1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL- LISESSA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Laajennettu työssäoppiminen:
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
OPON TUNTI Seija Mäntynen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Kahden tutkinnon polku
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
3T-hankkeen päättöseminaari
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Kaksoistutkinto.
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL- LISESSA JOUKOSSA Hyötyykö opiskelija laajennetusta työssäoppimisesta? 3. NEUVOTTELUT OPISKELIJAN KANSSA Opettaja, opo, La-To – opo ja nuoriso-ohjaaja neuvottelevat työssäoppimisesta ja sen mahdollisuuksista opiskelijan kanssa. Tehdään jakso- opiskelusuunnitelma Opiskelija hakee työpaikkaa 4.OPISKELU- SUUNNITELMA Työssäoppimispaikalla tehdään työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa opiskelusuunnitelma ja laajennetun työssäoppimisen sopimus työssäoppimisen ajalle. 5. TYÖVALTAISET OPINNOT JA OPINNOT OPPILAITOKSESSA Opiskelija tekee työvaltaista oppimistaan työpaikalla ja opintoja oppilaitoksessa yksilöllisen opiskelusuunnitelman mukaan jakso kerrallaan. Keskeneräisten atto- kurssien täydentäminen on mahdollista tehdä työvaltaisesti. La-To-opiskelija voi suorittaa työpaikassaan työvaltaisilla menetelmillä ATTO3 opinnot (äidinkieli4, matematiikka3, englanti2, yritystoiminta, työelämän pelisäännöt) 6. VALMISTUMINEN Opiskelija valmistuu työvaltaista polkua ja työllistyy OHJAUSPROSESSI LAAJENNETTUUN TYÖSSÄOPPIMISEEN 1

2 Lato-opiskelijoiden aikatauluja/tarinoita – verrattuna ryhmän aikatauluihin 1.opiskeluvuosi2.opiskeluvuosi3.opiskeluvuosi OAOOOAOTOOOOATT!T! O=oppilaitoksessa T=työssä A=atto-opinnot sin: LA-TO -jakso !=valmistuu D) Ryhmä: autoalan perustutkinto, tavallinen opiskeluohjelma Ryhmän opiskelija Mika /La-To nopeuttaja, kesät ja loma-ajat työssä autokorjaamossa, valmistuu melkein vuoden muita aikaisemmin A) Ryhmä: puutarhatuotannon perustutkinto, tavallinen opiskeluohjelma Ryhmän opiskelija Maija / La-To, erityisopiskelija, paljon poissaoloja B) Ryhmä: pintakäsittelyn perustutkinto, tavallinen opiskeluohjelma Ryhmän opiskelija Matti / La-To, huippu-urheilija, puuttuvia suorituksia, poissaoloja C) Ryhmä: sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinto, ryhmä valmistui toukokuussa 2009 Mari ja Milla keskeyttivät viimeisenä opiskeluvuotena, töissä sairaalassa, palasivat opintoihin 3. jaksolle opiskeluvuosiLa- To T 2.opiskeluvuosiT3.opiskeluvuosi OAOOOAOTOOT!T! 1.opiskeluvuosi2.opiskeluvuosi3.opiskeluvuosi OOOATOOAOTTOATT!T! 1.opiskeluvuosi2.opiskeluvuosi3.opiskeluvuosi4.opiskeluvuosi OOOATOOLa-To T ATTTATTTTA!?TT!T! 1.opiskeluvuosi2.opiskeluvuosi3.opiskeluvuosi OOOAOOOTAOAAOTT!T! 1.opiskeluvuosi La- To T 2.opiskeluvuosi T 3.opiskeluvuosi T 4.opiskeluvuosi OOOAOTTT ja urh. ATATT ja urh. TT!?T!? T!?T!? 4.opiskeluvuosi T!T! La-To T TT

Opiskelijan ohjaus La-To:ssa Opiskelija Osallistuu opiskelusuunnitelman ja työvaltaisen suunnitelman tekoon. Suunnittelee opiskeluaan, asettaa tavoitteita, sitoutuu työpaikan ja La-Ton sääntöihin. Kehittää ammattiosaamistaan ja avaintaitojaan työpaikalla työskennellen. Valmistautuu näyttöön ja arvioi omaa suoritustaan A Opiskelussa tai ryhmässä vaikeuksia/erityisopiskelija B Keskeneräisiä kursseja, hitaasti etenevä C Opinnot aiemmin keskeytyneet D Opiskelussa muita nopeammin etenevä Ammattiopettaja, • Suunnittelee opintojen työvaltaista suorittamista omalla alallaan. •Osallistuu yksilöllisen opiskelusuunnitelman tekoon. •Ammattiosaamisen näyttöön ohjaaminen ja sen arviointi. •Auttaa/ohjaa/kannustaa. La-To projektipäällikkö •Jaksosuunnitelman ja opiskelusuunnitelman tekeminen ja päivittäminen. yhteistyössä opiskelijan. opettajan, opon, ja työpaikkaohjaajan kanssa. •Tekee yhteistyötä koko opiskelijan tukiverkoston kanssa. •Auttaa/ohjaa/kannustaa. Opiskelijan oma opinto-ohjaaja •Osallistuu yksilöllisen jaksosuunnitelman ja opiskelusuunnitelman tekoon. •Auttaa/ohjaa/kannustaa. Muu tukiverkosto: • Opiskelijahuolto •Nuoriso-ohjaaja auttaa elämänhallintaan liittyvissä kysymyksissä, •Kuraattori, terveydenhoitaja ja erityisopettaja ovat mukana opiskelijaa auttamassa tarvittaessa Työpaikkaohjaaja •Osallistuu yksilöllisen työvaltaisen opiskelusuunnitelman tekoon. •Ohjaa opiskelijan päivittäistä työskentelyä. •Mahdollistaa opiskelijan tarvitsemia työtehtäviä. •Ohjaa ammattiosaamisen näyttöön valmistautumista ja arvioi näytön. •Auttaa/ohjaa/kannustaa 3

Hyriassa toimii laajennetun työssäoppimisen ammatillisten ja atto-opettajien tiimi, joka suunnittelee ja kehittää Hyrian mallia. Tavoitteena pysyvä laajennetun työssäoppimisen malli Hyrian opiskelijoille sekä sitä kautta joustavat työssäoppimisen käytänteet ja työpaikkaohjauksen tehostuminen. Tiimin jäsenet suunnittelevat omalle alalleen laajennetun työssäoppimisen käytänteitä ja vastaavat omassa yksikössään laajennetun työssäoppimisen tiedottamisesta. Tiimin jäsenet vastaavat oman alansa opiskelijoiden henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien tekemisestä sekä huolehtivat opiskelijan ohjaamisesta laajennetussa työssäoppimisessa yhdessä opinto- ohjaajan ja La-To-projektipäällikön kanssa. Atto-aineiden opettajat henkilökohtaistavat työvaltaisilla menetelmillä La-To – opiskelijoiden keskeneräisten atto-aineiden suorittamista. Atto-aineista jakso ATTO3 (äidinkieli4, englanti2, matematiikka3, yritystoiminta ja työelämän pelisäännöt) suunnitellaan muita nopeammin etenevälle La-To –opiskelijalle mahdolliseksi suorittaa työvaltaisin menetelmin henkilökohtaisessa aikataulussaan. Atto3-opinnot ovat ohjelmassa ryhmille kolmantena opiskeluvuotena. La-To -OPETTAJIEN YHTEISTYÖN LUJITTUMINEN Opettajien resurssit Lukuvuonna käytettiin opettajien La-To -työhön 392h. Suunnitelma lukuvuodelle eri alojen ammatillisille opettajille resurssoitu: •marata 2x70h •sote 70h •liti 2x 70h •auto 2x 70h •ra-ke 70h •luva 2x 70h •kone-metalli 70 h •sähkö tai muu 70 h •Atto – opettajille 70h Lukuvuoden ajalle on suunniteltu yhteensä 910h opettajien käyttöön laajennetun työssäoppimisen kokeiluun ja kehittämiseen. Resurssia käytetään: opiskelijan normaalin ohjausresurssin ylittävään ohjaukseen, oman alan laajentamisen suunnitteluun, la-to kokouksiin ja muuhun yhteiseen työhön. Laajennetussa työssäoppimisessa toimiva opettaja kirjaa tuntinsa työajanseurantalomakkeelle. 4

Lukuvuonna La-Toon osallistui yhteensä 37 nuorta opiskelijaa, näistä valmistui 8, keskeytti 7, yksi sairaslomalla lähes koko vuoden, 2 opiskelijalla La-Toon tulemisen prosessi ei onnistunut. Näistä opiskelijoista jatkaa elokuussa 2011 La-To:ssa 19 opiskelijaa. VALMISTUNEET: •SÄHKÖ – neljännen vuoden opiskelija, valmistui (ei tavoiteta) •KONE JA METALLI- neljännen vuoden opiskelija, valmistui työllistyi •AUTO- viidennen vuoden opiskelija, opinnot keskeytyneenä puoli vuotta, valmistui työllistyi •SOS.TER – kolmannen vuoden opiskelija (ryhmän opiskelun kesto 2 vuotta), valmistui työllistyi •DATANOMI, aloitti 2004, keskeytti, palasi tammikuussa 2011, valmistui työllistyi •AUTO, neljännen vuoden opiskelija, valmistui työllistyi •CATERING, toisen vuoden opiskelija, valmistui työllistyi •AUTO, toisen vuoden opiskelija, valmistui työllistyi ERONNEET /EROTETUT • LITI, neljännen vuoden opiskelija, erityisopiskelija, yhden kesän La-To:ssa, palasi normaaliin koulunkäyntiin, erotettu –ohjattu nuorten palvelupisteeseen •LITI, neljännen vuoden opiskelija, La-To:ssa noin puoli vuotta, palasi normaaliin opetukseen, erosi armeijaan • PUKU, toisen vuoden opiskelija (aikaisempi tutkinto), La-To:ssa yli puoli vuotta, erosi syksyllä 2010 (ei tavoiteta) •RAKE, kolmannen vuoden opiskelija, erityisopiskelija, vuoden La-To:ssa, erotettu työllistyi •CATERING, kolmannen vuoden opiskelija, puoli vuotta La-Tossa, erosi äitiyslomalle •LITI, viidennen vuoden opiskelija, keskeytys opinnoissa noin 2 vuotta,(armeijassa ja töissä) La-To:ssa kolme kuukautta, hävisi koulusta toukokuussa palasi syksyllä 2011 jatkamaan opiskeluaan •PUUTARHA, toisen vuoden opiskelija, erityisopiskelija, La-To:ssa puoli vuotta, erosi huhtikuu työllistyi Opiskelijoita La-To:ssa lukuvuonna

Opiskelijatilanne : opiskelijoita 21 •10:llä opiskeluaika venynyt yli kolmen vuoden •4:llä oppimis- tai muuta opiskeluun liittyvä ongelmia •6 opiskelunsa nopeutetussa ajassa tekevää, ( autoalan pt. 4 opiskelijaa ja maatalousalan pt. 2 opiskelijaa) •1 tekee aktiiviurheilijan uraa Opiskelijat eri aloilta: catering-alan pt. 5, liiketalouden pt. 3, maatalousalan pt. 3, autoalan pt. 4, rakennusalan pt. 1, pintakäsittelyalan pt. 1, puutarhatalouden pt. 1, sosiaali- ja terveysalan pt. 2, tietojenkäsittelyn pt VALMISTUI •SOTE, neljä vuotta opiskellut, kahden vuoden keskeytys = ollut töissä sairaalassa, palasi tekemään tutkinnon loppuun, opiskeli La-To:ssa puoli vuotta, valmistui työllistyi •SOTE, kolme vuotta opiskellut, kolmen vuoden keskeytys = ollut töissä sairaalassa, palasi tekemään tutkinnon loppuun, opiskeli La-To:ssa puoli vuotta, valmistui työllistyi •CATERING, neljännen vuoden opiskelija, opiskeli La-To:ssa yli puoli vuotta, valmistui työllistyi VALMISTUMASSA •DATANOMI, viidennen vuoden opiskelija, opiskellut La-To:ssa yli vuoden •RAKE, neljännen vuoden opiskelija, opiskellut La-To:ssa vuoden •AUTO, kolmannen vuoden opiskelija, opiskellut La-To:ssa neljä kuukautta •AUTO, kolmannen vuoden opiskelija, opiskellut La-To:ssa vuoden Opiskelijatilanne : opiskelijoita 21: catering-alan pt. 4, liiketalouden pt. 3, maatalousalan pt. 3, autoalan pt. 4, rakennusalan pt. 1, pintakäsittelyalan pt. 1, puutarhatalouden pt. 1, sosiaali- ja terveysalan pt. 1, tietojenkäsittelyn pt. 1, sähköalan pt. 1, metallialan pt. 1 Opiskelijoita La-To:ssa lukuvuonna 2011 –