Suomen perustuslaki (731/1999)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakirjajulkisuus seurakunnassa
Advertisements

Anna Johansson, Aalto-yliopisto & Laura Karppinen, Helsingin yliopisto
Työsuojeluviranomaisen tiedonsaantia koskevat lakimuutokset Informaatio- ja keskustelutilaisuus tilaajavastuulain valvonnasta Etelä-Suomen.
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Hyvän hallinnon periaatteet
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston asiantuntijan juridinen asema ja vastuu Valviran asiantuntijasymposium Biomedicum Olli Mäenpää,
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Työolosuhteiden järjestelytuki
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Tietoturvallisuus osa 6
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Ohjeistus työntekijätiedoista
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Salaus ja tietoturva Mitä käsittää?.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
0-14 vuotta:- Vahingonkorvausvastuu alkaa
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Verotuksen perusteet - johdanto
HARMAA TALOUS TILAAJAVASTUU KÄÄNNETTY ARVONLISÄVERO ASt 2015
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
T Tietoliikenneverkon ja sähköpostin käytön ja valvonnan yleisohje Lisätietoa: intranetista: hakusana ’tietoturvallisuus’ Vastuuhenkilö N.N., yhteystiedot.
Esitutkinnan julkisuus Käräjätuomari, osastonjohtaja Antti Savela Oulun käräjäoikeus Helmikuu 2008 Lapin yliopisto.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Valantehneen kalastuksenvalvojan oikeudellinen asema
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Oikeudelliset vaatimukset avoimuudelle & lisenssit
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Anna Johansson, Aalto-yliopisto & Laura Karppinen, Helsingin yliopisto
Näin hankit tietoa viranomaisista
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Esityksen transkriptio:

Julkisuuslaki hallitussihteeri Katri Valjakka maa- ja metsätalousministeriö

Suomen perustuslaki (731/1999) 12 § 2 mom. Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.

Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) voimaan 1.12.1999 pääperiaate asiakirjojen julkisuus lain tarkoitus (3 §): toteuttaa avoimuutta ja hyvää tiedonhallintatapaa antaa yksilölle ja yhteisölle mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä muodostaa vapaasti mielipiteensä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön valvoa oikeuksiaan ja etujaan

Viranomaiset (4 §) laissa tarkoitettuja viranomaisia ovat mm. valtion hallintoviranomaiset ja muut valtion virastot ja laitokset kunnalliset viranomaiset lain tai asetuksen nojalla julkista tehtävää hoitavat yhteisöt, laitokset, säätiöt ja yksityiset henkilöt niiden käyttäessä julkista valtaa (esimerkiksi MELA)

Viranomaisen asiakirja (5 § 1 mom.) kirjalliset ja kuvalliset esitykset esim. päätös, luettelo, tosite, kartta, taulukko koskee myös muita asiakirjoja ATK, videonauha, CD -levy määritelmä kattaa perinteiset sekä sähköiset asiakirjat ja muut apuvälineillä selville saatavissa olevat asiakirjat julkisuuden kannalta asiakirjan laadintatavalla ei ole merkitystä

Viranomaisen asiakirja (5 § 2 mom.) viranomaisen hallussa oleva asiakirja viranomainen tai palveluksessa oleva laatinut toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen tehtävään ja toimialaan kuuluvassa asiassa viranomaisen toimeksiannosta laadittu asiakirja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asia-kirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksi-annosta toimeksiantotehtävän suorittamiseksi

Viranomaisen asiakirjana ei pidetä (5 § 3 mom.) palveluksessa olevalle hänen muun tehtävänsä vuoksi lähetettyä kirjettä tai asiakirjaa muistiinpanot tai luonnokset, joita laatija ei ole vielä antanut esittelyä / käsittelyä varten sisäistä koulutusta tms. varten hankitut yksityisen lukuun suoritettavaa tehtävää varten annetut / laaditut löytötavarana jäänyt / toimitettu

Viranomaisen laatiman asiakirjan julkiseksi tuleminen (6 §) diaarin merkintä: kun se on tehty tarjous yms. pyyntö ja esitys, ehdotus yms. liiteasiakirjoineen: kun se on allekirjoitettu hankinta/urakka: kun sopimus asiassa tehty tutkimus/tilasto: valmis käyttötarkoitukseen pöytäkirja: allekirjoitettu päätös, lausunto, sopimus: allekirjoitettu

Tiedonsaanti julkisesta asiakirjasta (9 §) jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen tiedon antaminen asiakirjasta, joka ei ole vielä julkinen, on viranomaisen harkinnassa

Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin (11 § 1 mom.) asianosainen hakija, valittaja tai muu, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto asiakirjasta muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn

Asianosaisen tiedonsaantioikeuden rajoitukset (11 § 2 mom.) asianosaisella ei ole oikeutta saada tietoja, jos muun muassa tiedon antaminen olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua esittelymuistioon, ratkaisuehdotukseen ja niihin verrattavaan muuhun asian valmistelua varten viranomaisen laatimaan asiakirjaan ennen kuin asian käsittely on päättynyt tarjouskilpailussa toisen tarjouksen tekijän liike- ja ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin (pl. hinta)

Asiakirjan pyytäminen (13 § 1 mom.) yksilöitävä riittävästi pyytäjää avustettava yksilöimään asiakirja, josta hän haluaa tiedon pyytäjän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään eikä perustella pyyntöään, ellei tämä ole tarpeen viranomaiselle säädetyn harkintavallan käyttämiseksi tai sen selvittämiseksi, onko pyytäjällä oikeus saada tieto asiakirjan sisällöstä

Asiakirjan pyytäminen (13 § 2 mom.) pyydettäessä tietoja salassa pidettävästä asiakirjasta, viranomaisen henkilörekisteristä tai muusta asiakirjasta, josta tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, on ilmoitettava tietojen käyttötarkoitus muut tietojen luovuttamisen edellytysten selvittämiseksi tarpeelliset seikat tietojen suojauksen järjestäminen (tarvittaessa)

Asiakirjan antamisesta päättäminen (14 §) se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on valtuusto voi kunnan johtosäännöllä antaa julkisuuslaissa tarkoitettuna viranomaisena toimivalle kunnalliselle toimielimelle oikeuden siirtää päättämässään laajuudessa asiakirjan antamista koskevaa viranomaisen ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle

Asiakirjan antamisesta päättäminen (14 §) jos asiakirja laadittu viranomaisen toimeksiannosta, päätöksen tekee tehtävän antanut viranomainen tiedon asiakirjan sisällöstä antaa se viranomaisen henkilöstöön kuuluva, jolle viranomainen on tämän tehtävän määrännyt tai jolle se hänen asemansa ja tehtäviensä vuoksi muuten kuuluu asia käsiteltävä viivytyksettä (2 vko / 1 kk)

Asiakirjan antamisesta päättäminen (14 § 3 mom.) jos virkamies kieltäytyy antamasta tietoa, hänen on ilmoitettava pyytäjälle kieltäytymisen syy annettava tieto, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi tiedusteltava kirjallisesti pyytäneeltä, haluaako siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi annettava tieto perittävistä maksuista

Asiakirjan pyytämistä koskevan asian siirtäminen toiselle viranomaiselle (15 §) jos viranomaiselta pyydetään asiakirjaa, jonka toinen viranomainen on laatinut tai joka kuuluu toisen viranomaisen käsiteltävänä olevaan asiaan, viranomainen voi siirtää tiedonsaantia koskevan asian sen viranomaisen ratkaistavaksi, joka on laatinut asiakirjan tai jonka käsiteltäväksi asia kokonaisuudessaan kuuluu

Asiakirjan antamistavat (16 §) suullisesti antamalla asiakirja viranomaisen luona nähtäväksi ja jäljennettäväksi tai kuunneltavaksi antamalla asiakirjasta kopio tai tuloste tieto asiakirjan julkisesta sisällöstä on annettava pyydetyllä tavalla (huom. joitain poikkeuksia)

Asiakirjasalaisuus (22 §) viranomaisen asiakirja on pidettävä salassa jos se on laissa säädetty salassa pidettäväksi jos viranomainen on lain nojalla määrännyt sen salassa pidettäväksi jos se sisältää tietoja, joista on lailla säädetty vaitiolovelvollisuus salassa pidettävää viranomaisen asiakirjaa tai sen kopiota tai tulostetta siitä ei saa näyttää eikä luovuttaa sivulliselle antaa sitä teknisen käyttöyhteyden avulla tai muulla tavalla sivullisen nähtäväksi tai käytettäväksi

Vaitiolovelvollisuus (23 §) viranomaisen palveluksessa oleva ja luottamustehtävää hoitava ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää tietoa tai sisältöä vaitiolovelvollisuus jatkuu myös kun toiminta viranomaisessa tai tehtävän hoitaminen viranomaisen lukuun on päättynyt koskee myös harjoittelijoita

Salassapito asiakirjat voidaan perustuslain mukaan pitää salassa vain, jos lailla niin säädetään keskeisimmät salassapitosäännökset ovat julkisuuslaissa salassapitosäännösten tarkoituksena on suojata tärkeitä yleisiä ja yksityisiä etuja

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat (24 § 1 mom.) 32 kohtaa (6 kohta) kanteluasiakirjat ennen asian ratkaisemista jos tiedon antaminen vaikeuttaisi asian selvittämistä tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä asiaan osalliselle (14 kohta) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja uhanalaisista eläin- tai kasvilajeista jos tiedon antaminen vaarantaisi suojelun

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat (24 § 1 mom.) (15 kohta) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat (24 § 1 mom.) (20 kohta) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta ei harkinnanvarainen salassapitoperuste liike- ja ammattisalaisuuden käsite edellyttänyt työpanosta ja kustannuksia tosiasiallisesti salainen tiedon relevanttius yritykselle kohteena tekninen osaaminen (valmistusmenetelmät, kaavat) hallinnolliset tiedot (asiakasrekisterit) taloudelliset tiedot (yritysten väliset sopimukset)

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat (24 § 1 mom.) (23 kohta) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja henkilön vuosituloista tai kokonaisvarallisuudesta taikka tuen tai etuuden perusteena olevista tuloista ja varallisuudesta taikka jotka muutoin kuvaavat hänen taloudellista asemaansa kysymys tiedoista, joilla laajemmin kuvataan henkilön taloudellista asemaa kokonaisuutena ei harkinnanvarainen salassapitoperuste

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat (24 § 1 mom.) (25 kohta) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja... henkilön terveydentilasta tai vammaisuudesta (32 kohta) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja henkilön poliittisesta vakaumuksesta tai... henkilön elintavoista, vapaa-ajanharrastuksista, perhe-elämästä tai muista niihin verrattavista henkilökohtaisista oloista eivät harkinnanvaraisia salassapitoperusteita

Muutoksenhaku (33 §) viranomaisen päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen jos maksuvelvollinen katsoo, että määrättäessä maksua on tapahtunut virhe, hän voi vaatia maksun oikaisua maksun määränneeltä viranomaiselta kuuden kuukauden kuluessa maksun määräämisestä oikaisuvaatimuksesta annettuun päätökseen saadaan hakea muutosta tekemällä valitus toimivaltaiselle hallinto-oikeudelle

Maksut (34 § 1 mom.) asiakirjan (julkinen asiakirja / asianosainen) antamisesta ei peritä maksua, kun asiakirjasta annetaan tietoja suullisesti asiakirja annetaan viranomaisen luona luettavaksi tai jäljennettäväksi julkinen sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään tiedon pyytäjälle sähköpostitse sähköisesti talletettu asiakirja lähetetään asianosaiselle sähköpostitse pyydetyn asiakirjan antaminen kuuluu viranomaisen neuvonta-, kuulemis- tai tiedotusvelvoitteen piiriin

Maksut (34 § 2 ja 3 mom.) tiedon esille hakemisesta aiheutuneita kustannuksia vastaava maksu peritään kuitenkin silloin, kun on pyydetty asiakirjaa, joka ei ole yksilöitävissä ja löydettävissä viranomaisen pitämästä asiakirjarekisteristä siinä käytettävän asiakirjaluokittelun eikä asiakirjan tunnisteen avulla taikka sähköisesti ylläpidetystä rekisteristä sen hakutoimintojen avulla tiedon antamisesta kopiona tai tulosteena peritään maksu, joka vastaa tiedon antamisesta viranomaiselle aiheutuvien kustannusten määrää maksu määrätään ja peritään siten kuin kuntalain nojalla päätetään