LAMFALUSSY - RAPORTTI ECOFIN asetti heinäkuussa 2000 ns. viisaiden miesten komitean pohtimaan EU:n arvopaperimarkkinoita koskevan lainsäädännön kehittämistä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

SK 64 Rakennusten sähköasennukset
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
SUOMEN MENESTYKSEN EVÄÄT -Tiekartta tulevaisuuteen Julkistamistilaisuus
Ministeriön talousyksikkö Asetustekstien tulkinta Euroopan reunalla Käytännön esimerkkejä EU-kielen aiheuttamista ongelmista suomessa Kari Rouvinen
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Euroopan kemikaaliviraston REACH-valvontahankkeet ( EU:n yhdenmukaistetut valvontaprojektit )  REACH-EN-FORCE-1, 2009 – 2010  REACH-EN-FORCE-2, 2010.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Vastuullisen varainhankinnan ammatilliset arvot ja periaatteet Pääsihteeri Pia Tornikoski
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Liisa Laakso, Projektihakemusten arviointi Euroopan komissiossa tutkimuksen puiteohjelma.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Stora Enso Corporate Governance
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe) Tiedotustilaisuus Bryssel KOM(2004) 516 lopullinen 2004/0175 (COD) Ehdotus.
Hannu Taskinen Yleisten kirjastojen neuvosto Maakuntakirjastokous Kuopiossa YLEISTEN KIRJASTOJEN NEUVOSTO TAUSTA, SÄÄNTÖUUDISTUS JA TOIMINTA.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Työpaikkakouluttajan ABC
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Ympäristönäkökulma EAKR-ohjelmien toteutuksessa Jorma Keva Ympäristöministeriö
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Työpaikkakouluttajan ABC
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
EMN työohjelma Esityksen pääkohdat Muutokset työohjelmassa vuodelle 2012 Vuodelle 2012 suunnitellut uudet formaatit Tutkimusaihe-ehdotukset.
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
KANUUNA+ - vaihtoehtoja Kanuunan laajentumiseen alle asukkaan kuntiin. Kanuunan nuorisopoliittinen arvostus ei ole kehittynyt sen kansallisen ja.
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
Kiinteän biomassan kestävyyskriteerit- tilannekatsaus Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Hanne Siikavirta.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
PSI-direktiivin muutoksen implementointi O-P Rissanen.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Tiedon hyödyntämisen edistäminen lainsäädännön keinoin
Jyrki Jauhiainen, oikeusministeriö Pellervon Päivä 2004, 5. 4
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Säädösrakenne ja säädösvalmistelu
Lissabonin sopimus.
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Delegoitujen säädösten valmistelu TCMV komiteassa – ajoneuvojen päästövaatimusten hyväksyminen Keijo Kuikka.
Volitioprosessi, tahdon!
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI)
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Esityksen transkriptio:

Lamfalussy-prosessi, CESR:n perustaminen ja CESR:n rooli EU:n lainsäädäntöprosessissa

LAMFALUSSY - RAPORTTI ECOFIN asetti heinäkuussa 2000 ns. viisaiden miesten komitean pohtimaan EU:n arvopaperimarkkinoita koskevan lainsäädännön kehittämistä. Puheenjohtajana Paroni Alexandre Lamfalussy Ryhmän loppuraportti valmistui keväällä 2001 -

LAMFALUSSY - HAVAINTOJA EU:n rahoitusmarkkinat selvästi perässä USA:ta Puutteita/aukkoja EU-lainsäädännössä Sääntelyjärjestelmä tehoton Direktiivien valmistelu hidasta Käsittelysysteemi monimutkainen ja hidas Ei erottele isoja asioita pienistä Säännösten implementointi ja soveltaminen epäyhtenäistä -

LAMFALUSSY - EHDOTUKSET Joustavampi sääntely: ei liian yksityiskohtaisia direktiivejä - sääntelyn mukauttaminen markkinoiden muutoksiin Komission esitysten huolellisempi valmistelu Komitologian käyttö (2 eri tilannetta: uudet direktiivit - voimassa olevien muuttaminen) Valvojien yhteistyön tiivistäminen EU-lainsäädännön noudattamisen tehokas valvonta EU-elinten vallan tasapaino !!!! -.

Komission tehostettu valvonta Komission direktiiviehdotus Euroopan parlamentti Neuvosto LEVEL 1 Direktiivi Komission mandaatti CESR:lle Parlamentti saa tiedot asian etenemisestä Voi reagoida jos valtuutus ylittyy CESR valmistelee oman ehdotuksensa (markkinaosapuolten konsultaatio) LEVEL 2 Komissio antaa edellisen pohjalta oman esityksensä ESC:n päätös Komissio antaa lopullisen 2-tason sääntelyn - CESR:n ”vapaaehtoinen” yhteistyö LEVEL 3 Komission tehostettu valvonta LEVEL 4

CESR - TEHTÄVÄT Avustaa komissiota EU-lainsäädännön valmistelussa erityisesti ns. Lamfalussy 2-tason täytäntöönpanosäännökset ja myöhemmin säännöksiä muutettaessa Edistää ja kehittää kansallisten valvontaviranomaisten välistä yhteistyötä EU säännösten täytäntöönpanossa ja soveltamisessa Käytännön valvontatoiminnassa (esim. market abuse -tutkimukset) yhdenmukaistaa valvontakäytäntöjä -

CESR - TOIMINTAMUODOT Pysyvät yhteistyöryhmät (CESR-Pol ja CESR-Fin) Tiettyä tarkoitusta varten perustetut asiantuntijaryhmät Ns. 2-tason ryhmät Muut ryhmät (3-tason ryhmät) CESR-MoU Toiminta mahdollisimman avointa, laajat konsultaatiokierrokset ja markkinaosapuolista koostuvat ”sparrausryhmät” -

CESR:n erilaiset ehdotukset Level 2 advice CESR:n ehdotus EU:n komissiolle, jonka on tarkoitus muuttua sitovaksi EU-lainsäädännöksi (joka pannaan Suomessa täytäntöön, kuten muutkin vastaavat säännökset) Level 3 standardit ja suositukset CESR:n jäsenten keskenään sopimia vaatimuksia Eivät sellaisenaan markkinaosapuolia sitovia CESR:n jäsenet sitoutuneet saattamaan voimaan ”parhaan kykynsä mukaan” Lainsäädäntöehdotukset EU:n komissiolle CESR:n näkemys tulevaisuudessa tarpeellisesta EU-lainsäädännöstä -

Konsultaatioprosessin tavoite Hyödyntää markkinaosapuolten kokemus ja osaaminen sääntelyssä Saada arvioita siitä, millä alueilla on toimenpiteitä vaativia ongelmia ja miten niihin olisi reagoitava Tarjota mahdollisuus vaihtoehtoisten ratkaisujen esittämiselle Tehdä arvioita ehdotettujen toimenpiteiden vaikutuksesta Lisätä eri osapuolten tuntemusta CESR:n työstä ja lisätä mielenkiintoa sitä kohtaan -

Konsultaatioprosessin periaatteet Periaatteet määritelty ”Public Statement of Consultation Practices” -asiakirjassa Kohteet: mahdollisimman laajasti eri osapuolet, palvelun tarjoajat sekä käyttäjät (eri tyyppiset sijoittajat ja liikeeseenlaskijat) lisäksi yleensä kaikille avoimesti - CESR:n kotisivuilla konsultaatio sekä Euroopan tasolla (CESR ja EU-tason etujärjestöt) että kasallisesti (Rata ja kotimaiset osapuolet) -

periaatteet (jatkuu) Missä vaiheessa ja miten? Pyritään julkaisemaan karkean tason vuosittainen työohjelma EU:n komissiolta saatu mandaatti julkaistaan heti kun se on saatu Tavoitteena kuulla eri osapuolia mahdollisimman aikaisin, jotta kaikki näkemykset voidaan ottaa huomioon työn edetessä Tavoitteena riittävän pitkä reagointiaika (3 kuukautta) Kirjallisten lausuntojen lisäksi suullisia kuulemistilaisuuksia Tarvittaessa työryhmien ohessa markkinaosapuolten ”sparrausryhmiä” Lausuntopyynnöissä pyritään kuvailemaan keskeiset ja tarvittaessa esitetään eri ratkaisuvaihtoehtoja -

periaatteet (jatkuu 2) CESR:n reaktiot saatuihin kommentteihin: Kommenttien huolellinen arviointi Saatujen kommenttien tai niistä tehdyn yhteenvedon julkistaminen CESR:n julkinen vastine, missä perustellaan tehdyt johtopäätökset Jos CESR:n ehdotus muuttuu merkittävästi, pyritään järjestämään toinen konsultaatiokierros Kaikkien 2-tason ehdotusten julkistaminen -