Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa 19.1.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Otavan Opiston 2-vuotinen täydennyskoulutus opetusalan henkilöstölle Maria Suoraniemi, Minna Vähämäki, Otavan Opisto.
Advertisements

Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
KORIPALLON PERUSASIAT
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Tiedonkerääminen Tietoa kerätty (ei kattavasti):  olemassa olevista hankkeista ja ideoista  kirjallisuudesta  tutkimuksista  sekalaista:
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS MH/IK
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Projektijohtamisen jatkokurssi:
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kehityspoliklinikka/sosiaalityöntekijä Satu Seppelin-Kivelä.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
OPPILAITOSTEN YHTEISTYÖ
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Sähköiset yo-kirjotukset
Digiosaamisen palastelua online Neljä samansisältöistä tilaisuutta: ti klo to klo ke klo
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa

Aikataulu KLOOhjelma Peter Kuronen, yrittäjyyskoordinaattorin toiminta Omniassa Sini Nykänen, monialainen NY-toiminta Lounas Katriina Lahtinen, Yrittäjämäistä toimintaa viherrakentamisessa Minna Ström, yrittäjyysmerkonomit ja toimijoiden jatkosuunnitelmat

Terveisiä Maria Appisaralta - Jatkosuunnitelma •Uusi Osaaja –hankkeen ohjausryhmä kokoontuu klo Keudassa. •Vastuuhenkilöt osallistuvat •Ohjausryhmässä käydään läpi hankkeen tämän hetkinen tilanne, sekä päätetään & aikataulutetaan jatkohakemuksen työstö.

•Kunkin työryhmän esityksessä tulisi käydä läpi oman kokonaisuutenne tavoite, tähänastiset tulokset & kokemukset sekä jatkotoiminta. •Tärkeä esiintuotava asia on myös ehdotus sisällöstä & toimenpiteistä jatkohakemukseen.

•Aikaa per ryhmä on 20 minuuttia. •Jatkohakemuksen tarkemmasta työstämisestä ja vastuunjaosta päättää ohjausryhmä. •Tarvitsisin yhteenvedon esityksenne sisällöstä viimeistään 26.1., jotta voin toimittaa sen ohjausryhmän jäsenille ennen kokousta. Ilmoitelkaa miten asiassa edetään.

Tavoite, tähänastiset tulokset & kokemukset sekä jatkotoiminta •Kattotavoitteena saada luotua oppilaitosten välinen ja monialainen uudenlainen yrittäjyyden oppimisympäristö, Yrittäjyys 10 ov. •Tutustumme yrittäjyyden tämän hetkisiin erilaisiin opetusmenetelmiin ja metodeihin projektiin kuuluvissa oppilaitoksissa  Luksiaan ja Omniaan tutustuttu  Varia ja Keuda keväällä 2011 •Miten tämä toimisi meillä –ajattelua, keskustelua -> yrittäjyyden pedagogiikan kehitystä •Yrittäjyys-hanke voisi mennä yli kehittäjäyhteisörajojen (kirkkovene)

Ehdotus sisällöstä & •Vahvaa verkostoitumista yli oppilaitosrajojen •Materiaaliresurssien, tietoyhteiskunnan, työajan, tekijöiden ja rahan järkevää resursointia •Oppilaitosten moniammatillisuuden hyödyntäminen ja tiedon sekä osaamisen jakaminen •Projektien yhteisen hallinnan rakentaminen •Yhteisen klusterin vienti kv-markkinoille sekä suoraan oppilaitoksiin että yrityksiin

Toimenpiteistä jatkohakemukseen •Kehittäjäyhteisöjen välisen yhteistyön tiivistäminen •Rahoituksen ja tätä kautta projektitoimijoiden resurssointi

Projektiryhmä Ohjausryhmä HR-kehittäjä- yhteisö Opettajasta osaamisen valmentajaksi - kehittäjäyhteisö n. 8 hengen kehittäjäyhteisö Elinikäinen oppiminen Suunnittelee ja toteuttaa osaamisen kehittämistä => koulutusohjelma opettajille Ammatillinen osaaminen, opettajasta verkostossa toimivaksi valmentajaksi, työelämän haasteet, tietoyhteiskuntavalmiudet. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden huomiointi sosiaalisen median avulla. Suunnitelman laatiminen Opettajasta osaamisen valmentajaksi - kehittäjäyhteisö n. 8 hengen kehittäjäyhteisö Elinikäinen oppiminen Suunnittelee ja toteuttaa osaamisen kehittämistä => koulutusohjelma opettajille Ammatillinen osaaminen, opettajasta verkostossa toimivaksi valmentajaksi, työelämän haasteet, tietoyhteiskuntavalmiudet. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden huomiointi sosiaalisen median avulla. Suunnitelman laatiminen Innovatiiviset oppimis- ympäristöt -kehittäjä- yhteisö n. 12 hengen kehittäjäyhteisö Sosiaalisen median sateenvarjo: Second Life koulutusta, simulaatiopeda-paja, mobiilioppimisen seminaari, seminaariosallistumisia mm. oppiminen toisissa maailmoissa. TVT-perustaitojen täydentäminen sosiaalisen median vaatimalle tasolle. Yksilölliset kehittymispolut Suunnitelman laatiminen Innovatiiviset oppimis- ympäristöt -kehittäjä- yhteisö n. 12 hengen kehittäjäyhteisö Sosiaalisen median sateenvarjo: Second Life koulutusta, simulaatiopeda-paja, mobiilioppimisen seminaari, seminaariosallistumisia mm. oppiminen toisissa maailmoissa. TVT-perustaitojen täydentäminen sosiaalisen median vaatimalle tasolle. Yksilölliset kehittymispolut Suunnitelman laatiminen Jaettu asiantuntijuus -kehittäjä- yhteisö Yrittäjyys n. 8 hengen kehittäjäyhteisö Oppilaitoskohtaiset ryhmät hengen kehittäjäyhteisö Osaamisen johtamisen toimintatapamallit: kartoitukset, rekisterit, osaamiset, koulutukset, palkitseminen, menetelmät, toimintasuunnitelmat. Henkilöstö Teemat/toiminta menevät yli kehittäjäyhteisörajojen