Koulutuksen ohjelma Taustaa Elävä kirjasto – tarkoitus ja tavoitteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Monikulttuurinen järjestötyö
Suuri sosiaalinen innovaatio
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Jumalan kanssa.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Toimintaohjeet opelle
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
Kirjastonhoitajien perehdytys
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Nuorten peliohjelmointi 2011
Kouluttajakoulutus 2011 MONIMUOTOISUUS OSASTOSSA.
Haave-verkosto  Verkoston tavoitteena on nuorten kansalaisaktiivisuuden edistäminen ja järjestöjen sekä nuorisopalveluiden yhteistoiminnan.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Siviilipalveluksen kehittäminen kansalaispalvelu- näkökulmasta Dosentti (TaY), HT Pirjo Jukarainen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Vapaaehtoisen polulla
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Sukupuolten roolit islamissa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Euroopan vapaaehtoistoiminnan vuosi 2011 ”Vapaaehtoisena vaikutat” 1.
Rasisminvastainen viikko
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Makupaloja monikulttuurisuudesta Suomen Punainen Risti.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Lämpimästi tervetuloa!
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
ERITYISTAIDEKASVATUS
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Yhdenvertaisuus koulussa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
1 Yksilö yhteiskunnassa s
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Yhdenvertaisuus sisältää tasa-arvon
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Yhdenvertaisuus- ja monikulttuurisuustyön toiminnallinen menetelmä
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Esityksen transkriptio:

Elävä kirjasto Järjestäjän koulutus Asta Rentola Yhdenvertaisuussuunnittelija Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry

Koulutuksen ohjelma Taustaa Elävä kirjasto – tarkoitus ja tavoitteet Elävän kirjaston järjestäminen Kirjat ja kirjastonhoitajat

Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä. Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus, 1. artikla

Yhdenvertaisuus on perusoikeus Kaikilla ihmisillä tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua, kehittyä ja saada palveluita. Syrjinnän kielto Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Yhdenvertaisuuden edistäminen Arvot ja asenteet kohdallaan: Yhdenvertaisuuden edistäminen nuorisotyössä edellyttää organisaatiolta ja yksittäiseltä nuorisotoimijalta valmiutta tarkastella omia arvoja, toimintatapoja ja ajatusmaailmaa. Nollatoleranssi syrjinnälle ja rasismille: Tarvitaan ennaltaehkäisyä, tunnistamista, puuttumista sekä syrjintää ja rasismia kokeneiden tukemista. ”Rasismi on sellaisia valta- ja alistussuhteita tuottavia ajattelu-puhe- ja toimintatapoja joissa jonkun yksilön tai ryhmän (oletettu tai väitetty) ominaisuus, olipa se biologinen tai kulttuurinen, esitetään olemukselliseksi tai muuttumattomaksi” Tutkija Anna Rastas

Elävä kirjasto http://www.youtube.com/watch? v=G7cRHAeLis4 http://www.youtube.com/watch? v=Z0iUGmOHaZA

Elävä kirjasto on yhdenvertaisuus- ja monikulttuurisuustyön toiminnallinen menetelmä erilaisten ihmisten kohtaamiseen. Menetelmä toimii samalla tavalla kuin tavallinen kirjasto, paitsi… … lainattavana on paperisten kirjojen sijaan oikeita, aitoja ihmisiä, eli eläviä kirjoja! © Kati Ruotsalainen/KVTL

Toiminta 1) Kirjat odottavat omassa tilassaan, jonne lainaajat eivät pääse. 2) Kirjastonhoitajat esittelevät lukijoille Elävän kirjaston toimintaa ja kirjakansioita. 3) Lainaajat valitsevat kirjakansiosta itseään kiinnostavan kirjan lainaksi. 4) Laina-aika on noin 20 min. 5) Laina: Keskustelu lainaajan ja kirjan välillä. 6) Lainaaja palauttaa kirjan ja täyttää palautelomakkeen. © Kati Ruotsalainen/KVTL

tarkoitus Kohtaaminen itselle vieraan kanssa Vuoropuhelu eri ihmisryhmien välillä Ennakkoluulojen purkaminen ja erilaisuuden ymmärtäminen © Kati Ruotsalainen/KVTL

lähtökohtia Kaikilla on ennakkoluuloja Elävä kirjasto antaa mahdollisuuden kohtaamisiin sellaisten ihmisten kesken, jotka eivät ehkä muuten kohtaisi Stereotypioiden murtumisen mahdollisuus Molemminpuolinen oppiminen

Elävän kirjaston taustaa Tanskalaisten nuorisotoimijoiden kehittämä (2000) Taustalla eri etnisiin taustoihin kuuluvien nuorten välinen rasismi ja väkivalta Pyrkii tarjoamaan mahdollisuuden avoimeen keskusteluun ongelmista ja ymmärtämättömyydestä Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia - kampanjan myötä Suomeen 2006 Muukalainen on ystävä, jota et ole vielä tavannut.

Elävä kirjasto allianssissa Elävä kirjasto -erillishanke 08-09, pysyväksi osaksi Allianssin yhdenvertaisuustoimintaa 2010 Levittää ja kehittää menetelmää Menetelmän valvominen Suomessa Materiaalin tuottaminen ja kehittäminen Yhteydenpito kansainväliseen Elävä kirjasto -verkostoon Koordinoi kansallista Elävä kirjasto -verkostoa ja alueluotseja

harjoitus Mitkä ihmisryhmät kohtaavat ennakkoluuloja, syrjintää tai rasismia? Joko yleisesti Suomessa, tai omassa viiteryhmässäsi, kuten työpaikallasi, koulussa, nuorisotalolla tai nuorisotoiminnassa… Listaa ryhmiä otsikoittain (esim. feministit, kasvissyöjät…) Pohdi ensin yksin ja jaa ajatuksia sitten vieruskaverin kanssa Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Elävän kirjaston kirjat Syrjintävaarassa olevia ihmisiä – ihmisiä, jotka kohtaavat ennakkoluuloja, stereotypisointia, rasismia tai syrjintää Mukaan tulevat valitsevat yhden (tai useamman) identiteeteistään, ja tästä tulee heidän kirjansa nimi, esim. eläkeläinen, maahan muuttanut, romani, suomenruotsalainen, hare krishna -seuraaja, vegaani, vasemmistonuori, kokoomuslainen, lesbo, polyamoristi, feministi, liikuntavammainen, poliisi, eläinaktivisti, turvapaikanhakija, kristitty, entinen huumeidenkäyttäjä, homo, kurdi, totaalikieltäytyjä, syömishäiriöstä parantunut, transsukupuolinen, ylipainoinen, entinen vanki, muslimi, kuuro…

säännöt 1) Lainaaminen perustuu molemminpuoliseen kunnioitukseen. 2) Lainaajan tulee palauttaa kirja samassa henkisessä ja fyysisessä kunnossa kuin hän on tämän lainannut. 3) Kirja voi lopettaa keskustelun, mikäli kokee lukijan kohtelevan häntä sopimattomasti tai loukkaavasti. © Kati Ruotsalainen/KVTL

palvelut Allianssi tai alueluotsi kouluttaa, neuvoo ja ohjaa järjestäjää Maksutonta materiaalia Elävän kirjaston järjestäjien käyttöön Banderollit, roll up:t, esitteet ja kirjojen t-paidat lainaksi Koulutukset, konsultointi ja apu Järjestäjän käsikirja, Opettajan opas, Järjestäjän materiaalipaketti www.elavakirjasto.fi -sivut

järjestäminen Elävä kirjasto Hyvinkäällä © Anna Brotkin, Hyvinkään nuorisopalvelut

Miksi haluat järjestää Elävän kirjaston? Tavoitteet: Miksi haluat järjestää Elävän kirjaston? Elävä kirjasto on yhdenvertaisuus- ja monikulttuurisuustyön menetelmä Yleiset ihmisoikeudet, joihin kaikkien osallistuvien tulee sitoutua Tasapaino eri ryhmien välillä – yhteiskunnan moninaisuus laajasti esillä Vegaani ja metsästäjä, buddhalainen ja ateisti Kohderyhmä? Määrälliset tavoitteet; kirjat, lainaajat, lainat Laadulliset tavoitteet palautelomakkeiden avulla Millaisen muutoksen haluat saavuttaa Elävän kirjaston avulla? Kirjojen palaute Lukijoiden palaute

Missä, kenelle, milloin? Yleisötapahtumat ”Elävä kirjasto sopii parhaiten suojattuun ja turvalliseen ympäristöön. Sitä ei pidä käyttää vääriin tarkoituksiin, kuten poliittiseen propagandaan, itsekeskeiseen PR- toimintaan tai kaupallisiin tarkoituksiin.” Yleisötapahtumat Festivaalinjärjestäjä yhteistyökumppaniksi Mahdollisuuksien torit ja muut toritapahtumat Nuorten leirit, riparit, Protu-leirit Nuorisotilat Koulut Muut?

koulussa Koulussa opettaja/opettajia yhteistyökumppaniksi, rehtorin tuki taustalle Paras ikäryhmä 13-16 v. Työnjako koulun kanssa Oppilaiden perehdytys Kirjojen rekrytointi Kirjojen perehdytys Purkukeskustelut Lukijaryhmän koko ja lainan kesto – tavoitteet ja reaalitilanne Kuinka monta lainaa saa / pitää olla? Jälkityöstö koululla tapahtuman esittely vanhemmille tai koulun muille oppilaille Kirjojen esittely, valokuvia keskusteluista, oppilaat kertovat keskusteluista, oppilaiden kirjoittamia ”kirja-arvosteluja”

Yhdessä vai yksin? Mistä yhteistyökumppanit? Miten innostaa mukaan? Työnjako? Vastuunjako? Resurssien jakaminen? Yhteistyö kolmannen sektorin kanssa Yhteistyö kaupungin / kunnan toimien kanssa Mistä kirjat? Vapaaehtoisten sitoutuminen perehdytykseen ja kirjaksi useampana päivänä?

työnjako LOGISTIIKKA - Kirjaston fyysinen tila ja yhteydenpito isäntäjärjestäjään / yhteistyökumppaneihin VIESTINTÄ & TALOUS - Aineisto, markkinointi, talous ja tapahtuman arviointi KIRJAT – Kirjaluettelon suunnittelu, kirjojen rekrytointi, kirjojen perehdyttäminen ja kirjaston hoitaminen itse tapahtumassa Katso Järjestäjän opas s. 29.

Käytännön asioita Missä tapahtuman voi järjestää? TILA Esteettömyys Ruokailut Tauot Saako samaa tilaa käyttää myös kirjojen perehdytykseen, yhteiseen aloitukseen aamulla ja loppupurkuun? YHTEISTYÖKUMPPANIT Roolit, vastuut ja resurssien jakaminen ISÄNTÄJÄRJESTÄJÄ Mukaan yhteistyökumppaniksi

Mitkä kirjat ovat tärkeitä kohderyhmää ajatellen? Keitä kirjat ovat? Mistä kirjoja voi saada? Kohdeyleisön huomioiminen Valmiudet kirjana toimimiseen Kirjojen perehdytys Kirjojen oikeudet ja velvollisuudet Kirjaesittelyjen tekeminen

Kirjana toimiminen Kirjojen valmius toimia kyseisenä kirjana = sinut itsensä kanssa valmis vastaamaan ”tyhmiin” kysymyksiin Avoimuus – ole oma itsesi Omat rajat – kaikkea ei tarvitse kertoa © Allianssi

Mitkä otsikot eivät kuulu Elävään kirjastoon? Kirjana toimiminen Muista Elävän kirjaston tavoitteet ja periaatteet: Mitä kirjoja haluaisit Elävään kirjastoon? Mitä kirjoja lukijakohderyhmän olisi hyvä lainata? Mitä he itse haluavat lainata? Mitkä otsikot eivät kuulu Elävään kirjastoon? Kirjoja eivät voi olla sellaisten ryhmien edustajat, jotka aktiivisesti toimivat Elävän kirjaston periaatteiden vastaisesti, kuten rasisti, tai henkilöt, joilla on jokin akuutti mielenterveydellinen kriisi tai riippuvuutta luova ongelma, jotka voivat estää heitä toimimasta Elävässä kirjastossa turvallisesti.

Mistä kirjoja? Järjestöt Harraste- ja alakulttuuriryhmät Elävä kirjasto –postituslista Noin 800 lukijaa Kunnan toimijat Omat kontaktit Joitakin ammatteja; Poliisi, lipuntarkastaja, teurastaja, sosiaalitoimiston virkailija… Järjestöt Vammaisjärjestöt Seta, Transtukipiste Maahanmuuttajajärjestöt Uskonnolliset yhdyskunnat Ideologiset järjestöt Puolueet ja puolueiden nuorisojärjestöt Harraste- ja alakulttuuriryhmät Vegaani Talonvaltaaja Gootti… Netin keskustelupalstat, Facebook, nettisivut… ©Laura Oja/HS

Kirjojen kanssa toimiminen Kuka voi olla kirja, kuka ei? Järjestäjä valitsee kirjat, ja vastaa kirjojen koulutuksesta ja lukijoiden turvallisuudesta. Kaikille kirjoille pakollinen, yhteinen perehdytys noin viikkoa ennen kirjastoa (2 h) – ole joustava, kaikille ei ole mahdollista päästä yhtä aikaa paikalle. Mahdollisuus purkaa tuntojaan kirjana olemisesta Elävä kirjasto -päivän loppupurussa, kommenttikierros kaikille. Kirjojen palautelomake Järjestäjän opas s. 63 Vieläkö haluat kirjaksi? Mukaan Elävä kirjasto - sähköpostilistalle?

Tärkeää: Kirjoista ei saa tehdä itselleen yhteystietolistoja, joista käy ilmi kirjan otsikko, kuten tämän etninen alkuperä, seksuaalinen suuntautuminen tai muu henkilökohtainen ominaisuus; eli Ei näin: Kalervi Kirahvi, kalervi.kirahvi@juu.fi, mielenterveyskuntoutuja Vaan näin: Kalervi Kirahvi, kalervi.kirahvi@juu.fi, kirja

Kirjojen perehdytys Esittäytymiset Mikä on Elävä kirjasto? Mitä on olla elävä kirja? roolit, vastuut, velvollisuudet kirjaluettelo, työaika, säännöt kirjaesittelyt tehdään yhdessä Elävässä kirjastossa toimiminen käytännössä Kirjojen odotuksia, toiveita, pelkoja, kysymyksiä ja vanhojen kirjojen kokemuksia Millaiseen kysymykseen et halua vastata? Mitä teet, jos lukija käyttäytyy huonosti? Kirjojen, kirjastonhoitajien ja järjestäjien vapaamuotoista keskustelua Katso Järjestäjän opas s. 41 ja www.elavakirjasto.fi → Elävän kirjaston järjestäminen

? Totta vai tarua? Pukeutuu tummaan huppariin ja palestiinalaishuiviin Esimerkki kirjaesittelystä: AKTIVISTI Totta vai tarua? Pukeutuu tummaan huppariin ja palestiinalaishuiviin Nuori, jolla mustavalkoinen maailmakuva, jossa hyvät aktivistit taistelevat pahaa kapitalismia vastaan Ei kunnioita lakeja tai auktoriteetteja Hakee huomiota lävistyksillä, tatuoinneilla ja kirpparivaatteilla Ei ole kirjaa kansiin katsominen. ?

kirjastonhoitajat Toimii portinvartijana lukijan ja kirjan välillä Esittelee Elävän kirjaston toimintaa potentiaalisille lukijoille Kertoo lukijalle Elävän kirjaston säännöt Hoitaa lainaamisen käytännössä Tarkastaa, että kirja voi hyvin lainasta palattuaan Mahdollisuuksien mukaan mukana kirjojen perehdytyksessä, tutustumassa kirjoihin Eri rooleja: Logistinen vastaava Kirjojen kanssa hengaaja Lainakirjan kirjaaja Sisäänheittäjä/katumarkkinoinnista vastaava Kirjakansiovastaava Pressi-vastaava Sanakirja-kirjastonhoitaja

työnkuva Uskoo Elävän kirjaston ideaan ja on innostunut siitä On yhteistyöhaluinen, diplomaattinen ja hyvä kommunikoimaan Puhuu vieraita kieliä On avoin ja utelias Käyttäytyy ystävällisesti ja kärsivällisesti © Allianssi

Elävä kirjasto Hyvinkäällä © Anna Brotkin, Hyvinkään nuorisopalvelut

neuvoja Tutustu kirjakokoelmaan Noudata kirjaston sääntöjä tarkasti ja vaadi myös muilta samaa Dokumentoi kaikki lainat huolellisesti Laadi työsuunnitelma, vastuunjaot ja tauot yhdessä kollegoidesi kanssa Pidä hyvää huolta kirjoista ja karsi mahdolliset vaikeat lukijat – pyydä lukijaa lukemaan jokin toinen kirja tai jäämään kirjaston tiloihin keskustelemaan kirjan kanssa Tutustu kirjaston ympäristöön, jotta voit suositella hyviä lukupaikkoja

Tiedotus ja markkinointi Yleinen tapahtumatiedotus: tiedote medioille, juttuvinkit lehtiin ja radioihin, nuorten mediat Mukaan isäntäjärjestäjän omiin tiedotteisiin, ohjelmalehtiin, esitteisiin, verkkosivuille Katumarkkinointi yleisesti tapahtumassa ennen, jälkeen ja Elävän kirjaston aikana vapaaehtoisille kirjoille ja kirjastonhoitajille yhteistyökumppanien ja isäntäjärjestäjän välillä ARVIOINTI ja tapahtumaraportin koostaminen

H - Elävä kirjasto AVOINNA MAKS. 4 H/PV Suositus -aukioloaika on neljä tuntia, esim. klo 12-16, jolloin 11.15 järjestäjien keskinäinen arviointi- /koordinointikokous 11.30 yhteinen aloitus kirjastotilassa Kirjat ja kirjastonhoitajat tutustuvat toisiinsa Käytännön asioiden läpikäynti – miten ruokailut, tauot, lainaaminen hoidetaan, missä vessa on jne. Yhteinen orientaatio päivään KIRJASTO ON AUKI KLO 12-16 Kaikilla on mahdollisuus noin 30 min. ruokataukoon sekä lyhyempiin taukoihin 16.00 yhteinen purku Jokainen sanoo jotain; millaisia kokemuksia kirjoilla ja kirjastonhoitajilla oli? Tahtoisiko joku tulla vielä uudestaankin kirjaksi? Kuka haluaa Elävä kirjasto -postituslistalle mukaan? Kirjojen palautelomake 17.00 järjestäjien keskinäinen arviointi- /koordinointikokous

Elävä kirjasto Maailma kylässä 2006 © Allianssi

Elävä kirjasto Faces -festivaaleilla 2007 © Kati Ruotsalainen/KVTL

Elävä kirjasto N550 -tapahtumassa 2008

Elävä kirjasto N550 -tapahtumassa 2008

Elävä kirjasto Spelit -festivaaleilla 2008

Elävä kirjasto Maailma kylässä 2008

Elävä kirjasto Faces -festivaaleilla 2008

Alueelliset Elävä kirjasto -luotsit Oulun alueluotsi Oulu: Sari Mettovaara, Oulun kaupungin nuorisopalvelut, sari.mettovaara@ouka.fi Lapin alueluotsi Rovaniemi: Tiina Lappalainen, Rovalan setlementti, Moninet. tiina.lappalainen@rovala.fi Pirkanmaan alueluotsi Tampere: Liisa Hietamaa, Tampereen kaupungin nuorisopalvelut. liisa.hietamaa@tampere.fi Turun alueluotsi Turku: Thea Tarvainen thea.tarvainen(at)gmail.com Savon alueluotsi Kuopio: Tero Kankaanperä tero(at)terokankaanpera.fi Kouvolan alueluotsi Kouvola: Maritta Rihu, Kouvolan kaupungin nuorisopalvelut. maritta.rihu@kouvola.fi Kanta-Hämeen alueluotsi Forssa: Kirsi Hipp, Mielenterveysyhdistys Mielikki ry. kirsi.hipp@luukku.com Espoon alueluotsi Espoo: Tanja-Riikka Knyazev tanja-riikka(at)hotmail.com Muu Suomi Helsinki: Asta Rentola, Allianssi ry asta.rentola@alli.fi

Kiitos! www.elavakirjasto.fi Asta Rentola asta.rentola@alli.fi 040 900 4894