Haastattelutekniikat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Valtakunnallinen kielikoe
Mohammed Kertoo itsestään:
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Listening comprehension
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
SeijaTiitto-Komminaho
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Viestintäsuunnitelma
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Work Shadowing- osana opetusta
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Maanmittari tieosakkaan silmin ja muita juttuja tien varrelta
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Kilpailijan starttikurssi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Opetussuunnitelma/OPS
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kyselylomakkeen tekeminen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
TYÖHARJOITTELU.
Välitehtävän palaute Huomioita vuorovaikutuksesta
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Puhetilanteen kieli.
Tietoa välittävä puheenvuoro
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Vertais-auditointi-sparraus
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Haastattelutekniikat VIRVE-hanke YSO 11.5.2011

Haastattelutilanne Jännityksen laukaiseminen –tunnelman luominen -rento fiilis ovat onnistuneelle haastattelutilanteille ominaisia piirteitä. Esittelyt ja vertaisarvioinnin tarkoitus on tärkeä kertoa joka haastattelussa. Kuuntelemisen taito on tärkeä taito. Varaa lisäkysymyksiä ”takataskuun”. Muotoile kysymykset arjen kielelle eli sanat omaan suuhun sopiviksi. Kysymysten priorisointi on tärkeää. Tandem, joista toinen kysyy toinen kirjaa –myös kirjaaja voi kysyä. Haastattelua kannattaa harjoitella etukäteen. Tietokoneen käyttötaito on tärkeä.

Ryhmä-ja yksilöhaastattelut Keitä haastatellaan (ks. Opas s. 19). Haastateltavien valintaperiaatteista päättää viime kädessä vertaisarviointiryhmä. Arvioijien annettava selvät periaatteet ryhmien muodostamiselle. Haastateltavat kutsuu koulutuksen järjestäjä / oppilaitos/ kohdeorganisaatio. On tärkeää kiinnittää huomioitava mahdollisiin eturistiriitoihin, hierarkioihin yms. seikkoihin , jotta voidaan varmistaa ilmapiirin avoimuus haastattelutilanteessa. Varmistettava, että kustakin arviointialueen kriteeristä saadaan indikaattoreissa mainittu näyttö. Kysymyksiä laadittu etukäteen haastattelupohjalle (ks. Interviewprotocoland Analysisform) ja samoin vastaukset kirjataan

Haastattelu Teemahaastattelun periaatteet ja eteneminen sen mukaisesti ovat lähtökohtana. Kaikkea ei tarvitse kysyä haastattelussa > haastattelussa täydennetään ja tarkistetaan asioita, joista arviointiryhmä haluaa päästä varmuuteen (vrt. itsearviointiraportti, asiakirjat, rekisteritiedot). Alkutilanteessa: Luottamuksellisen ja positiivisen ilmapiirin luominen Kerro haastattelun tarkoitus. Esittele haastattelijat ja vastuut. Kerro luottamuksellisuudesta, Haastateltavat esittelevät itsensä lyhyesti (suositeltavaa on esittää tässä vaiheessa myös aloituskysymys). Muistuta ajasta.

Verbaalinen ja non-verbaalinenviestintä ovat molemmat tärkeitä. Kumpikin valmistautuu haastatteluun. Haastattelutilanteessa on kaksi henkilöä, joista toinen haastattelee ja toinen kirjoittaa. Vastuu haastattelun kulusta on aina päävastuullisella haastattelijalla (kirjaaja pyytää luvan). Älä keskeytä haastattelua. Haastattelu tehdään etukäteen tehdyn työnjaon mukaan. Kiinnitä huomioita ajankäyttöön ja varmista puheenvuorojen jakautuminen. Käytä kieltä, jota haastateltavat ymmärtävät Haastattelukysymykset muotoiltuna kohderyhmän mukaan, esim. johdolle ja opiskelijoille sama asia heidän kannaltaan katsottuna. Selkeät ja avoimet pääkysymykset (eivät sisällä tulkintoja!) Täydentävät ja syventävät kysymykset Tee teemoittain aluksi avauskysymys. Päätä haastatteluteemat. Kukin teema käydään siten seuraamalla haastateltavan/vien omaa polkua. Tee syventäviä kysymyksiä, kunnes olet saanut riittävän monipuolisen käsityksen ko. asiasta.

Haastattelu Mene haastattelussa heti asiaan (muista tunnelman luominen). Älä tyydy epämääräisiin vastauksiin. Palaa tarvittaessa teemaan uudelleen. Anna haastateltavan kertoa teemasta, mutta pidä huoli siitä, että siirryt sopivassa vaiheessa seuraavaan teemaan. Tee yksi kysymys kerrallaan. Älä tee kysymyksiä, jotka johdattavat vastaamaan kyllä/ei, jolloin joudut tekemään lisäkysymyksiä. Älä johdattele haastateltavaa. Älä tee –ko/kökysymyksiä. Älä kommentoi, arvostele, luennoi tai neuvo. Haastattelija ei konsultoi. Ole tarvittaessa joustava. Koordinaattori päättää muutoksista. Pidä erillään tosiasiat ja mielipiteet. Tärkeätä on saada selville asioiden todellinen luonne ja perustelut. Kysymykset voidaan kohdistaa myös syihin, asenteisiin ja sosiaalisiin suhteisiin. Kirjaa haastattelut mahdollisimman autenttisina, ainakin niin, ettei merkitys muutu. Haastatteluja ei nauhoiteta.

Haastattelu Älä keskeytä haastateltavaa (turhaan). Jos joudut keskeyttämään, tee se kohteliaasti. Älä viesti aikaisemmista haastatteluista mitenkään. Ei suoraan eikä ”rivien välistä”. Huolehdi, että kaikki haastateltavat saavat äänensä kuuluville. Älä anna hallitsevien dominoida haastattelua. Pyri saamaan eri näkökantoja esiin. Voit tarvittaessa kysyä, ovatko haastateltavat samaa/eri mieltä. Huolehdi, että eri teemoihin saadaan keskeisten ryhmien esim. opiskelijoiden, opettajien ja johdon arviot. Pysy aikataulussa. Pidä huolta haastattelun ajankulusta ja siitä, että tärkeimmät asiat tulevat käsiteltyä. Kysy lopussa, mikä on toiminnan keskeisin vahvuus ja kehittämiskohde. Kohdista kysymys kaikille haastateltaville. Anna lopussa haastateltaville tilaisuus esittää sellaisia kannanottoja, jota haastateltava/t pitävät tärkeinä. Pyri löytämään parhaita käytäntöjä.

VertaisarviointiOnnistuneita kysymysten muotoiluja Mitä tehdään ja miksi pitäisi tehdä? Miksi? Miten tehdään? Miksi? Kuka tekee? Miksi? Kenelle tehdään? Miksi? Milloin tehdään? Miksi? Missä tehdään? Miksi? Milloin ja miten arvioidaan? Miten toimintaa parannetaan tulosten ja palautteen pohjalta? Kysymysten avulla saadaan tietoa ja näyttöä kriteerien toteutumisesta.

Haastattelu ja havainnointi Kysy Avoimet kysymykset, jotka tarjoavat informaatiota Havainnoi Seuraa mitä tapahtuu Kirjaa ”Objektiiviset todisteet” sekä negatiiviset että positiiviset Tarkista Laadittu ohjeistus, syntyvä tallenne, sekä muut näytöt esim. esimerkit