Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Yhteisöllinen oppiminen ja virtuaalinen peliympäristö: NoviCraft
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Ajatuksia oppimisesta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Kohtaava Kohtaaminen (vertaisuus) Käytännöllisyys Motivaatio & Innostus Viihtyvyys Oppiminen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Juha Pihlaja Konsultti, yhteisölliset ratkaisut. Wikit yrityksissä, käyttötarkoituksia Knowledge Base Sisäinen viestintä Projektiwiki Intranet Sisällöntuotantojärjestelmä.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
RSS, Rich Site Summary © Reino Aarinen, RSS RSS (Rich Site Summary, joskus Really Simple Syndication) on menetelmä, joka käyttää XML merkkausta.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Lättyjen valmistus Miira ja Jenna LO-11C.
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Oppimisorientaatioita
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS.
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Tervetuloa! OPS 2016.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Osana sivistysteknologiaa
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia
Lecture series – lean in office and knowledge work
Teknologian opetuskäyttö
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)

• Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) • Oppimis- ja opetuskäytännöt, joissa käytetään hyväksi tieto- ja viestintätekniikkaa oppimisen edistämiseksi ja oppilaiden keskinäisen työskentelyn parantamiseksi. • Laajempi näkökulma opiskeltavaan asiaan. • Teknologian avulla oppimista.

Historiaa • Internetin ihmisiä yhdistävät mahdollisuudet hyötykäyttöön  lähtökohta CSCL:lle • Yhteisöllisen oppimisen tutkimus alkoi ennen CSCL:tä, jo 1960-luvulla. • Ensimmäiset projektit tietokoneavusteisesta yhteisöllisestä oppimisesta esim. ENFI ja CSILE olivat edelläkävijöitä.

Yhteisöllisen oppimisen kaksi osa- aluetta • 1. Yhteistoiminnallinen oppiminen (cooperative learning) – Yhteinen tuotos, asiantuntija-alueet • 2. Yhteinen oppiminen (collaborative learning) – Ongelma, joka oppijoiden on ratkaistava yhdessä, ei selkeitä omia osa-alueita

• Esimerkki I-Pad – Tukee ja tehostaa oppimista – Interaktiivinen yrityksen ja erehdyksen prosessi – Mahdollistaa oppimistilanteet, joissa on otettu huomioon yksilön valmiudet ja lähtötaso – Jokaiselle haastavaa ja motivoivaa tekemistä, lapsi oppii toimintalogiikan välittömästi

CSCL:n mahdollisuudet • CSCL vastaa yhteiskunnan tietotekniseen kehitykseen motivoivana, oivalluksia ja onnistumisia tarjoavana oppimismenetelmänä. • Erilaiset yhteisöllisen oppimisen menetelmät, kuten wikit, blogit ja podcastit ovat yleistyneet esimerkiksi monissa terveydenhuollon koulutuspalveluissa • Menetelmien helppokäyttöisyyden vuoksi ne tarjoavat mahdollisuuksia tehokkaaseen informaation jakamiseen ja helppoon yhteistyöhön.

• Kuvat: – Team work: /sizes/z/in/photostream/ /sizes/z/in/photostream/ – Tietokone: – 633/sizes/z/in/photostream/ 633/sizes/z/in/photostream/ – Laptop: – /sizes/m/in/photostream/ /sizes/m/in/photostream/