Tervetuloa seikkailemaan opinto-ohjaajan koulutuksen portfoliooni

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
NALLE PUH.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Minä oppijana 1 ov..
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Ajatuksia oppimisesta
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Tytöt teknologian taitajiksi
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
OPO-hanke Hankeseminaari
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kotiin – Behind the Scenes
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Tervetuloa seikkailemaan opinto-ohjaajan koulutuksen portfoliooni Olen Auli Ryhänen, viisikymppinen, energinen oman elämänsä kehittäjä ja tutkija. Kutsun Sinut mukaan seikkailemaan oman portfolioni sivuille. Tämän esityksen laajempi julkaisu löytyy opinpolkusivuiltani. Voit matkata siellä oman mielenkiintosi mukaan. Rakentamaani reittejä ja polkuja pitkin pääset tutustumaan kuka olen, mistä tulen ja minne olen matkalla. Matkan aikana voit hetkeksi rantautua ja istahtaa tai pyrähtää metsäpolulle ja lukea tarinatauolla kertomuksia opinto-ohjausmatkani varrelta. Voit myös aukoa osaamiseni luukkuja sekä taitojeni ja ajatteluni arkkuja matkanvarsimajakoissa ja venevajoissa. Seikkaile ja kerro, mitä mieltä olet minusta, matkastani opinpolullani ja ammatillisesta kehittymisestäni ”On hyvä omata tietoa, mutta vieläkin tärkeämpää on sijoittaa jo omaksuttu tieto käytäntöön. Tuijota puun latvaa, mutta tiedä miten kiipeäminen aloitetaan. Uuden löytäminen on sitä, että näkee, minkä kaikki ovat nähneet, ja ajattelee, mitä kukaan ei ole ennen ajatellut" - Positiivarit - Opinpolkuani voit katsella tai kuunnella tarinaa omasta matkastani osoitteessa www.opinpolku.com Annan mielelläni lisätietoja Auli Ryhänen Wilhelm Schildtin katu 15 A 5 40740 Jyväskylä gsm 040 579 7914 auli.ryhanen(at)jao.fi

Kuka olen, mistä tulen Mistä on Auli-neitonen tehty Rakkaudesta, lämmöstä, empatiasta ja ilosta. Huomaavaisuudesta ja optimistisuudesta. Kekseliäisyydestä ja luovuudesta. Toimintojani ohjaa enempi tunne kuin järki . Muilta ihmisiltä olen saanut palautetta, että olen pidetty, empaattinen ja lämmin ihminen, joka välittää lähimmäisistään. Arvostan sitä, että elämä kulkee uomissaan, mutta samalla olen avoin kaikelle uudelle, joka saattaa auttaa tekemään parempia ratkaisuja kuin mitä tähän asti olen tehnyt. Palanen historiaani Olen valmistunut kotitalousopettajaksi vuonna 1980 Keski -Suomen kotitalousopettajaopistosta. Opettajaurani aikana olen hankkinut täydennyskoulutusta erilaisilla kursseilla mm. markkinoinnista, tietotekniikasta, opetussuunnitelmatyöstä, opetuksen pedagogisesta kehittämisestä, opiskelijan ohjaamisesta, ammattitaitokilpailujen järjestämisestä, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaamisessa ja ohjausjärjestelmistä. Nyt toimin projektipäällikkönä Jyväskylän ammattiopistossa kehittäen oppilaitoksen opiskelijapalveluja. Urani huippuhetkiä Taitaja 2003 ammattitaitokilpailujen järjestäminen Opiskelijapalveluiden kehittämistehtävät (vapaa-aika ja ura-ja rekrytointipalvelut) Opinto-ohjaajan koulutus

Minä oppijana Opin näkemällä, kuulemalla ja itse tekemällä. Pidän hyvistä luennoista ja kunnon keskusteluista. Kirjatietoa opin parhaiten tekemällä muistiinpanoja ja tutkimalla erilaisia lähteistä. Uusia asioita omaksun selvittämällä ensin asian kokonaisuus/yleiskuva. jäsentämällä kokonaiskuva yksityiskohtiin. kiinnittämällä päähuomion oppimieni asioiden merkitykseen ja luonteeseen kun asia kiinnostaa minua Mielestäni tehokkain tapani oppia on, kun tarjotaan tasapuolisesti tietoa kuulolle, näkemiselle ja käsillä tekemiselle. Pyrin tuottamaan persoonallisia tulkintoja opiskelemistani asioista. Tavoitteenani on aina ymmärtää asia, jota opiskelen. Tehostamista kaipaan muistinpainamiskyvyssäni

Vahvuuteni, kehittämistarpeeni Vahvuuksiani ovat voimakas sitoutuminen siihen, mihin ryhdyn halu ja hinku kehittää omaa itseään, opetusta ja ammatillista koulutusta taito havaita epäkohtia ja rohkeus tarttua niiden poistamiseen. rohkeus ottaa hoitaakseni haastaviakin työtehtäviä persoonana iloinen, empaattinen, kaikkien kanssa toimeentuleva, innostuva, kekseliäs, luova oppimisen ohjaajana, tukijana ja kannustajana. Kehittämistarpeeni Epäkohtien tiedostaminen ja voimakasvastuullisuus kääntyvät toisinaan myös itseäni vastaan. Välillä hajotan voimavarani turhan moneen asiaan ja ylityöllistän itseni. Niistä olen selvinnyt pysähtymällä miettimään asioiden tärkeysjärjestystä ja tekemällä itselleni tarkan työsuunnitelman ja jakamalla työtä toisaalle taholle.

Opinto-ohjaajan koulutus Miksi halusin opinto-ohjaajan koulutukseen? Haluan kehittää omaa ammatillista osaamistani. Se näkyy urapolullani siinä, että olen halunnut jollain lailla aina olla kehittämishankkeissa mukana. Ohjaamisen kenttä on tällä hetkellä se, mikä eniten kiinnostaa. Ohjauksen kentältä nousevat kehittämistehtävät ovat erityisesti mieluisia ja haasteellisia. Haluan olla mukana kehittämässä opiskelijapalveluita opiskelijan parhaaksi. Myös erityisopetus kiinnostaa, sillä erityistä tukea tarvitsevien nuorten tukeminen on ollut tärkeää koko urani aikana. Ehkä opiskelen vielä erityisopettajaksi. Kuka tietää :-) Opinto-ohjaajankoulutus antaa laaja-alaisen ohjausalan asiantuntijuuden, joka perustuu yksilön, yhteisön ja ympäristön vuorovaikutuksen tiedostamiseen ja jäsentämiseen. Kulttuurisen, yhteiskunnallisen ja ammatillisen tietoisuuden kehittymisen kautta muodostuu yhteistoiminnallinen, tutkiva ja omaa työtään arvioiva ohjausote.

Opinto-ohjaajan koulutus 60 op - osaamisalueet, opintokokonaisuudet ja opintojaksot JATKUVAN OPPIMISEN OSAAMISALUE TOIMINTAYMPÄRISTÖ-JEN KEHITTÄMISALUE OPPIMISEN OHJAAMISEN OSAAMISALUE JATKUVAN OPPIMISEN OPINTOKOKONAISUUS Opintojen henkilökohtaistaminen 4 op kehittämishanke 10 op TOIMINTAYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEN OPINTOKOKONAISUUS orientoituminen opinto-ohjaukseen 8 op verkostoharjoittelu 8 op OPPIMISEN OHJAAMISEN OPINTOKOKONAISUUS opinto-ohjaus elämänkaaren eri vaiheissa 7 op ohjausteoriat 8 op opinto-ohjaus käytännössä 7 op valinnaiset opinnot 8 op YHTEISTOIMINNALLISET TYÖSKENTELYTAVAT LÄHIJAKSOILLA JA VERKOSSA, OPPISMISTEHTÄVÄT SEKÄ VERKOSTOHARJOITTELUT YHTEISTYÖN JA VUOROVAIKUTUKSEN OSAAMISALUE

Jatkuva oppiminen - Opiskelun henkilökohtaistaminen 4 op Dokumentit omien tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista henkilökohtainen opiskelu- ja urasuunnitelma HOPS * oppimis- ja leikekirjat *(otteita) elämänviiva-kartta *(kuvana) merkityksellinen esine * (tarina) sähköinen portfolio oma www.opinpolku.com- sivusto kokoava itsearviointi * *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia Tavoitteet Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista kasvuaan, oppimistaan ja tavoitteitaan sekä ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsityksiään suhteessa opinto-ohjaajan työhön Omat osaamiseni tavoitteet opin arvioimaan omaa minää oppijana ja ohjaajana opin käyttämään HOPS:ia oman kehittymiseni välineenä siten, että se tukee ammatillista ja ihmisenä kasvua osaan rakentaa opiskelujeni aikana webbipohjaisen portfolion, jota voin jatkossa hyödyntää oman osaamiseni markkinoinnissa, ja josta voin ideoida uusia toimintamalleja opiskelijoiden uraohjauksen käyttöön osaan käyttää monipuolisesti ja tehokkaasti verkko-oppimisalustaa (osaamisen dokumentointi) Muu täydentävä koulutus, työkokemus ja elämänkokemus löytyy www.opinpolku.com - sivustolta

Jatkuva oppiminen - Kehittämishanke 10 op Tavoitteet Opiskelija kykenee määrittämään tavoitteitaan ohjaustoimintansa kehittämiseksi. Hän osaa käyttää asianmukaista lähdeaineistoa ja kykenee raportoimaan kehittämishankkeen sisällöllisesti pätevästi ja johdonmukaisesti. Kehittämishankkeeni Ammattitaitokilpailut koulutus- ja uravalinnan tukena - tamperelaisten yläkoulunuorten näkemyksiä Taitaja 2006 - tapahtumasta. posteri * kehittämishankkeen raportti * *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia. Omat osaamiseni tavoitteet opin käyttämään erilaisia lähteitä monipuolisesti ja tuottamaan niiden avulla tietoa, joita voin hyödyntää ammattitaitoni kehittämisessä opin raportointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyviä taitoja opin kyselytietojen kokoamista ja taulukointia

Toimintaympäristön kehittäminen -Orientoituminen opinto-ohjaukseen 8 op Tavoitteet Opiskelija ymmärtää, miten yhteiskunnallinen kehitys on opinto-ohjaukseen Dokumentit omien tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista Opinpolulla kulkijan ohjaus- pohdintoja Jyväskylän ammattiopiston opinto-ohjaussuunnitelmasta * Opiskelijahuolto - näkökulmia hyvinvointipalveluista Jyväskylän ammattiopistossa * *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia Omat osaamiseni tavoitteet osaan käyttää erilaisia raportteja, tutkimuksia ja tilastotietoja tarkastellessani opinto-ohjauksen tilaa ja tulevaisuutta osaan hyödyntää ja arvioida oman oppilaitoksen opinto-ohjaus- ja opiskelijahuoltosuunnitelmia kehittäessäni erilaisia opinto-ohjaus- ja koulutuspalveluja oppilaitoksen käyttöön Muu täydentävä koulutus, työkokemus ja elämänkokemus löytyy www.opinpolku.com- sivustolta

Toimintaympäristön kehittäminen - Verkostoharjoittelu 10 op Tavoitteet Opinto-ohjaus eri oppilaitosympäristössä Opinto-ohjaajan laaja-alaiseen kelpoisuuteen tarvittavat tiedot, taidot ja suuntautumistavat Opiskelija rakentaa työtään tukevan alueellisen verkostoharjoittelun Dokumentit omien tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista Viitaniemen yläkoulun opinto-ohjaus (raportti) * Jyväskylän aikuislukion opinto-ohjaus (raportti) * Jyväskylän aikuisopiston OKSA -koulutuksen opinto-ohjaus (raportti) * Jyväskylän ammattikorkeakoulun opinto-ohjaus (raportti)* *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia Omat osaamiseni tavoitteet Tutustun eri oppilaitosmuotojen opinto- ohjaukseen niin, että minulle muodostuu laaja- alainen käsitys ja kokemus opinto-ohjauksen eri tasoista. Samalla pyrin luomaan itselleni uusia verkostoja ohjauksen kentältä. Muu täydentävä koulutus, työkokemus ja elämänkokemus löytyy www.opinpolku.com- sivustolta

Oppimisen ohjaaminen - Opinto-ohjaus elämänkaaren eri vaiheissa 7 op Tavoitteet Opiskelija tietää nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyvät psykososiaaliset kehitysvaiheet, tunnistaen ja ymmärtäen eri ikävaiheisiin liittyviä ohjaustarpeita Dokumentit omien tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista Nuoruus elämänvaiheena: Välähdyksiä nuoren elämästä olemmeko vain kaappareita nuorten maailmassa? –kenttähaastattelun raportti * Erityistä tukea tarvitsevan ohjaus –kirjoitelma * *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia Omat osaamisen tavoitteet tunnen ohjattavieni maailmaa ja kulttuuria niin, että pystyn ymmärtämään heidän taustojaan ja heidän ohjaustarpeita rakennan ja kehitän omaa ohjausfilosofiaani suuntaan, joka antaa hyvät edellytykset toteuttaa omaa ohjaustyötäni erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa Muu täydentävä koulutus, työkokemus ja elämänkokemus löytyy www.opinpolku.com- sivustolta

Oppimisen ohjaaminen - Ohjausteoriat 8 op Tavoitteet Opiskelijan on osattava rakentaa teoreettisen tietämyksensä perusteella itselleen eri tilanteisiin soveltuvan käyttöteorian Dokumentit omien tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista Ratkaisusuuntautuneen, kognitiivis-konstruktivistisen, systeemiteoreettisen ja psykodynaamisen ohjauksen lähestymistavat –vertailu * Psykodynaaminen ohjauksen lähestymistapa –ryhmätehtävä, teemapäivän ohjelma * *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia Omat osaamiseni tavoitteet perehdyn tarkemmin erilaisiin ohjausteorioihin ja erityisesti psykodynaamiseen ohjausteoriaan suurryhmätyön avulla osaan tarkastelemaan omaa ohjaustaitoani teoreettisen viitekehyksen avulla löydän oman ohjaukseni käyttöteorian Muu täydentävä koulutus, työkokemus ja elämänkokemus löytyy www.opinpolku.com- sivustolta

Oppimisen ohjaaminen - Opinto-ohjaus käytännössä 7 op Dokumentit omien tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista Ohjausnauha 1: ilmapiirin luominen (raportti) * ja dvd Ohjausnauha 2: hyvä suunnitelma (raportti) * ja dvd Ohjausnauha 3: oma ohjauksen käyttöteoria (raportti) * ja dvd Ohjauksen toteuttamismuodot: tiedotus ja neuvonta Jyväskylän ammattiopistossa (raportti) * *) löytyvät sähköisinä opinpolku.com -sivustolta. Klikkaa dokumenttia Tavoitteet Opiskelija osaa ohjata erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida omia ohjaustaitojaan Opiskelija noudattaa ammattieettisiä periaatteita ja vaitiolo- ja salassapitosäädöksiä Omat osaamiseni tavoitteet opin arvioimaan omaa ohjaustaitoani erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja sitä kautta kehittämään ammattitaitoani ohjaajana ja empaattisena tukijana perehdyn siihen lainsäädäntöön, joka liittyy opinto-ohjaukseen, ja huomioin ne ohjaustyössäni Muu täydentävä koulutus, työkokemus ja elämänkokemus löytyy www.opinpolku.com- sivustolta

Nyt olen ohjausalan ammattilainen – sen kunniaksi räppi soikoon Puolitoista vuotta kuljin tätä polkua. Nyt olen tienristeyksessä, josta suuntaan uusiin seikkailuun. Matkani on ollut rikas ja hauska, joskus kivikkoinen ja jopa hikinen. Mutta tavoitteeseen pääsin. Siispä sinetöin tämän vallattoman matkakertomukseni, kierrän sen kippuraan ja matkani muistot niin mukavat taskuuni taputan, kunnes jälleen taas lauletaan. Kiitän ja kumarran, niiaan ja vilkutan, kunnes jälleen taas tavataan. Joten……. kaikille meille ja tulevillekin tässä …. …..se on opo-räpin paikka nyt! Auli ” Tässä ompi edessäsi uunituore opo, Muttei ole taidoiltansa niikuin intin mopo. Rajakadul aukesi ne kaikki ohjaussalat, niistä muille kertoo hän vain parhaat herkkupalat. Teoriaa pänttäsimme, nyt ne on päässä, osataan ne ulkoa kai säässä kuin säässä. Keha, pofo, hopsi, rapsa mitä näitä onkaan, Kehitetään, kehitetään vaikka joku vonkaa”. ”Uudet temput ohjauksessa sisällämme jyllää, Milloin meidän nuorukaiset näitten kanssa myllää. Karttakeppi, piirtoheitin, liitutaulu, sieni, nämä ovat vanhoja kuin historian kieli Meiltä ne nää ohjaamisen kiemuraiset onnaa, Kun tuo Jukka ohjaajia joukostamme bongaa. Oporyhmän porukoil on mahtava fiilis, yhteistyö se kukoistaa kuin formulatiimis”. ”Meiltä kyllä irtoaisi kaikenlaiset jobit, eikä tule mikron ääres kipeeks edes näpit. Uraohjaus, ohjaustuki, lomakkeet ja neuvot, ne ne syntyy meiltä niinku rahapajas eurot. Aokis ne heiluttelee kaikenlaista kamaa, Niin ja Riitta meidät aina ensitöikseen halaa. Korttipeli, kuvataulu, kollaasi ja nauha, sitä se on pikkuryhmän arki sekä rauha. Opo-opet tekee nyt jo seuraaville tilaa, kun nää opit ajetaan nyt vika kertaa himaan. Samalla kun esitän ny räppiäni omaa, toivottelen kaikille jo hyvää lepolomaa”.