Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET."— Esityksen transkriptio:

1 Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET

2 Onnettomuustarkasteluiden sisältö 1.Onnettomuuskehitys Loviisassa 2000-luvulla – kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä – henkilövahinko-onnettomuuksien määrä 2.Onnettomuuksien osalliset – osallisten kulkutapa – osallisten ikä 3.Onnettomuusluokat – onnettomuusluokat onnettomuuden vakavuuden mukaan – onnettomuusluokat henkilövahingoissa eri toimintaympäristöissä 4.Muita tunnuslukuja henkilövahinko-onnettomuuksista 5.Onnettomuuspaikat – onnettomuuskasaumatarkastelu – hirvieläinonnettomuudet – Loviisan keskustan alueen onnettomuudet onnettomuusluokittain sivu 2

3 Onnettomuuskehitys Loviisassa 2000-luvulla sivu 3 Koko 2000-luku (2000-2013): Henkilövahinko-onnettomuuksia 438 (31 vuosittain) Kuolleita 38 (kolme vuosittain) Loukkaantuneita 568 (41 vuosittain) Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä hienoisessa laskussa Vuosina 2006 ja 2007 onnettomuuksien kokonaismäärä poikkeuksellisen alhainen Vuodet 2009-2013 Henkilövahinko-onnettomuuksia 163 (33 vuosittain) Kuolleita 15 (kolme vuosittain) Loukkaantuneita 216 (43 vuosittain) Vakavasti loukkaantuneita xx kpl (xx %, Lähde: Pronto-aineisto) Lähde: Tilastokeskus

4 Onnettomuuskehitys (vertailu koko maahan) sivu 4 Lähde: Tilastokeskus

5 Onnettomuuksien osalliset kulkutavoittain sivu 5 %-osuudet 2009-2013: 6 % 4 % 6 % 6 % 42 % 25 % 10 % Lähde: TilastokeskusLähde: Onnettomuusrekisteri

6 Onnettomuuksien osalliset ikäryhmittäin sivu 6 %-osuudet: 1% 2% 3% 10% 11% 10% 15% 12% 14% 9% 7% 6% Lähde: TilastokeskusLähde: Onnettomuusrekisteri

7 Onnettomuuksien osalliset ikäryhmittäin Lähde: Onnettomuusrekisteri sivu 7

8 Onnettomuuksien osalliset (vertailuja) Liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden jakauma kulkutavoittain (vas.) ja ikäryhmittäin (oik.) Loviisassa ja koko maassa Keskiarvo 2009-2013 sivu 8 Lähde: Tilastokeskus

9 Onnettomuuksien osalliset henkilövahinko- onnettomuuksissa Liikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista 51 % on ollut liikenteessä henkilöautolla, kuljettajana tai matkustajana. Mopoilijat ja moottoripyöräilijät muodostavat uhreista 13 % ja jalankulkijat ja pyöräilijät 10 %. Kuolleista 73 % on ollut liikenteessä autolla (koko maa 59 %). Nuoret, 15–24-vuotiaat, muodostavat 31 prosenttia liikenteessä kuolleista ja loukkaantuneista (ikäryhmän osuus väestöstä 9 %). 15–17-vuotiaiden onnettomuuksista yli puolet tapahtuu mopolla tai moottoripyörällä liikuttaessa. Nuorten aikuisten onnettomuuksista pääosa tapahtuu henkilöautolla liikuttaessa. Työikäisten ryhmä muodostaa 50 % liikenneonnettomuuksien uhreista (53 % väestöstä). Työikäisten onnettomuusriski on selvästi alhaisempi kuin nuorilla, mutta korkeampi kuin lapsilla ja iäkkäillä. Onnettomuuksista pääosa tapahtuu henkilöautolla liikuttaessa. Yli 65-vuotiaat muodostavat 13 % liikenneonnettomuuksien uhreista (23 % väestöstä). Onnettomuuksien uhreista noin puolet on henkilöauton matkustajia tai kuljettajia, noin kolmannes jalankulkijoita ja noin viidennes pyöräilijöitä. sivu 9

10 Onnettomuusluokat sivu 10 Lähde: Onnettomuusrekisteri

11 Onnettomuusluokat eri toimintaympäristöissä sivu 11 Lähde: Onnettomuusrekisteri

12 Onnettomuusluokat (vertailuja) Henkilövahinko-onnettomuuksien jakauma onnettomuusluokittain Loviisassa ja koko maassa Keskiarvo 2009-2013 KAIKKI TAAJAMA-ALUEETMAANTIET (ei taaj.al.) !! !!! ! ! sivu 12 Lähde: Onnettomuusrekisteri

13 Onnettomuusluokat henkilövahinko- onnettomuuksissa Yksittäisonnettomuudet muodostavat onnettomuuksista 40 %, kohtaamisonnettomuudet 14 %, jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuudet 14 % ja risteämis- ja kääntymisonnettomuudet 11 %. Yksittäis- ja kohtaamisonnettomuuksien osuus on korkeampi kuin maassa keskimäärin. Taajama-alueiden onnettomuuksista peräti 57 % on jalankulkija-, pyöräilijä-, tai mopo-onnettomuuksia. Yksittäisonnettomuudet muodostavat noin viidenneksen taajama-alueiden onnettomuuksista ja risteysonnettomuudet 14 %. Taajama-alueiden jalankulkijaonnettomuuksien (26 %) ja yksittäisonnettomuuksien (20 %) osuudet ovat selvästi korkeampia kuin maassa keskimäärin. Taajama-alueiden ulkopuolista onnettomuuksista (maantiet) yksittäisonnettomuudet muodostavat 45 % ja kohtaamisonnettomuudet 18 %. HUOM! Valtatien 7 parantaminen moottoritieksi parantaa hyvin todennäköisesti alueen liikenneturvallisuustilannetta. Esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksien osalta tilanteen voidaan olettaa parantuvan uuden moottoritien myötä (onnettomuudet pääosin vanhalla 7-tiellä). sivu 13

14 Muita tunnuslukuja henkilövahinkoon johtaneista liikenneonnettomuuksista Onnettomuuksista valtaosa tapahtuu taajama-alueiden ulkopuolella (78 %, koko maa 45 %) ja vain reilu viidennes (22 %, koko maa 55 %) taajamissa – taajama-alueiden onnettomuuksista joka viides (20 %) maantiellä Henkilövahinko-onnettomuuksien vakavuusaste (kuollutta/100 heva-onn.) Loviisassa selvästi korkeampi kuin koko maassa (lähes kaksinkertainen) Maanteiden onnettomuusriski (heva-onn./100 milj.ajon.km/v) Loviisassa selvästi alhaisempi kuin koko maassa keskimäärin (puolitoistakertainen Loviisaan nähden) Kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena noin joka kymmenennessä (11 %, koko maa 10 %) onnettomuudessa – yksittäisonnettomuuksissa 24 % – taajama-alueen ulkopuolisissa onnettomuuksissa 15 % (taajamassa 6 %) Raskas liikenne osallisena reilussa noin joka kymmenennessä (13 %) onnettomuudessa – ohitusonnettomuuksissa 40 % – kohtaamisonnettomuuksissa 39 % – kääntymisonnettomuuksissa 29 % – taajama-alueen ulkopuolisissa onnettomuuksissa 15 % (taajamassa 3 %) sivu 14

15 Valtakunnallisia tunnuslukuja kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista vuonna 2013

16 Kuolemaan johtaneet onnettomuudet - moottoriajoneuvot Yhteenveto tutkijalautakuntien vuonna 2013 tutkimista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista (koko maa) Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 44 % oli tieltä suistumisia. Kohtaamisonnettomuuksien osuus oli 35 % ja risteysonnettomuuksien osuus 8 %. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa pääaiheuttajana olleista kuljettajista 28 % oli rattijuoppoja (yksittäisonnettomuuksien kuljettajista 45 %). Onnettomuuden tapahtuessa vähintään 10 km/h ylinopeutta suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen ajoi 38 % pääaiheuttajista. Huumeiden ja/tai ajokykyyn vaikuttaneiden lääkkeiden vaikutuksen alaisena ajoneuvoa kuljetti 18 % aiheuttajakuljettajista. Virheellinen ohjausliike (14 %), käsittelyvirheiden yhdistelmä (11 %), sairaskohtaus (11 %) ja toisen osapuolen täydellinen havaitsemattomuus (11 %) olivat onnettomuuksien tyypillisimmät yksittäiset välittömät riskitekijät. Kuolleista henkilö- tai pakettiauton kuljettajista tai matkustajista turvavyön käyttö olisi pelastanut eri todennäköisyyksillä 49 % (30 hlöä). Vammautuneista turvavyö pelasti eri todennäköisyyksillä kuolemalta 42 % (27 hlöä). Vähintään yksi aikaisempi liikennerikkomus oli taustalla 56 %:lla onnettomuuksien pääaiheuttajista. sivu 16

17 Kuolemaan johtaneet onnettomuudet – kävely ja pyöräily Yhteenveto tutkijalautakuntien vuonna 2013 tutkimista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista (koko maa) Alkoholin vaikutuksen alaisena onnettomuushetkellä (raja 0,5 ‰) oli 19 % jalankulkijoista ja 30 % pyöräilijöistä. Jalankulkuonnettomuuksista 17 tapahtui hämärällä tai pimeällä. Kyseisissä onnettomuuksissa menehtyneistä jalankulkijoista, heijastinta ei käyttänyt 89 %. Heijastinta käyttämällä heistä 5 olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua kuolemalta. Onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä (23 hlöä) kahdella oli kypärä käytössä. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa 10 hengen. Kuolemaan johtaneista pyöräilyonnettomuuksista 30 % oli risteysonnettomuuksia. Pyöräilyonnettomuuksista 22 % oli pyöräilijän yksittäisonnettomuuksia (esim. kaatumisia). Pyöräilyonnettomuuksista 52 % tapahtui taajamissa Jalankulkuonnettomuuksista 52 % tapahtui suojatien ulkopuolella ja 42 % suojatiellä. Onnettomuuksista 61 % tapahtui taajamissa. sivu 17

18 Onnettomuuskarttoja

19 sivu 19

20 sivu 20 Henkilövahinko-onnettomuudet Loviisan keskustan alueella onnettomuusluokittain Kaikki liikenneonnettomuudet Loviisan keskustan alueella Onnettomuusluokittain


Lataa ppt "Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google