Miten puhua vaikeista asioista oppilaille ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Kasvatuksen keinot Pedagogisia näkökulmia rasisminvastaiseen työhön
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
. Rauman freinetkoulu.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Kokemuksia historiakerhosta
Käytännön työkaluja globaalikasvatuksen tueksi
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Mitä on kansainvälisyys?
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
Diasarjan esittely Ihmisoikeuskasvatus
Luonto-Liitto, Maan ystävät, Dodo ja Nuorten Akatemia Ilmari-hankkeen koordinaattori Riitta Savikko Pandapalkinnon luovutustilaisuus Ilmari-
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
LAPSEN OIKEUDET.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Mitä ihmeen globaalikasvatusta?
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Valtioiden välinen yhteistyö. Yhdistyneet kansakunnat YK – perustettiin 1945 sodan voittajavaltioiden johdolla – 192 jäsenmaata – Periaatteet Rauhan ja.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toimintaohjeet opelle
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
ERITYISTAIDEKASVATUS
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Miten puhua vaikeista asioista oppilaille ? Johanna Laaja info@rauhankasvatus.fi Johanna Lampinen johanna.lampinen@ihmisoikeudet.net Helsingin OKL 8.12.2011

Perusopetuksen arvopohja ”Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Ihmisoikeuksia määrittäviä asiakirjoja ovat YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, Lapsen oikeuksien sopimus sekä Euroopan ihmisoikeussopimus. Perusopetus kunnioittaa yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.” POPS 2004 ja lisäys 2010 Miten tämä kaikki liittää opetukseen ja opettajan arkeen. Arvopohjassa kaikelle perusopetukselle on asetettu selkeitä tavoitteita. Demokratiaa, myös sen puutetta maailmassa, monikulttuurisuutta ja ihmisoikeuksia tulee käsitellä laajasti kaikissa oppiaineissa. Tavoitteenamme tulee olla luoda tiedon ja asenteiden kautta koulu, joka kunnioittaa yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta. Tutustumalla maailmaan laajasti, voimme edesauttaa…

Kysymys 1.: Opetussuunnitelman arvopohja? Minulle tuttu Olen lukenut, mutta en vielä syventynyt asiaan. En tunne, mutta vaikuttaa tärkeältä. Ei ole tullut esille opinnoissa, tuskin kovin merkittävä. Kysymys, oliko tämä teille jo tuttua asiaa. Miten tämä näkyy ja opettajan työssä ja opetuksessa oppitunneilla?

Mitä maailma haastaa meitä oppimaan? Globaalikasvatus voi auttaa ihmisiä kytkemään oma elämä maailmanlaajuisiin muutoksiin. Globaali ja lokaali toimivat yhdessä, ymmärrystä siitä, että omalla toiminnalla on maailmanlaajuinen ulottuvuus. Elämää ja uskallusta vastakkaisuuksien, keskinäisriippuvuuksien ja erilaisten todellisuuksien maailmassa. Lapsen maailmaan tietoa tuovat: media, pelit, aikuisten keskustelut, tietoinen kasvatus, omat kokemukset, toiset lapset. Miksi on tärkeää puhua oppilaille meille aikuisillekin usein hankalista asioista: sodista, ympäristökatastrofeista, maailman kriiseistä, pakolaisuudesta jne. Lapsi joka tapauksessa tempautuu mukaan koko maailmaa koskeviin asioihin. Usein uutisten ja muun media kautta ja aikuisten puheita kuuntelemalla. Internet ja pelit luovat usein ristiriitaisen kuvan maailman todellisuudesta.

Lapsi kertoo näkemyksiään kriiseistä, pohtii konflikteja Lyhyesti toteamuksina tai kysymyksinä Usein aikuisen näkökulmasta odottamatta Leikkien välityksellä Piirustuksissaan, saduttaessa Isommat oppilaat valitsemansa kirjallisuuden, tv-ohjelmien välityksellä tai kirjoitelmissaan Hyvässä vuorovaikutussuhteessa Koulussa tulee usein tilanteita, joissa lapsi kertoo asioista. Erityisesti suurten kriisien sattuessa. 11.9., koulusurmat Suomessa, tsunami jne. On hyvä varautua kysymyksiin.

Ihmisoikeuksiin liittyvät kysymykset Kysymys 2.: Mikä näkökulma globaaleihin teemoihin on tällä hetkellä minulle läheisin? Ympäristökysymykset Ihmisoikeuksiin liittyvät kysymykset Rauhaan, sovitteluun ja konfliktien ehkäisemiseen liittyvät kysymykset Kulttuurien välisiin kohtaamisiin liittyvät kysymykset Eriarvoisuuteen liittyvät kysymykset Maailman moninaisuus on … Mikä teille olisi läheisin näkökulma lähestyä aihetta?

Globaalikasvatus (Maastrichtin julistus 2002) Ihmisoikeus-kasvatus Monikulttuurinen / kulttuurien välinen kasvatus Kasvatus rauhan edistämiseen ja konfliktien ehkäisyyn Kasvatus kestävään kehitykseen Kehitys-kasvatus Keskinäisriippuvuus. Voi lähestyä itselle tutusta näkökulmasta ja laajentaa. Löytyisikö tähän Halisen dia?

Lähde: Irmeli Halisen esityksestä: Hämäläinen, 2011; O’Hara 2008

Miten oppikirjat käsittelevät sotia ja kriisejä? ”Jos Persia olisi voittanut sodan, Kreikan kaupunkivaltioiden elämäntapa olisi ollut lopussa. Monet kreikkalaisten tekemät keksinnöt, heidän taideteoksensa ja rakennuksensa olisivat jääneet syntymättä. Ajatus demokratiasta, ja oikeus ajatella ja puhua vapaasti olisivat unohtuneet. Maailmasta olisi tullut hyvin toisenlainen ilman niitä.” (Kauan sitten, s.74) vai ”Persian hallitsijat esitettiin mielipuolisina julmureina. [...] Oman aikamme sodissa pyritään vastustaja edelleen leimaamaan alikehittyneeksi tai barbaariseksi. Tällainen on kuulunut valtioiden sodankäyntiin antiikin ajoista lähtien.” (Historian tuulet I, s.80) Pia Mikanderin tutkimus historian oppikirjojen toiseuttavasta esitystavasta ja siitä miten länsimaisuus rakentuu ja minkä kustannuksella

Kysymys 3: Menetelmä, jota eniten haluaisin kokeilla oppilaiden kanssa käsitellessäni ”vaikeita asioita”: Sadutus Draama Silminnäkijän vierailu Piirtäminen tai muut taidemenetelmät Tarinoiden / kirjan pohjalta keskustelu

Tartu rohkeasti keskusteluun Vaikka lapsi ei puhuisi asiasta, se ei tarkoita etteikö hän miettisi asiaa. Informaatiota oppilaille kehitystason mukaan. Shokeeraavan kuvamateriaalin välttäminen. Yhdessä tekemisen ja keskustelun merkitys. Pienempien oppilaiden kanssa on sallittua turvautua yksinkertaistettuihin, konkreettisiin selityksiin. Miten sitten opettajana toimia? Hyvän vuorovaikutussuhteen luominen on keskeistä! Globaalikasvatuksessa tarvitaan inhimillisiä kykyjä kuten luovuutta, empatiaa, rohkeutta, avoimuutta, valmiutta kohdata uusia asioita Ei voi täysin turvautua ennalta suunnitteluun Keho-sielu-mieli tasapainossa Holistinen, kokonaisuuksia hahmottava opettaminen toimivampi kuin pirstaleinen Kasvatuksen koulutuksen tulisi ensisijaisesti pyrkiä moninaisuuden laajuuden ymmärtämiseen Rauhallisuudesta ammentaminen, vaikka ongelmien moninaisuus tuottaa paineita

Toivon pedagogiikka ”Jos on vähän tietoa, se on korjattavissa, mutta jos opettaja on kyyninen, se vie tulevaisuuden lapsilta.” Emeritaprofessori Rauni Räsänen Oma käsityksemme todellisuudesta, siitä miten ongelmia voitaisiin ratkaista, luo pohjan sille miten toimimme. Millaista maailmankuvaa välitämme lapsille?

Kiitos. www. ihmisoikeudet. net www. maailmankoulu. fi www Kiitos! www.ihmisoikeudet.net www.maailmankoulu.fi www.rauhankasvatus.fi Kuva: www.peacejam.org.uk