Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
• Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) • Oppimis- ja opetuskäytännöt, joissa käytetään hyväksi tieto- ja viestintätekniikkaa oppimisen edistämiseksi ja oppilaiden keskinäisen työskentelyn parantamiseksi. • Laajempi näkökulma opiskeltavaan asiaan. • Teknologian avulla oppimista.
Historiaa • Internetin ihmisiä yhdistävät mahdollisuudet hyötykäyttöön lähtökohta CSCL:lle • Yhteisöllisen oppimisen tutkimus alkoi ennen CSCL:tä, jo 1960-luvulla. • Ensimmäiset projektit tietokoneavusteisesta yhteisöllisestä oppimisesta esim. ENFI ja CSILE olivat edelläkävijöitä.
Yhteisöllisen oppimisen kaksi osa- aluetta • 1. Yhteistoiminnallinen oppiminen (cooperative learning) – Yhteinen tuotos, asiantuntija-alueet • 2. Yhteinen oppiminen (collaborative learning) – Ongelma, joka oppijoiden on ratkaistava yhdessä, ei selkeitä omia osa-alueita
• Esimerkki I-Pad – Tukee ja tehostaa oppimista – Interaktiivinen yrityksen ja erehdyksen prosessi – Mahdollistaa oppimistilanteet, joissa on otettu huomioon yksilön valmiudet ja lähtötaso – Jokaiselle haastavaa ja motivoivaa tekemistä, lapsi oppii toimintalogiikan välittömästi
CSCL:n mahdollisuudet • CSCL vastaa yhteiskunnan tietotekniseen kehitykseen motivoivana, oivalluksia ja onnistumisia tarjoavana oppimismenetelmänä. • Erilaiset yhteisöllisen oppimisen menetelmät, kuten wikit, blogit ja podcastit ovat yleistyneet esimerkiksi monissa terveydenhuollon koulutuspalveluissa • Menetelmien helppokäyttöisyyden vuoksi ne tarjoavat mahdollisuuksia tehokkaaseen informaation jakamiseen ja helppoon yhteistyöhön.
• Kuvat: – Team work: /sizes/z/in/photostream/ /sizes/z/in/photostream/ – Tietokone: – 633/sizes/z/in/photostream/ 633/sizes/z/in/photostream/ – Laptop: – /sizes/m/in/photostream/ /sizes/m/in/photostream/