Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
S2-tiimin muistiinpanot
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
ARVIOINTI Vanhempainilta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Työpaikkakouluttajan ABC
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ops-iltapäivä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Perustettu
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Asiakas Esiopettaja/kelto
Arviointi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa OSAA! Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa - Mälkönen 2012 -

”Heräsi tarpeesta, kasvoi innolla, kehitettiin yhteistyössä!” Turussa 2012 Mälkönen Saara Aavikko Mervi Sankinen Suvi Grönqvist Jukka Vänni Tuija OSAA! –paketin taustalla on joukko toimijoita, jotka kaikki työskentelevät itse arjessa peruskoulun luokanopettajina ja erityisopettajina. HISTORIASTA Ilpoinen, tarve listata asiat joita opetan ja arvioin Työryhmä joka kehittti OPS:ia, pääsin mukaan, imin tietoa, opin SYNTYI 1. LISTA ÄLÄ NYT KUN KOHTA TULEE NIITÄ LIPPULAPPUSIA Oppilaan tuen asiakirjat tulossa, kannattaako edes muuta kehittää Kehitystyö jäihin YTE ja asiakirjat Ei sulje toisiaan pois, päinvastoin! Esittelyssä selviää kuinka… KIITOKSET! Tuijalle, joka on luonut uskoa että kehittäminen kannattaa Muulle työryhmälle panoksestaan ”TÄMÄ ON KUIN SYNNYTYS” Yksi sitten lopulta ponnisti sen maailmaan, mutta ilman kaikkien panosta ei koko tuotosto olisi saatu synnytettävään muotoon!” - Mälkönen 2012 -

Saatesanat OSAA! –ajatuksen takana Kukapa meistä ei tahtoisi kuulla olevansa taitava, osaavansa tänään jo paljon enemmän kuin eilen? Kukapa meistä ei tahtoisi loistaa tähtenä omalla taivaallaan ja olla se kirkkain kaikista edes pikkuruisen ohikiitävän hetken? Kukapa meistä on niin vahva, että ilman toisen muistutusta muistaisi itse joka hetki sen, että on arvokas, tärkeä, taitava? Keneltäpä se on pois, jos sen sanomme toiselle vaikka joka päivä pienimmästäkin syystä, sillä pienet asiat liikuttavat suuria järkäleitä parhaiten. Koetapa laittaa vuoren alle pikkukiviä, eikä aikaakaan kun näet sen jo liikahtavan! Turussa 24.10.2012 Saara Mälkönen - Mälkönen 2012 -

MIKÄ OSAA!? OSAA! on lyhenne sanoista oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa. OSAA! –paketti on tarkoitettu työvälineeksi opettajalle ja sen kantavana ajatuksena on helpottaa opettajan arkea oppimisen seurannan ja arvioinnin välineenä sekä toimia opettajan oman työn kehittämisessä apuna. - Mälkönen 2012 -

KOKO PAKETTI! ”VIHKONEN” SÄHKÖINEN MATERIAALI Saatesanat OSAA! –ajatuksen takana Saatekirjeen opettajalle Saatekirjeen huoltajalle (s) Oppilastuntemuslomakkeen (s) Oppilaan lähikehityksen seurantalistat 1. ja 2. luokille (s) Ohjeet OSAA! -arviointilomakkeiden käyttöön OSAA! -arviointilomakkeen 1. ja 2. Luokille (s) Oppilaan itsearviointilomakkeet 1. ja 2. luokkien syksylle ja keväälle (s) Oppilaan tuen koontilistan (s) Koontilistan OHR-työn tueksi (s) SÄHKÖINEN MATERIAALI - Mälkönen 2012 -

Läpivalaisu lomakkeistoon - Mälkönen 2012 -

Saatekirje huoltajalle Kerrotaan lyhyesti OSAA! –paketista. Kirjeessä on erillinen ”tekstilaatikko”, johon on mahdollista kirjoittaa opettajan oma henkilökohtainen viesti. - Mälkönen 2012 -

Oppilastuntemuslomake Opettaja voi halutessaan pyytää huoltajia täyttämään oppilastuntemuslomakkeen. Lomake on luottamuksellinen ja sen täyttäminen tulee olla huoltajille täysin vapaaehtoista. - Mälkönen 2012 -

Lähikehityksen seurantalista Alkuopetuksen tavoitteet käyttäytymisen, sosiaalisten taitojen, työskentelytaitojen ja motivaation sekä kielellisten ja matemaattisten taitojen osalta. Opettajan ”tsekkauslista” oppilaan osaamisen arvioinnissa. Pohjana eriyttämisessä tai havainnollistavana dokumenttina huoltajatapaamisissa. - Mälkönen 2012 -

OSAA!-arviointilomake Oppilaan osaamisen seuraamiseen, arviointiin sekä opetuksen suunniteluun Tukee oppilaan yksilöllistä oppimista. Neliportainen arviointiasteikko, jossa oppilaan taitoja arvioidaan positiivisista lähtökohdista käsin. Asteikko toimii väripalkkia liikuttamalla. Pohjana arviointikeskusteluissa, joustavissa ryhmittelyissä, eriyttämisen ja tuen tarpeen arvioinnissa sekä erikseen sovittaessa se voi myös korvata lukukausitodistuksen. - Mälkönen 2012 -

Itsearviointilomakkeet Laadittu niin, että jokaiselle alkuopetuksen lukukaudelle on omat lomakkeensa. Kalat kuvaavat kielellisiä ja matemaattisia valmiuksia, jotka vaihtuvat opetussuunnitelman tavoitteita mukaillen. Rahat ovat käyttäytymistä, sosiaalisia taitoja, työskentelytaitoja ja motivaatiota kuvaavia arvioinnin kohteita. - Mälkönen 2012 -

Oppilaan tuen koontilistan Opettajan ”muistilappu” oppilaiden tuen tarpeen käytännön järjestelyistä. Koontilistaan kirjataan oman oppilasryhmän jäsenten opetuksen järjestämistä koskevat sopimukset ja huomioitavat asiat, jotka on arjessa hyvä muistaa ja jotka on kirjattu vaikkapa oppimissuunnitelmaan. Tuen koontilistan voi halutessaan jättää vaikkapa sijaisopettajalle ohjeistukseksi. - Mälkönen 2012 -

Koontilistan OHR-työn tueksi Oppilashuoltoryhmän työn tueksi Täytetään niistä oppilaista, joiden asioita OHR:n kyseisessä kokouksessa käsitellään. Koontilista on SALAINEN ja sen tuhoamisesta kokouksen jälkeen vastaa listan täyttänyt henkilö. - Mälkönen 2012 -