Seppo Helakorpi Teoksia ja raportteja Lyhyet kuvaukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Turun esi- ja perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Pedagoginen kehittäminen
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Opetustoimi osana Jyväskylää
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Seppo Helakorpi Teoksia ja raportteja Lyhyet kuvaukset joistakin teoksista ja raporteista

Ammattipedagogiikka-teos on ilmestynyt vuonna 1991, mutta on monilta osin edelleen ajan tasalla. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - yhteiskunta ja työ - ammattitaito - oppilaitos organisaationa - opetussuunnitelma - oppiminen ja sen ohjaaminen - arviointi

Ammattikasvatus-teos on ilmestynyt vuonna 1992 ja käsittelee keskeisiä ammatti- kasvatuksen peruskysymyksiä: - ammattikasvatuksen filosofiset lähtökohdat - kasvatus ja koulutus - yleissivistys ja ammattisivistys - työ ja ammatti - ammattiopetus - jo muotoutuneen koulutus- järjestelmän alkutaival - ammattikasvatuksen tiede- perustaa

Laatua kouluun-teos on ilmestynyt vuonna 1995 ollen edelleen varsin ajankohtai- nen. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - oppiva organisaatio ja laatutyö - laatuajattelun perusteita - laatuajattelu julkisella sektorilla - oppimiskäsitys ja laatu - oppilaitoksen laatujärjestelmän perusteet

Asiantuntijuutta oppimassa-teos on ilmestynyt vuonna 1997 ja on edelleen harvoja ammattikorkea- koulupedagogiikkaa tarkastelevia teoksia Suomessa. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - ammattikorkeakoulun idea - asiantuntijuus ja ammattitaidon oppiminen - ammattikorkeakoulun opetus - ammattikorkeakoulun kehittä- mis ja tutkimustoiminta - virtuaalipolytechnic - henkilöstön saamisen kehit- täminen

Suosittu Uusi ORIGO-oppikirja nojaa jo vuosikymmenien perinteeseen ja kokemuksiin matematiikan opetuksesta ammattiopinnoissa. Uusin painos on vuodelta 2002 ja siinä on edelleen tehty kehittä- mistyötä mm. ajantasaistamalla ja uudistamalla tilastoja ja esim. rahayksiköt. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - matematiikan perustaidot - talousmatematiikka - tilastomatematiikka - todennäköisyys - geometria ja trigonometria

Uusi Omega-teos uusitaan lähes vuosittain ollen siten koko ajan ajan tasalla. Se (ja sen edeltäjä) on ollut suo- situin aineen teos jo vuosi- kymmeniä. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - fysiikan perusolemus - mekaniikka - lämpöoppi - sähköoppi - aaltoliike ja ääni - valo-oppi ja säteilyfysiikka

Innovatiivinen tiimi- ja verkos- tokoulu-teos on ilmestynyt vuonna 2001 ollen ajan her- moon iskevä ajankohtainen perusteos koulun toimintakult- tuurin muutoksesta. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - verkostoituvat ja tiimiytyvät organisaatiot - koulutuksen verkostoitumi- nen ja tiimityö - kouluttajan muuttuva asian- tuntijuus - tiimityön teoriaa ja käytäntöä - tiimiopetus - tiimioppiminen

Koulun johtamishaaste-teos on ilmestynyt vuonna 2001 ollen aihealueeltaan ajankoh- tainen. Koulut ovat monella tapaa muutoksessa, mikä ei vähiten näy johtamiskulttuu- rin kehittymisenä ja muutos- haasteena. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - koulun toimintaympäristön muutos - organisaatio ja johtajuus - koulun kehittyvä toiminta- kulttuuri - koulun johtajuuden osa- alueet

Koulutuksen strateginen ja ope- rationaalinen suunnittelu-teos on ilmestynyt vuonna 2001, ol- len lähes ainoita teemaan kes- kittyviä suomenkielisiä teoksia. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - koulutuksen suunnittelujär- jestelmä - koulutuspolitiikan lähtökohdat - alueellinen ja paikallinen koulutussuunnittelu - oppilaitoskohtainen koulutu- ksen suunnittelu - koulutuksen arviointi

Tiimihallinta-raportti on ilmestynyt vuonna 1998. Se on tutkimusprojektin teo- reettinen osuus. Empiiristä ai- neistoa löytyy opettajakorkea- koulun useista opinnäytetyöra- porteista. Tiimihallintamittaria on on sovellettu jo useissa koulu- organisaatioissa. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - koulun ja koulutuksen toiminta- ympäristön muutos - tiimin johtaminen - tiimityö koulutuksessa - tiimiytyminen - tiimiopetus ja tiimioppiminen - tiimihallintamittari

Opinnäytetyö ja tutkimustoiminta ammattikorkeakoulussa-raportti on ilmestynyt vuonna 1999. Raportti antaa teoreettista pohjaa ammattikorkeakoulujen kehittämis- ja tutkimustoiminnalle sekä opinnäyte- töiden tekemiseen ja ohjaukseen Keskeistä sisältöä ovat mm.: - ammattikorkeakoulun tutkimustoi- minnan rooli ja lähtökohtia - kvantitatiiviset tutkimusotteet - kvalitatiiviset tutkimusotteet ja ammattikäytäntöjen tutkiminen - tutkijan etiikkaa: oikeuksia ja velvol- lisuuksia - opinnäytetyön raportointi

Kouluttajan asiantuntijuus ja sen kehit- täminen-raportti on ilmestynyt vuonna 1999. Se on teoreettinen tarkastelu muuttu- vasta koulutajan asiantuntijuudesta, siihen kasvusta ja sen osa-alueista. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - koulutajan asiantuntijuuden ulottu- vuudet - lähtökohtia tarkastelulle - kouluttajan työnkentän muutoksista * työ ja asiantuntijuus * kasvatus ja asiantuntijuus * tieteellisyys ja kehittäminen * organisaatiot, tiimit ja verkostot - kouluttajan asiantuntijuuden kehittä- minen ja osa-alueet - kouluttajan asiantuntijuuden arviointi * mittari arviointiin ja henkilöstökou- lutuksen suunnitteluun

OPPI 2002 - oppimisympäristöjen kehittämishanke-raportti on ilmesty- nyt vuonna 1999. Se on oppimisympoäriostöjen kehittä- mistutkimusprojektin teoreettinen osuus. Empiiristä aineistoa löytyy opettaja korkeakoulun useista opinnäytetyöra- porteista ja henkilötön tekemistä osa- raporteista. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet - koulutuksen muuttuva toimintaym- päristö - ammatillinen opettajuus - oppimiskäsitykset ja niiden yhteys oppimiskäytänteihin - ammattikorkeakoulupedagogiikkaa - oppiminen tietoyhteiskunnassa - koulutusteknologia - hankkeen osaprojektit

Worldskills-ammatitaidon MM-kilpailuihin liittyvä teos tarkstelee ammatti- taidon taustateoriaa ja ammattitaidon arviointia yleensä ja erityisesti WorldSkills-tapahtumassa. Keskeistä sisältöä ovat mm.: - ammattitaidon MM-kilpailut - työelämä ja ammattitaito - ammattitaidon arviointi - tutkimustuloksia World- Skills-kilpailuista 2005 kehittämisehdotuksia ammattitaidon arviointiin

Osaamista ja työn taitoja laajasti ja teoreettisestikin tarkasteleva teos. Tarkaste- lussa katsaus myös työn maailman ja sen toiminta- ympäristön muutoksiin. Keskeistä sisältöä ovat mm.: työn maailman muutos työn ja osaamisen käsitteistö kyvykkyys ja taidot taitojen oppiminen taitojen analysointi tulevaisuuden taidot

Verkostoituminen ja verkot- tuminen ovat päivän termejä. Niiden merkitystä koulutuk- selle on tämän teoksen laaja fokus. Keskeistä sisältöä ovat mm.: verkostotalous verksotoituminen ja kump- panuus alueellistuminen oppiva organisaatio tiimityö verkostokoulun idea oppiminen ja osallistuminen verkoissa ja verkostoissa

Oppivan organisaation idea korostaa osaamista ja oppimista työssä. Organisaatioita ja myös koulua tulee kehittää tämän näkemyksen pohjalta. Tarvitaan myös osaamisen arviointia, joka on tämän teoksen pääsisältö. Keskeistä sisältöä ovat mm.: tiedon ja työn muutos uusi asiantuntijuus muutokset koulutuksessa osaamisen kehittäminen ja johtaminen osaamisen arviointi laaja kokoelma osaamisen arvioinnin mittareita

Yhteiskunta ja työelämä muuttuvat. Globaalit muutokset heijastuvat kaikkialle. Muutokset ovat teknologisia, sosiaalisia ja sykologisia. Työ on oleellinen osa ihmisen toimintaa. Työn muutos muuttaa ammatte- ja ja ihmisen identiteettiä. Muutos on syväl- linen ja myös työn arvoja koskevaa. Mitä on ammatillinen kasvu ja uudet työ- kulttuurit? Kuinka ammatillinen koulutus uudistuu rakenteiltaan ja toimintatavoil- taan? Kuinka kestävästi sovitetaan yhteen yksilölliset tarpeet ja työelämän uudet vaa- teet? Mitä ovat uudet taitovaatimukset? Millainen on uuden ajan ammattikasvatus ja – koulutus? Mikä on uuden median ja aitojen oppimisympäristöjen rooli oppimi- sessa? Millaista oppimiskulttuuria kohti olemme kulkemassa?