KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely 1.12.2011 Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ydinvoimaa rakennetaan lisää – miten suomalaista osaamista kehitetään
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Länsi-Suomen kiertokirjeen anti Antti Saartenoja.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
EU:n ja Latinalaisen Amerikan välinen yhteistyö Trainet-seminaari Seinäjoella Sari Wessman Kansainvälisten asiain sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriö.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tekn.lis. Kari Lautso/WSP Finland Oy: Liikenteen virtuaalinen tutkimuskeskus ja konsultit LVM
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Parkanon yksikön henkilöstön puheenvuoro
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Ainetyöryhmien työn aloitus
Aikuissosiaalityön Praksis
Viitebudjetit ja köyhyyden mittaaminen
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Esityksen transkriptio:

KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

Mikä on laitoksen tutkimusprofiili? Millaiset teemat ja tutkimusalueet ovat keskeisiä? Mitkä ovat kärkialueet ja niiden suhteutuminen KT - tiedekunnan vastaaviin alueisiin? Kärkialueet (max. 2-3) Tietoteknologia Käynnissä oleva tietotekninen murros! Opinpolut Opinpolun jatkumo ja nivelvaiheet (Arviointi) Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

Yhteistyömahdollisuudet: KTL + KT -tiedekunta KT -tiedekunnan odotus: opetukseen osallistuminen? Opetusvelvollisuus -> opetusoikeus? Tutkimus- ja opetustyön yhdistäminen meidän hyödyksemme käytettynä Suunnattu opetus eli ei opeteta ”mitä tahansa” Yhteydet perusopiskelijoihin Perusopiskelijat mukaan tutkimuksen toteutukseen Tällä hetkellä ei ole selkeää rakennetta opiskelijayhteistyöhön Yhtymäkohtia tutkimuksessa on jo olemassa Esim. oppimisen tutkimus Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

KTL:n erityisvahvuudet Monitieteisyys Vahva vuorovaikutus ja yhteydet koulutuksen kentän kanssa kaikilla koulutusasteilla Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

KTL:n toiminnan kehittämistarpeet Urarakenne puuttuu / ei etene selkeän järjestelmällisesti Henkilöstön koostumus ei ole kovin kansainvälinen Aineistoja ei hyödynnetä tarpeeksi monipuolisesti Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

Tulevaisuuden mahdollisuudet Laaja kansainvälinen kiinnostus Suomen koulutusjärjestelmää kohtaan kansainväliset artikkelit kaupallistamismahdollisuudet Tietotekniset kaupallistamismahdollisuudet Uusi näkökulma (arviointi)aineistoihin monitieteinen, systemaattinen ja pitkäjänteinen tutkimustoiminta aineistojen laaja-alainen vertailu eri tasolla Esim. PISA ja kulttuurintutkimus Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

Mitä on hyvä ja vahva tutkimus? Keinot ja edellytykset? Millaisessa tutkimusympäristössä sitä tehdään? Tärkeää Kriittinen massa mahdollistaa mm. sen, että kukin henkilö voi keskittyä siihen, missä on paras Joustavuus ryhmien kokoamisessa osaamisen monipuolisuus ja täydentävyys etsitään parhaat osaajat (JY, Suomi, maailma) Tutkimuksen pitkäjänteinen suunnittelu Tutkimusteemat tukevat toisiaan Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research

Tärkeää on myös… Tiedon kumuloituminen: perusteet säilyvät, tieto ei huku Riittävät resurssit Oppipoikamenetelmän suosiminen Pitkäkestoisten henkilökohtaisten työsuunnitelmien tekeminen Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research