Toimintaympäristön muutoksen vaikutus opettajien tieto- ja viestintätekniikan käyttöön Savitaipaleen koulurakentamishankkeessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Yleistä tutkimuksesta
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
TVT projekti esikoululaisille
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Jukka Saari haastattelu. Tietoa jota et ehkä tiennyt henkilöstä jota et tiennyt!!!
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
TET =Työelämään tutustuminen
Tutkielman teko-ohjeet
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Opeka-kyselyn tulokset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työpaikan ristiriidat SAK:n luottamushenkilöpaneeli 12/2016 n= 964
Sosiaaliset mediat alakoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Uudet opettajat ja TVT Kasvu ja oppiminen
Esityksen transkriptio:

Toimintaympäristön muutoksen vaikutus opettajien tieto- ja viestintätekniikan käyttöön Savitaipaleen koulurakentamishankkeessa

Johdanto • Savitaipaleelle rakennettiin uusi koulukeskus kahdessa vaiheessa. • Koulukeskuksen tieto- ja viestintätekninen toimintaympäristö suunniteltiin Kanditutkielman avulla löydettyjen hyvän TVT-toimintaympäristön ominaisuuksien pohjalta. • Opettajien toiveet huomioitiin kirjallisen kyselyn avulla. • Tässä tutkimuksessa otetaan selvää hankkeen vaikutuksista opettajien TVT:n käyttöön

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys • Koulurakentamishankkeita • Koulujen tieto- ja viestintätekniset hankkeet • Suomalaisten koulujen tieto- ja viestintätekninen varustelu • Tieto- ja viestintätekniikan käyttö suomen kouluissa

Savitaipaleen koulurakentamishanke • Ennen hanketta Savitaipaleen kirkonkylässä toimiva luokkien perusopetus on yhdistetty hallinnollisesti, mutta toimii fyysisesti kolmessa eri paikassa. Lukio toimi omana yksikkönään. • Hankkeen myötä kaikki opetus sijoitettiin uuteen koulukeskukseen.

Savitaipaleen koulurakentamishanke Savitaipaleen uuden koulukeskuksen oppilas- ja henkilökuntamäärät hankesuunnitelmassa2009.

Savitaipaleen koulurakentamishanke • Kandityön kautta löydetyt hyvän TVT- toimintaympäristön ominaisuudet tavoitteena. • Toiminnalliset ominaisuudet perusluokassa ja erikoisluokissa • Ei-toiminnalliset ominaisuudet: saatavuus, tekninen tuki, tietoturva, kaapelointi, tiedon varmentaminen ja järjestelmän ylläpidettävyys.

Tutkimusasetelma • Tutkimuksen tavoitteena on arvioida muutosta opettajien tieto- ja viestintätekniikan käytössä toimintaympäristön muututtua Savitaipaleen koulurakentamishankkeen seurauksena. • Tavoitteena koulurakentamishankkeessa oli lisätä ja monipuolistaa opettajien tieto- ja viestintätekniikan käyttöä luomalla helppokäyttöinen ja luotettava tieto- ja viestintätekninen toimintaympäristö uuteen koulukeskukseen.

Tutkimusongelmat • Miten Savitaipaleen koulurakentamishanke onnistui yleisellä tasolla ja erityisesti tieto- ja viestintätekniikan ympäristön osalta? • Onnistumiset? • Haasteet?

Tutkimusongelmat • Muuttuiko opettajien tieto- ja viestintätekniikan käyttö toimintaympäristön muututtua Savitaipaleen koulurakentamishankkeen seurauksena? • Mitä ympäristön ominaisuuksia käytetään? • Millä tavoin käyttö muuttui?

Tutkimusmenetelmät • Koulurakennushankkeen vastuuhenkilöiden haastattelut • Kirjallinen kysely opettajille • Osallistuva havainnointi

Tutkimuksen tulokset • Haastattelujen tulokset • Opettajien kirjallisen kyselyn tulokset • Osallistuvan havainnoinnin tulokset • Tutkimuksen luotettavuuden tarkastelu

Haastattelujen tulokset • Peruskoulun rehtori: suurin vahvuus on, että meillä Savitaipaleella kaikki lapset ja nuoret ovat samassa koulussa. Hyvä ratkaisu on rehtorin mielestä se, että kaikissa luokissa on yhteneväiset laitteet, jotka toimivat pääsääntöisesti hyvin. Haasteellista on, että kuinka opettajien osaamista saadaan lisättyä ja erityisesti, että mistä löydetään aika TVT- taitojen opettelemiselle.

Haastattelujen tulokset • Lukion rehtori: Suurin onnistuminen lukion rehtorin mielestä Savitaipaleen koulurakentamishankkeessa oli, että lopulta päädyttiin rakentamaan lähes kokonaan uusi koulukeskus. Rehtori nostaa suurimmaksi onnistumiseksi, että kaikissa luokissa on samanlainen laitteisto. Urakoitsijan ja aliurakoitsijoiden laiminlyönnit ja varsinkin niiden korjausten viivästyminen aiheuttivat monenlaista hankaluutta rakennushankkeessa.

Opettajien kyselyn tulokset • kaikki opettajat ovat ottaneet käyttöönsä dokumenttikameran piirtoheittimen tilalle. • Lähes kaikki opettajat käyttävät myös tietokonetta ja dataprojektoria oppimateriaalin näyttämiseen oppilaille. • Musiikkia kertoo soittaneensa runsas kaksi kolmasosaa opettajista.

Opettajien kyselyn tulokset • Hieman alle kolmannes käyttää interaktiivista karttakeppiä/kynää. • Tiedostoja muille opettajille tai oppilaille koulun palvelimen kautta jakaa samoin noin kolmannes opettajista. • Opettajat työskentelevät koulussa luokan kiinteällä tietokoneella. • Mahdollisuutta tallentaa dokumenttikameran kuvaa sähköiseen muotoon kertoo käyttäneensä ainoastaan kaksi opettajaa.

Opettajien kyselyn tulokset • Eniten käytetty palvelu oli Wilma, jota kertoivat käyttävänsä kaikki opettajat. • Lähes kaikki opettajat käyttävät työssään sähköpostia ja tekstinkäsittelyohjelmaa. • Wikipediaa ja Youtubea käyttää opettajista useampi kuin kaksi kolmesta.

Opettajien kyselyn tulokset • Kustantajien oppimateriaaleja opetuksessaan hyödyntää hieman yli puolet ja esitysgrafiikkaa melkein puolet opettajista. • Taulukkolaskentaohjelmaa käyttää kolmannes opettajista. • Vähemmän käytettyjä palveluita olivat kuvankäsittelyohjelma, Facebook, Dropbox ja Google Docs.

Opettajien kyselyn tulokset • Hieman yli puolet opettajista käyttää välineitä työssään hyvin usein eli joka päivä monella oppitunnilla. • Melko usein eli useita kertoja viikossa TVT- välineitä käyttää runsas kolmannes opettajista. • kymmenesosa vastasi käyttävänsä välineitä harvoin eli enintään muutaman kerran kuukaudessa. • Vastausvaihtoehtoja harvoin ja en koskaan ei valinnut kukaan opettajista.

Opettajien kyselyn tulokset • TVT- välineiden käytön kertoi lisääntyneen selvästi tasan puolet opettajista. • Yhtä vaille loput opettajista kertoi TVT:n käytön lisääntyneen hieman. • Yhden opettajan kohdalla käyttö pysyi ennallaan. • Kukaan opettajista ei vastannut käytön vähentyneen.

Opettajien kyselyn tulokset • Suurin lisäys on tapahtunut tietokone-dataprojektori yhdistelmän käytössä oppimateriaalin näyttämiseen oppilaille. Lähes kaksi kolmesta opettajasta kertoo käytön lisääntyneen selvästi ja vielä kuudesosa lisääntyneen hieman. • Merkittävä lisäys on tapahtunut myös dokumenttikameran käytössä. Yli puolella vastanneista käyttö on lisääntynyt selvästi ja kuudesosalla hieman.

Opettajien kyselyn tulokset • Videomateriaalia näytetään oppilaille myös selvästi aikaisempaa enemmän. Yli kolmasosa vastasi videomateriaalin käytön lisääntyneen selvästi ja tasan toinen kolmannes lisääntyneen hieman. • Musiikkia oppilaille kertoo soittavansa selvästi aikaisempaa enemmän kolmannes opettajista ja hieman enemmän kuudesosa.

Opettajien kyselyn tulokset • Perusluokan TVT-ominaisuuksia, joita opettajat eivät vielä laajemmassa mittakaavassa ole ottaneet käyttöön ovat materiaalin tallentaminen sähköiseen muotoon dokumenttikameran avulla, interaktiivinen karttakeppi sekä tiedostojen jakaminen koulun palvelimen kautta. Näitä ominaisuuksia käyttää alle kolmannes opettajista.

Opettajien kyselyn tulokset • Eniten on lisääntynyt Wilman käyttö. Opettajista yli puolet kertoi Wilman käytön lisääntyneen selvästi ja kolmasosa hieman. • Seuraavaksi eniten lisäystä on tapahtunut Youtuben käytössä. Puolet opettajista kertoo käytön lisääntyneen vähintään hieman. • Selkeää lisäystä on tapahtunut myös sähköpostin, Wikipedian ja kustantajien verkko-oppimateriaalien käytössä. Kolmasosa opettajista kertoo käytön lisääntyneen vähintään hieman.

Opettajien kyselyn tulokset • Esitysgrafiikkaohjelman käyttö on lisääntynyt reilulla viidenneksellä opettajista. • Selkeä vähentyminen on näkyvissä ainoastaan sähköpostin kohdalla, jonka käytön kertoo vähentyneen viidennes opettajista. • Muiden palvelujen kohdalla muutokset eivät ole olleet merkittäviä.

Opettajien kyselyn tulokset Avoimessa kysymyksissä opettajilla oli halutessaan mahdollisuus kirjoittaa Savitaipaleen koulukeskuksen TVT-ympäristön onnistuneista ratkaisuista ja toisaalta haasteista. 25/30 vastasi. • Yleisimmin esiintynyt hyvä ominaisuus oli toimintavarmuus, joka oli mainittu kymmenen opettajan vastauksissa. • Lähes yhtä usein mainittu hyvä ominaisuus oli helppokäyttöisyys. Sen mainitsi yhdeksän vastanneista.

Opettajien kyselyn tulokset • Haasteita ja ikäviä ominaisuuksia kysyttäessä vastauksissa useimmin esiintyi puute järjestelmän äänikytkennöissä. Opettajista kymmenen toivoisi voivansa näyttää dokumenttikameralta kuvaa samalla kuin soittaa tietokoneelta musiikkia. • Viidelle opettajalle haasteita on tuottanut huonosti toimiva interaktiivinen kynä/karttakeppi. • Muutamalla opettajalla on ollut selittämättömiä satunnaisia toimintakatkoksia AV-järjestelmässä.

Opettajien kyselyn tulokset • ”Omalta kohdaltani voin sanoa, että tieto- ja viestintätekniset taidot ovat kohdaltani nousseet aivan uudelle tasolle. Olen selkeästi saanut uutta intoa ja potkua opetustyöhöni!” • ”Luokkani on erinomaisesti varusteltu, ja ajanmukainen tekniikka helpottaa ja monipuolistaa opetustani selvästi”

Osallistuvan havainnoinnin tulokset • Päällimmäisenä ehkä ajatus tieto- ja viestintätekniikan roolista meidän koulun opetustyössä. TVT:stä näyttää aidosti tulevan huomaamaton väline, jonka avulla saadaan opetuksesta havainnollisempaa ja monipuolisempaa. Opettajat ovat omaksuneet välineitä ja ominaisuuksia käyttöönsä kukin omalla tyylillään.

Tutkimuksen luotettavuus tutkimuksen luotettavuutta voidaan pitää hyvänä, koska • kohde on selkeä ja yksiselitteinen • kyselytutkimuksen vastausprosentti on korkea • tutkimusaineistoa on kerätty monipuolisesti eri lähteistä. Luotettavuuden arvioinnissa tulee ottaa huomioon tutkijan aktiivinen rooli hankkeessa.

Johtopäätökset • Uuden toimintaympäristön myötä opettajien tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetustyössä lisääntyi merkittävästi. • Vrt. tulokset muualla? • Selkeään lisääntymiseen vaikutti ehkä esim. se, että siirryttiin kokonaan uuteen koulukeskukseen, eikä vain tuotu uusia laitteita vanhaan rakennukseen.