Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia
Antti Salovaara
2
1980-luku Systems design: 80-luvun loppu: Asiantuntijajärjestelmät
automaattisin tai matemaattisin menetelmin pyritään ratkaisemaan optimaalinen käyttöliittymä (esim. GOMS) 80-luvun loppu: graafiset käyttöliittymät yleistyvät painopiste siirtyy desktop-tietokoneisiin kasvanut suorituskyky halutaan hyödyntää Asiantuntijajärjestelmät tietämysinsinöörit järjestelmät asiantuntijoiden konsultteina esim. lääketieteen diagnosointitehtävissä
3
1990-luvun alku Multimodaalisuus
esim. pyritään tekemään näppäimistö tarpeettomaksi puheentunnistus, puhesynteesi multimedia Älykkäiden käyttöliittymien toimintametaforat: työkalu: yhteistyö: problem domain problem domain älykäs työkalu yhteinen käsitys käyttäjä agentti käyttäjä
4
1990-luvun loppu, osa 1/2 Järjestelmän ja käyttäjän kommunikointi
yhteistyömetaforan soveltaminen ihminen ja kone yhdessä pyrkivät täyttämään käyttäjän asettaman tavoitteen vaaditaan kykyä tulkita toisen osapuolen aikomuksia => agenttiajattelu, common grounding Käyttäjän suhtautuminen älykkyyteen jos käytössä tapahtuu virhe, kenen on vastuu? adaptoituvuuden vaikutukset opittavuuteen miten älykkyyden tulee ilmetä => kiista antropomorfisuudesta
5
90-luvun loppu, osa 2/2 Virtuaaliympäristöt Hajautettu kognitio
ubiquitous computing uudet interaktiotavat computer-supported co-operative work (CSCW) eli etäneuvottelujen järjestäminen Hajautettu kognitio ihminen kognitiivisesti haastavassa ympäristössä toiminta ympäristön antamien vihjeiden (affordanssien) ohjaamana ihmisen ja koneen rajojen hämärtyminen toimintayksikkönä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.