Virvatuli-arvioinnin jälkeen Virvatuli-koulutusseminaariVantaalla 13.9.2013/Carita Välitalo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
ARVIOINTI Vanhempainilta
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Nuoren turvapaikanhakijan polku Pudasjärvellä
Kannelmäen peruskoulu Vanhempainilta Suuntaviittoja lukuvuoteen.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Ops seminaari Askola.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
Arviointi.
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Virvatuli-arvioinnin jälkeen Virvatuli-koulutusseminaariVantaalla /Carita Välitalo

Esityksen kulku  Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulu  Virvatuli-arvioinnin aikataulu  Arvioinnin tulokset  Kehittämiskohteiden valinta  Tavoitteet ja toimenpiteet  Nähdyksi -hanke  Mitä olemme oppineet?

Tikkurilan Teatteri-ja Sirkuskoulu  Teatterikoululaisia 210 (19 ryhmää)  Sirkuskoululaisia 92 (9 ryhmää)  Henkilökunta: rehtori, kolme kuukausipalkkaista opettajaa, seitsemän tuntipalkkaista opettajaa, osa- aikaiset toiminnanjohtaja, tuottaja ja puvustaja  Produktiokohtaisesti: pukusuunnittelijoita, valo- ja äänisuunnittelijoita, lavastajia sekä teknistä henkilökuntaa  Toimitaan Vantaan kaupungin tiloissa  Vuosittain oppilasnäytöksiä käy katsomassa noin 2500 katsojaa (esityskertoja noin 50)

Arvioinnin aikataulu  Keväällä 2012 arviointityöryhmä aloittaa työskentelyn  Syksyllä 2012 kyselyt oppilaille, opettajille ja huoltajille  Talvella kyselytulosten läpikäynti  Keväällä 2013 arvioinnin tulokset ja jatkotoimenpiteistä sopiminen  Jatkokyselyt keväällä 2014 ja keväällä 2015

Arvioinnin tulokset – näissä olemme onnistuneet  Ilo ja hyvä taidesuhde  Muut taidot (oppilaan yhteistyötaidot ja kehon tuntemus)  Opetuksen suunnittelu ja arviointi (opettajan oman työn arviointi)  Ilmapiiri

Olemme onnistuneet hyvin tai riittävän hyvin  Taidot ja tiedot taideaineessa  Omaehtoisuus ja luovuus  Aineenhallinta sekä pedagoginen ja taiteellinen osaaminen  Oppilaan kohtaamisen taidot  Opettajat työyhteisön jäseninä

 Tilat ja välineet  Opetus, edellytysten luominen oppimiselle ja ajankohtaisuus  Opetuksen järjestäminen  Tasa-arvo  Opetussuunnitelmatyö  Ulkoinen viestintä

Emme ole onnistuneet niin hyvin  Opiskelutaidot (oppilaiden itsearviointi, itsenäinen harjoittelu)  Osallisuus ja vaikuttaminen oppilaitoksen sisällä (vanhemmat)  Kansainvälinen toiminta  Oppilasarvioinnin osaaminen

Kehittämiskohteiden valinta 1. Oppilasarviointi ja oppilaiden itsearviointi ja palautteen antaminen 1. Oppilasarviointi ja oppilaiden itsearviointi ja palautteen antaminen 2.Tiedottaminen ja viestintä 2.Tiedottaminen ja viestintä 3.Vanhempien osallistaminen ja toiminnan tutuksi tekeminen 3.Vanhempien osallistaminen ja toiminnan tutuksi tekeminen 4. Kansainvälisen toiminnan kehittäminen

Tavoitteet 1.Oppilasarvionti ja oppilaan itsearviointi on suunnitelmallista, niihin on selkeät työkalut ja ne dokumentoidaan asianmukaisesti. 1.Oppilasarvionti ja oppilaan itsearviointi on suunnitelmallista, niihin on selkeät työkalut ja ne dokumentoidaan asianmukaisesti. 2.Vanhemmat ja oppilaat saavat tarpeellista ja ajantasaista tietoa oppilaitoksen toiminnasta (muutokset, esitykset, lisäharjoitukset, tapahtumat, retket, peruuntumiset, tilojen muutokset, opettajan vaihtuminen jne.) 2.Vanhemmat ja oppilaat saavat tarpeellista ja ajantasaista tietoa oppilaitoksen toiminnasta (muutokset, esitykset, lisäharjoitukset, tapahtumat, retket, peruuntumiset, tilojen muutokset, opettajan vaihtuminen jne.) 3.Vanhemmat tuntevat lukuvuoden tavoitteet ja toimintatavat sekä saavat riittävästi tietoa niiden toteutumisesta. Itsenäisesti toimiva vanhempaintoimikunta. Itsenäisesti toimiva vanhempaintoimikunta. 4.Olemme aktiivisia toimijoita kansainvälisellä lapsi- ja nuorisoteatterikentällä. lapsi- ja nuorisoteatterikentällä.

Oppilasarviointi ja oppilaan itsearviointi sekä palautteen antaminen Tavoite: Oppilasarviointi ja oppilaan itsearviointi on suunnitelmallista, niihin on selkeät työkalut ja ne dokumentoidaan. Oppilasarviointi ja oppilaan itsearviointi on suunnitelmallista, niihin on selkeät työkalut ja ne dokumentoidaan. Toimenpiteet: Kehittämishanke Kehittämishanke  Nähdyksi  OPH:n kehittämishanke  Hanke toteutetaan elokuu 2013-toukokuu 2014

Tiedottaminen ja viestintä Tavoitteet: Vanhemmat ja oppilaat saavat tarpeellista ja ajantasaista tietoa oppilaitoksen toiminnasta (muutokset, esitykset, lisäharjoitukset, tapahtumat, retket, peruuntumiset, tilojen muutokset, opettajan vaihtuminen jne.) Vanhemmat ja oppilaat saavat tarpeellista ja ajantasaista tietoa oppilaitoksen toiminnasta (muutokset, esitykset, lisäharjoitukset, tapahtumat, retket, peruuntumiset, tilojen muutokset, opettajan vaihtuminen jne.) Toimenpiteet:  Hallintohenkilöstä pohtii tiedottamiseen ja viestintään liittyviä kysymyksiä  Tehdään tarvittavat toimenpiteet, siten että muutokset käynnissä syksyllä 2013  Uudet kyselyt liittyen tiedottamisen ja viestinnän onnistumiseen tehdään kesäkuussa 2014, tulokset vanhempainiltaan syksyllä 2014

Vanhempien osallistaminen ja toiminnan tutuksi tekeminen Tavoite: Vanhemmat tuntevat lukuvuoden tavoitteet, toimintatavat ja saavat tietoa niiden toteutumisesta. Toimenpide: Elokuussa 2013 opettajien suunnittelupäivässä suunniteltiin miten lukuvuoden tavoitteista, toimintatavoista ja tietoa niiden toteutumisesta tiedotetaan : Synopsiksen (sähköinen kirje) yhteydessä lähetetään vanhemmille tiedote, jossa kuvataan lukuvuoden tavoitteet ja sisällöt sekä kuvataan lyhyesti, kuinka ryhmän toiminta on lähtenyt käyntiin. Tavoite: Itsenäisesti toimiva vanhempaintoimikunta. Toimenpide: Vanhempainillassa lokakuussa 2013 vanhemmille esitellään asia. Vastuuhenkilönä toimii Tikkurilan Teatteri ry:n hallituksessa istuva vanhempien edustaja.  arvioidaan keväällä 2015, tulokset vanhempainiltaan 2015

Kansainvälinen toiminta Tavoite: Olemme aktiivisia toimijoita kansainvälisellä lapsi- ja nuorisoteatterikentällä. Toimenpide: Tammikuussa 2014 perustetaan kv-työryhmä.

Nähdyksi Teatteritaiteessa arviointi tulee vääjäämättä lähelle oppilaan omaa persoonaa. Oppilaan temperamentti, persoona ja keho ovat voimakkaasti läsnä opiskelussa. Se tekee oppilasarvioinnin ja palautteenannon teatteritaiteessa haastavaksi

Nähdyksi Nähdyksi -hankkeessa pyritään saamaan oppilaiden ja opettajien näkemyksiä esille taiteen keinoin ja kehittää toiminnallisin työtavoin menetelmiä opettajien toteuttamaan oppilasarviointiin sekä oppilaiden itsearviointiin

Tavoitteet   kehittää teatterikoulun arviointi- ja palautteenantokäytäntöjä.   saada opettajille tietoa ja taitoa oppilasarviointiin ja työparikäytännöllä apua arvioinnin ja palautteen annon toteuttamiseksi käytännön opetustyössä.   oppilaille tietoa teatterin opiskeluun liittyvistä ilmiöistä ja kehittää välineitä itsearviointiin ja arviointikeskusteluun yhdessä opettajan kanssa.

Nähdyksi   Tutkimusryhmä prosessoi tutkimuskysymyksiä omassa ryhmässään sekä toteuttaa työpajamaisia toiminnallisia tutkimuksia koko kouluyhteisölle.   Hankkeen synnyttämä tieto, menetelmät ja kokemukset koostetaan esityksen muotoon, joka sitten toteutetaan teatterikoulun oppilaille, vanhemmille sekä laajemmin teatterikoulun viiteryhmille ja muulle taiteen perusopetuskentälle.

Mitä olemme oppineet?  Arviointityöryhmän kokoonpanoa kannattaa miettiä  Kyselyn pituus  ”Porkkana” kyselyyn vastanneille?  Meillä on osaavaa ja motivoitunutta henkilökuntaa  Kehittämisessä on hyvä lähteä läheltä, eli ottaa käyttöön sitä osaamista jota jo on käytettävissä  Mistä onnistumiset/vahvuudet kertovat? Miten niistä pidetään kiinni?