Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristössä tapaus Kokkola Anne Eteläaho, Kpedu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristössä tapaus Kokkola Anne Eteläaho, Kpedu."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristössä tapaus Kokkola Anne Eteläaho, Kpedu

2

3 Vuosi200 1 020304 06070809101112 HOJK S 114134151142200267311321368443407450 Neg kesk. 5,33,34,14,03,73,12,92,52,1 Opistojen opettajien, opiskelijahuollon, HOJKS-rahoituksen aikaansaama tuki ja huolenpito yksilölliset polut ja ratkaisut, apuopettajat, kuraattorit, verkostotyö, opinto-ohjaaja, erityisopettaja HOJKS keskeyttäneet, jotka kuitenkin tippuvat perusrakenteesta 32, 34 50 64 60, 34 Hankkeilla yritetään löytää uusia mahdollisuuksia lähinnä työvaltaista koulutusta Katiska, Oppi-projekti, Rysä, Työvalta, Reimari 1, 2, 3, Omapolku, Atsa, Polkuja läpäisyn tehostamiseen, 3T, UVA 2 Kehitetty mm Rästipaja, LVI-työvaltainen ryhmä, Tekniikan ohjaava koulutus, Kiinteistöalan työvaltainen ryhmä, teknostartti, Työvaltaista koulutusta, aikalisäryhmä, Työvaltainen kauppaopiston ryhmä, tuettu asuminen, Loiste-paja, Tutkintohautomo, puualan ja metallialan tuotantokoulu, opinnollistaminen, tuotantokoulu, Vartu Opiskelijahuolto yrittää kannatella tippuvia

4 KOMONEN K. 2002 TYÖKOULUMALLI AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. KUOPIO. KUOPION YLIOPISTON PAINATUSKESKUS KURONEN I. 2010 PERUSKOULUSTA ELÄMÄNKOULUUN. JYVÄSKYLÄ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOPAINO TAUSTAA Tutkimusten mukaan epäonnistuneet koulukokemukset ja negatiivinen opiskelijaidentiteetti, kouluallergia sekä pintasuuntautunut oppimistapa kasaantuvat samalle opiskelijalle.  On yhä enemmän opiskelijoita, joille teoreettinen koulutusmalli ei sovi ja joiden opiskelutaidot ja käsitys itsestä oppijana on puutteellinen.  Työvaltaisessa koulutusmallissa voidaan huomioida opiskelijan oppimisen rajoitteet ja hänen vahvuutensa ja näin mahdollistaa tutkinnon loppuun suorittaminen.  Tutkinnon suorittaminen on yksi keskeisin syrjäytymistä ehkäisevä tekijä!

5

6 3 T tutkintohautomo,työ ja tuotantokoulu-hankeen tavoite: Ammatillisen koulutuksen opintojen läpäisyn tehostaminen ja opintojen keskeyttämisen ehkäisy ovat ensiarvoisen tärkeitä nuorten syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta. Työvaltaista ja toiminnallista koulutusta kehittämällä voidaan osa keskeyttämisistä ehkäistä. Alueemme nuorisotyöttömyys on myös vakava ongelma, joka vaatii välittömästi toimenpiteitä. Ikäluokkien pienentyessä tehostetuilla toimilla parannetaan alueen kasvavien yritysten osaavan työvoiman saantia. Hankkeen avulla kehitetään myös yhteiskuntatakuuta. Hankkeen kohderyhmää valittaessa on hyödynnetty alakohtaisia työllistymistilastoja, ammattibarometreja, tilastojärjestelmiä sekä Reimari-tilastoja.

7 METALLIALAN TUOTANTOKOULU Kehitetty yhteistyössä Kokkotyö-säätiön kanssa. Palkattu opettaja sekä työvalmentaja. L evijoki, Sanna.Mari :

8 MITÄ HYVÄÄ? Opintoja saa suoritettua nopeammin Pieni porukka, riittävästi apua saa jos tarvii Tuotantokoulukonsepti hyvä Opetus on hyvää Pieni ryhmä on hyvä Juha on hyvä opettaja Oma työtahti

9 ”Toimintaa tulisi ehdottomasti jatkaa, suuri apu opiskelijoille, että saavat erityisopettajan opastusta opintoihin, pulmakohdat selviää ja opinnot etenee. tulokset ovat olleet hyviä. opiskelijat ovat muuttuneet silminnähden tyytyväisemmiksi, itseluottamus ja usko itseen on palannut. opettaja on hyvin sopiva eli auli jaksaa ja jaksaa ja ymmärryksellä lempeällä jämeryydellä” TUTKINTOHAUTOMOA Opiskelijalle olisi etu, että pääsisi ajoissa erityisopettajan ohjaukseen, kun kerran tiedämme, että toisin toimimalla homma parantuu, emmekö voisi kehittyä siihen suuntaan.

10 ARVIOINTIJAKSO KOKKOTYÖ-SÄÄTIÖLLÄ Hankeen aikana on kehitetty arviointijaksoa Kokkotyö-säätiölle. Tavoitteena on ollut yksilöidyn tiedon saaminen opiskelijan valmiuksista suoriutua työvaltaisesta opiskelusta, opiskelijan mahdollisista rajoitteista, kehittymisalueista ja sitoutumishalukkuudesta opiskeluun. Tavoitteena on ollut myös selventää opiskelijan palvelutarvetta. Jakson tavoitteet on laadittu yhteistyössä opiskelijan, oppilaitoksen ja palvelun tarjoajan kanssa olemassa olevaa taustatietoa hyödyntäen. Kartoituksen aikana on kartoitettu havainnoimalla opiskelijan valmiuksia suorittaa tutkinto työvaltaisesti oppien. Jakson aikana on myös varmennettu opiskelijan opiskelusuunnitelma. Kohderyhmänä ovat olleet Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän opiskelijat, joiden opiskeluvalmiuksien kartoittaminen on ollut tarpeellista. Tarkoitettu kymmenelle opiskelijalle 14 päivän jaksoja, päivän kesto on 7 tuntia. Opiskelijan valmiuksia on kartoitettu hänen ollessaan Kokkotyö-säätiön työosastolla suorittamassa työtehtäviä. Kartoituksessa on kiinnitetty huomiota sosiaalisiin taitoihin, ryhmätyötaitoihin, työelämän pelisääntöjen tuntemiseen, aktiivisuuteen ja opiskeluhalukkuuteen

11 REKRYNEUVOJA AMMATTIOPISTOLLA  Madaltanut kynnystä hakeutua palveluiden piiriin, varsinkin erityistä tukea tarvitsevilla opiskelijoilla.  Tietoa TE-toimiston palveluista matalalla kynnyksellä.  Opettajien ja muiden ohjaajien helpompi lähettää opiskelija kun tuttu henkilö ottaa vastaan  Hyvä, ystävällinen ja empaattinen palvelu.

12

13 1.1.2012 – 31.12.2014 Kokkolan osahanke 31.5.2014 saakka

14 Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat Uusi Väylä Ammattiin 2 on ESR ja Ely-keskus -rahoitteinen projekti, jota hallinnoi Tornion Työvoimalasäätiö. Osatoteuttajina projektissa ovat: Ammattiopisto Lappia Bovallius-ammattiopisto Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kokkotyö-säätiö Lapin ammattiopisto Meri-Lapin TE-toimisto Meri-Lapin Työhönvalmennus-säätiö Eduro (ent.Romotke-säätiö) Seita-säätiö Simon kunta / Nuorten työpaja Tervolan kunta / Nuorten työpaja

15 KOKKOLAN TOIMIJAT JA TOIMENPITEET TOIMIJAT Keski-Pohjanmaan ammattiopisto  Erityisopettaja – osa-aikainen, n. 7 ov /vuosi  K-P:n ammattiopiston opettajat – osa-aikaisia, resursoitu 1 ov / tutkinto Opinnollistamistyötä on tehnyt yhteensä 21 opettajaa  Koutsi – kokoaikainen; opinnollistamisen yhteyshenkilö Kokkotyö-säätiö  Työvalmentajat – osa-aikaisia, resurssoitu 1 ov / työosasto Opinnollistamistyötä on tehnyt 10 työvalmentajaa ja 1 yksilövalmentaja TOIMENPITEET  Kokkotyö-säätiön työosastojen opinnollistaminen  Luodaan työpaja-oppilaitosyhteistyölle soveltuvia kaavakkeita, toimintaohjeita ja –malleja  Tuotantokoulussa tutkinnon osia opiskelevien nuorten ohjaaminen

16 MITÄ ON TEHTY ?  Ammattiopettajien, työvalmentajien, erityisopettajan ja koutsin yhteistyöllä on opinnollistettu 11 ammatillisen perustutkinnon ne tutkinnon osat, jotka voidaan suorittaa Tuotantokoulussa Kokkotyö-säätiön työosastoilla.  Projektin avulla ammattiopistoon on saatu lisää työkaluja opintojen keskeyttämisen ehkäisyyn. Lisäksi projektissa on kehitetty opinnollistamisen dokumentointia sekä säätiön valmentautujille suunnattua osaamistodistusta (mahd. Opitun –ohjelma Kokkotyö-säätiölle avuksi valmentautujien osaamisen tunnistamista varten).  Tuotantokoulumallin vakiinnuttamistyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä K-P:n ammattiopiston sekä Kokkotyö-säätiön johdon ja toimijoiden kesken, sekä hyvässä hankeyhteistyössä (UVA2, 3T, Läpäisy). Tavoitteena on saada opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi Kokkotyö- säätiön työosastojen perustoimintaa.  Hankkeen nettisivut ja opinnollistamistyössä tuotetut materiaalit http://projekti.kpedu.fi/default.aspx?id=2642&pid=2642&pid1=2642&siteid=681

17 OPINNOLLISTETUT TYÖOSASTOT / AMMATILLISET PERUSTUTKINNOT

18

19

20 TUOTANTOKOULU  Toimii Kokkotyö-säätiön työosastoilla yhteistyössä Keski-Pohjanmaan ammattiopiston kanssa (osapuolten välinen koulutuksen alihankintasopimus 1.1.2012 alkaen, päivitys tulossa syksyllä 2014)  Opetussuunnitelman mukainen ammatillisen tutkinnon suorittaminen työvaltaisesti opinnollistetuilla, tuottavaa työtä tekevillä työosastoilla. Käytetään K-P:n ammattiopiston opetuksen yksikköpaikkoja.  Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevat, erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä  Opetus toteutetaan työssäoppien, luokkaopetus on minimoitu ja toimintarakenne on kiinnitetty työelämään  Työvalmentaja toimii opiskelijan ammatillisten opintojen ohjaajana, yhteistyössä oppilaitoksen ammattiopettajan kanssa  Pienryhmäopetus puu- ja metalliosastoilla, joissa on kokoaikaiset opettajat Läpäisy 3- ja 3T- hankkeiden rahoituksella. Muilla osastoilla yksittäiset tuotantokouluopiskelijat suorittavat tutkinnon osia työvalmentajan ohjaamana. Ammattiopettaja vastaa arvioinnista, sekä HOPS:n ja HOJKS:n tavoitteiden toteutumisesta yhteistyössä työvalmentajan kanssa. Säätiö laskuttaa ammattiopistoa näistä opiskelijoista 33,78 € / päivä.  Yksilövalmentaja tukee opiskelijan toimintakykyä ja arjenhallintaa, rahoitus Läpäisy- hankkeesta.

21 OHJAUS TUOTANTOKOULUOPINTOIHIN

22 OPISKELIJAKOHTAISET SOPIMUKSET  KOULUTUSSOPIMUS: Opetussuunnitelman mukaisten ammatillisten opintojen suorittaminen työpajalla  Tuotantokoulun suostumuslomake  Sopimus työssäoppimisesta

23

24 TUOTANTOKOULUOPISKELIJAT Aikavälillä 1.1.2012 – 15.5.2014 tuotantokouluopintoja on suorittanut 28 opiskelijaa, joista 11 on ammattiin valmistuneita: Mesi-Café/Hotelli-, ravintola- ja cateringalan pt, kokin ko.1 PalveluPaja/Kotityö- ja puhdistuspalvelujen pt1 Puutyö/Puualan pt 11, rakennusalan pt 112 - valmistuneita 2, kirjoilla tällä hetkellä 4 opiskelijaa Ompelu- ja kädentaidot/Tekstiili- ja vaatetusalan pt2 - molemmat ovat valmistuneet keväällä 2013 Autohuolto/Autoalan pt1 Metalliosasto/Kone- ja metallialan pt12 - 5 valmistunutta, yksi armeijaan 1/2014, yksi keskeytti-työllistyi - yksi LVI-alan opiskelija suoritti tuotantokoulun jakson, valmistui - kirjoilla 3 opiskelijaa tällä hetkellä Keväällä valmistuu vielä 5! Lisäksi työosastoilla on ollut opiskelijoita työssäoppimisjaksoilla ja 3T-hankkeen rahoittamilla opiskeluvalmiuksien kartoitusjaksoilla.

25 Lähde: Levijoki Sanna-Mari, Kasvatustieteen proseminaaritutkielma ”Tuotantokoululaisten kokemuksia tuotantokoulusta” Syyslukukausi 2012  ”Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia tuotantokoululaisilla on tuotantokouluopiskelusta ja mitkä tekijät työpajalla edistävät heidän oppimistaan.”  ”Tutkimuksen tutkimustulosten mukaan työpajalla korostuu omaan tahtiin tehtävä työ, kokemuksellinen oppiminen, opiskelijasta ja hänen tarpeistaan lähtevä ohjaus, ja työpajan neutraalius työympäristönä. Erilaiset työntekijät ja työsopimustyypit koetaan hyvänä, kun näin koetaan voivan itsekin sulautua joukkoon herättämättä sen suurempaa huomiota. Tutkimustuloksissa myös korostuu ohjauksen laatu ja saatavuus, sen saaminen useammalta taholta ja se, että ohjauksen määrästä saa päättää itse. Tuotantokoululaiset myös kokevat olevansa tekemällä ja kokeilemalla oppijoita, eivätkä pidä teoreettista tietoainesta niinkään tärkeänä.”

26 ” kyllä mää antasin sen kympin…ja plussan perään niin…” ”no tavallaan on tullu semmonen olo, että mää voin vaikka valmistuakin tästä koulusta joskus vielä. Ettei tuu tiäkkö semmosta epätoivoa että mä en valmistu ikinä.. ” ”luokassa olo ei oo mukavaa, mieluiten opin tekemällä.. koulumaailmassa on liikaa sääntöjä, liikaa teoriaa..” ”koulussa ohjattiin vähemmän, kun niin paljon enemmän oppilaita ja täällä saa ohjausta aina kun tarvii..” ”mää uskon että mää en enää opiskelis enää yhtään…että mää luulen että mää en olis ammattikoulussa jaksanu kauempaa olla että..mää uskon että mää ihan vaan kotona oleilisin..”

27 Tuotantokoulun opettajan ajatuksia ”Opetusryhmien suuruus on aiheuttanut tarpeen perustaa pienryhmäopetusta henkilöille, jotka ovat tipahtaneet opinnoista jonkun yksittäisen kurssin tai tutkinnonosan suorituksen epäonnistumisen takia. Syynä tähän voi olla esimerkiksi poissaolot tai opiskelija vaan ei ole omaksunut opetettavaa asiaa ja on tipahtanut kyydistä ja motivaatio opiskeluun on tästä syystä kadonnut. Oppilaitoksen näkökulmasta katsottuna tuotantokoulu on hyvä ja toimiva ratkaisu, koska opiskelijalle voidaan räätälöidä puuttuvaan tutkinnonosaan se oleellinen asia ja opiskelija voi käydä suorittamassa kesken jääneet kurssit pienryhmässä opettajan ja työvalmentajan opetuksessa ja palata sitten takaisin isompaan ryhmään, kun se on mahdollista. Näin luodaan opiskelijalle uusi onnistumisen mahdollisuus ja motivaatio opiskeluun.”

28 Jatkuu ”On hyvä, että tuotantokoulu olisi omassa ympäristössä, mieluiten vielä eri rakennuksessa kuin muu opetustila. Näin taattaisiin rauhallinen oppimisympäristö, johon kaikki osapuolet voisivat sitoutua omiin tehtäviinsä, jolloin saadaan yhdessä luotua pitävä ja hyvä suunnitelma ja toteutus opiskelijan opintojen etenemiselle. Tuotantokoulussa tulisi pystyä opettamaan mahdollisimman monta siellä opiskeltavaan tutkintoon kuuluvaa kurssia, tämä vaatii tiloilta monipuolisuutta ja muuntautumiskykyä. Pitäisi pystyä luomaan paljon erilaisia tehtäviä/ tuotteita, että kaikki tutkinnonosan vaatimukset tulisi täytettyä.”

29 Opettaja jatkaa: ”Useat opiskelijat tarvitsevat erilaisia tukitoimia pystyäkseen säännölliseen opiskeluun tuotantokoulussa koska työaikojen noudattaminen sekä opiskeluun ja tuotantoon sitoutuminen tuntuvat olevan monen kohdalla haasteellinen tehtävä. Työelämän pelisäännöt tuntuvat vieraalta käsitteeltä kun kysymyksessä on oppilaitos eikä työpaikka. Tähän voisi olla ratkaisuna viikoittainen pieni palkka tuotannon voitosta, joka jaettaisiin aikataulujen noudattamisen, ahkeran opiskelun ja tehokkaan toiminnan ansiosta."

30

31 Luovi toteuttaa tuotantokoulua Kokkolassa 1.8.2015

32 ” TYÖPAJAN OPPIMISYMPARISTOSSA ON KYSE TEKEMÄLLA OPPIMISESTA ELI KOKEMUKSELLISESTA OPPIMISESTA. TYÖN TEKEMISEEN JA TYOYHTEISÖN JÄSENYYTEEN PERUSTUVA OPPIMINEN JA TOIMINTA OVAT LISÄNNEET OPISKELIJOIDEN SITOUTUMISTA OPISKELUUN. OPINNOLLISTAMINEN ON TUONUT VALMENTAJILLE TÄHÄN TYÖKALUJA (SOVELLUKSIA JA TOIMINTATAPOJA) JA OVAT NYT OSA KOKKOTYÖ-SÄÄTION PERUSTOIMINTAA. TYÖTEHTÄVIEN DOKUMENTOINTI OPETUSSUUNNITELMIEN KEINOIN LISÄÄ MOTIVAATIOTA JA USEIN POISTAA OPPIMISEEN LIITTYVIÄ NEGATIIVISIA KÄSITYKSIÄ. OPISKELIJAT OVAT SAANEET SUORITTAA TUTKINTOA TYÖVALTAISESTI KOKKOTYÖ-SÄÄTION TYÖOSASTOILLA OSALLISTUMALLA TYÖOSASTOJEN TUOTANTOON MUIDEN TYÖNTEKIJOIDEN JA VALMENTAUTUJIEN KANSSA. PUU- JA METALLIOSASTOJEN TYÖVALMENTAJAT OVAT TOIMINEET OPISKELIJOIDEN OPINTOJEN OHJAAJINA YHTEISTYYÖSSA OPPILAITOKSEN AMMATTIOPETTAJAN KANSSA. MUILLA OSASTOILLA TYÖVALMENTAJAT OVAT OHJANNEET OPISKELIJOITA TUTKINNON OSIEN SUORITTAMISESSA. TYÖVALMENTAJAT OVAT MYÖS OSALLISTUNEET ARVIOINTIIN JA TAVOITTEIDEN SEURANTAAN. KOKKOTYÖ- SÄÄTION YKSILÖVALMENTAJA ON TUKENUT OPISKELIJOITA ARJENHALLINNASSA.” Kokkotyö-säätiön näkökulmaa, Anita Hevosmaa

33 Juhani (nimi muutettu) aloitti vuonna 2007 Kokkotyö-säätiöllä kuntouttavassa työtoiminnassa puutyöosastolla tehden pienimuotoisia tilaustöitä. Vuonna 2008 hän jatkoi työkokeilussa samalla osastolla, minkä aikana hänellä huomattiin jaksamiseen ja arjen hallintaan liittyviä haasteita, jotka vaativat pitkäkestoista ja intensiivistä kuntouttavaa valmennusta. Juhani siirtyi Kokkotyö-säätiön mielenterveyskuntoutujien ammatilliseen työhönvalmennukseen, jossa hän oli vuoden ja harjoitteli myös Kokkotyö-säätiön ulkopuolisessa työpaikassa. Juhani huomattiin käsistään käteväksi, tunnolliseksi ja vastuulliseksi nuoreksi. Juhanin tavoitteena oli opiskelu, mutta yhteisellä päätöksellä opiskeluun hakua siirrettiin siihen kunnes hänen vointinsa sen sallii. Juhani palasi Kokkotyö-säätiölle vuonna 2011 kuntouttavaan työtoimintaan, jonka aikana hänelle ehdotettiin oppisopimusta jossakin yrityksessä niin, että hän saisi puualan perustutkinnon suoritettua. Samalla selvitettiin tuotantokoulun mahdollisuutta, koska Juhani oli hankkinut jo kokemusta puualan erilaisista työtehtävistä Kokkotyö-säätiön puuosastolla ollessaan. Selvitysten tuloksena Juhani hyväksyttiin tuotantokoulun opiskelijaksi vuonna 2013 ja hän suoritti tutkinnon lyhyessä ajassa ja valmistui 2014 keväällä. Olavi (nimi muutettu) aloitti Kokkotyö-säätiöllä vuonna 2011 silloisessa tuunauspajassa, jossa oli pieni ryhmä pitkään työttöminä olleita nuoria. Tuunauspajalla Olavi teki erilaisia työtehtäviä, jotka liittyivät kierrätysmateriaalin käyttöön. Hänen vointinsa kohentuessa työtoimintapäivien määrää lisättiin niin, että hän oli viitenä päivänä viikossa työtoiminnassa. Vuonna 2012 Olavi vaihtoi työkokeiluun Kokkotyösäätiön metallipajalle ja hänet otettiin mielenterveyskuntoutujien ammatilliseen työhönvalmennukseen. Työhönvalmennuksen aikana Olavi suoritti myös harjoittelun Kokkotyö-säätiön ulkopuolisessa yrityksessä. Vuonna 2013 Olavi haki tuotantokoulun opiskelijaksi ja hän suoritti metallialan perustutkinnon keväällä 2014.

34 Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Polkuja läpäisyn tehostamiseen -hankkeessa kerätään koko läpäisyohjelman hyvien käytäntöjen helmet Arjen arkki -menetelmäpankkiin. Hankkeen tuotoksena järjestetään hyvien käytäntöjen levityskiertue syksyllä 2015. Hyvien käytäntöjen helmet levitetään SAKU on the Road -menetelmällä ja se toteutetaan yhteistyössä Fiilistä asumiseen hankkeen kanssa Hankkeen aikana tehdään myös koulutuksen järjestäjän läpäisyntehostamisen käsikirja Dialoog tutkimuspalvelun johdolla ja sen keskeiset kohdat esitellään myös hyvien käytäntöjen levittämiskiertueella. Lisäksi SAKU ry toteuttaa joulukuussa 2015 Ammatillisen koulutuksen hyvinvointi- päivillä läpäisyn tehostamisen työpajan, jossa esitellään tarkistuslista ja hyvien käytäntöjen ja toi- mintamallien kokoamisen tulokset. Työpaja toteutetaan yhteistyössä OPH:n ja ohjelmaa koordinoivan Keudan kanssa.

35 Kpedussa Hyödynnetään aloittaville opiskelijoille suunnattua tulokyselyä läpäisyn tehostamisen välineenä. Kehitetään sen analysointia, poimitaan eri opiskeluryhmistä esiin nousevia ongelmakohtia ja etsitään ryhmäkohtaisia keinoja kyselyssä esiin nousevien ongelmakohtien korjaamiseksi. Kehitetään perustutkintojen tuloskorttien tuloksien analysointia ja toimenpiteitä. Analysoidaan ja hyödynnetään entistä enemmän tutkintokohtaisia läpäisylukuja toiminnan kehittämisen pohjana. Kokeillaan alhaisen läpäisyasteen tutkinnoissa tehostettuja opettajien ehdottamia tukitoimia. Kokeillaan Atto- aineisiin tukiresurssia. Hyödynnetään sosiaalista mediaa osana ohjaustoimintaa.

36 Kokeillaan NMI kehittämää uudistettua motivaatiotestiä kaikille ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille, poimitaan vastanneiden keskuudesta ne, joiden motivaatio on alhainen ja kohdistetaan heihin tukitoimenpiteitä. Tarkistetaan systemaattisesti hitaasti etenevien ja poissaolevien opiskelijoiden suorituksia. Käydään keskustelua miten voidaan ottaa käyttöön Wilman kautta ryhmänohjaajalle tulevat hälytysviestit ko. opiskelijoiden osalta. Osallistutaan yhdessä Sedun kanssa Valma-koulutuksen modulointiin ja Opi kuntoutuskokeilun nivomiseen myös osaksi Valma-koulutusta Tehdään asuntola- ja erityisopetuskyselyt toiminnan kehittämisen tueksi ja viedään tulokset opiskeluhuollon ohjausryhmään toimenpiteitä varten. Järjestään uusille ryhmänohjaajille koulutusta yhdessä Sedu kanssa. Opettajien kyky kohdata ja tukea erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita lisääntyy. Osallistutaan SAKU ry:n ja Dialoogin toteuttamaan koulutuksen järjestäjän läpäisyn tehostamisen tarkastuslistan tekemiseen ja läpäisyhankkeiden tuotosten levittämistoimintaan. Hankkeen tuotoksista tehdään hanketuotosten tuotekortit. Kpedun osahankeen tavoitteena on koulutuksen läpäisyn tehostaminen ja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy. Vuoden 2014 alusta on ammatillisen peruskorttien tuloskortteihin on lisätty kysymys siitä millä toimenpiteillä voi eri tutkinnoissa tehostaa läpäisyä ja lyhentää

37

38

39 PYSÄKIT Ohjataan ne nuoret, jotka ovat tippumassa järjestelmästä

40 Reittisuunnittelija Tehtävänä räätälöidä opiskelijalle yksilöllinen opinpolku Ottaa kopin tippumisvaarassa olevista opiskelijoista Arvio opiskelijan tuen tarpeen Kartoittaa nollat ja poissaolot Suunittelee hopsin ja HOJKSin toteutumista Käy läpi avoimen ammattiopiston palvelutarjontaa Kehittää ja moduloi Valmaan liittyviä moduuleita Kirjaa reittikuvauksia (työvaltainen, pajalta töihin jne.) Ohjaa opiskelijoita Perehdyttää opiskelijan opetussuunnitelmaan ja opintojen keskeisiin käsitteisiin Etsii tehtävät opiskelijoille Etsii työssäoppimispaikat Ottaa kokonaisvaltaisen vastuun opiskelijoista Toimii yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa Arvio yhdessä muiden opettajien kanssa opiskelijoiden edistymistä. Kartoittaa opiskelijan tavoitteita suhteessa opintosuunnitelmaan ja ohjaa opintojen etenemistä. Etsii ratkaisuja opiskelun edistämiseen yhdessä opiskelijan ja opiskelijahuoltohenkilöstön kanssa Käy ohjauskeskustelut sekä antaa lisäohjausta pulmatilanteissa. Tuo hyvissä ajoin esiin huolensa opiskelijan opintojen etenemisestä ja keskeyttämisuhasta opiskelijahuoltohenkilöstölle

41 Reittiohjaaja Auttaa tukee, kulkee rinnalla Kokoaa ja kirjaa avoin ammattiopisto konseptiin kuuluvat kokonaisuudet Osallistuu opetussuunnitelmien kirjaamiseen opinnollistamisen työvaltaisuuden näkökulmasta Kirjaa reittikuvauksia (työvaltainen, pajalta töihin jne.) Toimii tarvittaessa tukena opiskelijoiden työssäoppimispaikoilla Auttaa etsimään työssäoppimispaikkoja, niille opiskelijoille joiden on vaikea saada niitä. Auttaa valmistuvia opiskelijoita työllistymisen tukemisessa yhteiskuntakuun edellytysten toteuttamiseksi.

42 AVOIN AMMATTIOPISTO TYYPPINEN PALVELUTARJONTA KUVATAAN Vapaasti valittavat opinnot Atto-aineet Koulutuskokeilut Arviointijakso Valma ja oppisopimuksen ennakkojakso Villa Elba ja Kokkotyö-säätiön moduulit

43 ERILAISIA REITTEJÄ OMA REITTI OPAS Laajennettu työssäoppiminen Työvaltainen koulutus Tuotantokoulu Pajalta opintoihin osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta

44 OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS JA OPINNOLLISTAMINEN Päivitetään ammatillisten aineiden ja yhteisten opintojen opetussuunnitelmia työvaltaisuuden ja opinnollistamisen näkökulmasta. Kokkotyö-säätiön pajojen opinnollistaminen uusien tutkinnon perusteiden mukaisesti.

45 VALMA (valmistavien ja valmentavien koulutuksien selkiyttämien) Kuvataan Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän ja lähiverkostojen tarjoamat Valma moduulit

46 VILLA ELBA Hankkeen aikana käydään läpi uudet opetussuunnitelman perusteet työvaltaisen koulutuksen ja opinnollistamisen näkökulmasta. Villa Elban luontokoulu tekee yhteistyötä Kokkotyö-säätiön Retula, luonto- ja ympäristöpajan kanssa. Villa Elba kirjaa avoin ammattiopisto konseptia varten palvelukuvauksiaan. Villa Elba järjestää ohjaavia ja kuntouttavia palveluita hankkeessa mukana oleville opiskelijoille hankehakemukseen varatun suunnitelman mukaisesti. (Kuten Time Out ja ryhmäyttämistoiminta). Järjestää ryhmäyttämistoimintaa uusille opiskelijoille

47 TUOTTEET Opetussuunnitelmia purettu T1 taso/työvaltaisuutta ajetten/opinnollistamista ajatellen sekä ammatilliset että atto- opinnot. Avoin ammattiopisto tarjonta Keski-Pohjanmaan ammattiopisto Valma konsepti osana avointa-ammattiopistoa Villa Elban moduulit osana opetustarjontaa Kokkotyö-säätiön moduulit osana opetustarjontaa Ryhmäyttämisen menetelmät kehittyneet ja opiskelijan sitoutuminen paranee. Retula luonto- ja ympäristöpaja Reittiopas ja reittikuvaukset Pysäkit (reittiohjaaja ja reittisuunnitelija siellä) Tutkinnot ja työllistymismahdollisuus

48 Kii Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristöissä Haasteet/ongelmat: Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristöissä Ratkaisuehdotus Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristöissä Onnistumiskokemukset Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristöissä Mitä pitäisi tehdä valtakunnallisesti esim. valtakunnallisesti koordinoidussa hankkeessa Ty ö pajaty ö skentelu

49 KIITOS JA KIVAA KEVÄTTÄ


Lataa ppt "Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristössä tapaus Kokkola Anne Eteläaho, Kpedu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google