Kolmiportainen tuki Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
Oppilashuollon toimintasuunnitelma lv
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
Esityksen transkriptio:

Kolmiportainen tuki Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla Oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteutetaan kolmiportaisen mallin mukaan. Yleiseen tukeen ovat oikeutettuja kaikki oppilaat. Yleinen tuki pitää sisällään erityisesti tukiopetuksen, lisätyn koti-koulu-yhteistyön ja erilaiset eriyttämisen muodot. Jos pedagogisella arviolla todetaan yleinen tuki riittämättömäksi, oppilas siirtyy tehostetun tuen portaalle. Siirtyminen tuen portailla Tarvetta tehostettuun tukeen arvioidaan pedagogisella arviolla. Mikäli tehostettuun tukeen päädytään, koulun rehtori päättää tukiresursseista. Erityisen tuen tarve arvioidaan pedagogisella selvityksellä, joka käsitellään oppilashuollossa ja jonka perusteella johtava erityisopettaja tekee lausunnon ja sivistysjohtaja hallinnollisen päätöksen erityiseen tukeen siirtymisestä. Koulunkäynnin tuen resurssien jakautumista seuraa johtava erityisopettaja erityisopetuksen tuntijaon, ohjaajatarvearvioinnin ja kuntakohtaisen seurantasuunnitelman kautta. Tehostettu tuki: Tuen vahvempi porras tehostettu tuki toteutuu pääsääntöisesti oppilaan omassa luokkaympäristössä hänelle laaditun oppimis-suunnitelman mukaisesti sisältäen mm seuraavia tukimuotoja: edellä mainittujen tukimuotojen tehostaminen ja laajenta-minen, osa-aikainen erityisopetus, resurssiopettajan tuki, oppilashuollon ammattilaisten lisätty tuki. Myös erityis-opettajan konsultointia voidaan lisätä tai sopia mahdollisista tukitunneista pienryhmässä.   Osa-aikaisia erityisopettajia on Hämeenkyrössä viisi. Alakoululla työskentelee myös useamman koulun yhteinen resurssi-opettaja lähinnä tehostetun tuen piirissä. Erityinen tuki: Mikäli tehostettu tuki ei riitä, on oppilas oikeutettu erityiseen tukeen. Erityistä tukea annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa luokkaympäristössä henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman mukaan mm lisäten koulunkäyntiohjaajan tai oppilashuollon henkilöstön tukea, yksilöllistäen oppiaineita tai lisäten pienryhmätunteja. Pääsääntöisesti pienluokkaopetusta tarvitsevan oppilaan opetus toteutetaan kunnan pienluokkien erityisluokanopettajien organisoimana, oppilaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman mukaisesti integroituen yleisopetuksen kotiluokkiin. Pienluokkia Hämeenkyrössä on kuusi, neljä alakoulussa ja kaksi yläkoulussa. Lisäksi Kyröskartanossa toimii erillinen opetus-ryhmä. Esiopetuksessa toimii kaksi pienryhmää sekä osa-aikainen esiopetuksen erityisopettaja. Lisätiedot Kirjoita tähän Mikäli Hämeenkyrön omat palvelut eivät kata oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita on mahdollista pedagogisen selvityksen kautta hakea koulupaikkaa myös muusta kunnasta.   Oppilaan siirtyminen oikea-aikaisesti tuenportailla vaatii säännöllisen ja opetussuunnitelman vaatiman arvioinnin lisäksi lapsen kanssa työskenteleviltä jatkuvaa tilanteen arviointia.

JOHTAVA ERITYISOPETTAJA Tehtävä: Yhteystiedot Terhikki Hulkko-Haavisto Kyröskosken koulu, Koulukatu 26 050-3904238 Terhikki.hulkko-haavisto@hameenkyro.fi Johtavan erityisopettajan tehtävänä on oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvien asioiden seuraaminen kunnassa. Tavoitteena on, että kunnan toimintatavat ovat mahdollisimman selkeät ja valtakunnallisen ohjeistuksen mukaan ajan tasalla ja että toimintamalli on kaikkien työntekijöiden tiedossa. Selkeydellä, tiedottamisella ja yhteistyöllä pyritään takamaan oppilaiden tasavertaisuus tuen varhaisen saatavuuden suhteen riippumatta siitä, missä yksikössä oppilas opiskelee.   Johtava erityisopettaja pitää yllä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvää tilastointia ja seurantasuunnitelman ja yhteistyöpalavereiden avulla antaa lausuntoja erityiseen tukeen siirtämisestä, koulunkäyntiohjaajien ja laaja-alaisen erityisopetuksen resurssin jaosta sekä pienluokkien ryhmistä. Koulunkäynnin tukeen tai koulunkäynnin poikkeavaan järjestämiseen liittyvät lausunnot ja anomukset lähetetään keskitetysti johtavalle erityisopettajalle. Konsultaatiot: Linkit Koulujen henkilöstö, yhteistyökumppanit ja huoltajat voivat ottaa yhteyttä johtavaan erityisopettajaan puhelimitse, sähköpostilla tai WILMAn kautta. Yhteistyöpalavereita voidaan järjestää oppilashuoltoryhmien lisäksi myös yksittäistä oppilasta koskien. Opetustuntien aikana yhteydenottopyynnöt mieluiten tekstiviestinä. Satama: oppimisen ja koulunkäynnin tuki Kolmiportaisen tuen lomakkeet, WILMA

KOULUPSYKOLOGI Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Asiakkaaksi pääseminen 1) oppimisedellytysten arviointi 2) oppilasryhmien pulmatilanteisiin puuttuminen 3) keskusteluapu lievissä tunne-elämän vaikeuksissa ja elämän kriisitilanteissa 4) oppilashuoltotyöhön osallistuminen oppilaan hyväksi 5) koulujen kriisityön suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen 6) ennaltaehkäisevä ja korjaava työ 7) vanhempien tuki koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä Koulupsykologin palvelut ovat maksutta tarjolla Hämeenkyrön kunnan peruskouluille ja lukiolle sekä niissä opiskeleville lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Hämeenkyrössä asuvat, mutta muissa kuin yllä mainituissa kouluissa opiskelevat lapset ja nuoret kuuluvat oman oppilaitoksensa koulupsykologipalvelujen piiriin. F.E.S. lukio ja Hämeenkyrön Yhteiskoulu, Ristamäentie 13, 39100 Hämeenkyrö, p. 0504394030, tapani.kivijarvi@hameenkyro.fi Asiakkaat Koulupsykologin palvelut ovat maksutta tarjolla Hämeenkyrön kunnan peruskouluille ja lukiolle sekä niissä opiskeleville lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Hämeenkyrössä asuvat, mutta muissa kuin yllä mainituissa kouluissa opiskelevat lapset ja nuoret kuuluvat oman oppilaitoksensa koulupsykologipalvelujen piiriin. Asiakkaaksi pääseminen Aloite koulupsykologin tuen tarpeesta voi tulla suoraan vanhemmilta, oppilaan opettajalta, koulun oppilashuoltoryhmältä tai muulta taholta (esim. lasta hoitavalta lääkäriltä). Oppilaan vanhemmat tai oppilas itse voivat ottaa yhteyttä koulupsykologiin henkilökohtaisesti, puhelimitse, sähköpostitse tai WILMAN kautta tapaamisajan varaamiseksi. Koulu tai muut oppilaan tahot eivät voi varata aikaa, vaan vanhempien on itse otettava yhteyttä ja sovittava mitä heidän lapsensa kanssa aletaan selvittää. Konsultaatiot Koulun henkilöstö sekä yhteistyökumppanit voivat konsultoida koulupsykologia. Puhelinajat ovat tiistaisin ja torstaisin kello 11.00 – 11.30.

KURAATTORI Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot Kuraattorin työn tavoitteena on tukea ja auttaa oppilasta erilaisissa sosiaalisissa ja elämänhallintaan liittyvissä ongelmatilanteissa ja edistää oppilaan sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä. Kuraattorin työ koostuu oppilastapaamisista, luokkien kanssa työskentelystä, yhteistyöstä perheiden kanssa sekä opetussuunnitelman mukaisesta oppilashuoltotyöstä. Kuraattori toimii yhteistyössä oppilaiden, perheiden, opettajien, koulun terveydenhoitajan, koulupsykologin sekä muiden hallintokuntien ja viranomaisten kanssa. Kuraattori toimii myös asiantuntijana erilaisissa verkostoissa. Hämeenkyrössä kuraattorin työalueeseen kuuluvat alakoulut, yläkoulu sekä lukio. Työn painopisteenä ovat viides – yhdeksäsluokkalaiset oppilaat. Johanna Heikkinen, Yhteiskoulu, Ristamäentie 13, puh. 050-3733 164, johanna.heikkinen@ hameenkyro.fi Asiakkaat Oppilas voi tulla kuraattorin luokse omasta aloitteestaan, opettajan, oppilashuoltotyöryhmän tai yhteistyötahon ohjaamana. Myös vanhemmat voivat ottaa suoraan yhteyttä kuraattoriin. Kuraattorin työhuone on yläkoululla, mutta kuraattori vierailee myös alakouluilla. Mikäli kuraattoria ei tavoita puhelimella, vai soittopyynnön jättää tekstiviestillä, sähköpostilla tai Wilma -viestillä. Konsultaatiot Koulun henkilöstö sekä yhteistyökumppanit voivat konsultoida kuraattoria. Erillistä puhelinaikaa ei ole.

PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO Mitä oppilashuolto on? Yhteystiedot Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän kasvun, oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvin-voinnin edistämistä ja ylläpitämistä. Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Oppilashuollon tehtävänä on seurata jokaisen oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tarvittaessa tukea oppilasta ja puuttua hyvinvoinnissa tapahtuviin muutoksiin yhteistyössä huoltajan kanssa. Perusopetuslain mukai-seen oppilashuoltoon sisältyvät oppilashuolto sekä oppilashuollon palvelut, jotka ovat kansanterveyslaissa tarkoitettu kouluter-veydenhuolto sekä lastensuojelulaissa tarkoitettu koulunkäynnin tukeminen. Oppilashuoltoa toteutetaan koulun arjessa päivittäin. Oppilashuolto kuuluu kaikille koulussa työskenteleville sekä oppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille. Oppilashuoltotyöstä ja sen menettelytavoista annetaan tietoa huoltajille. Koulujen rehtorit johtavat oppilashuoltoryhmän toimintaa. Koulujen yhteystiedot: http….. Oppilashuoltoryhmän toiminta: Moniammatillinen oppilashuoltoryhmä koordinoi oppilashuoltoa, tuen järjestämistä ja moniammatillista yhteistyötä. Oppilashuolto-ryhmän peruskokoonpanoon kuuluvat rehtori, erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, kuraattori, koulupsykologi, opinto-ohjaaja (yläkoulussa) ja asianosaiset opettajat. Muut asiantuntijat (esim. lääkäri tai sosiaalityöntekijä) kutsutaan paikalle tarpeen mukaan. Oppilashuoltoryhmä kokoontuu säännöllisesti lukuvuoden aikana. Lisäksi yksittäisen oppilaan asioitakäsitteleviä moniammatillisia palavereja järjestetään tarpeen mukaan erilaisilla kokoonpanoilla.   Oppilashuoltoryhmässä käsitellään luokkaseuloja sekä yksittäisten oppilaiden asioita. Huoltajia tiedotetaan näistä käsiteltävistä asioista ja heillä on mahdollisuus osallistua kokoukseen oman lapsensa asioista puhuttaessa, tällöin järjestetään tilaisuus tarvittaessa erikseen. Oppilashuoltoryhmä voi halutessaan myös kutsua huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen kuuntelemaan ja tulemaan kuulluksi. Huoltajan yhteydenotot oppilashuoltoryhmään tulevat luokanopettajan/-valvojan kautta. Mikäli oppilashuoltoryhmä suosittelee yksittäisen oppilaan asioiden käsittelyn yhteydessä jatkotoimia, on niistä tiedotettava huoltajalle. Lisätiedot OPETUSSUUNNITELMA liite 12 Linkki lomakkeisiin Miten asiat tulevat käsittelyyn? Oppilashuoltoryhmään ohjaudutaan yleensä opettajan esittäessä huolensa oppilaan suhteen. Asian voi panna vireille myös joku oppilashuoltoryhmän jäsenistä tai huoltaja. Vireillepanoon on kunnassa olemassa oma kaavake. Ennen oppilashuoltoryhmän kokoontumista opettaja on yhteydessä kotiin, jotta vanhemmat ovat tietoisia oppilashuollollisen asian vireillepanosta. Oppilashuollollinen käsittely kirjataan oppilaskohtaiseen muistioon perusopetuslain vaatimusten mukaisesti.

Alakoulun osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus on oppilaan kasvua, kehitystä ja oppimista tukevaa työtä, johon oppilaalla on lakisääteinen oikeus. Sen tavoitteena on ennalta ehkäistä ja korjata oppimisvaikeuksia sekä tukea oppilaan itsetuntoa. Opetuksen suunnittelun ja järjestämisen lähtökohtana ovat oppilaiden yksilölliset tarpeet. Erityisopettajat Tiina Muistola Kyröskosken koulu tiina.muistola@hameenkyro.fi 0401330402 Marja Lepola Kirkonkylän koulu marja.lepoöa@hameenkyro.fi 0504024258 Tuija Hyppönen Mahnalan koulu tuija.hypponen@hameenkyro.fi 0503031731 Esiopetus Miten Pääpaino on lukemisen, luetun ymmärtämisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukemisessa sekä artikulaatiovirheiden korjaamisessa. Opetus tapahtuu yksilöllisesti, pienryhmässä tai samanaikaisopetuksena yhdessä luokanopettajan kanssa. Erityisopettaja tekee yhteistyötä vanhempien, ryhmän/ luokan opettajien, koulupsykologin, koulukuraattorin, sosiaalityöntekijöiden ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa oppilashuoltotyö-ryhmän jäsenenä. Konsultointi on olennainen osa työnkuvaa. Milloin Laaja-alainen erityisopettaja tekee lukuvuoden aikana oppilaille lukemisen, luetun ymmärtämisen, kirjoittamisen ja matematiikan testejä. Näiden testien ja luokanopettajan ja erityisopettajien havaintojen perusteella valitaan ne oppilaat, jotka tarvitsevat osa-aikaista erityisopetusta. Myös keskittymis- ja tarkkaavuusvaikeudet voivat olla perusteena laaja-alaisen erityisopettajan antamaan tukeen. Erityisopetusta voi saada yleisen, tehostetun tai erityisen tuen portaalla. Lisätiedot Esiopetus Kirjoita tähän Esiopetuksen kiertävän erityisopettajan toimenkuva on hyvin samankaltainen kuin laaja-alaisen erityisopettajan toimenkuva koulussa. Lapset, joiden oppimisessa tai käyttäytymisessä havaitaan haasteita, saavat erityisopettajan ja moniammatillisen työtiimin tukea. Esiopetuksen ja alakoulujen erityisopettajat sekä lapsen tuleva luokanopettajan tekevät yhteistyötä, jotta lapsen kouluun siirtyminen sujuisi mahdollisimman hyvin.

Osa-aikainen erityisopetus Yhteiskoulu Mitä Yhteystiedot Osa-aikainen erityisopetuksen tarkoitus on auttaa oppilaita ongelmassa, joka voi johtua oppimisvaikeudesta, käyttäytymisvaikeudesta, koulunkäynnin vaikeudesta tai heikosta koulumotivaatiosta. Laaja-alainen erityisopettaja antaa opetusta eri oppiaineissa. Erityisopetus on tarkoitettu niille oppilaille, joilla omista ponniste­luista, tukiopetuksesta ja opetuksen eriyttämisestä huolimatta on vaikeuksia jonkin oppiaineen oppimisen kanssa. Opetus voi olla yksilö- tai pienryhmäopetusta tai samanaikaisopetusta oppilaan omassa luokassa. Hämeenkyrön Yhteiskoulu, Ristamäentie 13, luokat B110 ja B114, etunimi.sukunimi@ hameenkyro.fi, Kari Muistola 050 443 0081 tai Toni Heikura 050 364 5609. Milloin Opetus on oppilaan kannalta osa-aikaista, jos oppilas käy erityisopetuksessa vain joidenkin oppituntien aikana (n. 1 – 10h /vko). Oppilas voi saada osa-aikaista erityisopetusta yleisen, tehostetun tai erityisen tuen portaalla. Aineenopettajan kanssa tehdyn päätöksen mukaan oppilas käy erityisopetusluokassa pienryhmäopetuksessa (1- 9 oppilasta) niiltä tunneilta, joilla oppimisvaikeuksia on ollut. Tämä jakso kestää opetustarpeen mukaan muutamista oppitunneista joihinkin kuukausiin. Miten Laaja-alaisen erityisopettajan toimenkuvaan kuuluvat myös Opetuksessa keskitytään olennaisen ja keskeisimmän tiedon opettamiseen ja oppimisen solmukohtiin. Jos oppilas käy opetuksessa pidempään, hänet siirretään tehostettuun tukeen ja laaditaan tehostetun tuen oppimissuunnitelma. Jos tuen tarve jatkuu edelleen, eikä tehostettu tuki riitä, oppilas siirtyy erityiseen tukeen ja jatkaa opiskeluaan henkilökohtaisen opetussuunnitelman (HOJKS) mukaan. Oppilaiden opiskelun ja tuen tarpeen seuranta ja suunnittelu, konsultointi yhteistyötahojen kanssa, oppilashuoltotyöryhmien palaverit ja perhepalaverit. Nivelvaihetyö: Tiedon keruu ja siirtäminen alakoulun luokanopettajalta yläkoulun luokanvalvojalle Erityisopettaja kirjaa myös erityisopetuksen tietoja hallinto-ohjelmiin Kuinka pääsee Oppilas voi saada osa-aikaista erityisopetusta aineenopettajan, erityisopettajan, huoltajan tai oppilaan itsensä aloitteesta. Erityisopetuksen tarpeen arvioivat erityisopettaja ja aineenopettaja yhdessä. Ennen osa-aikaiseen opetukseen siirtymistä aineenopettaja tarjoaa oppilaalle tukiopetusta ja muita yleisiä tukitoimia. Osa-aikaisen erityisopetuksen käynnistäminen tapahtuu yleensä hyvin nopeasti.

KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA Tehtävä ja tavoite: Yhteystiedot Kyröskosken koulun pienluokka tukee alakouluikäisiä (lähinnä 3-6-luokkalaisia) oppilaita, joiden opiskelu yleisopetuksen luokassa on vaikeaa pääsääntöisesti neuropsykiatrisista, psykiatrisista tai sosiaalisista taustatekijöistä aiheutuvien käyttäytymisen hallinnan, sosiaalisten taitojen tai tarkkaavuuden ongelmien takia. Toiminnan tavoitteena on taata oppilaan yksilöllisten opiskelun ja koulunkäynnin tuen tarpeiden toteutuminen ja kuntoutumisen kautta palaaminen yleisopetuksen opetusryhmään. Pienluokan erityisluokanopettaja Terhikki Hulkko-Haavisto Gsm 050-3904238 terhikki.hulkko-haavisto@hameenkyro.fi Luokkaan siirtyminen: Luokan- tai esiopettaja arvioi pienluokkaopetuksen tarvetta pedagogisella selvityksellä huoltajien ja oppilashuollon kanssa. Oppilas on saanut tätä ennen tehostettua tukea ja se on todettu riittämättömäksi. Erityistapauksissa pienluokkaan voidaan siirtyä jo ennen tehostetun tuen porrasta, jos vahvan erityisen tuen tarve on ilmeinen ja siitä on olemassa lausunto kuntoutustaholta esim lääkäriltä. Kun luokkaan siirtymisestä keskustellaan, on toivottavaa, että pienluokan opettaja on mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukana pohdinnassa. Luokkaan tutustuminen pyritään tekemään hyvin suunnitellustí alkaen pienluokan opettajan vierailusta sen hetkisessä koulussa, huoltajien ja oppilaan vierailuista pienluokassa sekä tutustumispäivistä. Toiminnan muodot: Oppilaiden tukena pienluokassa toimivat yhteistyössä erityisluokan-opettaja, koulunkäyntiohjaaja ja mahdolliset henkilökohtaiset avustajat. Ryhmä pysyy aina lukuvuoden kerrallaan lähes luokkamuotoisena. Ryhmän koko pyritään pitämään 8 oppilaassa. Oppilaiden opetus ja ohjaus tapahtuu henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaisesti. Oppilaat integroituvat yleisopetuksen ryhmiin omalle luokkatasolle ns kotiluokkaan HOJKSissa sovitusti. Tavoitteena on, että jokainen oppilas toimii yhdessä oman ikäluokkansa kanssa vähitellen enenevässä määrin omien edellytystensä mukaisesti. Mahdollisuuksien mukaan pienluokkaopettaja voi olla tukena myös yleisopetuksen luokille sekä konsultoiden että järjestäen tukijaksoja. Ryhmän toimivuus ja oppilaan turvallisuuden tunteen ylläpitäminen on kuitenkin hyvin olennaista ja siksi nopeita siirtymisiä vältetään. Pienluokanopettaja laatii tarvittaessa lausuntoja ja arviointeja oppilaidensa koulunkäynnistä esimerkiksi KELAan tai terveydenhoitoon. Hän järjestää oppilaidensa hojks-palaverit ja vastaa pedagogisten selvitysten uudelleen laatimisesta tarvittaessa, tarjoaa konsultaatiota omalta erityisalaltaan muille kunnan työntekijöille sekä osallistuu kunnan pienluokkapalavereihin ja erityisopetuksen palavereihin sekä tarvittaessa oppilashuoltoryhmään. Yhteistyö huoltajien ja muiden oppilaan tukena olevien tahojen kanssa on välttämätöntä Linkkejä Satama: oppimisen ja koulunkäynnin tuki Kolmiportaisen tuen lomakkeet, WILMA