Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio
TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
HARJOITTELUN SUUNNITTELU
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun yhteistyön vahvistaminen
Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Kuopio
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Toiminta suunnitelma Jälkkärissä, joka on yhteinen nimi kolmen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Aamu- ja iltapäivätoiminnan lähtökohtana.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Koululaisten iltapäivätoiminta TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
KOTIKULLAN AAMU-JA ILTAPÄIVÄKERHON Toimintasuunnitelma
Iltti Salmela 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien kysely18 Iltti Napis 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
VASTUUOHJAAJA TIIMIPARI TIIMI.
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Koulu alkaa klo 9.00.
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
HJK Ry:n iltapäivätoiminta ja futiskerhot
Vaalijala.
Esityksen transkriptio:

Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti 20.4.2010

Lainsäädännön tavoitteet selkeyttää aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteita ja sisältöä selkeyttää eri toimijoiden työnjakoa, toiminnan koordinointia ja rahoitusta saada toimintaan enemmän suunnitelmallisuutta, laadukkuutta ja turvallisuutta

Lainsäädäntö 1.8.2004 Laki perusopetuslain (628/1998) muuttamisesta n:ro 1136/2003 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta n:ro 1137/2003 Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain muuttamisesta n:ro 1138/2003 Valtioneuvoston asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen muuttamisesta n:ro 115/2004 Laki julkisista hankinnoista n:ro 1505/1992

Lainsäädäntö 1.8.2004 Kuntalaki n:ro 365/1995 (50 §) Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 1.8.2004 Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan ammattitutkinto 1.1. 2005

3. Luku Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältö Otetaan huomioon lapsen tarpeet ja toiveet Vapaaehtoista, monipuolista toimintaa Sisältöön vaikuttavat paikalliset olosuhteet, tarjonta, toteuttajien omat vahvuudet/painotukset, käytännön mahdollisuudet Monipuolinen kokonaisuus: sosiaalinen vuorovaikutus, esteettiset kokemukset, liikunta ja ulkoilu, vapaata toimintaa, rentoutuminen ja lepo Toimintasisällöt mm: kielellinen ja kuvallinen ilmaisu, leikki, läksyt, musiikki, luovatoiminta, kädentaidot, arkiaskareet, myönteiset elämykset

5. Luku Toimintasuunnitelman laatiminen Kunnan tulee hyväksyä aamu- ja iltapäivätoimintaa varten toimintasuunnitelma Toimintasuunnitelman suositellaan sisältävän seuraavia aiheita: - toiminnan tavoitteet ja laajuus - toiminnan järjestämisen periaatteet - toiminnan koordinointi - yhteistyö eri hallintokuntien kanssa, toiminnan järjestäjien ja toteuttajien kanssa, kotien ja koulujen kanssa - toimintaan hakeminen ja valintaperusteet - sisällölliset painotukset, toiminta-aika, arviointi

Kunta Päättää toimintaan lähtemisestä, lasten määrästä ja laajuudesta Järjestämistavasta Hallinnollisesta sijoittamisesta Hyväksyy toimintasuunnitelman Arvioi antamaansa tai hankkimaansa toimintaa Osallistuu toimintansa ulkopuoliseen arviointiin Pyytää nähtäväksi otteen rikosrekisteristä

Laadun kehittäminen Toimijat Toimintaympäristö Suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Moniammatillinen yhteistyö Arviointi Yhteistyö (vanhemmat, koulut, verkostoituminen) Tasavertaisuus Resurssit

Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, yhteistyö Eri tasojen toimintasuunnitelmat Toiminnan sisällöt Lapsilähtöisyys, osallisuus Yhteistyö vanhempien kanssa Yhteistyö suunnittelussa koulujen kanssa Yhteistyö eri oppilaitosten kanssa Verkostoituminen

Monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaa- Toimintasuunnitelma vuosisuunnitelma kausisuunnitelma kuukausisuunnitelma viikkosuunnitelma päiväsuunnitelma tuokiosuunnitelma Monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaa- ehtoisuus Ohjaajat: oma osaaminen yhteistyö joustavuus/ varasuunnitelmat Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet Kunnan toimintasuunnitelma Koulujen lukukausisuunnitelma Lapset: osallisuus lapsilähtöisyys Toimintaan osallistuvien määrä voi vaihdella huomattavasti päivittäin, kaikkien ei tarvitse osallistua kaikkeen Suunnitelmista tiedottaminen vanhemmille ja koululle

Toiminnan suunnittelun lähtökohtia Ei ole Ohjaaja On Liian hallitseva Omien kykyjensä esittelijä Tukeva taustavoima ja tekninen avustaja Motivoiva Aktivoiva käynnistäjä Innoittaja Mukana leikkimielessä eläytyvänä aitona tasapuolisena Toiminnan suunnittelussa huomioitava: ryhmän koko ikä- ja kehitystaso aikaisemmat kokemukset käytettävissä olevat tilat ja välineet ohjaajan omat tiedot

Päiväsuunnitelman tekeminen Ryhmät: Maanantain ryhmä; 40 lasta, 3 ohjaajaa, 3 erityistä tukea tarvitsevaa ja 2 maahanmuuttaja oppilasta Tiistain ryhmä; 11 lasta, 1 ohjaaja Keskiviikon ryhmä; 25 lasta, 2 ohjaajaa, 2 diabeetikkoa Torstain ryhmä; 52 lasta, 4 ohjaajaa Perjantain ryhmä; 30 lasta, 3 ohjaajaa(80% poikia) Huomioikaa liikuntakerho tiistaina ja torstaina, välipalan jako ja valmistus , läksyt sekä yhteydenpito kouluuln