Problem Based Learning Ongelmaperustainen- ongelmalähtöinen oppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VOA-oppimispäiväkirja
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Tuplatiimi -työmenetelmä
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Ongelmaperustainen oppiminen
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
ITEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa. Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Lämpimästi tervetuloa!
Tutkielman teko-ohjeet
Sähköiset yo-kirjotukset
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Laaja-alainen arviointi
Innopaja
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Leena Pietilä ja Juha Rantamäki
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Innopaja
Esityksen transkriptio:

PBL aineopettajakoulutuksessa Laaja-alainen opettajuus; erilaiset oppijat Problem Based Learning Ongelmaperustainen- ongelmalähtöinen oppiminen Alettiin soveltaa lääketieteessä, jossa havaittiin, että opiskelijat eivät pysty soveltamaan teoreettista tietoa käytännön työssään Päämääränä on teoriaopintojen ja käytännön yhdistäminen Pbl:n taustalla vaikuttavat: Tutkiva oppiminen Yhteisöllinen oppiminen - ryhmän tuki Jaettu asaintuntijuus- simuloidaan opettajanhuonetta ja sen monitieteisyyttä

PBL etenee tiettyjen vaiheiden kautta Oppimisprosessi korostuu oppimissuoritusten sijaan Omien tietojen ja taitojen jatkuva arviointi Kommunikaatiotaitojen harjoittelu Aidot ongelmat lähtökohtana Opiskelijat työskentelevät n. 10 hengen ryhmissä. PBL-tutoriaali koostuu kahdesta tutoristunnosta. Istuntojen välillä opiskelijat etsivät tietoa omasta oppimistehtävästä, yksin tai pareittain

Roolit Kunkin tutoristunnon alussa valitaan : Puheenjohtaja Sihteeri Johtaa puhetta Vastaa aikataulusta Antaa puheenvuoroja kaikille Sihteeri Kirjoittaa/kokoaa muistiinpanot, järjestelee ryhmän ohjeen mukaan ideat… Tarkkailija/t Hiljaisia jäseniä Tarkkailija seuraa: koko ryhmän toimintaa, yhteisöllisyyttä, tasapuolisuutta keskustelun kuluessa, keskustelun sujumista ja eteenpäin menoa, uuden näkökulman tuomista, ryhmän tunnetiloja, roolien toteutumista, normirakennetta, motivoituneisuutta Tutor Ryhmän toiminnan asiantuntija Osallistuu keskusteluun vain, jos se on välttämätöntä (Konfliktitilanteissa tai kun keskustelu ei etene)

Ensimmäinen tutoristunto I. Lähtökohdan selventäminen, n. 10 min. Lähtökohta: kuva, case, tarina, virike Ei kysymysmuotoinen, mutta herättää kysymyksiä Sama virike voi johtaa eri ryhmissä erilaisiin kysymyksenasetteluihin Haasteellinen, mutta ei liian vaikea On pohjana tutkimuskysymykselle Annetun virikkeen pohjalta selvitetään käsitteet Tutorilta voi kysyä vaikeita käsitteitä Lähtökohta määritellään Jokainen ryhmän jäsen määrittelee lähtökohdan yhdellä lauseella. (yht. n. 5 min.) Ryhmäläiset tuovat esille: oman oppiaineen näkökulman, oman kokemushistoriansa, aikaisemmat opinnot (yhteys esim. kasvatuspsykologiaan) Tutor ei saa ohjailla liikaa, johdattelee sopivaan suuntaan vain tarvittaessa

II. Aivoriihi, 10-20 min. Mitä jo tiedän asiasta (aikaisemmat opinnot ja kokemukset jne.)? jokainen miettii ensin hetken itsekseen ja kirjaa ajatukset paperille ideat kerrotaan ja perustellaan vuoron perään sihteeri kokoaa ideat sellaisenaan taululle tms. niin, että kaikki näkevät ne ideoita ei kritisoida eikä analysoida kun toisten ideoista syntyy itselle uusia ideoita, pyydetään puheenjohtajalta puheenvuoroa ja lisätään uusia ideoita yhteiselle taululle

III. Ideoiden ryhmittely, 20 min. Muodostetaan ideoista ryhmiä Merkitään eri värein tai symbolein Jokainen opiskelija voi tässä vaiheessa korostaa itselleen tärkeitä ideoita samalla perustellen näkemyksiään muille Lopulta syntyy 4-6 erilaista ryhmää Ideoita ei vielä otsikoida tai nimetä

IV. Oppimistavoitteiden valinta, n. 20 min. Syntyneet ryhmät nimetään. Valitaan opiskelijaryhmän mielestä tärkein. Valitulle oppimistavoitteelle mietitään yhteinen nimittäjä, otsikko. Valittu ongelma/lähtökohta muotoillaan 1-2 mahdollisimman konkreettiseksi kysymykseksi. Lopputuloksena on siis koko ryhmälle yhteinen oppimistehtävä. 4. Sovitaan, miten edetään. Esim. jokainen ryhmän jäsen tutkii oppimistehtävän tiettyä osa-aluetta. Istuntojen välillä voidaan käyttää myös workmatesia tai sähköpostia kommunikaatioväylänä.

V Oppimistarpeet, n.20 min Mietitään yhdessä oppimistehtävää koskevat epäselvät asiat Mitä oikeastaan pitäisi oppia? Mistä löytyisi oleellista tietoa? Tutor voi kertoa mahdollisista tietolähteistä tai jakaa sopivaa materiaalia.

VI. Arviointi, n. 20-30 min. Tarkkailija antaa palautteen: Muut eivät saa kommentoida. Koko ryhmän toiminnasta Jokaisesta opiskelijasta erikseen Viimeisenä tutorille Jokainen opiskelija kommentoi sekä ryhmän että omaa työskentelyään. Lopuksi tutorin palaute istunnosta

VII. Itsenäinen opiskelu Erittäin tärkeä vaihe. Seuraavaan tutoristuntoon ei saa tulla valmistautumattomana! Jokaisen tuotos voi olla ”itsensä näköinen”

Toinen tutoristunto Etenee vaiheittain kuten ensimmäinen istunto, tilanteen mukaan soveltaen. Roolit vaihtuvat Tuotosten esittely Muodostetaan yhteenveto, suunnitellaan synteesi tuotosten ja kommenttien pohjalta. Siis käytäntö ja teoria yhdistetään. Lopputuotos voi olla visualisointi, käsitekartta, kirjallinen esitys tms. Tehtävän luonne ohjaa lopputuotoksen muodon valinnassa. Tuotos voi olla valmiina jo toisen istunnon lopussa. Tuotokset kootaan esim. harjoittelijoiden huoneeseen. Lopuksi puheenjohtajan johdolla arviointikierros toisesta istunnosta ja koko tutoriaalista.

Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista. puuttuu keskusteluun vain jos syntyy konflikti tai keskustelu ei etene. ohjaa tarkkailijaa palautteen antamisessa. Mahdolliset loukkaavat, negatiiviset palautteet on käsiteltävä heti. Istunnon arvioinnin lopussa (VI. Arviointi) oleva tutorin palaute on mahdollisimman positiivista. osallistuu tutoriaalin jälkeen palautekeskusteluun maililistalla pbltutorit@utu.fi. Vaihdetaan kokemuksia ja näkemyksiä.

Tutorin muistio Tutor voi varautua istuntoon tuomalla mukanaan paksuja liituvärejä, tusseja, A4-papereita etc. (esim. hylättyjä kopioita paperinkeräyslaatikoista!) aivoriihivaihetta varten. Tietysti myös liitutaulun/piirtoheittiomen käyttö ovat ok. Tutoristunnon alussa uuden tutorin ja opskelijoiden lyhyt esittely oppiaineittain. Nimilappujen käyttö toimii! Perustelluista syistä opiskelija voi olla poissa istunnosta (esim. sairaus; tutor hyväksyy/hylkää poissaoloselvityksen). Jos tutorin mielestä opiskelijan on sýytä suorittaa lisätehtäviä poissaolon vuoksi, niin tutor miettii ao. tehtävän sisällön ja muodon. Jos poissaolo on ensimmäisestä istunnosta, niin ao. opiskelija tietysti selvittää ja suorittaa muiden jäsenten avulla oppimistehtävän. Opiskelijoista, jotka eivät ole olleet kummassakaan istunnossa pitää neuvotella erikseen esim. Heli Ketovuoren (erityispedagogiikan lehtori), Annika Hongiston tai allekirjoittaneen kanssa Tutoristunnossa voi olla mukana myös ns. hiljainen tutor, joka on oppimassa metodin käyttöä. Hiljaiseksi tutoriksi kannattaa mennä erityisesti, jos ei ollut mukana koulutuksissa.

Tarkkailijan ohjeet Tarkkailija seuraa koko ryhmän toimintaa, yhteisöllisyyttä, tasapuolisuutta keskustelun kuluessa. keskustelun sujumista, eteenpäin menoa ryhmän tunnetiloja roolien toteutumista normirakennetta motivoituneisuutta Tarkkailijan palaute: Koko ryhmän toiminnasta Jokaiselle opiskelijalle erikseen Viimeisenä tutorille Ryhmän jäsenten palaute ryhmän ja omasta toiminnastaan Tutorin palaute ryhmän ja jäsenten toiminnasta.