KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Mikä on laitoksen tutkimusprofiili? Millaiset teemat ja tutkimusalueet ovat keskeisiä? Mitkä ovat kärkialueet ja niiden suhteutuminen KT - tiedekunnan vastaaviin alueisiin? Kärkialueet (max. 2-3) Tietoteknologia Käynnissä oleva tietotekninen murros! Opinpolut Opinpolun jatkumo ja nivelvaiheet (Arviointi) Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Yhteistyömahdollisuudet: KTL + KT -tiedekunta KT -tiedekunnan odotus: opetukseen osallistuminen? Opetusvelvollisuus -> opetusoikeus? Tutkimus- ja opetustyön yhdistäminen meidän hyödyksemme käytettynä Suunnattu opetus eli ei opeteta ”mitä tahansa” Yhteydet perusopiskelijoihin Perusopiskelijat mukaan tutkimuksen toteutukseen Tällä hetkellä ei ole selkeää rakennetta opiskelijayhteistyöhön Yhtymäkohtia tutkimuksessa on jo olemassa Esim. oppimisen tutkimus Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
KTL:n erityisvahvuudet Monitieteisyys Vahva vuorovaikutus ja yhteydet koulutuksen kentän kanssa kaikilla koulutusasteilla Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
KTL:n toiminnan kehittämistarpeet Urarakenne puuttuu / ei etene selkeän järjestelmällisesti Henkilöstön koostumus ei ole kovin kansainvälinen Aineistoja ei hyödynnetä tarpeeksi monipuolisesti Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Tulevaisuuden mahdollisuudet Laaja kansainvälinen kiinnostus Suomen koulutusjärjestelmää kohtaan kansainväliset artikkelit kaupallistamismahdollisuudet Tietotekniset kaupallistamismahdollisuudet Uusi näkökulma (arviointi)aineistoihin monitieteinen, systemaattinen ja pitkäjänteinen tutkimustoiminta aineistojen laaja-alainen vertailu eri tasolla Esim. PISA ja kulttuurintutkimus Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Mitä on hyvä ja vahva tutkimus? Keinot ja edellytykset? Millaisessa tutkimusympäristössä sitä tehdään? Tärkeää Kriittinen massa mahdollistaa mm. sen, että kukin henkilö voi keskittyä siihen, missä on paras Joustavuus ryhmien kokoamisessa osaamisen monipuolisuus ja täydentävyys etsitään parhaat osaajat (JY, Suomi, maailma) Tutkimuksen pitkäjänteinen suunnittelu Tutkimusteemat tukevat toisiaan Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Tärkeää on myös… Tiedon kumuloituminen: perusteet säilyvät, tieto ei huku Riittävät resurssit Oppipoikamenetelmän suosiminen Pitkäkestoisten henkilökohtaisten työsuunnitelmien tekeminen Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research