Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelman avausseminaari Metropolia Ammattikorkeakoulu, 21.9.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

Tavoitteet Aasia –yhteistyölle TraiNet –verkoston Aasian askeleet - seminaari , Pori Birgitta Vuorinen.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
ECVET tulee, oletko valmis!
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
Oppisopimus ja Eurooppa
Vaasan Ammattikorkeakoulu
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
EU:n ja Latinalaisen Amerikan välinen yhteistyö Trainet-seminaari Seinäjoella Sari Wessman Kansainvälisten asiain sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriö.
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelman avausseminaari Metropolia Ammattikorkeakoulu, Birgitta Vuorinen

2 LEUVENIN KOMMUNIKEA •prosessia jatketaan vuoteen 2020 •ministerikokoukset kolmen vuoden välein (seuraava Bukarest, ) •seurantaryhmä laatii ensimmäisen työsuunnitelman vuosille •puheenjohtajuus EU-puheenjohtajamaalla, varapuheenjohtajuus kiertää muilla mailla •alkuperäiset tavoitteet saavutettava, vaatii sitoutumista •tilannekatsaus-raportointia kehitetään edelleen, stocktaking-raportoinnissa ja osallistuvien organisaatioiden raporteissa kehitetään erityisesti tilasto- ja tunnuslukutarkastelua •sosiaalisen ulottuvuuden raportointia kehitettävä •painopisteet kommunikeassa

3 BOLOGNA POLICY FORUM •46+15 maata •motiivit: liikkuvuuden edistäminen, yleinen kiinnostus Bolognan prosessia kohtaan (yhteistyö, jäsenyys, tarkkailijajäsenyys), kilpailu kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla =>Bologna-brändäys •yhteistyön tavoitteet julkilausumassa: yhteiset ministerikokoukset ja seminaarit (esim. laadunvarmistus)

4 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE Sosiaalinen ulottuvuus -Korkeakoulujen opiskelijoiden tulisi heijastaa Euroopan väestön moninaisuutta -Edistetään aliedustettujen opiskelijaryhmien mahdollisuuksia päästä korkeakoulutukseen -Edellytykset myös opintojen loppuun saattamiselle  oppimisympäristöjen kehittäminen  taloudellisten edellytysten parantaminen  jäsenmaiden omien tavoitteiden asettaminen aliedustettujen ryhmien osallistumisen laajentamiseksi

5 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE - sosiaalinen ulottuvuus... Toimenpiteitä Suomessa: -Ehdotukset opintotukijärjestelmän rakenteelliseksi uudistamiseksi tehdään vuoden 2009 loppuun mennessä. Tavoitteena on kannustaa opiskelijoita päätoimiseen opiskeluun. -Selvitetty perheellisten opiskelijoiden toimeentuloa -Osallistutaan Eurostudent-tutkimukseen -Lisätään maahanmuuttajille suunnattua ammattikorkeakoulu-opintoihin valmentavaa koulutusta. -Maahanmuuttajataustaisille: kotimaisten kielten ja kulttuurin opetuksen kehittäminen, avoimen korkeakouluopetuksen hyödyntäminen, tiedottamista korkeakouluopinnoista lisätään -opiskelijavalintojen kehittäminen

6 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE... Elinikäinen oppiminen -Tutkinnot myös joustavien opintopolkujen kautta (ml. osa-aikaiset opinnot) -Elinikäisen oppimisen politiikan toteuttamiseen julkishallinnon, korkeakoulujen, opiskelijoiden, työnantajien ja työntekijöiden yhteistyö -Perusperiaatteet ja toimintatavat aiemmin opitun tunnustamiseksi riippumatta osaamisen hankkimisen tavasta -Kansalliset tutkintojen viitekehykset vuoteen 2012 mennessä

7 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE - elinikäinen oppiminen... Toimenpiteitä Suomessa: -Kansallisen tutkintojen viitekehyksen toimeenpano, OPM:n työryhmän ehdotus Kansallisesta tutkintojen viitekehyksestä luovutettiin ministerille Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvien käytäntöjen kehittäminen korkeakouluissa, rehtorineuvostojen suositusten toimeenpano -Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen (AKKU) toimeenpano -ESR-hankkeet

8 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE... Työllistettävyys -Hallitusten, työmarkkinaosapuolten, korkeakoulujen ja opiskelijoiden yhteistyön tiivistäminen -Ura- ja rekrytointiohjauksen kehittäminen -Työharjoittelun ja työssäoppimisen sisällyttäminen tutkinto-ohjelmiin Toimenpiteitä Suomessa -ESR-ohjelmasta tuetaan mm. harjoittelun ja ohjauksen kehittämishankkeita -Korkeakoulupohjaisen yrittäjyyden edistäminen

9 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE... Kansainvälinen avoimuus -Euroopan korkeakoulujen tulisi edelleen kansainvälistää toimintojaan -Euroopan korkeakoulujen vetovoiman ja avoimuuden vahvistaminen yhteiseurooppalaisin toimin -Vuoropuheluun ja kumppanuuteen perustuva yhteistyö maailman muiden alueiden kanssa -Rajat ylittävän koulutuksen tulisi noudattaa eurooppalaisia laadunvarmistusstandardeja ja suuntaviivoja Toimenpiteitä Suomessa: -Kv-strategian toimeenpano -Laaditaan (korkeakoulut, KKA, OPH ja CIMO) Unescon ja OECD:n suuntaviivojen pohjalta rajat ylittävän korkeakoulutuksen laatusuositukset suomalaisille toimijoille vuoteen 2010 mennessä

10 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE... Liikkuvuus -Liikkuvuus Euroopan korkeakoulutusalueen tunnusmerkiksi -Vuonna 2020 vähintään 20% Euroopan korkeakoulutusalueelta valmistuneista on opiskellut tai harjoitellut ulkomailla -Mahdollisuus opiskelijoiden liikkuvuuteen sisällytetään koulutusohjelmien rakenteisiin kaikilla kolmella syklillä -Liikkuvuutta edistävien politiikkojen toimeenpano (rahoitus, tutkintojen ja opintosuoritusten tunnustaminen, maahantulo- ja viisumisäädökset jne.) -Urarakenteiden muuttaminen opettajien ja nuorten tutkijoiden liikkuvuutta tukeviksi

11 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE - Liikkuvuus... Toimenpiteitä Suomessa Kv-strategian toimeenpano, esim.: -Määrälliset tavoitteet liikkuvuudelle kv-strategiassa ja korkeakoulujen ohjauksessa -Korkeakoulut yhdenmukaistavat osaamisen tunnustamiskäytännöt niin, että ne ovat selvät ja yhdenmukaiset sekä kotimaisille että ulkomaisille opiskelijoille. -Korkeakoulut sisällyttävät kaikkiin tutkintoihin kansainvälistymistä tukevan osion. Sen toteutuksesta sovitaan henkilökohtaisissa opintosuunnitelmissa -Viranomaiset tekevät tiivistä yhteistyötä esim. maahantuloon liittyvissä kysymyksissä

12 PAINOPISTEET SEURAAVALLE VUOSIKYMMENELLE... Läpinäkyvyyttä lisäävät työkalut -Meneillään useita hankkeita, joiden tavoitteena on kehittää Euroopan korkeakouluja koskevia tietoja vertailtavaan muotoon (luokittelut, vertailut ja rankingit) -Läpinäkyvyyttä lisääviä työkaluja seurataan -Työkalujen tulee liittyä läheisesti mm. laadunvarmistukseen, asianmukaisiin mittareihin ja kuvata korkeakoulujen erilaisia profiileja Rahoitus -Kiinnitetään enemmän huomiota uusien ja monipuolisten rahoituslähteiden ja –tapojen löytämiseen