Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti 20.4.2010
Lainsäädännön tavoitteet selkeyttää aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteita ja sisältöä selkeyttää eri toimijoiden työnjakoa, toiminnan koordinointia ja rahoitusta saada toimintaan enemmän suunnitelmallisuutta, laadukkuutta ja turvallisuutta
Lainsäädäntö 1.8.2004 Laki perusopetuslain (628/1998) muuttamisesta n:ro 1136/2003 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta n:ro 1137/2003 Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain muuttamisesta n:ro 1138/2003 Valtioneuvoston asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen muuttamisesta n:ro 115/2004 Laki julkisista hankinnoista n:ro 1505/1992
Lainsäädäntö 1.8.2004 Kuntalaki n:ro 365/1995 (50 §) Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 1.8.2004 Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan ammattitutkinto 1.1. 2005
3. Luku Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältö Otetaan huomioon lapsen tarpeet ja toiveet Vapaaehtoista, monipuolista toimintaa Sisältöön vaikuttavat paikalliset olosuhteet, tarjonta, toteuttajien omat vahvuudet/painotukset, käytännön mahdollisuudet Monipuolinen kokonaisuus: sosiaalinen vuorovaikutus, esteettiset kokemukset, liikunta ja ulkoilu, vapaata toimintaa, rentoutuminen ja lepo Toimintasisällöt mm: kielellinen ja kuvallinen ilmaisu, leikki, läksyt, musiikki, luovatoiminta, kädentaidot, arkiaskareet, myönteiset elämykset
5. Luku Toimintasuunnitelman laatiminen Kunnan tulee hyväksyä aamu- ja iltapäivätoimintaa varten toimintasuunnitelma Toimintasuunnitelman suositellaan sisältävän seuraavia aiheita: - toiminnan tavoitteet ja laajuus - toiminnan järjestämisen periaatteet - toiminnan koordinointi - yhteistyö eri hallintokuntien kanssa, toiminnan järjestäjien ja toteuttajien kanssa, kotien ja koulujen kanssa - toimintaan hakeminen ja valintaperusteet - sisällölliset painotukset, toiminta-aika, arviointi
Kunta Päättää toimintaan lähtemisestä, lasten määrästä ja laajuudesta Järjestämistavasta Hallinnollisesta sijoittamisesta Hyväksyy toimintasuunnitelman Arvioi antamaansa tai hankkimaansa toimintaa Osallistuu toimintansa ulkopuoliseen arviointiin Pyytää nähtäväksi otteen rikosrekisteristä
Laadun kehittäminen Toimijat Toimintaympäristö Suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Moniammatillinen yhteistyö Arviointi Yhteistyö (vanhemmat, koulut, verkostoituminen) Tasavertaisuus Resurssit
Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, yhteistyö Eri tasojen toimintasuunnitelmat Toiminnan sisällöt Lapsilähtöisyys, osallisuus Yhteistyö vanhempien kanssa Yhteistyö suunnittelussa koulujen kanssa Yhteistyö eri oppilaitosten kanssa Verkostoituminen
Monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaa- Toimintasuunnitelma vuosisuunnitelma kausisuunnitelma kuukausisuunnitelma viikkosuunnitelma päiväsuunnitelma tuokiosuunnitelma Monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaa- ehtoisuus Ohjaajat: oma osaaminen yhteistyö joustavuus/ varasuunnitelmat Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet Kunnan toimintasuunnitelma Koulujen lukukausisuunnitelma Lapset: osallisuus lapsilähtöisyys Toimintaan osallistuvien määrä voi vaihdella huomattavasti päivittäin, kaikkien ei tarvitse osallistua kaikkeen Suunnitelmista tiedottaminen vanhemmille ja koululle
Toiminnan suunnittelun lähtökohtia Ei ole Ohjaaja On Liian hallitseva Omien kykyjensä esittelijä Tukeva taustavoima ja tekninen avustaja Motivoiva Aktivoiva käynnistäjä Innoittaja Mukana leikkimielessä eläytyvänä aitona tasapuolisena Toiminnan suunnittelussa huomioitava: ryhmän koko ikä- ja kehitystaso aikaisemmat kokemukset käytettävissä olevat tilat ja välineet ohjaajan omat tiedot
Päiväsuunnitelman tekeminen Ryhmät: Maanantain ryhmä; 40 lasta, 3 ohjaajaa, 3 erityistä tukea tarvitsevaa ja 2 maahanmuuttaja oppilasta Tiistain ryhmä; 11 lasta, 1 ohjaaja Keskiviikon ryhmä; 25 lasta, 2 ohjaajaa, 2 diabeetikkoa Torstain ryhmä; 52 lasta, 4 ohjaajaa Perjantain ryhmä; 30 lasta, 3 ohjaajaa(80% poikia) Huomioikaa liikuntakerho tiistaina ja torstaina, välipalan jako ja valmistus , läksyt sekä yhteydenpito kouluuln