MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari Jaana Kilpinen.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
Monikulttuurisuus opetuksessa
S2-tiimin muistiinpanot
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Omakielinen opetus Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukena
KURDIKULTTUURI KULTTUURIEN MAAILMA Samran Khezri Jyväskylä
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Norssi ja Varis juttusilla
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Ruokailu on osa koulun kasvatustehtävää
Interkulttuurisen koulun haasteita ja mahdollisuuksia
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
MUUTOKSESSA MUKANA Monikulttuurisuushanke 9/2008 – 1/2011 Maaseudun Sivistysliitto Pohjois-Suomen aluekeskus.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
VIRTA-hanke Antti Huttunen. VIRTA-hanke Alkanut 2008 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun opetuspalvelukeskus Alakoulun uudet oppimisympäristöt Pienryhmäiset.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Samran Khezri Educa Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin haasteet ja mahdollisuudet.
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Työkaluviuhka Autoalalle Kristina Tuori-Nyman
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Kristittyjen yhteys ja monikulttuurisuus seurakuntaelämän rikkautena
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
_______________________________________________________ 1999 Urheiluseurat paljon vartijoina Mihin suuntaan lapset ja nuoret seuroissamme kasvavat? Onko.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Kelpo-hanke Amisto
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Esityksen transkriptio:

MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana Suomakoulutus Kajaani 27.4.2009 Samran Khezri

Monikulttuurisen koulun ominaispiirteet Haasteet Koulu Opettajat Oppilaat

koulun Haasteet Monikulttuurisuus ilmiönä uusi Interkulttuurisuus   Monikulttuurisuus ilmiönä uusi Vuonna 1990 Suomessa asui vakituisesti vain 26 000 ulkomaan kansalaista, ulkomailla syntyneitä oli vuonna 2007 jo kahdeksankertainen määrä, 202 000 eli noin 4 prosenttia väestöstä. (THL:n tilastoja) Interkulttuurisuus Ennakkoluulot/ Esiymmärrys Käytännössä kokemuspohjainen Opetussuunnitelmat/oppikirjat ja –materiaalit jne. Kulttuurien ja uskontojen erilaisuudet Valmiudet syrjinnän ja rasismin ehkäisemiseen Maahanmuuttajien oman äidinkielen opetus

OPETTAJAN haasteet Opettajien haasteet Ennakkotieto/-luulo Monikulttuurinen tuntemus Kulttuurien välinen vuorovaikutus Arvot/ Signaaliarvot/Perusarvot Erilaisuuden hyväksyminen ja kohtaaminen Jekut ja jipot / eriyttäminen

Oppilaan haasteet Identiteettikysymys Sopeutuminen/ assimilaatio/ integroituminen Puolikulttuurinen/ Kaksi- vai monikulttuurinen Perheen asema Koulunkäynti Vanhempien rooli/ perheen sisäiset suhteet Sisäiset konfliktit

Maahanmuuttajaopettajana monikulttuurisessa koulussa OMO-opetus Opetustehtävät Oppilaan äidinkielen ja opiskelukielen osaaja Auttaa oppilasta opiskeluaineissaan Käsitteiden selittäminen omalla äidinkielellä (esim. historiassa) Auttaa oppilasta vahvistamaan sananvarastonsa kahdella kielellä  

Maahanmuuttajaopettajana monikulttuurisessa koulussa OMO-opetus Kasvatustehtävät   Turvallinen ja lämmin aikuinen Sivistyneen/ työssäkäyvän aikuisen malli kaikille oppilaille Luotettava yhdyshenkilö Oppilashuoltoryhmän jäsen Tuki ristiriitatilanteissa Auttaa oppilasta kasvamaan kaksikieliseksi ja monikulttuuriseksi

Maahanmuuttajaopettajana monikulttuurisessa koulussa OMO-opetus Monikulttuuriset yhteistyötehtävät   Yhteistyö koulun muiden opettajien kanssa (esim. S2, erityisopettaja) Yhteistyö oppilashuoltoryhmän kanssa Luotettava linkki kodin ja koulun välillä Yhteistyö kodin kanssa Käännös- ja tulkkaustehtävät Erilaiset koulutustehtävät Kulttuuritapahtumien järjestäminen

EpäonnisTUVA yhteistyö MUUT TAHOT Esim. kulttuuriyhdistykset KOULU VIRANOMAISET MAAHANMUUTTAJALAPSI VANHEMMAT

onnistuva/ TOIVOTTTU yhteistyö MUUT TAHOT KOULU MAAHANMUUTTAJALAPSI VIRANOMAISET VANHEMMAT

M I E T E L A U S E OLEN, missä tahansa olisinkaan… taivas on minun… maa on minun… ikkuna, ajatus, maapallo, rakkaus ja ilma ovat minun… Ei sillä ole mitään merkitystä, jos Joskus kasvaisivat kaukaisuuden sieniä…. Sohrab Sepehri

Linkkejä www.mopedkoulu.fi samran.wikispaces.com Yhteystiedot: @: samran.khezri@turku.fi samran.khezri@utu.fi Gsm: 044 071 8096