QR- koodit ja mobiilitentti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
VOA-oppimispäiväkirja
Mobiilioppiminen KEOS-tapahtuma, Jyväskylä
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Suomen Oppimiskeskus ry Projektipalaveri Outi Vahtila.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Esityksen transkriptio:

QR- koodit ja mobiilitentti - kasvit mobiilisti Jaana Nuuttila Sari Suomalainen

Mobiilisti-hanke 2011-2013

Mobiililaite Kulkee helposti mukana Pääsy internetiin, verkkopalvelut Laaja sovellusvalikoima   Älypuhelimet Tablet-laitteet eli Täppärit Minikannettavat

Mobiilioppiminen (Pasi Silander; Mobiiliopas) Oppija on mobiili Oppiminen ja ohjaus autenttisissa tilanteissa Paikasta riippumatonta oppimista Omistajuus ja läheinen suhde mobiililaitteeseen Saavutettavuus ja saavuttavuus    Mobiilipedagogiikka = opetus- ja oppimiskäytänteet mobiiliympäristössä Oppija on pihalla, puistossa, puutarhassa luonnonvara-alalla

Visio Mobiilisti tarjoaa menetelmät ja välineet, jotka mahdollistavat oppimisen jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa aidoissa oppimistilanteissa. Osaaminen todennetaan avoimessa oppimisprosessissa mm. monimediasta sisältöä tuottamalla. Oppiminen ja ohjaus voidaan tehdä "ilman johtoja", mukana kannettavia laitteita hyödyntäen. Motto: "Mobiilisti oppien"

Lepaan puisto Keskiajalta saakka oli Lepaalla merkittävä aateliskartano historiallisia ympäristöjä Asiakirjoista löytyy mainintoja Lepaan puutarhaistutuksista jo vuodelta 1760. 1840 - luvulla on saanut alkunsa kartanon englantilaistyylinen puisto Hyvin eri-ikäistä rakennuskantaa Puiston eri osat hyvin erityyppisiä

Hoidettu puistoalue on pinta-alaltaan noin 20 hehtaaria ja Golf -kenttä noin 25ha Puisto on kuitenkin myös itsenäinen oppimisympäristö, jota Lepaan koulutusohjelmat monipuolisesti opetuksessaan hyödyntävät. Puiston laajat kesäkukka- ja perennavalikoimat ovat tärkeä osa opiskelua Koristekasvien tunteminen ja käyttö ovat viheralan hortonomin osaamisen tukijalkoja. Kasvikokoelman järjestys ei ole aivan arboretumin kriteereitä vastaava, mutta lajikokoelmaltaan puisto on erittäin monipuolinen ja kiinnostava. Koulutusohjelmat puutarhatalous ja maisemansuunnittelu

Lepaan puistot ja kasvilajit oppimisympäristönä Koristekasviopetuksen mahdollisuudet maisemasuunnittelun koulutusohjelmassa Lepaan puistot ja kasvilajit oppimisympäristönä Omatoimisen opiskelun kehittäminen Lepaan puistoissa sekä myös verkossa Mobiilikasvitentin avulla voidaan kasveja tunnistaa autenttisessa ympäristössä Nimenomaan monipuolisuuden ja lajirunsauden vuoksi kasviopetus on luonteeltaan osittain ulkolukua opsikeltavien lajimäärien takia (500-800 lajia) sekä suomalaisen ja tieteellisin nimen opiskelun takia. Opiskeltavia kasvilajeja on yli 500 ja osa opiskelua on ilman muuta tieteellisten ja suomalaisten nimien opiskelua. Verkossa on kuitenkin mahdollista pitää yllä ympärivuotista kasviopiskelua erilaisten tehtävien parissa ja silloin nimenomaan syventää kasveista muuta tietoutta kuten sen kasvupaikkavaatimuksia ja käyttöä. Perinteisesti luokkaan on tuotu kasvinäytteitä)

Omatoiminen opiskelu Kasvireitit Google Maps-kartoilla, jolloin ne on ladattavissa omiin mobiililaitteisiin Kasvireitit auttavat opiskelijaa löytämään tiettyjä kasveja (ainakin tenttiin tulevia!) Kasvireitti 1 kasvireitit voivat olla myös "teemareittejä" tai kasvitenttiä varten tehtyjä reittejä opiskelusta tulee myös ajankäytön kannalta tarkoituksenmukaista

Karttaan merkitty reitti Tässä mobiilikasvtentin reitti keväältä 2012

QR- koodeissa on linkki lähteeseen, josta selviää kasvin ominaisuukista lisätietoja.

Kuvia QR-koodeista

ja kylteistä

Mobiilikasvitentti, miksi? Pitääkö kasveja työelämässä tunnistaa ja tuntea näytteistä? Pääosin inventointia tehdään ulkona ja samalla havainnoidaan kasvin kasvupaikka ja habitus  motivoimampaa

Työkalu Moodlen mobiilikeskus, jonne opiskelijat kirjautuvat mTuutor sovellus asennetaan opiskelijoiden puhelimiin ja he hyväksyvät käyttöehdot Opiskelijalla tulee olla datapaketti

Kasvitentti keväällä 2012 Opiskelijalla on oma laite. johon kysymykset lähetetään. Kysymykset voivat olla sanallisia tai monivalintakysymyksiä.

Monivalintakysymykset voivat olla myös mahdolliset ja samallla myös oppimista tapahtuu

Ensimmäiselä kerralla reitti opastettiin myös maastoon numeroilla.

Tässä numerointia

Seuraavissa dioissa tentin tekoa

Opettaja saa Moodlen kautta erilaisia raportteja.

Talvitunnistus Talviversojen tunnistaminen on haasteellista. Tunnistamisessa kiinnitetään huomioita myös mm versoon ja silmuihin. Tunnistamisessa kasvin habitus ja kasvupaikka auttavat. Lisäksi opiskelija voi lähettää esim. opettajan pyynnöstä mediakuvaa (kuvaa tai videokuvaa) Mobiilkeskukseen esimerkiksi niistä tuntomerkeistä, jotka kasvin kohdalla ovat oleellisia.

Mobiililaitteella voi lähettää kuvia, videoita

Kysymykset voivat olla tekstikysymyksiä

tai monivalintoja

QR-koodeista opiskelu onnistuu myös talvella Nähdään kasvi ”kesäasussa”

Palautetta Oikein hyvä ja innostava tapa tenttiä kasveja Samalla oppii Miten vältetään ”lunttaaminen”? Joissakin puhelinmalleissa kysymykset eivät näy aurinkoisella säällä

Kiitos! Jaana ja Sari http://www.mobiilisti.com http://www.mobiilikesakoulu.com