UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
KPEDU MUUT TOIMET LÄPÄISYN EDISTÄMISEKSI. MUUTA LÄPÄISYÄ TUKEVAA TOIMINTAA OPISKELIJAHUOLLON JA ERITYISOPETUKSEN KEHITTÄMISEN PROJEKTIT JA NIIDEN PYSYVÄT.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Tornio Margita Lukkarinen, toimitusjohtaja
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Oma polku ja Uusi Väylä Ammattiin 2
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
– Kokkolan osahanke saakka.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristössä tapaus Kokkola Anne Eteläaho, Kpedu.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Kahden tutkinnon polku
3T-hankkeen päättöseminaari
Esityksen transkriptio:

UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2 1.1.2012 – 31.12.2014 Kokkolan osahanke 31.5.2014 saakka Marika Ahola 21.05.2014

Tavoitteet ja toimenpiteet Kokkotyö-säätiön työosastojen opinnollistaminen Luodaan työpaja-oppilaitosyhteistyölle soveltuvia kaavakkeita, toimintaohjeita ja –malleja Tuotantokoulumallin kehittäminen yhteistyössä muiden hanke- ja verkostotoimijoiden kanssa Tuotantokoulussa tutkinnon osia opiskelevien nuorten ohjaaminen Marika Ahola 21.05.2014

Opinnollistamis-työhön on osallistunut 21 opettajaa Hanketoimijat / KPEDU Ammatti-opettajat Resurssi noin 1 ov/tutkinto Opinnollistamis-työhön on osallistunut 21 opettajaa Koutsi Marika Ahola kokoaikainen Erityisopettaja Jukka Tegelberg Resurssi yht. noin 15 ov Marika Ahola 21.05.2014

Hanketoimijat / Kokkotyö-säätiö Työvalmentajat Resurssi n. 1 ov/työosasto Opinnollistamistyöhön osallistunut 10 työvalmentajaa ja yksi yksilövalmentaja Anita Hevosmaa Hanketyön koordinointi säätiöllä, raportointi, maksatushakemukset Marika Ahola 21.05.2014

Koutsi KPEDU:n ja Kokkotyö-säätiön välinen yhdyshenkilö Opinnollistamistyön koordinointi – yhteistyö toimijoiden kanssa Dokumentointi – Opinnollistamistyön materiaalipaketit Tiedotus ja hankkeen hyvien käytäntöjen levittäminen (hanke-esittelyt mm. Vaasa, Kuopio, Hämeenlinna, Lahti). Kpedussa vieraita mm: Seinäjoki, Vaasa, Kuopio, Oulu, Kemijärvi, Berliini, Antwerpen. Kpedussa projektisivuston ylläpito Tiivis yhteistyö ja toimijavierailut Tornion Työvoimalasäätiön ja muiden osatoteuttajaorganisaatioiden kanssa. Hankeyhteistyö 3T- ja Läpäisy –hankkeiden toimijoiden kanssa. Seurantaraportit, maksatushakemukset yhdessä kirjanpitäjän kanssa Ohjausryhmän jäsen Tuotantokoulu- ym. pajaopiskelijoiden opintojen opinnollistamisprosessin suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen Marika Ahola 21.05.2014

Erityisopettaja Jukka Tegelberg Ops-asiat (poluttaminen) /yhteistyö opettajien, Kokkotyö-säätiön työ- ja yksilövalmentajien, sekä koutsin kanssa opinnollistamisen näkökulma Ohjaus ja konsultointi työ- ja yksilövalmentajien suuntaan TOP, työvaltaisuus työ- ja yksilövalmentajien suuntaan Näytöt (verkostot) konsultointi työ- ja yksilövalmentajien suuntaan ADHD tuki (erityistuki) työ- ja yksilövalmentajien suuntaan HOPS:in ja HOJKS:in laatiminen yhteistyössä opiskelijan, opettajan ja työvalmentajan kanssa opinnollistamisen näkökulmasta, pääpaino työ- ja yksilövalmentajien ohjaaminen erityisopetuksen näkökulmasta OPS –kouluttaja; Kokkotyö-säätiön, Tornion Työvoimalasäätiön sekä Sodankylän Seita-säätiön työ- ja yksilövalmentajien koulutus Marika Ahola 21.05.2014

Ammattiopettajat Opinnollistaminen yhdessä Kokkotyö-säätiön työvalmentajien kanssa Tuotantokoulumallia ajatellen; säätiön työosastojen tutkiminen ao. alan opetussuunnitelman (OPS) pohjalta, vastaavuus työosastolla tehtävien töiden ja opsin välillä Työvalmentajien perehdyttäminen ao. opetussuunnitelmien tutkinnon osiin Esim. tekstiili- ja vaatetusalan sekä autoalan ammattiopettajat ovat UVA2 –hankkeen resurssilla vastanneet ko. alan opiskelijan tuotantokouluopintojen suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta sekä arvioinnista, tiiviissä yhteistyössä työvalmentajan kanssa Lisäksi ATTO-aineopettaja Zofia Bazia-Hietikko on tehnyt fysiikan, kemian ja matematiikan T1-tason oppimateriaalit itsenäiseen opiskeluun soveltuvaksi / ohjattuna mm. työosastoilla suoritettavaksi Marika Ahola 21.05.2014

Tuotokset / tulokset: Opinnollistamistyön materiaalipaketit:Uusi Väylä Ammattiin 2 | Tuotetut materiaalit | Opinnollistetut työosastot sivu 2 Marika Ahola 21.05.2014

Muut tuotokset / tulokset: OPETUSMATERIAALIHANKINNAT hankerahalla Kokkotyö-säätiölle Ao. ammattialan oppikirjoja työosastoille tuotantokouluopiskelun tueksi (ompelu ja kädentaidot, autohuolto, metalli, viestintäpaja) Työpajayhdistys: ”Valmennuksessa Erilainen Oppija” -opas kaikille työvalmentajille NMI:n lukiseula Kokkotyö-säätiölle valmentautujien lukivaikeuksien seulontaan pajaopiskelua ajatellen Metalliosastolle digitaalinen syvyysmikrometri Puutyöosastolle mm. puulakkaa, öljyjä, vahaa ja siveltimiä OPISKELIJAKOHTAISET TUOTANTOKOULU -SOPIMUKSET TUOTANTOKOULUOPINTOJEN OHJAUSPROSESSI JOB-SHADOW –toiminta; työvalmentajien ja opettajien yhteistyön syventäminen. Esim. puu- ja metallialan tuotantokoulun opettajat työssä puu- ja metalliosastoilla säätiöllä, metallialan työvalmentaja 2 pv koulun metalliosastolla. Kokemukset ovat olleet hyviä puolin ja toisin. VALMENTAUTUJIEN OSAAMISTODISTUKSEN KEHITTÄMINEN yhteistyössä Kokkotyö-säätiön toimijoiden kanssa OPINNOLLISTAMIS –JULKAISUUN on Kokkolan osatoteuttajat tuottamassa materiaalia omalta osaltaan. Tornion Työvoimalasäätiö koordinoi. Marika Ahola 21.05.2014

Tuotantokoulu Toimii Kokkotyö-säätiön työosastoilla K-P:n ammattiopiston opetuksen yksikköpaikoilla koulutuksen alihankintasopimus 1.1.2012 alkaen sekä päiväkohtainen opiskelijasopimushinnasto, päivitys molempiin tulossa syksyllä 2014 ammatillisen tutkinnon suorittaminen työvaltaisesti opinnollistetuilla työosastoilla Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevat, erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä Opetus toteutetaan työssäoppien ja luokkaopetus on minimoitu Työvalmentaja toimii opiskelijan ammatillisten opintojen ohjaajana, yhteistyössä oppilaitoksen ammattiopettajan kanssa Pienryhmäopetus puu- ja metalliosastoilla, joissa on kokoaikaiset opettajat Läpäisy 3- ja 3T-hankkeiden rahoituksella Muilla osastoilla yksittäiset tuotantokouluopiskelijat suorittavat tutkinnon osia työvalmentajan ohjaamana. Ammattiopettaja vastaa arvioinnista, sekä HOPS:n ja HOJKS:n tavoitteiden toteutumisesta yhteistyössä työvalmentajan kanssa. Säätiö laskuttaa ammattiopistoa näistä opiskelijoista 33,78 € / päivä. Yksilövalmentaja tukee opiskelijan toimintakykyä ja arjenhallintaa, rahoitus tullut Läpäisy- hankkeesta. Marika Ahola 21.05.2014

Marika Ahola 21.05.2014

Opiskelijakohtaiset sopimukset KOULUTUSSOPIMUS: Opetussuunnitelman mukaisten ammatillisten opintojen suorittaminen työpajalla Tuotantokoulun suostumuslomake Sopimus työssäoppimisesta Marika Ahola 21.05.2014

Levyseppä-hitsaaja, koneistaja Tuotantokoulu-opintoja 1.1.2012-31.5.2014 suorittaneet yhteensä 28 opiskelijaa Mesi-Café Kokkiopis-kelija 1 Palvelupaja Kodinhuol-taja Metalli Levyseppä-hitsaaja, koneistaja 11 Puutyö Puuseppä 11 Talonraken-taja 1 Ompelu ja kädentaidot Vaate-tusompelija 2 Autohuolto Ajoneuvo-asentaja Marika Ahola 21.05.2014

Tuotantokouluopiskelijat ja muut pajajaksoilla olleet erityisopiskelijat TUOTANTOKOULUSSA / TUOTANTOKOULUJAKSOILLA OLLEET yhteensä 28 opiskelijaa, joista kolme on ollut säätiön valmentautujia ja he ovat siirtyneet koulun kirjoille tuotantokoulun opiskelijaksi. Muut opiskelijat ovat siirtyneet koulusta säätiölle tuotantokoulun opiskelijaksi. Syksyllä 2014 jatkavia on yhteensä 7 opiskelijaa (puu 4, metalli 3) TUOTANTOKOULUSTA VALMISTUNEET yhteensä 10 opiskelijaa ( metalli 5, LVI 1, vaatetus 2, puu 2) METALLIN TUOTANTOKOULUN 6 OPISKELIJAA ON SUORITTANUT YRITYKSISSÄ NS. ”SEINÄTTÖMIÄ PAJAJAKSOJA”. Opettaja Juha Sämpi on ohjannut näitä jaksoja. TUETTU TYÖSSÄOPPIMINEN –JAKSOLLA: yhdeksän opiskelijaa 3T -HANKERAHALLA OPISKELUVALMIUKSIEN KARTOITUSJAKSOLLA yhteensä 10 opiskelijaa eri aloilta, keskimäärin jakso 2 vk – 1kk Kevään aikana kaksi valmentautujaa (yksi viestintäpajalla ja yksi ompelu ja kädentaidot –osastolla) on tehnyt opinnollistetuilla pajoilla opsien mukaisia työtehtäviä työvalmentajien ohjaamana. Toinen heistä on hakenut yhteishaussa opiskelemaan alalle. Pajalla hankittu osaaminen saadaan näin hyödynnettyä mahdollisissa tulevissa opinnoissa. Marika Ahola 21.05.2014

Kiitos kaikille toimijoille ja verkostokumppaneille !  Marika Ahola 21.05.2014