Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen."— Esityksen transkriptio:

1 Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen yksinkertainen ja tehokas keino vähentää liikennekuolemia •Suomen tutkijalautakuntien mukaan noin 60 liikenneonnettomuudessa kuollutta vuodessa pelastuisi käyttämällä turvavyötä •EU panostaa kampanjaan 1,4 miljoonaa euroa. •Vuonna 2003 EU:n alueella kuoli yli 46 000 ja loukkaantui lähes 2 miljoonaa ihmistä liikenteessä.

2 Kampanjaan osallistuvat maat ja aikataulu •Belgia14.2.-13.3. •Suomi25.2. ja elokuu •Slovenia16.3.-15.4. •Espanja maaliskuu •Hollantimaalis-toukokuu •Portugal18.4.-15.5. •Tsekin tasavaltahuhti-kesäkuu •Saksatouko-lokakuu •Puolatouko-kesäkuu •Ruotsikesä-syyskuu

3 Turvavyön käyttö kampanjamaissa: MaaVuosiEtupenkin turvavyöTakapenkin turvavyö Lasten turvalaitteet Slovenia200382 %36 %50 % Tsekin tasavalta 200275 % maantie 47 % taajama 60 %* Hollanti200386 % kuljettaja 87 % etupenkki 62 %67 % Portugali200486 %16 %39 % Suomi200492 % maantie 85 % taajama 77%94 % maantie (2003) 87 % taajama Saksa200397 % moottoritie 94 % maantie 90 % taajama -98 % moottoritie 97 % maantie 93 % taajama Ruotsi200291 % kuljettaja 92 % matkustaja 75 %90 % Espanja200386 % kuljettaja, maantie 89 % etupenkki, maantie 60 % kuljettaja, taajama 62 % etupenkki, taajama 38-58 % maantie 27-43 % taajama 50 % maantie, turvavyö 20 % taajama, turvavyö 37 % turvaistuin Puola200370 %enintään 50 %60 % Belgia200360 %enintään 50 %80–60 % *haastattelututkimusLähteet: Euchires kampanjamateriaali, internet

4 Kampanjamaskotti Vyötiäinen •Kampanjan maskotti Vyötiäinen innostaa lapsia käyttämään turvavyötä ja - istuinta. •Se on lasten kiva kaveri, jonka seurassa on mukava matkustaa auton takapenkillä. •Maskotin voi kiinnittää näkyville tarranauhalla. Se myös käpertyy kerälle, kuten sen esikuva vyötiäinen tekee vaaran uhatessa. Vyötiäinen korostaa lapsille, että turvavyön käyttö on mukava juttu. Lapset voivat kannustaa aikuisiakin käyttämään turvavyötä

5 Kampanjan elementit Suomessa •Liikenneturvan ja Liikkuvan poliisin hiihtolomavalvonta 25.2. 14 paikkakunnalla ympäri Suomen –kohteena hiihtolomalle autoilevat perheet –poliisi valvoo tehostetusti ajonopeuksia sekä turvalaitteiden käyttöä –Liikenneturva jakaa kampanjamaskotteja perheiden lapsille sekä turvatietoa vanhemmille •Kampanja mediassa –turvaistuin tv-kampanja 17.2.-5.3. –Turvaistuin radiokampanja 18.2.-13.3. –painotus viikonloppuihin hiihtolomakauden ajan •Liikenneturvan Turvallisuus on pieniä tekoja –kampanjan osa –Kampanjan toinen vaihe elokuussa –Turvalaitekampanjointia: • Liikenneturvan koulutustilaisuudet päiväkodeissa ja neuvoloissa •Turvakaukaloiden lahjoitus 34 synnytyssairaalalle yhdessä Intrum Justitia Oy:n kanssa

6 Lasten turvallinen kuljettaminen •Takapenkki on lapselle aina turvallisin paikka •Kaukalo tai istuin kiinnitetään auton istuimeen aina oikein ja huolellisesti. Vyöt eivät saa olla kierteellä ja ne on kiristetty hyvin. •Lasta tulisi kuljettaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen. Näin lapsen heiveröinen kaularakenne saa parhaan mahdollisen tuen. •Yli 18 kg lasta suojaa parhaiten turvavyöistuin. Istuimen ansiosta turvavyö asettuu oikealle kohdalle ja se suojaa lasta myös sivuilta. Turvavyöistuin on istuinkoroketta suositeltavampi vaihtoehto. •Alle 12-vuotiasta ei tulisi kuljettaa etuistuimella, jossa on turvatyyny. Lapsen kuljettaminen selkä ajosuuntaan turvatyynypaikalla on kiellettyä.


Lataa ppt "Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google