Itsehallintataidot Mitä me tarkoitamme itsehallinnalla?:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
VASTAVALMISTUNEEN PUHEENVUORO
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Verkonkäytön ongelmat
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
OHJAAMINEN.
Tarkoin määritellyt tavoitteet
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Pro-Skillsin taustafilosofia
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennustoiminnan tärkeys. 2Lions Clubs InternationalLaajennustoiminnan tärkeys Miksi laajennus on tärkeää? Jäsenkannan uudistaminen ja kasvattaminen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Alueen- ja lohkon puheenjohtajat piirikuvernöörin 1. tehtävä
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Koulussa elämää opettelemassa
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN ’Innolla työelämään’ Kopro 2012 Insiders.
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Toimintaohjeet opelle
Lions Clubs International  Lohkon puheenjohtajan koulutus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Formare 2015 Motivaatio.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Motorinen kehittyminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Gerontologisen kokonaisarvioinnin prosessimalli
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Opintopsykologi Katja Hietanen
Volitioprosessi, tahdon!
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Menestys tiimityön kautta
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Klubin toiminnan parantaminen
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Esityksen transkriptio:

Itsehallintataidot “kyky tehdä viisaita valintoja hedelmällisen ja onnellisen elämän saavuttamiseksi”

Itsehallintataidot Mitä me tarkoitamme itsehallinnalla?: Se yhdistää sanat hallinta ja itse. Hallinta käsittää motivaation, suunnittelun, tavoitteiden asettelun, resurssien laskemisen kontrollin, säätelyn jne. tehtävän mukaan. Itsellä on kaksoismerkitys: itse autonomisena toimijana tai johtajana (ei kukaan ulkopuolinen) ja johtamisen kohteena. 1

Itsehallintataidot Mitä tarkoitamme itsehallinnalla?: Teoreettiset juuret löytyvät itsehallintaterapiasta (Kanfer), joka keskittyy potilaiden autonomiaan tukemalla heidän itsesäätelypotentiaaliaan kroonisten sairauksien yhteydessä. Kognitivinen psykologia (esim. Bandura) ja erityisesti toimintateoria (Heckhausen, Gollwitzer) rakentavat teoreettisen ja empiirisen taustan itsehallinnan tärkeille osille (esim. tahto, metatieto, kognitiiviset oppimisstrategiat jne.). 2

Itsehallintataidot Mitä tarkoitamme itsehallinnalla?: Tällä hetkellä ei ole yhtenäistä määritelmää itsehallinnalle ja itsehallintataidoille. Joitakin kohteita voidaan määrittää: strateginen tekniikka tehokkaaseen ja menestyksekkääseen suunnitteluun ja itsesäätelyyn autonomian saavuttaminen (yhteydessä voimaannuttamiseen) integroitu itsetoteutus (yhteydessä identiteettiin) Ehdotamme seuraavaa työmääritelmää: Itsehallintataidot ovat taitoja, joista itse päätämme ja jotka auttavat tietoisuutemme ja meille tärkeiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Itsehallintataidot Itsehallinta, yksilölliset taidot ja vuorovaikutustaidot Itsehallintataidot käyttävät toisia taitoja (yksilölliset taidot ja vuorovaikutustaidot) resursseina ja yhdistävät ne strategisella tavalla omien tarpeiden ja tavoitteiden toimintaprosessiin. Itsesäätely, itsekontrolli, ajanhallinta jne. voidaan nähdä itsehallinnan integratiivisina komponentteina. Itsekontrolli vs. itsesäätely 4

Itsehallintataidot Itsehallintataidot ja elinikäinen oppiminen Oppimisen erikoiskontekstissa nykyiset tieteelliset oppimisstategiat limittyvät yleisten oppimistavoitteisiin ja teknisiin näkökohtiin keskittyviin itsehallintataitoihin. Elinikäisessä oppimisessa muut näkökohdat, kuten autonominen itsesäädelty oppiminen yhdistettynä itsetoteutukseen, ovat hyvin tärkeitä. Tietoisuus omista taidoista oppimisprojektin toteuttamisessa ja oppimistavotteen saavuttamisessa johtavat havaittuun itsetehokkuuteen, mikä on elintärkeää oman elinikäisen oppimisen projektin motivaatiolle ja tahdolle. 5

Itsehallintataidot Tärkeitä askeleita itsehallinnalle Itsehallintataidot ovat elintärkeitä aktiviteettien menestyksekkäälle suunnittelulle ja implementoinnille. Jokainen aktivitetti – tiedostaen tai tiedostamatta – perustuu kognitiivisten ja aktiivisten askeleiden sarjaan. motivaation tasapainon säilyttäminen toteutus askel askeleelta työprosessin tehokas suunnittelu resurssien & esteiden laskeminen tavoitteiden asettaminen 6

Erityistä kohderyhmälle: Itsehallintataidot Erityistä kohderyhmälle: Tärkeää tunnistaa ja asettaa omat tavoitteet, jotka ovat realistisia ja johdonmukaisia heidän identiteeteilleen. On tärkeää analysoida resurssit ja esteet, keskittyä tukeviin resursseihin ja olla realistinen esteiden suhteen. Ratkaisu esteiden voittamiselle voi löytyä ryhmäkeskusteluissa.

Itsehallintataidot S M A R T E SMART (Doran, 1981) Kirjain Merkitys Specific/Tarkka M Measurable/Mitattava A Attainable/Saavutettava R Relevant/Oleellinen T Timely/Oikea-aikainen E Evaluate/Arvioi Reevaluate/Arvioi uudelleen Tarkka tavoite auttaa vastaamaan kysymyksiin. Mitattavissa oleva tavoite vastaa ylensä kysymyksiin, kuten: Kuinka paljon? Kuinka monta? Mistä tiedän olevani valmis? Kuinka: kuinka tavoite voidaan saavuttaa? Vaikuttaako tämä tarpeeliselta? Onko nyt oikea aika? Vastaako tämä vaivannäköämme/tarpeitamme? Oletko sinä oikea henkilö? Koska? Mitä voin tehdä kuuden viikon päästä? Mitä voin tehdä tänään? 8

Itsehallintataidot Tarkka tavote vastaa yleensä näihin viiteen kysymykseen: Mitä: Mitä haluan saavuttaa? Miksi: Tarkat syyt, tarkoitus tai hyödyt tavoitteen saavuttaamisesta. Kuka: Kuka on mukana? Missä: Tunnista sijainti. Mikä: Tunnista vaatimukset ja esteet. 9

Itsehallintataidot Huomioita itsehallintataitojen harjoittelusta Kognitiivisen paradigman mukaan itsehallinta keskittyy hyvin paljon analyyttiseen ja itseä havainnoiviin piirteisiin. Ihmiset, jotka ovat impulsiivisia eivätkä tottuneita pohdiskelemaan kaikkea, pitäisi esitellä sille leikkisällä tavalla askel askeleelta ja ryhmätilanteessa. Itsepohdiskelua oppii parhaiten ryhmäkeskusteluissa. Hyvien ja huonojen puolien pohdinta, kuten myös tukevien resurssien ja kriittisten esteiden oppiminen voidaan suorittaa ensimmäisellä askeleella, jos tämä myöhempi “sisäinen” keskustelu ulkoistetaan harjoitukseen, jossa ihmiset asettuvat hyvien ja huonojen puolien rooleihin. Tavoitteiden asettamisen ja tavotteiden saavuttamisen suunnittelun tulisi olla tärkeitä ja saavutettavissa olevia asioita osallistujille. 10

Itsehallintataidot Kun yhdistämme vuorovaikutustaidot, yksilölliset taidot ja itsehallintataidot, voimme saavuttaa tavoitteemme! 11