Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEeva-Kaarina Turunen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous 26.1. 2012 Kristiina Hormia-Poutanen
2
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Asiakasliittymä – pohjustusta linjauksille KDK-johtoryhmä 9.12.2011 Esitys: –Puretaan Kansalliskirjaston ja ExLibris Ltd:n välinen sopimus. Perusteina ohjelmiston puutteet, korjausten edellyttämä pitkä aikataulu, tarvittava lisärahoitus sekä sektoreiden palaute Sopimus purettu tammikuussa 2012 –Seuraava vaihe: Toteutetaan asiakasliittymäratkaisu avoimen lähdekoodin ohjelmistolla. Päätös ratkaisusta ja etenemisestä tehdään alkuvuonna 2012.
3
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Asiakasliittymä – pohjustusta linjauksille pilotoinnin kokemusten perusteella Kaupallinen tarjonta on kilpailutettu Vaatimusmäärittely laadittu yhdessä; pilotit pitivät sen noudattamista tärkeänä Rajapintoja KAM-järjestelmiin laadittu asiakasliittymätoimistossa ja ostettu järjestelmätoimittajilta Osaamisen jakaminen pilottien kesken –Yhteistyö kehittynyt ja aktivoitunut –Eri sektoreiden toimintatapoja opittu tuntemaan –Eri formaattien tuntemus parantunut Museoiden LIDO formaattityö Formula toteutettu – metatiedon välitys Europeanaan KDK-asiakaksliittymähankkeen erityispiirteiden ratkaisutapoja kuvattu –Dedublikointi; Osakohteet; Tunnistus
4
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Linjausten ja Kansalliskirjaston esitysten käsittely Linjaukset –Kehittämisen lähtökohdat –Esitys avoimen lähdekoodin ohjelmistosta KDK-ohjausryhmä 2.2.2012 ”Konsortioryhmä”10.2.2012 KDK-johtoryhmä 27.2.2012
5
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Linjauksia Vaatimusmäärittelyt ovat ohjelmiston ja palvelun kehittämisen lähtökohta Organisaatiot tulevat mukaan ohjelmiston käyttäjiksi vaiheittain Asiakasliittymä toteutetaan avoimen lähdekoodin ohjelmistolla Kehittäminen tapahtuu kehittämiskierroksina Palvelua suunnitellaan ja kehitetään yhteistyössä osallistuvien organisaatioiden kanssa. Konsortio ja palvelun kehittämistä varten muodostetut ryhmät tuovat asiakkaan äänen kuuluviin palvelun kehittämisessä Kenttää kuullaan palvelun kehittämisen eri vaiheissa ja hankkeen etenemisestä tiedotetaan Konsortio tuo asiakkaan äänen palvelun kehittämiseen Kenttää kuullaan palvelun kehittämisen eri vaiheissa ja hankkeen etenemisestä tiedotetaan KK toimii keskitettynä palveluyksikkönä –Vastuu OS-kehittämisestä –Vastuu ohjelmiston ylläpidosta –Tehtävänä tukea KAM-verkostoa CSC on laitteistoympäristön ylläpitäjä
6
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Vaatimusmäärittelyt 1. kehittämiskierroksella toteutetaan pääpiirteissään vaatimusmäärittelyt –Ei lisäyksiä –Siirto seuraavalle kehittämiskierrokselle Auktoriteettitietokannan integrointi, ontologiapalvelut (ei kansallista tuotantoratkaisua) FRBR (tarve selkeytettävä ja toteutustapa ratkaistava; helposti käytettävyysongelma) Vaatimusmäärittelyjen läpikäynti –KK laatii ehdotuksen –Muutosten käsittely 1. aallon ryhmä 26.1.2012 sektoreiden pj. (kirjastot, KA, MV): s-postimenettely KDK-ohjausryhmä (menettelytapa) 2.2.2012 Konsortioryhmä 10.2.2012
7
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Avoimeen lähdekoodiin liittyvä kehittäminen Perustetaan avoimen lähdekoodin yhteistyöryhmä –Jäseninä avointa lähdekoodia hyödyntäviä tahoja (esim. CSC, kirjastot.fi, sektorit, Kansalliskirjasto) Käytettävyysryhmä –Kansallisen näkymän ryhmä KDK-kokonaisarkkitehtuuriryhmä Raportointi –KDK-ryhmät (johto-, ohjaus- ja konsortioryhmä)
8
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kentän kuuleminen palvelun kehittämisen eri vaiheissa ja etenemisestä tiedottaminen Konsortioryhmä –Käytettävyysryhmä –Kansallisen näkymän ryhmä Seminaareja 2012 keväällä: 3/2012 ja 5-6/2012 Tarkentuu keväällä 2012
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.