Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Sama keho ja sama pää koko elämän
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Katso Aitolasta lisää:
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Tupakka ja ympäristö.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Minkälaista on hyvä ympäristökasvatus materiaali?
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Terveysosaaminen ja media
Journalistisia tekstilajeja
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Riippuvuus tupakoinnista
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Hyvinvointialan yrittäjän hyvinvointi
Tupakka Suomessa ja maailmalla
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tero Karvinenwww.iki.fi/karvinen Rivi-ilmoitus vai valomainos Näkyykö opiskelijan työ opettajalle, kurssille vai maailmalle? Haaga-Helia, Tiko-Info.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
TOSITIETOA Tupakka. TOSITIETOA Yleistä tupakasta Tupakan savu sisältää yli 4000 kemikaalia Nikotiinin lisäksi tupakka sisältää mm. arsenikkia, kadmiumia,
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
HURTIG Tupakointi on turhaa. Kertaus 1. Mistä riippuvuuden vieroitusoireet johtuvat? 2. Mitä tarkoittaa sosiaalinen riippuvuus? 3. Kerro jokin.
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Keskustelua kannabiksesta
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Keskustelua nikotiinituotteista
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kirjoita vihkoon.
Keskustelua nuuskasta
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Tuotanto workshop, vaihe II
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Opiskeluhuollon palvelut
PÄIHDEILMIÖ-RASTIRATA Tehtäväkortit
Viestintä.
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Esityksen transkriptio:

Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien (Kiinni tupakkaan, Riippuvuus, Tupakka mediassa ja Tupakan lonkerot) sisältöjä Tehtävät Mainoksen laadinta Mielipidekirjoitus Tupakoinnin vastainen biisi tai video Paneelikeskustelu

Mainoksen laadinta 1/4 Nuorille annetaan tehtäväksi luoda tupakan vastainen mainos, jonka he uskovat toimivan ikäistensä keskuudessa. Vastapainoksi ja keskustelun herättämiseksi nuoret voivat tehdä mainoksen, jolla uskovat tupakkayhtiön houkuttelevan nuoria polttamaan.

Mainoksen laadinta 2/4 Puolet ryhmästä miettii ja analysoi tupakanvastaisen mainonnan sisältöjä. Tupakan vastainen mainos voidaan toteuttaa yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Toteutustapana esimerkiksi piirustus/ maalaus / valokuva / kollaasi / video. Puolet ryhmästä miettii ja analysoi tupakkamainonnan sisältöjä. Tupakkamainos voidaan toteuttaa yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Toteutustapana esimerkiksi piirustus/ maalaus / valokuva / kollaasi / video. Kukin ryhmä tai oppilas esittelee oman työnsä ja kertoo ratkaisunsa taustoista.

Mainoksen laadinta 3/4 Keskustelunaiheita Tupakkamainonta Millä keinoin nuoria houkutellaan aloittamaan tupakanpoltto? Kuinka paljon nuoret uskovat tupakkayhtiöiden käyttävän rahaa tupakkamainontaan? Millaista elämäntyyliä, mistä mainosten elämäntyyli rakentuu? Millaisia hahmoja mainoksissa esiintyy? Mitä rooleja luodaan? Tupakoinnin vastainen viestintä Miten nuorille viestitään tupakan vaaroista? Onko mainos uskottava? Tietopaketeista löydät taustietoa tehtävää varten: Terveysvaikutukset ja riippuvuus Nuuska vie potkun Tupakan laajat vaikutukset

Mainoksen laadinta 4/4 Jatkototeutus Parhaat työt näkyvät nuorisotiloissa tai kaupunkikuvassa esim. seinämaalauksina, videokollaaseina. Toteutetaan yhdessä kunnan nuorisotoimen kanssa.

Mielipidekirjoitus 1/2 Nuoret laativat mielipidekirjoituksen tupakoinnista paikallislehteen, nuorten lehteen tai verkkomediaan. Aiheita voivat olla: Tupakanpoltto ja ulkonäkö-/terveyshaitat Tupakanpoltto/Nuuskaaminen ja urheilu Tupakka mediassa Tupakanpoltto ja seurustelu Tupakkariippuvuus Tupakantuotanto kehitysmaissa Tupakanpolton hyvät ja huonot puolet

Mielipidekirjoitus 2/2 Mielipidekirjoitukset julkaistaan ryhmän/ luokan seinällä/ bulletinissa. Opettaja voi myös työkalupakki-sivuston kautta ottaa yhteyttä viestintätoimisto BNL:ään ja ehdottaa mediayhteistyötä jonkin paikallislehden kanssa. Tällöin BNL hoitaa tarvittaessa yhteydet mediaan. Artikkelin teemana voisi olla nuorten kannanotto tupakanpolttoa kohtaan. Tietopaketeista löydät taustietoa tehtävää varten: Terveysvaikutukset ja riiippuvuus Nuuska vie potkun Tupakan laajat vaikutukset

Tupakan vastainen biisi ja video Ryhmä jakautuu kolmeen pienempään ryhmään. Kukin ryhmä säveltää ja sanoittaa tupakoinnin vastaisen biisin. Tekstien pohjaksi keskustellaan tupakointiin liittyvistä teemoista: tupakointiin johtavat syyt terveys riippuvuus tupakkateollisuus tupakan vaikutukset luontoon Tietopaketeista löydät taustietoa tehtävää varten: Terveysvaikutukset ja riiippuvuus Nuuska vie potkun Tupakan laajat vaikutukset

Paneelikeskustelu 1/2 Paneelikeskustelutehtävän tavoitteena on oppia muodostamaan oma mielipide tupakanpolttoon liittyvistä aihealueista ja perustelemaan tämä mielipide selkeästi muille keskustelijoille. Paneelikeskustelun aiheita voivat olla tupakoinnin hyvät ja huonot puolet tupakanpoltto ja seurustelu tupakanpoltto ja ihmissuhteet (ystävät, perhe) erilaiset riippuvuussuhteet tupakointi ja kehitysmaat

Paneelikeskustelu 2/2 Esimerkki Tupakoinnin hyvät ja huonot puolet Toinen puoli luokkaa pohtii hyviä perusteita tupakanpolttoa vastaan ja toiset tupakoinnin puolesta. Vaihtoehtoisesti ryhmäläiset valitsevat eri rooleja: tupakkateollisuuden näkökulma yksilön näkökulma terveystiedon opettajan näkökulma Ennen keskustelua valitaan puheenjohtaja, joka valmistelee yhdessä ryhmän vetäjän kanssa käsittelykaavan ja kysymyksiä paneeli- ja yleisövaiheeseen. (Apuna työkalupakkiin kuuluvat tietopaketit.) Keskustelun jälkeen valitaan kolme edustajaa kahteen ”puolueeseen”. Toisen puolueen edustajat argumentoivat tupakanpolttoa vastaan ja toiset puolesta. Yleisövaiheessa yleisö pääsee keskusteluun mukaan. Paneelikeskustelun jälkeen ryhmän vetäjä jakaa aiheeseen liittyvän faktapaperin. Ryhmä pohtii yhdessä käytyä paneelikeskustelua.