ..

Teemaryhmät 3 - 4 : AHOTin ja HOPSin kautta OPSiin AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISESTA JA TUNNUSTAMISESTA HOPSiin –teemaryhmässä on tavoitteena AHOT –järjestelmän, prosessin ja menetelmien rakentaminen sekä arvioida, millaisia mahdollisuuksia osaamisen arviointi tuo aikuisopiskelijan henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle. OPETUSSUUNNITELMAT JA OHJAUS –teemaryhmän tavoitteena on nostaa esille oleellisia näkökulmia ja toimintatapoja laadittaessa opetussuunnitelmia aikuisille.

Saatesanoiksi yhteiselle matkalle Tietä kulkemalla sen oppii tuntemaan ja kohta kulkijalla on tieto hallussaan. Niin kuin Tie elämä eläjää opettaa, silmien edessä maailma meitä odottaa. Mutta jos liikaa pinnistää, se pään vain sekoittaa. Minä olen minä ja sinä joku muu, ja muina ihmisinä meiltä luonnistuu, se minkä tekijäksi ei sovi kukaan muu. Silloin löytynyt on Tie ja Tietä kulkiessa muut tiet unohtuu. B. Hoff: Nalle Puh ja Tao