”Me teimme sen yhdessä”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Osaamisen ja sivistyksen asialla POP – perusopetus paremmaksi Kehittämiskokonaisuudet 2008 Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
PERUS- JA ERITYISOPETUS
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen ryhmäkoko
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Perusopetuksen ja Tukitoimien kehittäminen ja Päijät-Hämeessä
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Ajankohtaista – seutusivistys
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
OPO-hanke Hankeseminaari
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops seminaari Askola.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Esityksen transkriptio:

”Me teimme sen yhdessä” Hanketyön pitkä kaari ”Me teimme sen yhdessä” 3.4.2017 Pirjo Piiroinen

ENSIN OLI LATU - SITTEN OLI ALPO Teimme ylikunnallista erityisopetuksen kehittämistyötä aina vuodesta 2002 3.4.2017

LATU-hanke visio vuodelta 2005 Henkilöstön asenteet erityistä tukevien lasten oppimisen tukemiseen ovat myönteisiä. Henkilöstö kokee tekevänsä laadukasta ja merkittävää työtä keskittyessään ratkaisemaan erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oppimisen haasteisiin. Yhteistyö ongelmien ratkaisemiseksi moniammatillisesti on tuloksellista ja vuorovaikutus sekä henkilöstön sisällä että kotien kanssa on positiivista ja rakentavaa. Opetushenkilöstön tietotaito oppilaiden oppimisvaikeuksien kohtaamisessa on hyvällä tasolla ja sitä ollaan valmiita koko ajan kehittämään.  3.4.2017

VANHOJEN KUNTIEN YHTEISTYÖN TIIVISTYMINEN VUOSINA 2007 – 2008 Vanhat kunnat sitoutuivat kehittämistyöhön yhteistyössä: OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLLON PALVELURAKENTEEN UUDISTAMINEN TEHOSTETUN JA ERITYISEN TUEN KEHITTÄMINEN OPPILAANOHJAUKSEN KEHITTÄMINEN Lisäksi osassa kuntia käynnistettiin yhden tai muutaman kunnan omia hankkeita: MOKU - Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen kouluyhteisössä ROKU – Romanikulttuurisuushanke JOPO – Joustavan perusopetuksen kehittäminen SAIREKE – Sairaalaopetuksen kehittäminen 3.4.2017

MILLOIN HANKKEET ALKOIVAT? 2002 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 MIHIN OLEMME TULLEET OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTO KELPO OPO LATUHANKE ALPO JOPO MOKU ROKU SAIREKE 3.4.2017

OPPILAAN HYVÄ JOPO MOKU ROKU SAIREKE OH KELPO OPO ALPO LATU 3.4.2017

Ohjausryhmä Työryhmä pj. koordinaattori Perusopetuksen alatyöryhmä Oppilashuollon hanke Oppilaanohjauksen hanke Moniammatillinen ohjausryhmä Tehostetun ja erityisen tuen hanke Hallintoryhmä Ohjausryhmä pj. koordinaattori Työryhmä

PERUSTAVOITE: OPPILAAN OIKEANLAISEN JA OIKEA-AIKAISEN TUEN VARMISTAMINEN KOETAAN LAATUTEKIJÄKSI, JOTA KOHTI HALUTAAN PONNISTELLA. 3.4.2017

VIISAITA RATKAISUJA Hankkeet nivottiin yhdeksi kokonaisuudeksi Kokonaisvaltainen kehittämistyö yhteisten asiakkaiden hyväksi Kehittämistyötä tehtiin koko lapsen ja nuoren koulupolun turvaamiseksi (0 – 20v) Eri ammattiryhmät ja toimijat haettiin mukaan kehittämistyöhön 3.4.2017

OPPILASHUOLLON HANKE oppilashuoltotyön toimintamallien rakentaminen, painopisteenä esiopetuksen ja vuosiluokkien 1 – 6 oppilashuoltotyön ja oppilaanohjauksellisen työn yhdistävät toimintamallit koulun ja esiopetuksen oppilashuollon sekä kunnan sosiaalityön yhteistyön vahvistaminen perhetyön mallien avulla, painopisteenä uudet toimintamallit ja tiedonkulun parantaminen kuntien yhteisten oppilashuoltotyön toimintamallien tekeminen, painopisteenä aluksi erityisopetuksen ja oppilashuoltotyön tiivistäminen (erityisoppilaita opiskelee kuntarajojen yli). Suunnittelussa selvitetään oppilashuollon alueellinen resurssikeskus. 3.4.2017

OPPILAANOHJAUKSEN HANKE Suunnitelma oppilaanohjauksen ja ohjauspalveluiden kehittämisestä Laaditaan yhteinen suunnitelma oppilaanohjauksesta perusopetukseen, keskittyen vuosiluokkiin 6-9. Alakoulun puolella päähuomio on oppimaan oppimisen taitojen kehittämisessä yhteistyössä luokanopettajien kanssa. TET-toimintaa kehitetään yhteistyössä paikallisen yrittäjäjärjestön kanssa. Tarkoituksena on sekä syventää että laajentaa ja aikaistaa työelämään tutustumista nykyisestä (nykyisin pääosin 9.luokalla). 3.4.2017

Nivelvaiheisiin luodaan yhtenäisiä käytänteitä koko kaupunkiin yhdessä oppilashuollon henkilöstön kanssa. Oppilashuollolla on meneillään oma seudullinen kehittämishankkeensa, joka tukee tätä oppilaanohjauksen kehittämishanketta. Toiselle asteelle siirryttäessä putoamisvaarassa oleviin oppilaisiin kiinnitetään erityistä huomiota jo kahdeksannen/yhdeksännen luokan aikana yhteistyössä alueen toisen asteen oppilaitosten, OTE –nuorisopaja Spiraalin sekä työvoimahallinnon (ammatinvalinnan psykologi) ja sosiaalitoimen kanssa. Nuorisopajalla kehitellään ”koppari”-toimintaa toiselta asteelta putoaville sekä ilman koulutuspaikkaa jääville omana hankkeenaan. Yksilöohjaukseen lisätään resurssia ja syvyyttä mm. järjestämällä halukkaille vanhemmille lapsineen tapaamisaikoja opinto-ohjaajalle. 3.4.2017

TEHOSTETTU JA ERITYINEN TUKI Hankkeen aikana luodaan uuden kaupungin perusopetukseen rakenne, jonka mukaan tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetus ja tukitoimet järjestetään. Rakenteen suunnittelussa otetaan huomioon, että mukana on myös yhteistyökuntia, joiden kanssa tehdään sopimus. Kehitettävästä toiminnasta tulee kiinteä ja yhteisesti hyväksytty osa perusopetuksen toimintamallia. Toimintamallin rakenteen ohella valmistellaan yhteinen lähikouluperiaatteeseen nojaava perusopetuksen strategia, johon tehostetun ja erityisen tuen järjestäminen sisältyy.   3.4.2017

Opetussuunnitelmatyö oli osa kehittämistyötä   Opetussuunnitelmatyö oli osa kehittämistyötä Kasvun ja oppimisen tuen ops (esiopetus) Oppimisen ja koulunkäynnin tuen ops (perusopetus) Valmistavan opetuksen ops S2-opetuksen ops JOPO-opetuksen ops 3.4.2017

Muiden toimijoiden kehittämistyö hyödynnettiin Lapsen ääni –hanke > psyykkaritoiminta Nuorisotyö koulussa –hanke > nuoriso-ohjaajat kouluihin Koulun kerhotoiminta 3.4.2017

Tuloksia Kouvola on edennyt tavoitteiden suunnassa suurin harppauksin Laatuarvioinnissa kehittämisen tulokset näkyivät laatutekijöinä Olemme ylpeitä aikaansaannoksistamme SUURET KIITOKSET KAIKILLE TOIMIJOILLE - YHDESSÄ OLEMME ENEMMÄN 3.4.2017 Pirjo Piiroinen