Kauppiasyrittäjyyspolku, ”KYP” ammattikorkeakouluissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Aluepalvelut Laureassa
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Oulunsaloon lukioon Kevät Hakeminen lukioon keväällä 2015  Haku valtakunnallisessa yhteishaussa – osoitteessa
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Koulutusvienti käyntiin
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Kauppiasyrittäjyyspolku, ”KYP” ammattikorkeakouluissa

Mikä ihmeen KYP? Systemaattinen amk-opiskelijan väylä K-kauppiaaksi Oppimisprosessin omistaa Ruokakesko Oy Kehitetty yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa Haaga-Helia, Jyväskylä, Oulu ja Turku Tiedollinen osuus, "K-kuutio", osoitteessa kauppiasura.net Neljä opintojaksoa, á 5 op, yht. 20 op Verkko-opintoina, oman vastuuopettajan ohjauksessa Mahdollista myös Työharjoittelu: 30 op Opinnäytetyö: 15 op Pilotoitu lukuvuonna 2008-2009 Neljässä oppilaitoksessa x opiskelijaa aloittanut opinnot Arviolta y opiskelijaa suorittaa tiedollisen osuuden loppuun ennen syksyä 2009 KYP-mahdollisuus tarjolla kaikille oppilaitoksille syksystä 2009 alkaen

K-kauppiasyrittäjäksi ammattikorkeakoulusta

Periaatteita Kauppiasyrittäjyyspolun tavoitteena on tiedot ja taidot, jotka luovat pohjaa vähittäiskauppayrittäjyydelle päivittäistavarakaupassa tai vastuullisissa tehtävissä päivittäistavaramarkkinoilla Edellyttää amk-perusopintojen suorittamista ensin KYP-opintojaksoilla 1-2: markkinointi KYP-opintojaksoilla 3-4: henkilöstöasiat ja laskentatoimi KYP-opintojaksot suoritetaan järjestyksessä Myöhempi opintojakso edellyttää aikaisemman/aikaisempien jaksojen sisällön hallintaa Vähittäiskauppakokemus edesauttaa oppimista Opintojaksoilla 3-4 on suorastaan edellytys Opiskelun voi lopettaa minkä tahansa opintojakson jälkeen Yksi vastuuopettaja/oppilaitos Opiskelun ohjaaja, harjoitustehtävien arvioija

Kauppiasyrittäjyyspolku ammattikorkeakouluissa Tutustu-minen Ruoka-keskon vähittäis- kauppaan case-esi-merkkien kautta (K-diili) Opiskelijamäärä Motivaatio seuloo 1. seulontavaihe a) Opintojaksojen suorittaminen hyväksytysti b) Ruokakeskon haastattelut c) Oma motivaatio 2. seulontavaihe a) Soveltuvuusarviointi b) K-kauppiastraineesopimus (mahd. aikaisemminkin) KYP-opinto-jakso 1: Pt-kaupan toiminta-ympäristö (5 op) KYP-opinto-jakso 2: Vähit-täis-kaupan kilpailu-keinot (5 op) Työs- ken- tely kau- passa Syventävä intensiivi-osio KYP-opintojaksot 3-4: Kaupan henkilöstö-johtaminen (5 op) sekä Toiminnan suunnittelu ja seuranta (5 op) Työ- harjoittelut (30 op) Opinnäyte-työ (15 op) Niille, jotka valitaan K-diili on mahdollinen kick-off, jonka oppilaitos voi halutessaan järjestää. Se ei ole edellytys kauppiasyrittäjyyspolun opiskelulle. Myös mestarimyyjäopiskelu on hyvä tapa tutustua vähittäiskauppaan. Mestarimyyjäopinnot soveltuvat myös työharjoittelun lomaan. Opintojaksot suoritetaan järjestyksessä. KYP-opiskelun voi lopettaa minkä tahansa opintojakson jälkeen. Kesätyöpaikan tai osa-aikaisen työpaikan kaupasta opiskelija hankkii itse; samoin työharjoittelupaikan, jonka hakemista kuitenkin ohjaa ja koordinoi Ruokakesko. Opiskeluaika Kaikille avoin Kaikille avoin Pt-kaupan potentiaali Kauppias- potentiaali 1. v. 2. v. 3.-4. v. Psycon Oy/Opintie

Neljä opintojaksoa, á 5 opintopistettä 3. Kaupan henkilöstöjohtaminen (5 op) 3.1 Työsuojelu 3.2 Toiminnan laatu 3.3 Kaupan töiden organisointi 3.4 Henkilöstön johtamisen ja kehittämisen työvälineet 4. Toiminnan suunnittelu ja seuranta (5 op) 4.1 Kauppayrityksen perustaminen 4.2 Toimintasuunnitelma 4.3 Tuloksen suunnittelu ja seuranta Soveltaminen 2. Vähittäiskaupan kilpailukeinot (5 op) 2.1 Kauppapaikka ja myymälä 2.2 Tuotteet ja palvelut 2.3 Hinta ja laatu 2.4 Asiakaspalvelu 2.5 Markkinointiviestintä Mestarimyyjäopiskelu (tukee työharjoittelua) Perustieto 1. Päivittäistavarakaupan toimintaympäristö (5 op) 1.1 Päivittäistavarakaupan markkinat 1.2 Päivittäistavarakaupan asiakkaat 1.3 Ketjutoiminta 1.4 Yhteiskuntavastuu 1.5 Päivittäistavarakauppa työpaikkana Motivointi Tässä tehty pientä väkivaltaa. Kyse on myös makuasioista. K-diili

KYP-opintojaksojen oppimistavoitteet Tiedot Taidot Kompetenssit Opintojaksot Päivittäis-tavarakaupan toiminta-ympäristö Opintojakson tavoitteena on antaa perustietoa päivittäistavarakaupan markkinoista ja asiakkaista sekä Ruokakeskon ketjutoiminnasta ja kauppiaan roolista. Tiedon pohjalta opiskelija kykenee miettimään omaa kiinnostustaan päivittäistavarakauppaan ja yrittäjyyteen. Vähittäis-kaupan kilpailukeinot Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskäsitys yrittäjäpohjaisen päivittäistavarakaupan kilpailukeinoista. Opiskelija osaa ideoida, tunnistaa ja hyödyntää erilaisten pt-kauppojen ja ketjujen käyttämiä kilpailukeinoja sekä suunnitella yksittäisen pt-kaupan kilpailukeinot yrittäjäpohjaisessa ketjussa. Kaupan henkilöstö-johtaminen Opintojakson tavoitteena on antaa pt-kaupan henkilöstömitoituksessa, työvuorosuunnittelussa ja ihmisten johtamisessa tarvittavia perustietoja. Opiskelija osaa suunnitella, organisoida ja johtaa kaupan töitä sekä mitoittaa henkilöstön tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi hän osaa käyttää henkilöstön kehittämisen työvälineitä. Osaa laatia oman kauppansa strategiaan pohjautuvaa toimintasuunnitelman ja jalkauttaa sen käytännön toimenpiteiksi. Toiminnan suunnittelu ja seuranta Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia pt-kaupan toimintasuunnitelman ja budjetin tekoon sekä luoda käsitys pt-kaupan johtamisessa käytettävistä työvälineistä, tunnusluvuista ja tutkimustiedoista. Opiskelija osaa analysoida pt-kaupan keskeisiä tutkimus- ja kannattavuustietoja sekä laatia niiden pohjalta toimintasuunnitelman ja tulosbudjetin.

Vastuut KYPissä 1. vuosi 2. vuosi 3. vuosi 4. vuosi Opiskelija Kyp huomioon opsissa KYP-opiskelu, hyg.osaaminen, kesätyöpaikan etsiminen KYP-opiskelu, harjoittelupaikan etsiminen, opinnäytetyön aihe mietintään Opinnäytetyö Kauppiastrainee-sopimus Amk-opettaja Mahdollisten opiskelijoiden hakeminen Opiskelun ohjaus ja arviointi Rekrytointi-päällikkö Tiedotustilaisuus ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille Haastattelut, avustaminen harjoittelupaikan ja opinnäytetyön aiheen löytämisessä