Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
konsernin johtamisjärjestelmä
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
10 vinkkiä voimaantumiseen
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Toiminnan tehostaminen?

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Suunnitelmallisen työn työkalut ja avaimia menestykseen
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Työilmapiirin kehittäminen
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Viestintäsuunnitelma
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Esimiesviestintä.
Ohjeita esimiehelle ja henkilöstölle kehityskeskustelujen käymiseen
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Haastatteluun valmistautuminen
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Esimies Viestijänä Hanhela Turusenaho Väänänen.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Ops seminaari Askola.
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Arvioinnista arkipäivää
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Volitioprosessi, tahdon!
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Esityksen transkriptio:

Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi www.tiinakauppi.com Kehityskeskustelut Johtaminen 30.8.2011 Osaava-ohjelman Oppia ikä kaikki -hanke Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi www.tiinakauppi.com

Johtaminen Yksikön näkökulmasta – MIKSI TARVITAAN? 1) Tukee perustoimintojen onnistumista (operatiivinen johtaminen) 2) Mahdollistaa strategista kehitystä (strateginen johtaminen) Palvelun, tuotteen valmistus tms. Asiakas HR, IT, Viestintä, Taloushallinto, …. tukitoiminnat Visio Tuloksellisuus Aika

Johda näitä TAHTO= tavoitteet/energia Perustoiminnot ja prosessit, jatkuvasti toimivat (operatiivinen toiminta) Perustoiminnot ja prosessit, vuosikelloon sidotut (operatiivinen toiminta) Kehityshankkeet, projektit (strategia) AIVOT= faktat/ration SYDÄN= tunteet/motivaatio Erkkilä & Valpol 2011

Management ja Leadership Managemet ASIAJOHTAMINEN Asiat, aikataulut, resurssit Suunnittelu, strategiat, toimintasuunnitelmat, budjetointi Organisointi Rakenteet, resurssien hankkiminen, työnkuvat Kontrollointi, valvonta, raportointi, mittaus ja päätöksenteko Painopiste asioihin, sisältöihin, menetelmiin ja rakenteisiin. Leadership IHMISTEN JOHTAMINEN Muutoksen tuottaminen Kokonaiskuvan luominen, Suunnan osoittaminen Yhteistyön rakentaminen, Kommunikoiminen, ihmisten ohjaaminen yhteisiin tavoitteisiin Sitoutumine Tiimit ja verkostoituminen Vastuun antaminen ja valtuuttaminen Valmentaminen Motivoiminen, kannustaminen ja innostaminen, tukeminen Palautteen anto, myös korjaavan Osaamisen kehittäminen.

Henkilöstöjohtamisen kokonaisuus ja termit Henkilöstövoimavarojen Johtaminen (Viitala 2009) (Human Resource Management = HRM) Työelämän suhteiden hoitaminen (IR) Henkilöstön kehittäminen (HRD) Johtajuus (Leadership) Henkilöstö-johtaminen Johtajuus (leadership) Työelämän suhteet (industrial relations) Henkilöstön kehittäminen (HRD) kasvokkain ‘face to face’ Työehdot, lainmukaisuus, palkkaus Henkilöstön rakenne, määrä, organisoituminen, osaaminen, hyvinvointi ja motivaatio

Henkilöstöjohtaminen esimiehen työnä Esimies luo edellytyksiä suorituskyvyn parantumiseen ja alaisensa tuloksellisuuteen suorituskyky - Olemme kiinnostava työnantaja Rekrytoimme sopivimmat/parhaimmat Perehdytämme ja opastamme laadukkaasti ja tehokkaasti Johdamme ja kehitämme tarkoituksenmukaisesti… Ikäjohtaminen Hiljaisen tiedon siirto Eläköityminen Exit-prosessit ,YT. . . Rekrytoinnin hetki Suorituksen johtaminen Osaamisen kehittäminen Kehityskeskustelut Palkkausjärjestelmät, palkitseminen Työsuhdeasiat Tehokkaat työmenetelmät ja prosessit, organisointi, organisaatio Työterveys, Työhyvinvointi Perehdytys ja työnopastus Rekrytointi Työnantaja-kuvan hoito Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi

Miten kehityskeskustelut liittyvät johtamiseen? Mitkä ovat tehtäväsi? Mitä sinun pitää saada aikaiseksi? Mistä olet vastuussa? HARJOITUS Mitä kehityskeskustelussa tapahtuu? Miten se tukee työtä, tuloksekkuutta ja työhyvinvointia? www.tiinakauppi.com

Osaaminen hyvän suorituksen taustalla wopi Matematiikka viestintä Pedagogiikka Mikä saa pyöräsi pyörimään? selviytyminen Didaktiikka suunnittelu , projektointi oppiminen tiimityö johtaminen kehityskeskustelut . . . AJATTELU Miten suunnittelen ja ratkaisen ongelmia ? MOTIVAATIO Mitä haluan tehdä, minne mennä ? ORGANISAATIO Asenteet Näkymät TYÖRYHMÄ YKSILÖ

Johtaminen ja johtajuus Mitä johtajan ja esimiehen työhön kuuluu? Millä kyvykkyyksillä johtaja tekee tulosta ja työhyvinvointia? Perussaaminen: Substanssi, ammatillisuus, toimiala Avustava (it, kielet,..) Management Osaamisen johtaminen Leadership Muutos, prosessit, projektit… Ajattelu, Itsetuntemus, persoonallisuus Asenteet, Motivaatio Arvot www.tiinakauppi.com

Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi www.tiinakauppi.com Tuloksekas ja laadukas Kehityskeskustelu 30.8.2011 Osaava-ohjelman Oppia ikä kaikki -hanke Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi www.tiinakauppi.com

Mitä hyviä kokemuksia kehityskeskusteluista? Mitä huonoja kokemuksia kehityskeskusteluista? Miksi kehityskeskusteluja kannattaa pitää? Mitä hyötyä niistä on? HARJOITUS

Kehityskeskustelut Osa yksikön/yhteisön johtamisjärjestelmää ja henkilöjohtamista Kuntayhtymä, kaupunki tms Yksikkö Osasto/ Tiimi Yksilö

MIKSI KEHITYSKESKUSTELUJA? Yksilön suoriutumisen arviointi Suunnittelu Kehittäminen (työn, osaamisen, työhyvinvoinnin, esimies/alaistoiminnan, luottamuksen, innostuksen) jokainen kaipaa palautetta työstään ja uusia tietoja suunnitelmiensa tueksi jokainen kaipaa tukea ja rohkaisua kehittyäkseen esimiehen tehtävä on auttaa alaisiaan kehittymään ja tekemään hyvää työtä ympäristö muuttuu nopeasti ja muutos aiheuttaa epävarmuutta ihmisten ja organisaatioiden on uudistuttava menestyäkseen Konkreettisena tavoitteena: arvioida saavutetut tulokset sopia tavoitteista seuraavalle työskentelykaudelle määritellä kehittämistarpeet ja tehdä henkilökohtainen kehittymissuunnitelma kehittää esimiehen ja alaisen välistä yhteistyötä kehittää yleisiä työskentelyolosuhteita ja työilmapiiriä

Henkilöstöprosessit - case Marraskuu- Joulukuu Tammikuu Group HR Business plan, BSC and KPI´s for 2009 Kehityskeskustelut alkavat Työilmapiiritoimenpiteiden määrittely Kesäharjoittelijarekrytointi alkaa Yhtiön YT Henkilöstösuunnitelmat 2009 Koulutussuunnitelma 2009 Henkilöstöraportti 2008 Helmikuu Coaching Feedback Coaching Feedback Coaching Feedback People Day, Talvi tavoitteiden asettaminen & jatkuva seuranta Tulospalkkio maksetaan FLTn päätös meriittikorotuksista Lokakuu Maaliskuu Henkilöstösuunnitelmien teko käynnistyy (2009) People Day (syksy) Osastojen People Day BIP- tulosten määrittely Teknisten pätevyyden arviointi Syyskuu Huhtikuu- Toukokuu Teknisten marginaalisäännön mukaiset korotukset TES korotukset Osastojen People Day Porvoon perehdytyspäivä BIP maksetaan People Day (kevät) Palkantarkistus (meriittikorotukset) / Forced Ranking, ylemmät (mahd myös muut) Koulutuskalenteri Elokuu Välikehityskeskustelu Kesäkuu Meriitti/(pätevyys)korotusten maksaminen Organisaation katselmointi Yhtiön YT HR Budget (money and heads) CASE : Suoritusjohtamisen vuosikello

Kehityskeskustelun kulku VALMIS- TAUTU- MINEN AVAUS LÄPI- VIENTI YHTEEN- VETO TOTEUTUS TUKI OHJAUS SEURANTA PALAUTE Aikataulu Paikka Valmistautuminen Tarvittaessa ”miksi”? Tavoite Aikataulu Avoin & LUOTTA- MUKSELLINEN IL- MAPIIRI Organisaation/tiimin tavoitteet Tavoitteiden toteutuminen Tavoitteet vuodelle 2012 Henkilökohtainen kehit- tymissuunnitelma Suoriutuminen roolissa Rooli tiimissä Palaute Kirjaa ohjelmaan Keskustelun arvioin- ti +hyväksyminen Toteutetaan sovitut asiat & seurataan edistymistä Pidetään lupaukset Pidetään toiset ajan tasalla Seurataan tavoitteiden toteutumista Tarkennetaan tavoitteita Valmistaudutaan seuraavaan keskusteluun Kehitytään työssä Kouluttaudutaan sovitusti CASE

KEHITYSKESKUSTELUSSA TÄRKEÄÄ MUISTAA: Myönteinen suhtautuminen toiseen osapuoleen ja esille tuleviin asioihin Kiinnostus toisen esittämiin ajatuksiin Hyvä keskusteluilmapiiri Kuuntelemisen merkitys Keskusteluympäristön häiriöttömyys + osapuolet kunnioittavat toisiaan ja arvostavat toisiaan + osapuolet ilmaisevat mielipiteensä mahdollisimman rehellisesti + osapuolet luottavat toisiinsa - osapuolet eivät pidä toisistaan - osapuolet riitelevät keskenään - osapuolet pyrkivät käyttämään toisiaan hyödyksi

KEHITYSKESKUSTELUN PELISÄÄNNÖT ITSEILMAISU Luo turvallinen ja kannustava ilmapiiri Ole oma itsesi, kerro mielipiteesi rehellisesti ja kiertelemättä Esitä kysymyksiä, pyydä kertomaan lisää Käytä kehon kieltä Tuo omia näkökulmiasi esiin toimi ratkaisukeskeisesti, tee toimeenpanopäätös PALAUTE Anna myönteistä palautetta (muista hampurilaispalaute) KUUNTELU Kuuntele ja keskity, ole kiinnostunut, älä keskeytä

ESIMIEHEN VALMISTAUTUMINEN KEHITYSKESKUSTELUUN Palauta mieleesi vastuut ja tehtävät - - tulevat haasteet Selvitä tulokset, suoriutuminen, palkitseminen Kertaa, mitä aikaisemmin on sovittu Mieti, millaista palautetta annat ja miten Mieti valmiiksi tavoitteet ja odotukset Punnitse osaamisen ja kehittymisen tarpeet ja mahdollisuudet Miten näet yhteistyökysymykset ja työyhteisön ilmapiirin Varaudu tapaamaan jokainen alaisesi omana persoonanaan 

Miten onnistut kehityskeskustelussa? Aikaansaamaan oikeaa suuntaa? Selventämään tehtävää ja vastuita? Luomaan selkeitä tavoitteita? Ottamaan vastuuta? Luomaan työhyvinvoinnin edellytyksiä? Luomaan luottamusta ja avoimuutta? Luomaan innostusta ja motivaatiota? www.tiinakauppi.com

HENKILÖSTÖN VALMISTAUTUMINEN KEHITYSKESKUSTELUUN Mitkä asiat menivät hyvin, mistä olen ylpeä, missä onnistuin. Miksi? Missä olisi vielä kehittämisen varaa , miksi, mistä syystä? Haittaavatko jotkut asiat työn tekemistä? Tuen tarve, minkälaista tukea tarvitsen jatkossa, keneltä, miten? Mitä tavoitteita on työssä ensi vuodelle? Miten tavoitteet saavutetaan? Mitkä ovat toiveet palkitsemisesta, työoloista, työurasta? Mitä ammattitaidon ja osaamisen kehittämistä tarvitsen? Mikä on oma työkyky ja jaksaminen? Miten toimii työyhteisö ja yhteistyö? Mitä saan, mitä annan? Mitä palautetta ja odotuksia on esimiehelle? Mitä tukea tarvitsen, mitä voin antaa?

Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi www.tiinakauppi.com Kehityskeskustelut osana johtamisjärjestelmää ja strategian jalkautusta 30.8.2011 Osaava-ohjelman Oppia ikä kaikki -hanke Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi www.tiinakauppi.com

Strategian hierarkia Vaasan yliopisto | Tero Vuorinen VISIO Visio Missio Strategia Ohjelma (Politiikka)/Toimintasuunnitelma Hankkeet/Projektit STRATEGIA MISSIO OHJELMA Nyky- hetki zxzx

Kehityskeskustelut Osana yksikön/yhteisön johtamisjärjestelmää ja strategian jalkautusta Lääni /kunta /kaupunki Yksikkö Osasto/ Tiimi Yksilö

Mihin strategiaa tarvitaan. Mitä sinä teet strategian suhteen Mihin strategiaa tarvitaan? Mitä sinä teet strategian suhteen? Mitä hyötyä on ollut strategisesta työstä? Miten hyvin strategia on jalkautettu? Miten itse edesautat strategian jalkautusta? Mikä on vaikeaa? Mikä on helppoa? www.tiinakauppi.com

Klassisen koulukunnan edustaja Henri Fayol (1856-1915) esitti näkemyksensä tehokkaasta organisaatiosta ("The Traditional Management Functions"): (Muita klassisen koulukunnan edustajia -Taylor, Weber- käsitellään tarkemmin työn organisoinnin yhteydessä). Johtamisen kokonaisuus Strategia

Johtamisen vuosikello Marraskuu- Joulukuu Tammikuu Group HR Business plan, BSC and KPI´s for 2009 Kehityskeskustelut alkavat Työilmapiiritoimenpiteiden määrittely Kesäharjoittelijarekrytointi alkaa Yhtiön YT Henkilöstösuunnitelmat 2009 Koulutussuunnitelma 2009 Henkilöstöraportti 2008 Helmikuu Coaching Feedback Coaching Feedback Coaching Feedback People Day, Talvi tavoitteiden asettaminen & jatkuva seuranta Tulospalkkio maksetaan FLTn päätös meriittikorotuksista Lokakuu Maaliskuu Henkilöstösuunnitelmien teko käynnistyy (2009) People Day (syksy) Osastojen People Day BIP- tulosten määrittely Teknisten pätevyyden arviointi Syyskuu Huhtikuu- Toukokuu Teknisten marginaalisäännön mukaiset korotukset TES korotukset Osastojen People Day Porvoon perehdytyspäivä BIP maksetaan People Day (kevät) Palkantarkistus (meriittikorotukset) / Forced Ranking, ylemmät (mahd myös muut) Koulutuskalenteri Elokuu Välikehityskeskustelu Kesäkuu Meriitti/(pätevyys)korotusten maksaminen Organisaation katselmointi Yhtiön YT HR Budget (money and heads) CASE : Suoritusjohtamisen vuosikello

strategian muodostuminen Ulkoinen ympäristö analyysit SWOT: uhat, mahdollisuudet Yksikkö Strategia haasteet Yhteenveto? Toimintasuunnitelma  Ryhmäkehityskeskustelut Kehityskeskustelut Toiminta-alueet? Toteutus ja seuranta Sisäisen toiminnan analyysit, mittarit Kriittiset menestystekijät SWOT: vahvuudet, heikkoudet

Muutosprosessi Haluttu tavoitetila VAHVISTAMINEN (REFREEZING) MUUTOS Muuttuneen toiminnan vakiinnuttamista, käyttäytymisen vahvistamista, arviointia, jatkuvaa kehittämistä MUUTOS (CHANGING) tätä voisi pitää kaiken muutostoiminnan runkona? Muutoksen toteuttamista, toiminnan ja käyttäyty- misen muuttumista, jatkuvaa arviointia ja kehittä- mistä, uudelleensuuntaamista, poisoppimista SULATUSVAIHE (UNFREEZING) Toiminnan perusteiden ymmärtämistä, itsearviointia, muutoksen tarpeellisuuden oivaltamista, toimintaympä- ristön analysointia, asenteiden muuttumista, arvopohjan muuttumista jne. zxzx

Retoriikasta arjen tekoihin… KTT Pekka Killström, Tapiola 2010 Merkitys Mieti, mitä olet oikeasti tekemässä? Kysy, mitä strategian sisältö merkitsee sinulle ja työyhteisöllesi. Strategia Mieti, miten määrittelet strategian? Eri sanat avaavat ikkunat eri maisemaan. Menestys Missä ulottuvuuksissa haluat menestyä? Katso laajalti voittamisen alueita ja eväitä. Energialisäys Millä kutsut ihmisten sydämet mukaan? Jos jalkautat joudut itse jalkautetuksi. Jos kutsut yksilöt mukaan, olet jo voittanut.

strategiasta toimintaan ja tuloksiin strategia pilkotaan toimintaan Toimintasuunnitelma Projektit Ryhmäkehityskeskustelu Ryhmäsuunnitelma YKSIKKÖ RYHMÄ/TIIMI YKSILÖ

Minä johtajana, miten onnistun esimiehenä? Esimerkki toimintasuunnittelun / projektikokonaisuuden hallinnasta * Projektiportfolio:   Numero Osaprojektin nimi Prioriteetti Status Nykytilanne Tavoite, odotetut hyödyt Odotettu tulos, aikaansaannokset Mittarit Toimenpiteet 1 2 …. 3 4 5 6 TAKK/Tuija Pohjansaari-Kirmo

Minä johtajana, miten onnistun esimiehenä? Projektin nimi:   Projektin tavoitteet, hyödyt miksi tehdään Projektin odotetut konkreettiset aikaansaannokset Projektin asiakas (asiakkaat) Projektin mittarit (hyödyille sekä konkreettisille aikaansaannoksille) Projektin raportointi, kenelle, miten Projektin johtaja Projektin osallistujat Projektin aikataulu (seuraavalle sivulle kaikki alaprojektit aikatauluineen) Projektin riskit Projektin kriittiset menestystekijät: resurssit, osaaminen, viestintä, tuki . . TAKK/Tuija Pohjansaari-Kirmo