TERVEYDENHUOLTOLAKI JA HOITOTYÖ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Vanhuspalvelulaki voimaan
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN
Perusterveydenhuollon yksikön tehtävät
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Esitys Juha Mieskolainen
M.Vallimies-Patomäki & E.Hukkanen, STM
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Yhteinen laki perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
5. Laadun normiperusta ja erityisvaatimukset
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Episodiryhmittelijä terveyskeskusten johtamisen apuvälineenä
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Terveydenhuoltolaki muuttui – missä onnistuttiin?
Terveydenhuoltolaki tuli - missä on onnistuttu? Soste-päivät
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kiireellisen hoidon kriteerit valmistelussa Selvitystyön eteneminen Päivi Koivuranta-Vaara HYL Kuntaliitto.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Asiakkaan valinnanvapaus
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Sote-uudistuksen toimeenpano
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Esityksen transkriptio:

TERVEYDENHUOLTOLAKI JA HOITOTYÖ Keskeiset säännökset Moniammatillinen yhteistyö ja hoitotyön vastuualue Toimeenpanon tuki ja arviointi Marjukka Vallimies-Patomäki Neuvotteleva virkamies, TtT Sosiaali- ja terveysministeriö

LAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMISEN TILANNE Voimaan 1.5.2011 alkaen: Terveydenhuoltolaki (1326/2010) VN:n asetus erityistason sairaanhoidon järjestämisestä ja keskittämisestä (336/2011) VN:n asetus terveydenhuollon järjestämissuunnitelmasta ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta (337/2011) VN:n asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (338/2011) VN:n asetus seulonnoista (339/2011) STM:n asetus ensihoitopalvelusta (340/2011) STM:n asetus laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta suunnitelmasta (341/2011) 2 2.4.2017

LAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMISEN TILANNE Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen; HE tarkoitus antaa vuoden 2012 alussa Järjestämislain valmistelu sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteista; STM:n raportteja ja muistioita 2011:7. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen kehittämisestä vuosina 2011-2014 (305/2011) 3 2.4.2017

PÄÄMINISTERI JYRKI KATAISEN HALLITUKSEN OHJELMA Laadukkaat ja vaikuttavat sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujen keskeinen tavoite terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Avainasemassa peruspalvelut ja ehkäisevä työ Kansalaisten vastuullinen terveyskäyttäytyminen Matalan kynnyksen palvelut Kunnat ja SOTE-alueet vastaavat SOTE-peruspalveluista ja osasta erikoistason tehtäviä -> Laaja palvelukokonaisuus Kuntien ja SOTE-alueiden yhteisiä tehtäviä varten viisi ERVA-aluetta Lähde: Valtioneuvoston kanslia, 22.6.2011. M.Vallimies-Patomäki 2.4.2017

Perusterveydenhuolto Perusterveydenhuolto MAHDOLLISUUS VALITA HOITOPAIKKA KIIREETTÖMÄSSÄ SAIRAANHOIDOSSA (47 § ja 48 §) Vaihe 1 vuonna 2011 Perusterveydenhuolto Mahdollisuus valita oman kunnan tai yhteistoiminta-alueen terveysasemista Erikoissairaanhoito Mahdollisuus valita oman kunnan mukaiselta erityisvastuualueelta Vaihe 2 vuonna 2014 Perusterveydenhuolto Mahdollisuus valita koko maan terveysasemista Erikoissairaanhoito Mahdollisuus valita koko maan kunnallisista erikoissairaanhoidon yksiköistä Toisella paikkakunnalla väliaikaisen asumisen aikana mahdollisuus käyttää hoitosuunnitelmansa mukaisen hoidon toteuttamiseen terveyskeskusta tai erikoissairaanhoidon yksikköä koko maassa.

TARKENNUKSIA VALINNANMAHDOLLISUUTEEN Perusterveydenhuolto Vaihtamisesta on tehtävä ilmoitus Hoitovastuu siirtyy 3 viikon kuluttua ilmoituksen saapumisesta Terveyskeskuksen valinnan voi uudistaa aikaisintaan vuoden kuluttua Kakkospaikkakunnan terveyspalveluja oikeus käyttää oman hoitosuunnitelman mukaisesti; kokonaishoitovastuu säilyy omassa terveyskeskuksessa Valinnanmahdollisuus ei koske: Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä pitkäaikainen laitoshoito eivät kuulu valinnan mahdollisuuksiin Kunnalla ei ole velvollisuutta tuottaa kotisairaanhoidon palveluja alueensa ulkopuolelle. Erikoissairaanhoito Erikoissairaanhoidon hoitopaikka valitaan yhdessä lähettävän lääkärin kanssa Valinta voi vaiheessa 1 kohdistua muuhunkin kuin kotikunnan mukaiseen erityisvastuualueeseen, jos se on tarpeen potilaan kielellisten oikeuksien turvaamiseksi. Sairaanhoidon antaminen muun erityisvastuualueen sairaanhoitopiirissä: Korkeakoulun tai muun oppilaitoksen opiskelijalle opiskelupaikan mukaisen erityisvastuualueen toimintayksikössä Henkilölle, joka työnsä tai muun seikan vuoksi joutuu oleskelemaan vieraalla paikkakunnalla

LAATU JA POTILASTURVALLISUUS (8 §) Terveydenhuollon toiminnan perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin sekä oltava laadukasta, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua Terveydenhuollon toimintayksiköiden on laadittava suunnitelma laadun hallinnasta ja potilasturvallisuudesta. Suunnitelmassa otettava huomioon potilasturvallisuuden edistäminen yhteistyössä sosiaalihuollon palvelujen kanssa. STM:n asetus laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta suunnitelmasta (341/2011)

Suunnitelmassa on sovittava: STM:n asetus laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta suunnitelmasta (341/2011) Suunnitelmassa on sovittava: Vastuuhenkilöistä ja johdon vastuusta Henkilöstöjohtamisen periaatteista ja turvallisuuskulttuuria tukevista arvoista Henkilöstön osallistumisesta ja palautteesta oman toiminnan kehittämiseksi Henkilöstön perehdyttämisestä ja opiskelijaohjauksesta Laadunhallinta-asiakirjoista Ongelmien ennakoinnista ja riskien tunnistamisesta Vaara- ja haittatapahtumien raportoinnista ja korjaavista toimenpiteistä Potilaiden osallistumisesta potilasturvallisuuden edistämiseen Potilaiden tukemisesta haittatapahtuman jälkeen 8 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

POTILASTIETOJEN KÄSITTELY (9 §) Sairaanhoitopiirin alueella on kunnallisten terveydenhuollon toimintayksiköiden välillä yhteinen potilastietorekisteri, jonka välityksellä alueen toisessa toimintayksikössä syntyneiden potilastietojen käyttö voidaan toteuttaa joustavasti potilaan hoidon turvaavalla tavalla.   Potilaan tullessa ensimmäisen kerran vastaanotolle, hänelle on informoitava yhteisestä rekisteristä ja siitä, että tietoja voidaan luovuttaa ilman erillistä suostumusta toimintayksiköiden välillä.   Potilaalla on oikeus kieltää toimintayksiköiden välinen tietojen luovutus.

HOITOTAKUUN TÄSMENTÄMINEN Erikoissairaanhoidossa tarvittavat lisätutkimukset ja poliklinikkakäynnit on toteutettava 3 kk:n kuluessa siitä, kun lähete on saapunut. (52 §) Lasten ja nuorten hoitoon pääsy mielenterveyspalveluihin 3 kk:n enimmäisajassa 23 ikävuoteen saakka. (53 §)

PERUSTERVEYDENHUOLLON VAHVISTAMINEN (34 §) Sairaanhoitopiirin alueen kunnat laativat terveydenhuollon järjestämissuunnitelman perusterveydenhuollon lähtökohdista YHTEISTYÖ ERIKOISSAIRAANHOIDOSSA Erityisvastuualueen sairaanhoitopiirit: tekevät erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksen (43 §) sovittavat yhteen koulutusviranomaisten ja työhallinnon kanssa th-henkilöstön perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta sekä maakuntien liittojen kanssa työvoiman kysyntää ja koulutustarjontaa (42 §) VN:n asetus terveydenhuollon järjestämissuunnitelmasta ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta (337/2011)

PERUSTERVEYDENHUOLLON VAHVISTAMINEN Moniammatillinen perusterveydenhuollon yksikkö sairaanhoitopiirissä (35 §) tukee terveydenhuollon järjestämissuunnitelman laatimista antaa asiantuntemusta ja sovittaa yhteen T&K toimintaa, hoito- ja kuntoutusketjujen laadintaa, täydennyskoulutusta ja henkilöstötarpeen ennakointia alueellaan sovittaa yhteen erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja soveltuvin osin sosiaalitoimen palveluja Terveyskeskusten moniammatillinen tutkimus, koulutus ja kehittäminen (37 §) terveyskeskusten huolehtimisvelvoite yhteistyö shp:n perusterveydenhuollon yksikön ja muiden terveyskeskusten kanssa yhteistyö kansallisen perusterveydenhuollon kehittämisen verkostoihin

PERUSTERVEYDENHUOLLON JA ERIKOISSAIRAANHOIDON YHTEISTYÖ (33 §) Sairaanhoitopiiri sovittaa yhteen erikoissairaanhoidon palvelut väestön ja perusterveydenhuollon tarpeiden mukaisesti PTH ja ESH muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden shp tarjoaa erikoissairaanhoidon palveluja perusterveydenhuollon yhteydessä (tarkoituksenmukaisuus huomioiden) shp vastaa pth:n lab- ja rtg-palvelujen sekä kuntoutuksen kehittämisen ohjauksesta ja laadunvalvonnasta Sairaanhoitopiiri vastaa myös alueellaan tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminnasta sekä tietojärjestelmien yhteensovittamisesta

Th:n järjestämissuunnitelma Esh:n järjestämissopimus VNA terveydenhuollon järjestämissuunnitelmasta ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta (337/2011) Th:n järjestämissuunnitelma Kuntien yhteistyö shp:n alueella Terveyden edistäminen ja pth:n palveluiden järjestäminen Kiireellinen sairaanhoito Tukipalveluiden toteuttaminen Pth:n ja esh:n yhteistyö Henkilöstön saatavuuden turvaaminen ja täydennyskoulutus Pth:n kehittäminen ja tutkimus Pth:n yksikön toiminta ja ohjaus Yhteistyö sosiaalihuollon, yksityissektorin, järjestöjen ym. kanssa Esh:n järjestämissopimus Shp:ien yhteistyö ERVA-alueella Esh, päivystys ja tukipalvelut Pth:n tarvitsema tuki ja neuvonta Henkilöstön saatavuuden turvaaminen ja koulutus Kehittämisen tueksi tarvittava tutkimus Käytössä olevien menetelmien arviointi ja uusien käyttöönotto Yhtenäisten hoidon perusteiden seuranta yhdessä muiden ERVA- alueiden, THL:n ja Fimean kanssa 14 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

ENSIHOITOPALVELU (39 §, 40 §) Ensihoitopalvelu liitetään kiinteäksi osaksi terveydenhuollon palvelukokonaisuutta Järjestämisvastuu on sairaanhoitopiirillä, samat toimijat kuin nykyisinkin tuottavat palvelut. Sairaanhoitopiiri tekee ensihoidon palvelutasopäätöksen, jossa määritellään toiminnan järjestämistapa, palvelun tarkempi sisältö, henkilöstön koulutusvaatimukset ja potilaan tavoittamisajat. Ensivastepalvelu voidaan ottaa osaksi ensihoitopalvelua. Erityisvastuualue/ensihoitokeskus vastaa (46 §) lääkäritasoisesta ensihoitopäivystyksestä, lääkärihelikopteritoiminnasta, suunniteltujen potilassiirtojen yhteensovittamisesta, VIRVE-aluepääkäyttötoiminnoista, Hätäkeskuslaitokselle annettavien ohjeiden yhteensovittamisesta. STM:n asetus ensihoitopalveluista (340/2011)

STM:n asetus ensihoitopalvelusta (340/2011) Ensihoitopalvelun ja ensihoitokeskuksen tehtävät Henkilöstön koulutusvaatimukset perustason yksikkö hoitotason yksikkö kenttäjohtaja Johtamisjärjestelmä ensihoidon vastuulääkäri päivystävä ensihoitolääkäri kenttäjohtajat Siirtymäsäännökset Palvelu järjestettävä säädösten mukaisesti viimeistään 1.1.2013 Henkilöstön koulutusvaatimukset 1.1.2014 >#< 2.4.2017

TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN (12 §) Kunnan strategisessa suunnittelussa asetettava paikalliset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet ja määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen otettava huomioon kunnassa eri sektoreilla tehtävissä päätöksissä esimerkiksi kaavoituksessa, rakentamisessa, asumisen suunnittelussa, koulutuksessa, liikennesuunnittelussa, jne. Kunnan nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot Laajempi hyvinvointikertomus valtuustokausittain

SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON YHTEISTYÖ (32 §) Kunnan perusterveydenhuollon tai sairaanhoitopiirin ky:n on oltava sosiaalihuollon kanssa sellaisessa yhteistyössä, jota tehtävien asianmukainen hoitaminen sekä potilaan hoidon ja sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve edellyttävät. 18 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

HALLITUKSEN ESITYS TERVEYDENHUOLTOLAIKSI (90/2010 vp) Yleisperustelut: Vastuu ja johtaminen terveydenhuollossa Henkilöstö strateginen voimavara ja keskeinen menestystekijä Hoitohenkilöstö muodostaa yli puolet terveydenhuollon henkilöstöstä Hoitotyö toteuttaa osaltaan terveydenhuollon perustehtävää Hoitotyön johtajat toimivat SOTE-toimintayksiköissä strategisessa johdossa, keskijohdossa ja esimiestyössä Hoitotyön johtamisen ydintehtävät ja kehittämislinjaukset määritellään hoitotyön kansallisessa toimintaohjelmassa: Hoitotyön johtamisen ydintehtävä on luoda edellytykset turvalliselle, vaikuttavalle, laadukkaalle ja tulokselliselle hoitotyölle 19 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

HALLITUKSEN ESITYS TERVEYDENHUOLTOLAIKSI (90/2010 vp) Yleisperustelut: Nykytilan arviointi Hoitotyön johtajien vähentämisen seurauksena: Vastuu pirstoutunut hoitotyön ammatillisesta toiminnasta Koordinaatio heikentynyt hoitotyön kokonaisuudesta Oikeudenmukaisena koettu johtaminen ja vaikutusmahdollisuudet tärkeitä työn hallinnan ja kuorimittavana kokemisen kannalta Toimintayksikön johtamisjärjestelmän eri tasoilla oltava hoitotyön johtajia, jotka johtavat ja kehittävät hoitotyötä toimintayksikön kokonaisstrategian ja perustehtävän mukaisesti 20 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

Johtamisen tuettava hoidon kokonaisuutta, yhteistyötä ja kehittämistä TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAEDELLYTYKSET (4 §) Johtamisen tuettava hoidon kokonaisuutta, yhteistyötä ja kehittämistä Toimintayksikön johtamisessa on oltava moniammatillista asiantuntemusta, joka tukee laadukkaan ja turvallisen hoidon kokonaisuutta, eri ammattiryhmien yhteistyötä sekä hoito- ja toimintatapojen kehittämistä. 21 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

HALLITUKSEN ESITYS TERVEYDENHUOLTOLAIKSI (90/2010 vp) Yksityiskohtaiset perustelut: 4 § Terveydenhuollon toimintaedellytykset Terveydenhuollon toimintayksikön johtamisen pitäisi tukea potilaiden laadukasta ja turvallista hoidon kokonaisuutta Hoito sisältää potilaan tarpeen mukaan lääketieteellisen, hammaslääketieteellisen, hoitotieteellisen ja muun terveystieteellisen hoidon, hoitotyön ja sosiaalityön Johtamistehtävä Näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittäminen ja levittäminen alueellisesti sekä potilasturvallisuuden edellyttämä henkilöstön ohjaus ja osaamisen varmistaminen Hoito- ja toimintaprosessien kehittämisessä yli toimintayksikkö- ja sektorirajojen olisi otettava huomioon eri ammattiryhmien osuus 22 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

Vastaava lääkäri vastaa VASTUU TOIMINTAYKSIKÖN TERVEYDEN- JA SAIRAANHOIDOSTA (57 §) Vastaava lääkäri vastaa terveyden- ja sairaanhoidosta Toimintayksikön hallinnolliseen johtamiseen ei puututa Terveydenhuollon toimintayksikössä on oltava vastaava lääkäri. Vastaavan lääkärin on johdettava ja valvottava toimintayksikön terveyden- ja sairaanhoitoa. 23 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

SAIRAANHOITO (24 §) Hoitotyö oleellinen osa moniammatillisia terveyspalveluita Kunnan on järjestettävä alueensa asukkaiden sairaanhoitopalvelut Sairaanhoitopalveluihin sisältyvät: sairauksien tutkimus, lääketieteellinen tai hammaslääketieteellinen taudinmääritys, hoito sekä tarpeellinen lääkinnällinen kuntoutus; sairauksien ehkäiseminen, parantaminen ja kärsimyksen lievittäminen; ohjaus, jolla tuetaan potilaan hoitoon sitoutumista ja omahoitoa; erityistä tukea, tutkimusta ja hoitoa tarvitsevan potilaan terveysongelmien varhainen tunnistaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaaminen Hoito- ja kuntoutussuunnitelma 24 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

HALLITUKSEN ESITYS TERVEYDENHUOLTOLAIKSI (90/2010 vp) Perusteluissa on hoitotyön määritelmä Yksityiskohtaiset perustelut: 24 § Sairaanhoito Hoidolla tarkoitetaan sairaanhoitoa osaltaan toteuttavaa hoitotyötä, joka on yksilöiden, perheiden ja yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, sairauksien ja tapaturmien ehkäisyä, kärsimyksen lievittämistä sekä sairaiden ja kuolevien hoitamista moniammatillisissa SOTE-toimintaympäristöissä Hoitoon kuuluu myös hoitajavastaanotoilla toteutettava oireenmukainen hoito, jolla tarkoitetaan laillistetun th:n ammattihenkilön aloittamaa hoitoa potilaan oireiden, käytettävissä olevien tietojen ja hoidontarpeen arvioinnin perusteella. Oireenmukaiseen hoitoon voi sisältyä sairaanhoitajan rajattuun lääkkeenmääräämisoikeuteen perustuva uuden lääkehoidon aloittaminen ja lääkärin tekemän taudinmäärityksen pohjalta lääkemääräyksen uusiminen. 25 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

Hoitohenkilöstön vastuuta vahvistetaan VASTUU TOIMINTAYKSIKÖN TERVEYDEN- JA SAIRAANHOIDOSTA (57 §) Potilaan sairaanhoidon aloittamisesta ja lopettamisesta sekä potilaan siirtämisestä toiseen toimintayksikköön päättää vastaava lääkäri tai hänen antamiensa ohjeiden mukaan muu laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö MUU VALINNAN MAHDOLLISUUS (49 §) Potilaalla on mahdollisuus valita häntä terveydenhuollon yksikössä hoitava laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö toiminnan tarkoituksenmukaisen järjestämisen sallimissa rajoissa 26 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

kehittämis- ja tutkimustoiminnassa sekä koulutuksessa Moniammatillisuutta edistetään kehittämis- ja tutkimustoiminnassa sekä koulutuksessa PERUSTERVEYDENHUOLLON YKSIKKÖ (35 §) Sairaanhoitopiirissä on oltava perusterveydenhuollon yksikkö, jossa on moniammatillinen terveysalan asiantuntemus. TERVEYSKESKUSTEN KEHITTÄMINEN, KOULUTUS JA TUTKIMUS (37 §) Terveyskeskuksen on huolehdittava asianmukaisella tavalla moniammatillisen tutkimus-, koulutus- ja kehittämistoiminnan järjestämisestä. Yliopiston lääketieteellisen, hammaslääketieteellisen ja terveystieteellisen koulutusyksikön opettaja tai AMK:n terveysalan opettaja voi toimia terveyskeskuksen sivutoimisessa virassa. 27 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

Monitieteisyyttä edistetään tutkimuksessa PALVELUJEN SAAVUTETTAVUUS JA YHDENVERTAINEN SAATAVUUS (10 §) Kunnan ja sairaanhoitopiirin on järjestettävä terveydenhuollon palvelut sellaisiksi kuin asukkaiden hyvinvointi, potilasturvallisuus, sosiaalinen turvallisuus ja terveydentila sekä niihin vaikuttavien tekijöiden seurannan perusteella lääketieteellisesti, hammaslääketieteellisesti tai terveystieteellisesti arvioitu perusteltu tarve edellyttävät. YLIOPISTOTASOISEN TERVEYDEN TUTKIMUKSEN RAHOITUS (61 §) Erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien on perustettava yliopistotasoisen terveyden tutkimuksen tutkimustoimikunta, jossa on monitieteinen edustus erityisvastuualueen terveydenhuollon toimintayksiköistä. 28 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

TOIMEENPANON TUKI JA ARVIOINTI Alueseminaarit 9 paikkakunnalla huhti-kesäkuussa 2011 Koulutustilaisuus AVIe:n edustajille sekä kuntien, sairaanhoitopiirien ja SKL:n lakimiehille syyskuussa 2011 Seurannan ja arvioinnin suunnittelu käynnistetään syksyllä 2011: Tuotokset, tulokset ja vaikutukset 29 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

www.stm.fi TOIMEENPANON TUEKSI STM. 2011. Ensihoidon palvelutaso. Ohje ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen laatimiseksi sairaanhoitopiireille. STM:n julkaisuja 2011:11. STM. 2011. Potilastietojen käsittely. Ohje terveydenhuoltolain 9 §:n ja asiakastietolain muutosten toteuttamiseksi, 28.3.2011. STM. Ohje terveyskeskuksille välittömästä yhteydensaannista, 5.4.2011. STM. Terveys- ja hoitosuunnitelma potilaan parhaaksi ja ammattilaisen avuksi, 20.4.2011. > THL:n opas 3.11.2011 Uusi potilasasiakirjaopas saatavissa marraskuun alkupuolella 30 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

TOIMEENPANON TUEKSI www.thl.fi/terveydenhuoltolaki THL & STM. 2011. Terveydenhuoltolaki - pykälistä toiminnaksi. Aluekierrokset materiaalia ja esitteitä Kysymyksiä ja vastauksia toimeenpanosta: Valinnanvapaus ja palvelujen saatavuus Hoitopaikan valinnasta ilmoittaminen ja muu tiedonkulku Hoitosuunnitelma TH-lain toimeenpanon seuranta ja valvonta Kustannukset www.thl.fi Mäki ym. 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL:n opas 14. Laajat terveystarkastukset äitiys- ja lastenneuvolassa sekä kouluterveydenhuollossa. Ohjeistus toimijoille. THL:n sivuille vuoden loppuun mennessä. 31 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

TOIMEENPANON TUEKSI www.thl.fi/potilasturvallisuus Potilasturvallisuusopas julkistettiin syyskuussa 2011 THL:n Potilasturvallisuutta taidolla -ohjelma ja työpajat käynnistyvät syyskuussa 2011 32 2.4.2017 Etunimi Sukunimi

YHTEENVETO Asiakaskeskeisyyden vahvistaminen Laadun ja potilasturvallisuuden varmistaminen Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Perusterveydenhuollon ja eri toimijoiden yhteistyön vahvistaminen Tunnustetaan hoitotyö vastuualue Vahvistetaan hoitotyön vastuualuetta Edistetään moniammatillisuutta ja -tieteisyyttä Tunnistetaan hoitotyön johtamisen ongelmat Tunnustetaan hoitotyön johdon merkitys: Potilasturvallisuuden varmistamisessa Terveyspalvelun laadun ja vaikuttavuuden kehittämisessä Henkilöstön ohjauksessa Henkilöstön osaamisen kehittämisessä 33 2.4.2017 Etunimi Sukunimi