Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä – ECVET – kansallinen toimeenpano Esitys koostettu opetusneuvos Sirkka-Liisa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Toimeenpano ja valvonta
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ammatillisen koulutuksen reformi
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto ECVET OSAAMISPERUSTEISUUS TULEVAISUUDEN HAASTEET Tulevaisuuden ammattiopistot 12.3.2013 Oulu Nappiparisto Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto

ECVET (European Credit system for VET) ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä opintosuoritusten siirtoon ja kerryttämiseen osana tutkinto- ja koulutusjärjestelmän kehittämistä ECVET tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai muutoin hankitun osaamisen tunnustamista ja hyödyntämistä tutkintojen ja OPSien läpinäkyvyys, edistetään liikkuvuutta edistetään rajat ylittävää elinikäistä oppimista kattaa virallisen, epävirallisen ja arkioppimisen perustuu OPPIMISTULOKSIIN kuten EQF (European Qualification Framework) opintopisteet (suorituspisteet?) tarjoavat täydentävää tietoa oppimistulosten merkittävyys työelämälle ja –markkinoille oppimistulosten vaikeusaste, laajuus, kattavuus opiskelijan edellyttämä työpanos tutkinnon osan tietojen, taitojen ja pätevyyden saavuttamiseksi

MIKSI ECVET ? tukee pedagogista muutosta OSAAMISPERUSTEISUUS TYÖELÄMÄLÄHTÖISYYS joustavat ja yksilölliset opinto- ja tutkintopolut kansallinen ja kansainvälinen liikkuvuus ja osaamisen hankinta

Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013 ECVET koulutuspoliittisissa linjauksissa Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007-2012 Suomi osallistuu aktiivisesti ammatillisen koulutuksen eurooppalaiseen yhteistyöhön ja Kööpenhaminan prosessin tavoitteiden määrittelyyn ja toimeenpanoon ja valmistautuu ottamaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET). Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2011-2016 Otetaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa vuonna 2014. Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013

Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013 ECVET toimijat Toimija Säädök-set Tutkin-non perusteet Tutkinto-todistus ECVET pisteet Arviointi Tunnis-taminen Tunnus-taminen OKM Tutkinnot OPH Määräykset Ohjeet ja mallit Tutkinnon osat Koulut. järj. Tutkinnon osan osat Tutkin-non järj. Tutkinto-toimikun Työn-antaja Opettaja Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013

ECVET:n käyttöönotto edellyttää mm. tutkintojen ja niiden edellyttämän osaamisen määrittelyä tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja tutkintojen sijoittelua tutkintojen viitekehyksen tasoille (NQF ja EQF) ECVET-pisteiden määrittelyperiaatteista sopimista tutkintojen ja tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittelyä muutoksia säädöksiin ja määräyksiin Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 812/1998 Valtioneuvoston asetus tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa 213/1999 OKM:n asetus ammatillisista perustutkinnoista 216/2001 OKM:n asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista (uusin 179/2011) Opintotukilaki 65/1994 Opintotukiasetus 260/1994 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009 Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1766/2009 Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013

Esimerkki mahdollisesta tutkintojen pisteytyksestä Valmistavat ja valmentavat koulutukset NQF-taso? 20 - 120 pistettä Perustutkinnot NQF-taso 4 (5) 180 pistettä Ammattitutkinnot NQF-taso 4 (5) 120 - 240 pistettä Perustutkintoa suppeampi osaamisalue 120 pistettä Perustutkintoa vastaava osaamisalue 180 pistettä Perustutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä Erikoisammattitutkinnot NQF-taso 5 (6) 180 - 240 pistettä Osaamisalueeltaan suppea erikoisammattitutkinto 180 pistettä Ammattitutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013

Mikä muuttuu ECVET:n myötä? 1(2) Säädöspohjaa on muutettava, koska ei ole enää kytkentää aikaan. Opintoviikkojen tilalle tulevat opintopisteet -vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin ja opettajien työn suunnitteluun. Tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten saavuttamista tukeva opetus/koulutus ja ohjaus on määriteltävä uudelta pohjalta. Koulutuksen järjestäjä päättää siitä, niin kuin tähänkin asti. Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013

Mikä muuttuu ECVET:n myötä? 2(2) Opiskelijoiden/tutkinnon suorittajien ja työelämän edustajien ohjaus otettava huomioon. Kun osaamisen tunnustamiseen liittyvä aikakytkentä poistuu, osaamisen tunnustaminen muuttuu oppimistulos-/pistepohjaiseksi. Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013

KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN RAKENTEET OPETTAJUUDEN MUUTOS ASENTEET ? POISOPPIMINEN * AIKA-AJATTELUSTA * OPETTAJA-LÄHTÖISYYDESTÄ * OPPIAINELÄHTÖI-SYYDESTÄ OPETTAJAN TYÖN SUUNNITTELUN MUUTOS KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN RAKENTEET OSAAMISPERUS-TEISUUTTA TUKEVAKSI MITEN YKSILÖLLISET JOUSTAVAT VALINNAT ON TEHTY NÄKYVÄKSI OPISKELIJALLE? TUKEEKO NYKYISET RAKENTEET ENEMMÄN ”STANDARDI-AJATTELUA” JA RYHMÄN MUKAISESTI TUTKINNON SUORITTAMISTA? 10

”standardista toimintatavasta noutopöytään” OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TUNNUSTAMINEN LUOTETTAVA TASALAATUINEN ARVIOINTI OSAAMINEN JA OPPIMISTULOKSET RATKAISEVAT! OPPIMISYMPÄRISTÖT OPETUS JA OHJAUS ”standardista toimintatavasta noutopöytään” (S Rasku OKM) ERI YMPÄRISTÖT OPISKELIJOILLA ERI OPPIMISYMPÄRISTÖT YKSILÖLLISYYS JOUSTAVUUS MAHDOLLISUUDET OPISKELIJAN OHJAUS KOROSTUU SAAKO OPISKELIJA OIKEASTI VALITA OMAN POLKUNSA 11

OPPIMISEN SUUNNITTELU NIIN, ETTÄ SE ON OPPIMISTULOSPOHJAINEN POISOPPIA AIKA-AJATTELU (ov) POISOPPIA OPETTAJA- JA OPPIAINELÄHTÖISYYS MITEN OHJAAT OPISKELIJOITA YKSILÖLLISIN POLUIN SAAVUTTAMAAN OPPIMISTULOKSET? MITÄ YHDESSÄ JA MITÄ YKSIN? 12

TUNNETKO TYÖELÄMÄN TEHTÄVÄKOKONAISUUDET JA ELINKEINON NYKYHETKESSÄ? TYÖELÄMÄLÄHTÖISYYS TUNNETKO TYÖELÄMÄN TEHTÄVÄKOKONAISUUDET JA ELINKEINON NYKYHETKESSÄ? PITKÄKESTOINEN YHTEISTYÖ JA YHDESSÄ TEKEMINEN KYSYNTÄ- JA TARVELÄHTÖISTÄ KOULUTUSTA POISOPPIA TARJONTALÄHTÖISYYDESTÄ 13

KOHTI OSAAMISTA JA OPPIMISTULOKSIA YKSILÖLLISYYS - YHTEISÖLLISYYS Huomioithan hänet yksilönä? Tiedäthän hänen tarpeensa? Tunnetko hänen intressit , harrasteet ja muut mielenkiinnon kohteet jotka innoittavat häntä? Kuuntelethan häntä? Tarjoathan hänelle erilaisia oppimisympäristöjä? Tarjoathan hänelle erilaisia polkuja ja vaihtoehtoja? Ohjaathan häntä hänelle sopiviin ja tarkoituksenmukaisiin valintoihin? Kannustathan ja motivoithan häntä? Tuetko ja ohjaatko? Hän saavuttaa osaamista oman aikataulunsa mukaan, itselleen sopivissa ympäristöissä, ja kokee onnistumisen iloa! 14

TULEVAISUUDEN AMMATTIOPISTOT MUUTOSTARPEEN ARVIOINNIN JA KEHITTÄMISEN AIKA 15