MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana Suomakoulutus Kajaani 27.4.2009 Samran Khezri
Monikulttuurisen koulun ominaispiirteet Haasteet Koulu Opettajat Oppilaat
koulun Haasteet Monikulttuurisuus ilmiönä uusi Interkulttuurisuus Monikulttuurisuus ilmiönä uusi Vuonna 1990 Suomessa asui vakituisesti vain 26 000 ulkomaan kansalaista, ulkomailla syntyneitä oli vuonna 2007 jo kahdeksankertainen määrä, 202 000 eli noin 4 prosenttia väestöstä. (THL:n tilastoja) Interkulttuurisuus Ennakkoluulot/ Esiymmärrys Käytännössä kokemuspohjainen Opetussuunnitelmat/oppikirjat ja –materiaalit jne. Kulttuurien ja uskontojen erilaisuudet Valmiudet syrjinnän ja rasismin ehkäisemiseen Maahanmuuttajien oman äidinkielen opetus
OPETTAJAN haasteet Opettajien haasteet Ennakkotieto/-luulo Monikulttuurinen tuntemus Kulttuurien välinen vuorovaikutus Arvot/ Signaaliarvot/Perusarvot Erilaisuuden hyväksyminen ja kohtaaminen Jekut ja jipot / eriyttäminen
Oppilaan haasteet Identiteettikysymys Sopeutuminen/ assimilaatio/ integroituminen Puolikulttuurinen/ Kaksi- vai monikulttuurinen Perheen asema Koulunkäynti Vanhempien rooli/ perheen sisäiset suhteet Sisäiset konfliktit
Maahanmuuttajaopettajana monikulttuurisessa koulussa OMO-opetus Opetustehtävät Oppilaan äidinkielen ja opiskelukielen osaaja Auttaa oppilasta opiskeluaineissaan Käsitteiden selittäminen omalla äidinkielellä (esim. historiassa) Auttaa oppilasta vahvistamaan sananvarastonsa kahdella kielellä
Maahanmuuttajaopettajana monikulttuurisessa koulussa OMO-opetus Kasvatustehtävät Turvallinen ja lämmin aikuinen Sivistyneen/ työssäkäyvän aikuisen malli kaikille oppilaille Luotettava yhdyshenkilö Oppilashuoltoryhmän jäsen Tuki ristiriitatilanteissa Auttaa oppilasta kasvamaan kaksikieliseksi ja monikulttuuriseksi
Maahanmuuttajaopettajana monikulttuurisessa koulussa OMO-opetus Monikulttuuriset yhteistyötehtävät Yhteistyö koulun muiden opettajien kanssa (esim. S2, erityisopettaja) Yhteistyö oppilashuoltoryhmän kanssa Luotettava linkki kodin ja koulun välillä Yhteistyö kodin kanssa Käännös- ja tulkkaustehtävät Erilaiset koulutustehtävät Kulttuuritapahtumien järjestäminen
EpäonnisTUVA yhteistyö MUUT TAHOT Esim. kulttuuriyhdistykset KOULU VIRANOMAISET MAAHANMUUTTAJALAPSI VANHEMMAT
onnistuva/ TOIVOTTTU yhteistyö MUUT TAHOT KOULU MAAHANMUUTTAJALAPSI VIRANOMAISET VANHEMMAT
M I E T E L A U S E OLEN, missä tahansa olisinkaan… taivas on minun… maa on minun… ikkuna, ajatus, maapallo, rakkaus ja ilma ovat minun… Ei sillä ole mitään merkitystä, jos Joskus kasvaisivat kaukaisuuden sieniä…. Sohrab Sepehri
Linkkejä www.mopedkoulu.fi samran.wikispaces.com Yhteystiedot: @: samran.khezri@turku.fi samran.khezri@utu.fi Gsm: 044 071 8096