Uuden hankintalain pääperiaatteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JULKISET HANKINNAT -INFOTILAISUUS Julkiset hankinnat yrittäjille
Advertisements

HE Hankintalaiksi ja erityisalojen hankintalaiksi
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Teknisten palvelujen ulkoistaminen
Talousjohtaja Henri Partanen
UUSI HANKINTALAKI TUTUKSI Lahti
Terveydenhuollon esimiesten koulutuspäivät
EU-projektien hallinnointi ja hankintamenettely
HANKINTOJEN KILPAILUTTAMINEN Kertausopinnot ”Lyhyt oppimäärä”
KIRKON HALLINTOVIRKAMIEHET RY:N KOULUTUSPÄIVÄT SEINÄJOELLA 20. –21. 9
Antti Iivanainen Hankejohtaja Hanketoimisto
EU ja sähköiset hankinnat Saila Eskola KTM.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Hankintadirektiiviuudistus
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Lahti Julkisten hankintojen ”pelisäännöt” - seminaari Hankinnat osana kunnan ja seutukunnan onnistunutta elinkeinopolitiikkaa Ismo.
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
TALOUS- JA STRATEGIAPALVELUT HALLINTO- JA HENKILÖSTÖ-
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Uusi tukikelpoisuus asetus
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Asianajotoimisto Knuutinen Ky Oy Audiator Ab Mikko Knuutinen, YTT, HTL
Hankintalaki - haaste maankäytöstä sopimiselle Tutkija Esa Hakkola, Helsingin yliopisto POWER 07 Oikeustieteellinen tiedekunta.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Elinvoimaa ja älykkäitä hankintoja Hankinta asiamies Häme.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
yritysten menestystekijöinä Johanna Luukkonen, hankintapäällikkö
Tarjouskilpailun toteuttaminen käytännössä
SOSTEn hallitusohjelmatavoitteet: hankintalaki Tammikuu
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ulla Rönnberg Aikis –hankkeiden IV käsikirjoitusseminaari AIKUISTEN MAAHANMUUTTAJIEN KIELIKOULUTUS-
Hankintojen suorittaminen
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Neuvo 2020 –maatilojen neuvontajärjestelmä
FinELib-aineistojen kilpailuttamisen hyödyt ja haasteet FinELibin asiantuntijaseminaari Toni Vesterinen.
KDK-asiakasliittymän hankinnan valmistelu KDK-seurantaryhmä Kristiina Hormia-Poutanen.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Tukipalvelut 2009 Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 4.
HANKINTAILTA YRITTÄJILLE
Asuntotuotantotoimiston suunnittelun kilpailutusjärjestelmä
HANKINTALAIN MUUTOKSET HAUTAUSMAAHALLINNON NEUVOTTELUPÄIVÄT TAMPERE MIKKO TÄHKÄNEN 1.
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Yksityistieprojektin kilpailuttaminen LÄHTÖKOHTA: Tienpidon hankinnat on syytä kilpailuttaa aina. Yksityistien perusparantamiset, kunnossapidon, materiaalihankinnat.
Hankintalaki käytännössä Pirkanmaan alueverkosto
Perusparannushankkeen toteutus tiekunnassa  Mitä tiekunnassa päätetään?  Milloin päätöksiä pitäisi tehdä?  Onnistuuko kilpailuttaminen?
Osallistu Lohjan kaupungin pienhankintoihin helposti ja turvallisesti Pienhankintapalvelu Sami Helander
Sähköiset työkalut tarjousten jättäjän apuna
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Hankinnoilla työllistämisen malli
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Kuntien pienhankinnat Marjojen jatkojalostuskurssi
Hankintalain mukainen menettely
Sisältö Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää
Kilpailuoikeuden perusteet
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
KKO:2016:10 Jarmo Heikkilä
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Uuden hankintalain pääperiaatteet Tammikuu - helmikuu 2007

Uudistuksen tausta Uuden hankintadirektiivin 2004/18/EY kansallinen täytäntöönpano Uudet hankintamenettelyt (puitejärjestely, kilpailullinen neuvottelumenettely, sähköiset menettelyt), vertailukriteerien pakollinen painotus, rikoksiin syyllistyneiden poissuljenta Sisältö keskeisiltä osin vanhojen direktiivien mukainen EY-tuomioistuimen ja kansallisen oikeuskäytännön huomioiminen Pakollinen ilmoitusmenettely avoimuuden edistämiseksi In-house- eli sidosyksikköhankinnat Lähtökohtana minimisääntely: saatetaan voimaan vain direktiivien ja oikeuskäytännön vaatimat muutokset Tekniset kysymykset valtioneuvoston asetukseen (ilmoitusmenettely ja lomakkeet)

Hankintalain tarkoitus ja periaatteet Julkisten varojen käytön tehostaminen Hankinnat toteutetaan taloudellisesti ja suunnitelmallisesti Kilpailuolosuhteiden hyödyntäminen Hankintamenettelyyn osallistujien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu Toiminta avointa ja vaatimukset suhteutettuja ->Laadukkaat hankinnat

Hankintojen kolmiportainen malli Direktiivien mukaiset kilpailuttamismenettelyt EU-laajuinen ilmoitusvelvoite Valitusoikeus markkinaoikeuteen Hankintalain soveltamisalan ulkopuolella Hankintayksiköiden omat säännöt Ei valitusoikeutta markkinaoikeuteen Kunnallinen oikaisuvaatimus mahdollinen Kilpailuttamisvelvoite, mutta menettelyt joustavampia kuin EU-hankinnoissa Kansallinen ilmoitusvelvoite Valitusoikeus markkinaoikeuteen EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat Kansallisen kynnysarvon alittavat hankinnat Kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat 15 000 € tavarat ja palvelut 50 000 € SOTE- ja eräät koulutuspalvelut 100 000 € rakennusurakat 211 000 € / tavarat ja palvelut 137 000€ 5,3 milj. € rakennusurakat

Vaikutusarvio - arvio hankintojen jakautumisesta eri kategorioihin esitetyillä kynnysarvoilla: EU-hankinnat € Kpl Valtio 900 miljoonaa 400 Kuntasektori 2,7 miljardia 1 200 YHTEENSÄ 3,6 miljardia 1 600 Kansalliset hankinnat € Kpl Valtio 2,25 miljardia 10 000 Kuntasektori 6,75 miljardia 30 000 YHTEENSÄ 9 miljardia 40 000 Pienhankinnat € Kpl Valtio 340 miljoonaa satojatuhansia Kuntasektori 1,02 miljardia yli miljoona YHTEENSÄ 1,36 miljardia Osuus kokonaisarvosta € noin % EU-hankinnat 3,6 miljardia 25 Kansalliset hankinnat 9 miljardia 65 Pienhankinnat 1,36 miljardia 10

Hankintalain soveltamisala Hankintayksiköt Valtion viranomaiset Kunnat, kuntayhtymät Ev.lut. kirkko, ortodoksinen kirkko ja seurakunnat Valtion liikelaitokset Julkisoikeudelliset laitokset Perustettu yleisen edun tarpeeseen, ei teollista tai kaupallista luonnetta Rahoitusta yli 50 % tai valvonta 1-4 kohdan hankintayksiköllä Hankinnan tekijä, joka saa tukea hankintaan yli 50 % 1-4 kohdan hankintayksiköltä

Hankintalain soveltamisala Hankintalajit Tavara Palvelu Ensisijaiset (A) ja toissijaiset (B) palvelut Terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut (B, ryhmä 25) Rakennusurakka Käyttöoikeusurakka (konsessio) Palveluiden käyttöoikeussopimus Suunnittelukilpailu

Hankintalain soveltamisalan rajauksia Salassa pidettävät hankinnat Maan ja rakennusten vuokrasopimukset Yleinen lainanotto, jollei se liity rakennusurakkaan tai vuokrasopimukseen Työsopimukset Tutkimus- ja kehittämispalvelut, paitsi jos hyöty yksinomaan palvelun korvaavalle hankintayksikölle Tutkimusyhteistyö

Hankintalain soveltamisalan rajauksia 7) Hankinnat yhteishankintayksiköltä Hankkii sen suoraan tai välillisesti omistaville hankintayksiköille tavaroita tai palveluja taikka tekee sen omistaville hankintayksiköille tavaroita, palveluja tai rakennusurakoita koskevia hankintasopimuksia taikka puitejärjestelyjä hankintalain mukaisesti ja on nimenomaisesti perustettu hoitamaan em. tehtäviä taikka niiden hoitaminen on säädetty tai määrätty yksikön toimialaksi Valtion hankintojen keskittäminen: valtion talousarviolain muutos 1.9.2006 (447/2006), VNA ja VM:n päätös valtionhallinnon yhteishankinnoista

Hankintalain soveltamisalan rajauksia 8) Hankinnat sidosyksiköltä (in house) Muodollisesti erillinen ja päätöksenteon kannalta itsenäinen yksikkö Oikeushenkilö; vrt. esim. kunnallinen liikelaitos Hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa valvoo yksikköä samalla tavoin, kuin se valvoo omia toimipaikkojaan Yksityinen omistus ei sallittu Yksikkö harjoittaa pääosaa toiminnastaan niiden hankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on 9) Erityisalojen hankintalain hankinnat

Hankintamenettelyt 1) Avoin menettely Hankintayksikkö julkaisee hankintailmoituksen Kaikki toimittajat voivat tehdä tarjouksen Hankintayksikkö voi ilmoituksen lisäksi lähettää tarjouspyyntöjä toimittajille Menettelyn käyttö aina mahdollista Hankinta- ilmoitus Tarjouspyyntöjen lähettäminen Tarjoajien soveltuvuuden arviointi Tarjoukset Tarjousten käsittely ja hankinta-päätös Sopimus

Hankintamenettelyt 2) Rajoitettu menettely Hankintayksikkö julkaisee hankintailmoituksen Toimittajat ilmoittavat kiinnostuksestaan osallistua Tarjouspyyntö lähetetään menettelyyn valituille Soveltuvuusvaatimukset täyttävien osallistujien määrän voi hankintailmoituksessa rajoittaa (minimi EU 5) Menettelyn käyttö aina mahdollista Hankinta- ilmoitus Osallistumis- hakemukset Tarjoukset Tarjouspyyntö valituille Tarjousten käsittely ja hankinta-päätös Sopimus

Hankintamenettelyt 3) Neuvottelumenettely Hankintayksikkö julkaisee hankintailmoituksen Osallistumishakemukset Neuvottelut valittujen toimittajien välillä (minimi 3) Hankinta- ilmoitus Osallistumis- hakemukset Tarjoukset Neuvottelukutsu (tarjouspyyntö) Tarjousten käsittely ja hankintapäätös Sopimus Neuvottelut (osallistujien vähentäminen)

Hankintamenettelyt Neuvottelumenettelyn käyttöedellytyksistä esimerkkejä: Edeltäneessä avoimessa, rajoitetussa tai kilpailullisessa menettelyssä vain tarjouksia, jotka eivät vastanneet tarjouspyyntöä -> Ei uutta hankintailmoitusta, jos kaikki soveltuvat tarjoajat mukaan Hankinnan luonne tai riskit eivät mahdollista kokonaishinnoittelua Asiantuntija- ja osaamispalvelut, joissa parasta tarjousta ei voi valita avoimella tai rajoitetulla menettelyllä

Hankintamenettelyt Neuvottelumenettelyn käyttöedellytyksiä kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa: Arvoltaan alle 50.000 / 500.000 euron hankinnat Tutkimus/selvittely/suunnittelu/arviointi/koulutushankinta, jossa henkilöiden asiantuntemus ja pätevyys ratkaisevia Julkisen ja yksityisen yhteistyösopimukset yksittäisissä hankkeissa/ rakenteelliset kumppanuussopimukset Keskitettävät sote-palvelut Poikkeuksellinen kiire, johon ei ole kohtuudella voinut varautua

Hankintamenettelyt 4) Kilpailullinen neuvottelumenettely Soveltuu monimutkaisiin hankintoihin, joiden toteutusvaihtoehtoa ei kyetä määrittelemään ilman tarjoajien kanssa käytäviä neuvotteluja Tarjouksen valintaperusteena oltava kokonaistaloudellinen edullisuus Hankintailmoitus (ja hankekuvaus), jossa hankinnan tarpeet ja vaatimukset Menettelyyn hyväksyttyjen ehdokkaiden kanssa neuvottelut, joiden tavoitteena löytää yksi tai useampi hankinnalle soveltuva ratkaisuvaihtoehto

Hankintamenettelyt 4) Kilpailullinen neuvottelumenettely Ehdokkaiden tasapuolinen kohtelu neuvottelujen ajan Ehdokkaiden vaiheittainen vähentäminen tarjouksen vertailuperusteilla mahdollista Neuvottelujen jälkeen laadittavaan tarjouspyyntöön lopulliset tarjoukset, joista voittajan valinta hankintailmoituksessa tai hankekuvauksessa ilmoitettujen vertailuperusteiden mukaan Osallistumis- hakemukset Tarjous- pyyntö Hankintailmoitus (hankekuvaus) Sopimus Neuvottelut Ratkaisu- ehdotukset Tarjoukset Tarjousten käsittely ja hankinta-päätös

Hankintamenettelyt 5) Suorahankinta Hankintayksikkö hankintailmoitusta julkaisematta neuvottelee suoraan yhden tai useamman toimittajan kanssa Suorahankinnan käyttöedellytyksiä: Avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei lainkaan tarjouksia/osallistumishakemuksia tai sopivia tarjouksia ja alkuperäisiä sopimusehtoja ei muuteta Tekninen, taiteellinen, yksinoikeuden suojelemiseen liittyvä syy Ennalta arvaamaton, hankintayksiköstä riippumaton äärimmäinen kiire Tutkimus/kokeilu/tuotekehitys (ei-kaupallinen) Tavarahankinnat edullisesti liiketoiminnan lopettavalta, konkurssipesältä tai vastaavalta

Hankintamenettelyt Suorahankinnan käyttöedellytyksiä: Lisätilaukset Tavarahankinta, jos toimittajan vaihtaminen aiheuttaisi yhteensopimattomuutta tai teknisiä vaikeuksia käytössä ja kunnossapidossa (max 3 vuotta) Lisäpalvelu ja lisäurakka, joka välttämätön palvelun tai urakan alkuperäiselle toimitukselle (max 50 % alkuperäisestä arvosta) Aiemmin kilpailutettua palveluhankintaa tai rakennusurakkaa vastaava hankinta, josta ilmoitettu aiemmassa hankintailmoituksessa ja arvo huomioitu sopimuksen kokonaisarvossa (max 3 vuotta) Kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa: Sosiaali-, terveys- tai koulutuspalvelu hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi

Hankintamenettelyt 6) Puitejärjestely Puitejärjestely yhden toimittajan kanssa siten, että ehdot on sovittu Puitejärjestely vähintään kolmen toimittajan kanssa (toimittajalista) siten, että ehdot on sovittu Toimittajan valinta puitejärjestelyn ehtojen mukaisesti Puitejärjestely vähintään kolmen toimittajan kanssa siten, että osa ehdoista on auki Minikilpailutus (yhteisostot mahdollisia) Hankintaa varten pyydettävä kirjallinen tarjous Riittävä tarjousaika Tarjouksen valinta tarjouspyynnössä esitettyjen valintaperusteiden ja vertailuperusteiden pohjalta

Hankintamenettelyt 6) Puitejärjestely Toimittajat valitaan avoimella tai rajoitetulla menettelyllä, neuvottelumenettely ja suorahankinta mahdollisia lain edellytysten täyttyessä Kesto max 4 vuotta Sopimukset tehtävä alkuperäisten osapuolten kesken Hankinta muulta toimittajalta kilpailutettava hankintalain menettelyjä käyttäen

Tarjouspyyntö Tarjouspyyntö laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia Tarjouspyynnössä: Hankinnalle asetetut vaatimukset: Hankinnan tekninen määrittely (ominaisuudet) Ehdokkaalle tai tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset Alihankinta Sopimuksen erityisehdot

Tarjouspyyntö Tarjousten valintaperuste ja mahdollisten vertailuperusteiden suhteellinen painotus (EU-hankinta) tai tärkeysjärjestys (kansallinen hankinta) Tekniset tiedot: Määräaika tarjousten tekemiselle Voimassaoloaika tarjouksille Yhteystiedot tarjousten toimittamiselle Viittaus julkaistuun hankintailmoitukseen ja tarjouksissa käytettävä kieli (EU-hankinta) Jos tarjouspyyntö ja hankintailmoitus poikkeavat toisistaan, hankintailmoituksen sisältö ratkaisee

Tarjoajien soveltuvuus - tarjoajan edellytykset hankinnan toteuttamiseen I Tarjoajan edellytykset toteuttaa hankinta Esim. taloudellinen ja tekninen suorituskyky, ammatillinen pätevyys Vaatimusten on liityttävä hankinnan toteuttamiseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen Mainittava aina hankintailmoituksessa II Poissulkemisperusteet Pakolliset: eräät törkeät rikokset Harkinnanvaraiset: konkurssi, ammattitoimintaan liittyvät virheet ja lainvastaisuudet Soveltuvuus arvioitava ennen tarjousten arviointia Tarjouskilpailusta on suljettava ehdokas tai tarjoaja, joka ei täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia

Tarjousten vertailu Tarjouksen valintaperusteet a) halvin hinta tai b) kokonaistaloudellinen edullisuus EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa ilmoitettava vertailuperusteiden suhteellinen painoarvo tai kohtuullinen vaihteluväli kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa tärkeysjärjestys Vertailuperusteina esimerkiksi hinta, laatu, toimitusaika, elinkaarikustannukset, esteettiset ominaisuudet, tekniset ansiot, ympäristönäkökohdat kansallisesti palveluhankinnoissa ja rakennusurakoissa soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävä laadunhallinta, pätevyys, kokemus ja ammattitaito

Hankintapäätös ja hankintasopimus Hankintapäätös ja hakemusosoitus Kirjallinen hankintasopimus Tiedoksianto Odotusaika 21 pv EU-hankinnat Jälki-ilmoitus EU-hankinnat Kirjallinen hankintapäätös, joka on perusteltava Hankintapäätös täytäntöön kirjallisella hankintasopimuksella

Asiakirjajulkisuus Hankinta-asiakirjoihin sovelletaan julkisuuslakia: Myös hankintayksiköihin, jotka eivät viranomaisia Asianosaisjulkisuus kun hankintapäätös tehty Yleisöjulkisuus kun hankintasopimus on tehty Liike- ja ammattisalaisuudet Hankintayksikön päätös Asiakirjojen maksullisuus julkisuuslain mukaisesti

Oikeussuojakeinot Hakemus markkinaoikeuteen, kunnallinen oikaisuvaatimus Rinnakkaisia oikeussuojakeinoja Vahingonkorvausvaatimus alioikeudessa Ei merkittäviä muutosehdotuksia nykykäytäntöön Odotusaika EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa Hävinneelle hakijalle enemmän vastuuta hankintayksikön oikeudenkäyntikuluista (HLL 74 § 3 mom. edellytystä ”ilmeisen perusteeton hakemus” ei enää sovelleta) Komission ehdotus oikeussuojadirektiivien muuttamiseksi KOM(2006) 195 lopull.

Hankinnoista ilmoittaminen HILMA, www.hankintailmoitukset.fi Kansallinen hankintailmoitus Ennakkoilmoitus EU-hankintailmoitus EU-hankintailmoitus, erityisalat Jälki-ilmoitus Jälki-ilmoitus, erityisalat EU-lomakkeet vahvistettu komission asetuksella www.simap.eu.int