Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Advertisements

TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Sama keho ja sama pää koko elämän
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
1 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011 Liikenneturvallisuuskyselyn tuloksia Työn aluksi selvitettiin liikenteen ongelmakohteita mm.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Turvallisesti rautatieym-päristössä
Iitin Pyrintö 2014 Yleisurheilijoiden, vanhempien ja toimitsijoiden sekä vapaaehtoisten info Iitin lukiolla torstaina
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
© Mela 2011 Työvahinkoturvaa Melasta. © Mela 2011 Nuorellekin sattuu ja tapahtuu… Maatilan töissä on suuri tapaturmariski  alle 25-vuotiaille sattuu.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Onko pakkauskoolla, mainonnalla vaikutusta terveyteen?
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Holma 23.9 –  Mitä alueelle kuuluu?  Mitä päihdeaiheisia asioita alueella on?  Mitä hyvää alueella jo tehdään?  Mitä pitäisi vielä tehdä nuorten.
 Kysely avoinna sivuilla www.pesis.fi  Kyselyyn saatiin 93 vastausta  Kysely oli osin yhtenevä SLU:n keväällä 2012 järjestämään.
Riippuvuus tupakoinnista
Aggressiontunne Luento nro 1..
Lähtötilanne LC Vähäkyrön klubi aloite Heinolan vuosikokoukselle 2013 – Vk hyväksyi.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Ympäristösi parhaat tekijät Utajärven liikkumiskyselyn tuloksia Asukastyöpaja
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Tieliikenteen haasteet
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
TYÖTAPATURMA.
Läheltä piti -tilanteet
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Turvallisuussuunnittelu – haetaanko vastauksia todellisiin uhkiin vai mielikuviin Suurten kaupunkien turvallisuus- suunnittelu.
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
1. IHMINEN.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Turvassa Tiellä 2015 Kansallinen tieliikenneturvallisuuskampanja
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Liikennekasvatuksen vuosikello Honganpalon koulu Raahe 2016.
Hurtig TE1 Turvallisuus. Turvallisuus Suomessa sattuu vuosittain yli miljoona tapaturmaa. Tapaturmaisesti vuosittain kuolee noin 3000 henkeä.
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Alkoholista asiallisesti
KAPPALE 24 ALKOHOLISTA ASIALLISESTI
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
Päihdyttäviä paineita
Minä kuljettajana Niiles Nissilä
Alkoholista asiallista kpl.24
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Kodin turvallisuus- valmennus
Esityksen transkriptio:

Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää? Dia 1 Kouluttaja: Liikenteessä tapahtuu koko ajan erilaisia ylilyöntejä ja läheltä-piti-tilanteita. Ihmisiä kuolee ja loukkaantuu – usein aivan turhaan ja tilanteissa, jotka olisi voitu välttää huolellisella ja hillitymmällä liikennekäyttäytymisellä… Aivovammaliitto Liikenneturva Autokoululiitto

Olenko riskikäyttäytyjä? Nautinko vaaratilanteista? Miten otan arjessa vaaratilanteet huomioon liikenteessä, kotona, liikunnan parissa tai muuten vapaa- ajalla? Millaisia riskejä otan? Miltä riskinottaminen minusta tuntuu? Voisiko ottamastani riskistä seurata jotain ikävää kavereilleni tai muille läheisilleni? Dia 2 Kouluttaja: Mieti ensin hetki itseksesi; oletko riskikäyttäytyjä liikenteessä. Keskustellaan sitten yhdessä ja arvioidaan omaa ja toistenkin riskialttiutta…

Tyypillistä riskikäyttäytymistä ovat: kaahailu Riskikäyttäytymisellä tarkoitetaan erilaisille vaaroille altistavaa, usein elämyshakuista käyttäytymistä Tyypillistä riskikäyttäytymistä ovat: kaahailu humaltuneena ajaminen tai kyydissä olo itsetuhoinen tai väkivaltainen käyttäytyminen ja osallistuminen riskialttiisiin vapaa-ajan harrastuksiin. Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? Siihen löytyy vastauksia näistä dioista… - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin.

Myös runsas kertajuominen ja huumeiden käyttö ovat riskikäyttäytymistä. Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? Siihen löytyy vastauksia näistä dioista… - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin.

Riskikäyttäytyminen on yhteydessä tapaturmiin Riskejä harvemmin otetaan yksin, vaan tyypillistä on kaveriporukassa päähänpistosta tehdyt toilailut.  Toisten ihailu ja arvostus saattavat painaa vaakakupissa enemmän kuin oma terveys ja turvallisuus. Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? Siihen löytyy vastauksia näistä dioista… - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin.

POHDITTAVAA Onko minulle tai kaverilleni sattunut hoitoa vaativia tapaturmia? Olinko päihtynyt tapaturman sattuessa? Seurasiko tapaturmastani kenellekään pysyvä vamma? Mitkä tekijät vaikuttivat tapaturman sattumiseen (esimerkiksi teon tahallisuus, turvalaitteen käyttämättömyys, ympäristön puutteet)? Tiedänkö, miten toimin, jos kaverini sammuu juomisen seurauksena? Olenko saanut ensiapukoulutusta - osaisinko toimia hätätilanteessa, esimerkiksi antaa ensiapua? Olenko jutellut kavereitteni kanssa miltä tuntuisi olla koko loppuelämänsä vammainen? Tai miltä tuntuisi elää sen tiedon kanssa, että on aiheuttanut kaverille pysyvän vamman? Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin. Kolme eri pohdintakokonaisuutta.

Miten suojelen itseäni…

Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Kiinnitänkö aina turvavyön autossa, jos olen etupenkillä? Entäpä takapenkillä?  Turvavyön käytöllä kuolemat vähenevät puoleen ja loukkaantumiset lievenevät tai estyvät kokonaan. Turvavyön käytön merkitys voi olla vähäisempi vain reipasta kävelyvauhtia vastaavassa alle 7 km/h vauhdissa. Ajanko ylinopeutta?  Ylinopeutta ajaessa arvioiden tekeminen vaikeutuu, jarrutusmatka pitenee ja tieltä suistumisen ja vastakkaisella kaistalle ajautumisen riski kasvaa. Ajanko väsyneenä?  Väsymys on osatekijänä jopa 20 prosentissa liikenneonnettomuuksissa. Diat 8-10: Kouluttaja: Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Keskustellaan muutaman kysymyksen avulla. - Dioissa 7-9 on kysymyksiä, joihin löytyy myös vastauksia. (Vastaukset on tarkistettu Liikenneturvasta, joten ne pitävät paikkansa.) Diassa 7 on kolme kysymystä ja niihin vastaukset.

Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Olenko joskus ajanut moottoriajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena ja/tai olenko ollut päihtyneen kuljettajan kyydissä?  Jo pieni alkoholimäärä (esimerkiksi pullo olutta) vaikuttaa ajokykyyn: pysähtymismatka pitenee, virheellisten toimintojen määrä lisääntyy ja reagointikyky heikkenee. Viime vuosina 18 – 24 –vuotiaiden miesten aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja syyllistyi rattijuopumukseen lähes puolessa tapauksista. Moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 30 % tapauksista kuljettaja oli alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena. Diat 8 - 10: Kouluttaja: Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Keskustellaan muutaman kysymyksen avulla. - Dioissa 7-9 on kysymyksiä, joihin löytyy myös vastauksia. (Vastaukset on tarkistettu Liikenneturvasta, joten ne pitävät paikkansa.) Diassa 8 on yksi kysymys ja siihen vastaus

Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Käytänkö aina pyöräillessäni pyöräilykypärää?  Pää- ja aivovammojen riski pienenee tutkimusten mukaan 63 – 88 prosentilla. Kuolemaan johtavien vammojen vähentämisessä tehokkuus on 73 % Käytänkö aina pimeällä heijastinta?  Kaukovaloja käyttävä autoilija huomaa heijastinta käyttävän 200 metriä aikaisemmin kuin ilman heijastinta kulkevan! Diat 8 - 10: Kouluttaja: Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Keskustellaan muutaman kysymyksen avulla. - Dioissa 7-9 on kysymyksiä, joihin löytyy myös vastauksia. (Vastaukset on tarkistettu Liikenneturvasta, joten ne pitävät paikkansa.) Diassa 9 on kaksi kysymystä ja niihin vastaukset.

Haluatko otsikoihin – viimeisen kerran…

Haluatko otsikoihin – viimeisen kerran… Diat 12 - 13: Kouluttaja: Keskustellaan niistä vakavista vaaroista, joita voi seurata holtittomasta liikennekäyttäytymisestä. Moni (varsinkin nuori) ihminen haluaisi päästä julkkikseksi, valitettavan moni pääsee mediaan vasta, kun se on mahdollista viimeisen kerran…

Lukiolaisten viimeinen matka… Kaksi mopoautolla liikenteessä ollutta lukiolaispoikaa kuoli juhannuksena 2012 törmättyään ambulanssiin. Diat12 - 13: Kouluttaja: Keskustellaan niistä vakavista vaaroista, joita voi seurata holtittomasta liikennekäyttäytymisestä. Moni (varsinkin nuori) ihminen haluaisi päästä julkkikseksi, valitettavan moni pääsee mediaan vasta, kun se on mahdollista viimeisen kerran… Juhannuksena kahden nuoren hengen Parkanossa vaatinut mopoauto-onnettomuus on herättänyt kysymyksiä nuorten suosiman menopelin turvallisuudesta. Iltalehti listasi mopoauton turvallisuusriskit. http://www.iltalehti.fi/autot/2012070115752482_au.shtml

Mopoauto Mopoauto on nuorten suosima ajoneuvo. Pienen kokonsa vuoksi se on liikenteessä myös melko suojaton matkustajille. Diat 12 - 13: Kouluttaja: Keskustellaan niistä vakavista vaaroista, joita voi seurata holtittomasta liikennekäyttäytymisestä. Moni (varsinkin nuori) ihminen haluaisi päästä julkkikseksi, valitettavan moni pääsee mediaan vasta, kun se on mahdollista viimeisen kerran…

Minä olen paras – vai olenko…

Olenko vastuullinen kuljettaja? Hallitsenko ajoneuvoni ja osaanko liikennesäännöt? Osaanko ajaa erilaisissa olosuhteissa? Tunnistanko itsestäni, muista tienkäyttäjistä ja ympäristöstä johtuvat riskit? Pyrinkö sovittamaan oman ajamiseni niiden mukaan? Ovatko riskitilanteiden ennakointi ja välttäminen liikenteessä minulle tärkeitä? Diat 16 - 17: Kouluttaja: Olenko vastuullinen ja toiset huomioon ottava tiellä liikkuja? On tärkeää toimia asiallisesti ja huolellisesti niin, ettei vaaranna omaa turvallisuuttaan eikä myöskään toisten. Omalla hyvällä käyttäytymisellä voi suojella itseäänkin mahdolliselta toisen törttöilyn tuottamalta vaaralta (valppaus ja liikenteen seuraaminen). Välttämällä aiheuttamasta muille vahinkoja, välttyy myös sen aiheuttamalta syyllisyydeltä ja mahdollisilta korvauksilta ja muilta ikäviltä seuraamuksilta…

Olenko toiset ihmiset huomioon ottava kuljettaja? Kiinnitänkö huomiota liikenneturvallisuuteen? Osaanko pitää omat tunteeni hallinnassa? Hermostunko helposti? Olenko kaikkein paras kuljettaja? Oikeasti? Kunnioitanko muita tienkäyttäjiä? Otanko huomioon erityisryhmät, kuten lapset, vanhukset ja liikuntarajoitteiset? Diat 16 - 17: Kouluttaja: Olenko vastuullinen ja toiset huomioon ottava tiellä liikkuja? On tärkeää toimia asiallisesti ja huolellisesti niin, ettei vaaranna omaa turvallisuuttaan eikä myöskään toisten. Omalla hyvällä käyttäytymisellä voi suojella itseäänkin mahdolliselta toisen törttöilyn tuottamalta vaaralta (valppaus ja liikenteen seuraaminen). Välttämällä aiheuttamasta muille vahinkoja, välttyy myös sen aiheuttamalta syyllisyydeltä ja mahdollisilta korvauksilta ja muilta ikäviltä seuraamuksilta… Olenko paras kuljettaja? Jos olen itse ainoa erinomaisuuteni todistaja, se ei ole kovin vahva todiste… Ja vaikka olisinkin itse hyvä, saattaa samaan aikaan tiellä liikkua joku taidollisesti huonompi…

Arjessa koettua…

Poliisilta kuultua… Jatkuvat ylinopeudet ja nuorten alkoholinkäyttö liikenteessä huolestuttavat poliisia. Poliisi joutuu puuttumaan päivittäin nuorten autoilijoiden ylinopeuksiin. Valistusta on tehty runsaasti eri viranomaisten yhteistyöllä jo monen vuoden ajan. Siitä huolimatta onnettomuuksia ja läheltä piti –tilanteita sattuu jatkuvasti. Diat 19 - 22: Kouluttaja: Poliisin tehtävä on suojella kansalaisia. Se hoitaa tehtäväänsä lakien velvoittamana. Rajoitukset ja rangaistukset ovat olemassa ihmisten suojelemiseksi. Koska kaikki meistä eivät ymmärrä vaarojen ja riskien uhkaa itselle ja toisille, on välttämätöntä, että joku valvoo ja tarpeen tullen ojentaa… -Diassa 17 on kysymyksiä itsearviointiin ja keskustelun pohjaksi.

Kesä nostaa nopeuksia Ylinopeudet työllistävät poliisia ympäri vuoden, mutta erityisesti kesä on kiireistä aikaa poliisille. Kolmannes kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu kesäaikaan. Riskipiikki alkaa maalis-huhtikuussa ja on korkeimmillaan touko-kesäkuussa Diat 15-17: Kouluttaja: Poliisin tehtävä on suojella kansalaisia. Se hoitaa tehtäväänsä lakien velvoittamana. Rajoitukset ja rangaistukset ovat olemassa ihmisten suojelemiseksi. Koska kaikki meistä eivät ymmärrä vaarojen ja riskien uhkaa itselle ja toisille, on välttämätöntä, että joku valvoo ja tarpeen tullen ojentaa… -Diassa 17 on kysymyksiä itsearviointiin ja keskustelun pohjaksi.

Ovatko nuoret onnettomuusherkkiä? Aiheuttavatko nuoret omalla toiminnallaan semmoisia asioita mitä ei pitäisi tapahtua? Pitääkö paikkansa että suurin riski on mopoilijoilla ja juuri henkilöautokortin saaneilla 18-vuotiailla mieskuljettajilla? Ovatko kokemattomuus, sosiaalinen paine, sääntöjen tietämättömyys eli käyttäytymiseen liittyvät tekijät ovat useimmiten syinä nuorten onnettomuuksiin? Mistä nuoret saavat useimmiten mallit liikennekäyttäytymiseensä? Lapset ovat vastaanottavaisia ja motivoituneita oppimaan tietoja ja taitoja, mutta vaikeutuuko nuorten ikäluokkien kohdalla tilanne eikä sanoma mene aina perille? Diat 15-17: Kouluttaja: Poliisin tehtävä on suojella kansalaisia. Se hoitaa tehtäväänsä lakien velvoittamana. Rajoitukset ja rangaistukset ovat olemassa ihmisten suojelemiseksi. Koska kaikki meistä eivät ymmärrä vaarojen ja riskien uhkaa itselle ja toisille, on välttämätöntä, että joku valvoo ja tarpeen tullen ojentaa… -Diassa 17 on kysymyksiä itsearviointiin ja keskustelun virittämiseksi. Vastauksia kysymyksiin 1 ja 2: Kyllä. 3: Kotoa, vanhemmiltaan, kavereilta, elokuvista jne. 4: Mieti itseäsi, tunnistatko ajattelusi ja asenteittesi muutoksia? Millaisia?

Kuuluisia viimeisiä sanoja Painahan kaasua! Ei sieltä eilenkään ketään tullu… Isälläkin oli nuorena mopedi. Annas kun minä..  Kyllä niillä kai siellä kolmio on...  Mä oon keskivertoa parempi kuski! Paljon tää kulkee? Ei tähän aikaan ole ennenkään junia kulkenut… Kyllä mä nyt tohon väliin ehin kiihdyttää...  Et varmana uskalla!  Ja kyllä varmana uskallan!  Kuules pösilö, älä ala antaa mulle liikenneohjeita! Dia 22: Kouluttaja: Raskas loppukevennys; Kuuluisia viimeisiä sanoja. Keksi itse lisää, koska niiden avulla saattaisit muistuttaa itseäsi vaarasta juuri ennalta ehkäisevällä hetkellä…   Opetustuokion jälkeen voisitte luokassa /ryhmässä esim. - Kirjoittaa aineen/kertomuksen liikenneturvallisuudesta ja/tai omasta liikennekäyttäytymisestä - Tehdä ryhmätyönä kollasin lehtijutuista, joissa on uutisia liikenneasioista - Järjestää liikenneturvallisuusteemapäivän luokassanne tai koulussanne - Keksikää jokin muu tapa syventää liikenneturvallisuusopetusta.

Lähteet: http://www.kelpokuski.fi/kkdemo13/b1/1.html http://www.peda.net/veraja/leppavirta/lukio/ps/ps3/1 http://www.thl.fi/fi_FI/web/pistetapaturmille-fi/lapset-ja- nuoret/nuoret/tapaturmat-liikenteessa http://www.tohtori.fi/?page=3302600&id=1011690 http://www.iltalehti.fi/autot/2012070115752482_au.shtml http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/liitetiedostot/Nuorten_henkilovahingot.pdf Tekijät: Rauhala Kari-Pekka, Partanen Antti, Warvas Pia, Lindstam Sirkku / AVL von Knorring Lena, Rahikainen Katariina / LT Diat 19-20: Lähteet   Opetustuokion jälkeen voisitte luokassa /ryhmässä esim. kirjoittaa aineen/kertomuksen liikenneturvallisuudesta ja/tai omasta liikennekäyttäytymisestä tehdä ryhmätyönä kollasin lehtijutuista, joissa on uutisia liikenneasioista järjestäkää liikenneturvallisuusteemapäivä luokassanne tai koulussanne keksikää jokin muu tapa syventää liikenneturvallisuusopetusta.

Kuvat: Dia 2: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 4: http://www.look.com.ua/60761-radost-muzhik-avarija-art-cherep-smert-mashina.html Dia 7 a: Liikenneturva Dia 7 b: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 9: Liikenneturva Dia 10: VALT Dia 11: Pia Warvas Dia 12: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 13: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 14 a: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 14 b: Liikenneturva Dia 15: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 16: Credinet Dia 17: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen