OHJAUSTARPEEN ARVIOINTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Erilaisia ja samanarvoisia
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
10 vinkkiä voimaantumiseen
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Preppaus ENA 4.
KT Jukka Lerkkanen Tampere  Käsitteet  Opintojen keskeyttämiseen yhteydessä olevat tekijät  Päätelmät: Miten voimme ehkäistä opintojen.
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Nuoruus kehitysvaiheena
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
PALAUTE PIRKO:N TOISEN VUODEN OPISKELIJOIDEN OHJAUSTARVEARVION TULOKSISTA JUKKA LERKKANEN & RIITTA VIRTANEN.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Yhdessä vahvemmaksi kasvaminen
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
OIVA-Hanke Ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
OP
3 Minuudessa on kaksi puolta
Arvioinnista arkipäivää
Laaja-alainen arviointi
OP
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

OHJAUSTARPEEN ARVIOINTI TAUSTATEORIAT: CIP-pyramidi: Päätöksentekoon yhteydessä olevat sisällöt CASVE-kehä: Päätöksentekoprosessin kuvaaminen vaihteittain

OHJAUSTARVEARVIO (Lerkkanen, 2002) kysely, jonka avulla pyritään selvittämään, mitä opiskelija ajattelee koulutus- ja uravalinnastaan Kyselyssä analysoidaan opiskelijan ohjaustarpeiden määrää ja laatua sekä päätöksentekovalmiutta ja hänen elämäntilanteensa haastavuutta ohjaaja saa tuloksesta käsityksen siitä, kuinka paljon opiskelija tarvitsee henkilökohtaista tukea ja missä määrin hän kykenee omaehtoiseen informaation hankintaan auttaa kohdentamaan ohjausta, sitä eniten tarvitseville kehitetty ura-ajatusmittarista (Lerkkanen, 2002) ja CTI:stä (Career, Thought Inventory, Sampson ym. 1996)

OHJAUSTARVEARVIO (Lerkkanen, 2002) kyselyn tuloksena saadaan kokonaispistemäärä ja eri ulottuvuuksien faktoripistemäärät (osiopistemäärät) kokonaispistemäärä kuvaa ohjaustarpeen määrää osiopistemäärät kuvaavat ohjaustarpeen erilaisia ulottuvuuksia ja auttavat kohdentamaan ohjausta opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan kyselyn tuloksena saadaan selville ohjauksen tarve seuraaviin ulottuvuuksiin liittyen: päätöksenteon vaikeus sitoutumisen vaikeus ulkoinen vaikeus

OHJAUSTARVEARVIO kyselyn tuloksena saatava arvio ohjaustarpeesta on kolmiportainen: omaehtoinen ohjaus kevyesti tuettu ja lyhytkestoinen henkilökohtainen ohjaus henkilökohtainen ohjaus kyselyn väittämät on laadittu pääsääntöisesti negatiiviseen muotoon, koska ne ilmentävät koulutus- ja uravalintaan liittyviä haittaavia ajatuksia siksi esim. mukautetut opiskelijat tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta kyselyyn vastaamisessa, jotta ymmärtävät kysymykset oikein vastausvaihtoehdot: 0 = täysin eri mieltä, 1= eri mieltä, 2 = samaa mieltä, 3= täysin samaa mieltä

CIP -Pyramidi Cognitive information processing Toimeenpanoprosessien alue: Metakognitiot, esim. arviointi Päätöksentekotaitojen prosessoinnin alue: Casve- kehä Tiedollisten sisältöjen alue: - Tietoisuus mahdollisuuksista - Itsetuntemus

ITSETUNTEMUS tietoa ominaisuuksiasi eli itsetuntemusta realistinen käsitys omista ominaisuuksista, luonteenpiirteistä, taidoista sekä asioista, jotka koetaan arvokkaina muistot erilaisista elämäntapahtumista ja niihin liittyvistä tunteista Näistä muodostuu henkilökohtainen identiteetti laaja sisäinen malli, joka kertoo kuka ja millainen olet sisältää ammatti-identiteetin ts. käsityksen itsestä ”ammattilaisena

ITSETUNTEMUS tunnista asiat, joista: pidät (kiinnostukset) missä olet hyvä (taidot) ja mihin haluat kehittyä (ammatilliset pyrkimykset) sekä millaisia tuntemuksia asia sinussa herättää (tunteet vastaavissa tilanteissa aikaisemmin) Arvot motivoivat työskentelemään tavoitteen saavuttamiseksi etä- ja lähitavoitteet

TIETOISUUS MAHDOLLISUUKSISTA ammattitietoa ovat esimerkiksi osaamisvaatimukset, jotka liittyvät sinua kiinnostaviin tehtäviin Koulutustietoa ovat esimerkiksi olla selvillä siitä, millaisia koulutusmahdollisuuksia on tarjolla ja tietoa rahoitusmahdollisuuksista Mitkä ovat realistiset mahdollisuutesi? todistuksen arvosanat muu olosuhteet

CASVE -KEHÄ CASVE- kehä: Oivaltaminen Toimeenpano Jäsentäminen valitseminen Kiteyttäminen/ laajentaminen

CASVE –KEHÄ: OIVALTAMINEN ongelman määritteleminen: lähtötilanne tavoitetilanne ja näiden välinen kuilu oivaltamisessa on tärkeää tunnistaa ne tekijät, jotka ovat synnyttäneet halun tehdä koulutus- ja uravalintaratkaisun ohjauksessa tavoitteena ymmärtää tilanteessa vallitseva ongelma ja synnyttää vuorovaikutusta sen ratkaisemiseksi

CASVE –KEHÄ: JÄSENTÄMINEN yhdistetään em. itsetuntemus, tietoisuus mahdollisuuksista ja tavoitteet eli tilanteen ratkaisemisessa mahdollisuudet ja olosuhteet sekä omat ominaisuudet yhdistyvät merkitykselliseksi informaatioksi keskustellaan myös millä tavoin henkilön ajattelu ja tunteet ovat olleet yhteydessä hänen valintoihinsa ja miten henkilö on aikaisemmin tehnyt tärkeitä päätöksiä tietojen jäsentämisessä korostuu päätöksenteon vaikeus-faktori

CASVE –KEHÄ: KITEYTTÄMINEN/ LAAJENTAMINEN Kiteyttämistä tarvitaan, kun henkilöllä on liian monta hyvää vaihtoehtoa valittavanaan ohjauksessa tehdään vaihtoehtojen rajaaminen ja karsiminen muutamaan todennäköiseen vaihtoehtoon Päätöksenteossa voidaan törmätä myös tilanteeseen, jossa henkilö löytää vain vähän valinnan vaihtoehtoja ohjauksessa laajennetaan vaihtoehtojen määrää palaamalla ohjauksessa vaiheisiin itsetuntemus ja tietoa mahdollisuuksista Laajentaminen/ kiteyttäminen vaiheessa korostuu päätöksenteon vaikeus faktori

CASVE –KEHÄ: VALITSEMINEN valitsemisessa tehdään vertailua ja laitetaan vaihtoehdot paremmuusjärjestykseen arvioidaan kuinka kukin vaihtoehto mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen tavoitteena on, että laaditaan 2-3 toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa paremmuusjärjestykseen ohjauksessa arvioidaan, mitä hyötyjä ja haittoja valinnasta voi koitua henkilölle, hänen läheisilleen ja yhteiskunnalle valitsemisen vaiheessa korostuu ulkoinen vaikeus -faktori

CASVE –KEHÄ: TOIMEENPANO selvitetään kuinka valinnat voidaan toteuttaa ohjauksessa tehdään suunnitelma, jonka perusteella valinnat viedään käytäntöön samalla mietitään, kuinka suunnitelma toteutetaan käytännössä ja millaista sitoutumista toteuttaminen vaatii toteuttamisen vaiheessa korostuu sitoutumisen vaikeus-faktori

CASVE –KEHÄ: ARVIOINTI Toimeenpano Jäsentäminen valitseminen Kiteyttäminen/ laajentaminen

ARVIOINTI mukana päätöksentekoprosessissa kahdella tavalla prosessin aikana tehdään jatkuvaa arviointia siitä, millä tavalla henkilön sisäinen puhe, itsetietoisuus sekä tarkkailu ja kontrolli ovat yhteydessä päätöksen tekoon prosessin loppuvaiheessa käydään läpi, millaisten vaiheiden kautta valintakysymykset ja ohjaustarpeet ovat ratkenneet ohjauksessa käydään läpi, millaisten vaiheiden kautta ongelma ratkesi ja millä tavoin päätöksentekovalmiudet ja –taidot ovat kehittyneet tavoitteena itsesäätelytaitojen (=oman toiminnan ohjaamisen) kehittäminen

Kiitos!