Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto ECVET OSAAMISPERUSTEISUUS TULEVAISUUDEN HAASTEET Tulevaisuuden ammattiopistot 12.3.2013 Oulu Nappiparisto Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
ECVET (European Credit system for VET) ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä opintosuoritusten siirtoon ja kerryttämiseen osana tutkinto- ja koulutusjärjestelmän kehittämistä ECVET tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai muutoin hankitun osaamisen tunnustamista ja hyödyntämistä tutkintojen ja OPSien läpinäkyvyys, edistetään liikkuvuutta edistetään rajat ylittävää elinikäistä oppimista kattaa virallisen, epävirallisen ja arkioppimisen perustuu OPPIMISTULOKSIIN kuten EQF (European Qualification Framework) opintopisteet (suorituspisteet?) tarjoavat täydentävää tietoa oppimistulosten merkittävyys työelämälle ja –markkinoille oppimistulosten vaikeusaste, laajuus, kattavuus opiskelijan edellyttämä työpanos tutkinnon osan tietojen, taitojen ja pätevyyden saavuttamiseksi
MIKSI ECVET ? tukee pedagogista muutosta OSAAMISPERUSTEISUUS TYÖELÄMÄLÄHTÖISYYS joustavat ja yksilölliset opinto- ja tutkintopolut kansallinen ja kansainvälinen liikkuvuus ja osaamisen hankinta
Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013 ECVET koulutuspoliittisissa linjauksissa Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007-2012 Suomi osallistuu aktiivisesti ammatillisen koulutuksen eurooppalaiseen yhteistyöhön ja Kööpenhaminan prosessin tavoitteiden määrittelyyn ja toimeenpanoon ja valmistautuu ottamaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET). Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2011-2016 Otetaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa vuonna 2014. Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013
Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013 ECVET toimijat Toimija Säädök-set Tutkin-non perusteet Tutkinto-todistus ECVET pisteet Arviointi Tunnis-taminen Tunnus-taminen OKM Tutkinnot OPH Määräykset Ohjeet ja mallit Tutkinnon osat Koulut. järj. Tutkinnon osan osat Tutkin-non järj. Tutkinto-toimikun Työn-antaja Opettaja Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013
ECVET:n käyttöönotto edellyttää mm. tutkintojen ja niiden edellyttämän osaamisen määrittelyä tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja tutkintojen sijoittelua tutkintojen viitekehyksen tasoille (NQF ja EQF) ECVET-pisteiden määrittelyperiaatteista sopimista tutkintojen ja tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittelyä muutoksia säädöksiin ja määräyksiin Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 812/1998 Valtioneuvoston asetus tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa 213/1999 OKM:n asetus ammatillisista perustutkinnoista 216/2001 OKM:n asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista (uusin 179/2011) Opintotukilaki 65/1994 Opintotukiasetus 260/1994 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009 Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1766/2009 Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013
Esimerkki mahdollisesta tutkintojen pisteytyksestä Valmistavat ja valmentavat koulutukset NQF-taso? 20 - 120 pistettä Perustutkinnot NQF-taso 4 (5) 180 pistettä Ammattitutkinnot NQF-taso 4 (5) 120 - 240 pistettä Perustutkintoa suppeampi osaamisalue 120 pistettä Perustutkintoa vastaava osaamisalue 180 pistettä Perustutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä Erikoisammattitutkinnot NQF-taso 5 (6) 180 - 240 pistettä Osaamisalueeltaan suppea erikoisammattitutkinto 180 pistettä Ammattitutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013
Mikä muuttuu ECVET:n myötä? 1(2) Säädöspohjaa on muutettava, koska ei ole enää kytkentää aikaan. Opintoviikkojen tilalle tulevat opintopisteet -vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin ja opettajien työn suunnitteluun. Tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten saavuttamista tukeva opetus/koulutus ja ohjaus on määriteltävä uudelta pohjalta. Koulutuksen järjestäjä päättää siitä, niin kuin tähänkin asti. Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013
Mikä muuttuu ECVET:n myötä? 2(2) Opiskelijoiden/tutkinnon suorittajien ja työelämän edustajien ohjaus otettava huomioon. Kun osaamisen tunnustamiseen liittyvä aikakytkentä poistuu, osaamisen tunnustaminen muuttuu oppimistulos-/pistepohjaiseksi. Lähde OPH tilaisuudet 2012/2013
KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN RAKENTEET OPETTAJUUDEN MUUTOS ASENTEET ? POISOPPIMINEN * AIKA-AJATTELUSTA * OPETTAJA-LÄHTÖISYYDESTÄ * OPPIAINELÄHTÖI-SYYDESTÄ OPETTAJAN TYÖN SUUNNITTELUN MUUTOS KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN RAKENTEET OSAAMISPERUS-TEISUUTTA TUKEVAKSI MITEN YKSILÖLLISET JOUSTAVAT VALINNAT ON TEHTY NÄKYVÄKSI OPISKELIJALLE? TUKEEKO NYKYISET RAKENTEET ENEMMÄN ”STANDARDI-AJATTELUA” JA RYHMÄN MUKAISESTI TUTKINNON SUORITTAMISTA? 10
”standardista toimintatavasta noutopöytään” OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TUNNUSTAMINEN LUOTETTAVA TASALAATUINEN ARVIOINTI OSAAMINEN JA OPPIMISTULOKSET RATKAISEVAT! OPPIMISYMPÄRISTÖT OPETUS JA OHJAUS ”standardista toimintatavasta noutopöytään” (S Rasku OKM) ERI YMPÄRISTÖT OPISKELIJOILLA ERI OPPIMISYMPÄRISTÖT YKSILÖLLISYYS JOUSTAVUUS MAHDOLLISUUDET OPISKELIJAN OHJAUS KOROSTUU SAAKO OPISKELIJA OIKEASTI VALITA OMAN POLKUNSA 11
OPPIMISEN SUUNNITTELU NIIN, ETTÄ SE ON OPPIMISTULOSPOHJAINEN POISOPPIA AIKA-AJATTELU (ov) POISOPPIA OPETTAJA- JA OPPIAINELÄHTÖISYYS MITEN OHJAAT OPISKELIJOITA YKSILÖLLISIN POLUIN SAAVUTTAMAAN OPPIMISTULOKSET? MITÄ YHDESSÄ JA MITÄ YKSIN? 12
TUNNETKO TYÖELÄMÄN TEHTÄVÄKOKONAISUUDET JA ELINKEINON NYKYHETKESSÄ? TYÖELÄMÄLÄHTÖISYYS TUNNETKO TYÖELÄMÄN TEHTÄVÄKOKONAISUUDET JA ELINKEINON NYKYHETKESSÄ? PITKÄKESTOINEN YHTEISTYÖ JA YHDESSÄ TEKEMINEN KYSYNTÄ- JA TARVELÄHTÖISTÄ KOULUTUSTA POISOPPIA TARJONTALÄHTÖISYYDESTÄ 13
KOHTI OSAAMISTA JA OPPIMISTULOKSIA YKSILÖLLISYYS - YHTEISÖLLISYYS Huomioithan hänet yksilönä? Tiedäthän hänen tarpeensa? Tunnetko hänen intressit , harrasteet ja muut mielenkiinnon kohteet jotka innoittavat häntä? Kuuntelethan häntä? Tarjoathan hänelle erilaisia oppimisympäristöjä? Tarjoathan hänelle erilaisia polkuja ja vaihtoehtoja? Ohjaathan häntä hänelle sopiviin ja tarkoituksenmukaisiin valintoihin? Kannustathan ja motivoithan häntä? Tuetko ja ohjaatko? Hän saavuttaa osaamista oman aikataulunsa mukaan, itselleen sopivissa ympäristöissä, ja kokee onnistumisen iloa! 14
TULEVAISUUDEN AMMATTIOPISTOT MUUTOSTARPEEN ARVIOINNIN JA KEHITTÄMISEN AIKA 15