Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä."— Esityksen transkriptio:

1 Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä Jäsentilaisuus governance nykytilasta Erityisasiantuntija Ingalill Aspholm Rahoitustarkastus puh

2 Ingalill Aspholm Kaiken takana: USA Tapahtumat USA:n pääomamarkkinoilla ovat vaikuttaneet corporate governance avaintrendeihin maailmalla Talousskandaalit USA:n markkinoilla ovat todistaneet miten herkkä systeemi voi olla ja herättäneet mielenkiintoa maailmanlaajuisiin corporate governance uudistuksiin USA:n vastaus corporate governance ongelmiin oli nopeasti valmistunut Sarbanes-Oxley Act

3 Euroopan vastaus USA:n pääomamarkkinoiden horjuttamiseen
Ingalill Aspholm Euroopan vastaus USA:n pääomamarkkinoiden horjuttamiseen Euroopan vastaus pääomamarkkinoiden luotettavuuden palauttaminen on : A) Winterin raportti (marraskuussa 2002) ja B) Komission corporate governance toimintasuunnitelma (toukokuussa 2003) ja C) Listayhtiöiden siirtyminen IAS-maailmaan 2005, tiukempi sääntely tilintarkastajien riippumattomuudesta, kovemmat vaatimukset listayhtiöiden tiedottamisesta ja Basel II:n uudet vakavaraisuussäännökset

4 Euroopan corporate governance sääntely
Ingalill Aspholm Euroopan corporate governance sääntely Avainsanat: tehokkuus ja avoimuus EU:n corporate governance -sääntelyä on tarpeen uudistaa monista eri syistä: eurooppalaisten yritysten lisääntyvä toiminta yli rajojen sisämarkkinoilla, EU:n pääomamarkkinoiden jatkuva yhdentyminen, uuden tieto- ja viestintäteknologian nopea kehitys sekä viimeaikaisten talousskandaalien laajat kielteiset vaikutukset pääomamarkkinoilla

5 EU:n corporate governance avaintrendit
Ingalill Aspholm EU:n corporate governance avaintrendit Komissio korostaa toimintasuunnitelmassaan corporate governance –sääntelyä koskevia aloitteita Corporate governance -aloitteet on jaettu niiden ensisijaisuuden mukaan lyhyellä ( ) ja keskipitkällä aikavälillä ( ) toteutettaviin toimiin. Toimintasuunnitelmassa on tarkennettu, minkä tyyppinen säädös on annettava kunkin toimen toteuttamiseksi ja mihin mennessä Sääntelytoimella varmistetaan corporate governance - perussääntöjen noudattaminen EU:ssa

6 Avaintrendit jatkuvat
Ingalill Aspholm Avaintrendit jatkuvat Komission mielestä tässä vaiheessa on epätarkoituksenmukaista ja tehotonta kehittää EU:n corporate governance -säännöstöä EU:n corporate governance -säännöstöllä ei voida varmistaa sijoittajille täydellisiä tietoja eurooppalaisten yhtiöiden noudattamista corporate governance -säännöistä Jäsenvaltioiden corporate governance -säännöt perustuvat kansallisiin yhtiöoikeudellisiin säännöksiin ja joissakin säännöksissä on jäsenvaltioiden välillä huomattavia eroja

7 Avaintrendit jatkuvat
Ingalill Aspholm Avaintrendit jatkuvat Tästä syystä EU:n corporate governance -säännöstössä olisi pitäydyttävä yleisperiaatteissa Yleissäännöstöllä ei merkittävästi parannettaisi corporate governance –sääntelyn tilannetta EU:ssa. Huolimatta jäsenvaltioiden poikkeavista corporate governance -säännöstöistä, komissio katsoo, että sen tulee aktiivisesti osallistua corporate governance –säännöstön kehittämiseen, sillä tietyt säännöt ja periaatteet on tarpeen vahvistaa EU:n tasolla joko direktiiveissä tai suosituksissa.

8 Avaintrendit jatkuvat
Ingalill Aspholm Avaintrendit jatkuvat Jäsenmaiden vapaaehtoisiin suosituksiin rakentuva itsesääntely ei toimi riittävän tehokkaasti jotta se varmistaisi corporate governance –periaatteiden mukaisten ”best practice” –käytäntöjen toteutumisen markkinoilla EU:ssa on varmistettava joko direktiiveillä tai suosituksilla se, että jäsenmaissa noudatetaan tietyissä perussäännöissä yhteistä lähestymistapaa yhtiöoikeudellisten säännösten eroista huolimatta Kansallisten corporate governance –säännöstöjen kehittämistä koordinoidaan riittävällä tavalla

9 Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne
Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Lyhyt aikaväli Omistajaohjausta koskevan tiedonantovelvollisuuden tiukentaminen (sisältää hallitusten jäsenten asettamisen kollektiiviseen vastuuseen tärkeimmistä ei-taloudellisista selvityksistä) Lainsäädäntö (nykyistä lainsäädäntöä muuttava direktiivi) Lainsäädäntöpuitteiden yhdentäminen osakasviestinnän ja osakkaiden päätösvallan käytön tehostamiseksi (osallistuminen kokouksiin, äänioikeuksien rajatylittävä ja muu käyttö) Lainsäädäntö (direktiivi)

10 Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne
Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Valvonnasta ja muusta kuin liikkeenjohdosta vastaavien riippumattomien johtajien aseman vahvistaminen Muu kuin lainsäädäntö (suositus) Johdon tarkoituksenmukaisen palkkiojärjestelmän edistäminen Hallitusten jäsenten kollektiivisen vastuun vahvistaminen tilinpäätösten osalta EU:n tasolla Lainsäädäntö (nykyistä lainsäädäntöä muuttava direktiivi)

11 Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne
Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Omistajaohjausta käsittelevän EU:n foorumin perustaminen omistajaohjausta koskevien jäsenvaltioiden toimien koordinoimiseksi Muu kuin lainsäädäntö (komission aloite) Keskipitkällä aikavälillä Yhteisösijoittajien sijoitus- ja äänestyspolitiikkaa koskevan tiedonantovelvollisuuden tiukentaminen Lainsäädäntö (direktiivi)

12 Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne
Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Valintamahdollisuuden tarjoaminen kaikille julkisesti noteeratuille yhtiöille kahdenlaisen (yksi- ja kaksitasoisen) hallitusrakenteen välillä Lainsäädäntö (direktiivi) Hallituksen jäsenten vastuun lisääminen (erityinen tutkintaoikeus, liiketoiminnan laitonta jatkamista koskevan säännön (wrongful trading rule) käyttöönotto, hallituksen jäsenen epäpäteväksi julistaminen) Lainsäädäntö (direktiivi tai nykyistä lainsäädäntöä muuttava direktiivi)

13 Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne
Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Täyden osakasdemokratian (yksi osake, yksi ääni) saavuttamiseen tähtäävän lähestymistavan vaikutusten selvittäminen vähintään julkisesti noteerattujen yhtiöiden osalta Muu kuin lainsäädäntö (tutkimus)

14 EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä
Ingalill Aspholm EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä EU:n kannalta merkitykselliset corporate governance -säännöstöt ovat hyvin samankaltaisia jäsenmaissa On tärkeätä, että jokainen jäsenmaa nimeää yhden kansallisella tasolla käytettävän corporate governance -säännöstön Kaikki julkisesti noteeratut yhtiöt joko noudattaisivat säännöstöä, tai säännöstöstä poiketessaan selittäisivät poikkeamisen syyt

15 EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä
Ingalill Aspholm EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä Komission tehtävä on edistää kansallisten säännöstöjen koordinointia ja lähentämistä Corporate governance –säännöstöjen koordinoimisen lisäksi jäsenmaiden tulisi laatia menetelmät, joita ne käyttävät säännöstön ja tiedonantovelvollisuuden täytäntöönpanossa ja noudattamisen valvonnassa, sekä osallistua EU:n johtamaan koordinointihankkeeseen, vaikka itse koordinointiprosessi on vapaaehtoinen ja perustuu ei-sitovaan menettelyyn Tavoite toteutuu perustamalla corporate governance -sääntelyä käsittelevä eurooppalainen foorumi, jossa jäsenmaiden corporate governance -toimet koordinoidaan

16 Eurooppalainen Corporate Governance malli
Ingalill Aspholm Eurooppalainen Corporate Governance malli Tässä vaiheessa on epätarkoituksenmukaista ja tehotonta kehittää EU:n corporate governance -säännöstöä Tässä vaiheessa on tärkeätä, että tietyissä corporate governance perussäännöissä noudatetaan yhteistä lähestymistapaa Yhteiset yleisperiaatteet varmistetaan suosituksilla tai direktiiveillä Uusi osakeyhtiölaki - työryhmän mietintö - Corporate Governance -pintasäätelyä ei ole kirjoitettu uuteen lakiehdotukseen Luottamus markkinoiden itsesääntelyyn on vahva

17 Ingalill Aspholm Eurooppalainen Corporate Governance malli - onko se tarpeeksi tehokas välttää talousskandaalit


Lataa ppt "Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google