Neuvottelemisesta Merja Hanhela.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristön analyysi
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Hyvää työpäivää!.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Tuokio puhe-esiintymis-taidoille
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
OHJAAMINEN.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Hyvän Työyhteisön Toimintaperiaatteet
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Kommunikaatio parisuhteessa
VUOROVAIKUTUS.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Muutoksen johtaminen Jukka Ahonen.
Suuttumuksen hallinta
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kyselylomakkeen tekeminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kotka Suomen Romanifoorumi.
LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Yhteistoiminnallinen kokous
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Hissipuheen anatomia Kuka olet ja mistä yrityksestä.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Auttava keskustelu
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Neuvottelemisesta Merja Hanhela

NEUVOTTELUN MÄÄRITELMÄ Neuvotteleminen on vuorovaikutusta, jolla pyritään ratkaisemaan osapuolten yhteinen ongelma Sopimisella pyritään sopimukseen Sopimus on sopimisen tai neuvottelun kirjattu tulos tai se, mitä on koettu sovituksi Suostumus tarkoittaa sopimusta, jos kukaan ei vastusta

Valmistaudu neuvottelemaan Kysy asiaan liittyvät 5 M ja K (Mitä, Missä, Milloin, Miten, Miksi ja Kuka) Perehdy asiaan laajasti (analysoi esim. toimintaympäristön sosiaaliset, lainsäädännölliset, taloudelliset, poliittiset ja teknologiset muutokset ja ympäristövaikutukset ) Selkeytä tavoitteesi etukäteen Muotoile tavoitteesi positiivisesti!

Valmistautuminen neuvotteluun Hyvät perustelut ovat tärkeämmät kuin hyvä neuvottelutaktiikka Jokainen toteuttaa omaa neuvottelutapaansa omista lähtökohdistaan käsin Huomaa oikea ajoitus: asiat on otettava puheeksi silloin, kun niihin voi vielä vaikuttaa

Neuvotteluepisodit Neuvottelut koostuvat episodeista Aluksi luodaan suhde ja käynnistetään neuvottelutoiminta Sitten esitellään kunkin osapuolen tavoitteet Muodostetaan yhteinen näkemys Jaksojen vaihtokohdat ovat käännekohtia ja vaikuttamisen hetkiä.

Vanha-aho - Mäkelä 2007

Valmistautuminen neuvotteluun Laadi pitkän tähtäimen strategia (vaihtoehdot, yhteistyön kehitys) Huomioi välittömät tavoitteesi, mutta ole avoin uusille ehdotuksille Neuvottele avoimesti, avoimuus luo luottamusta, edistää päämäärään pääsyä ja yhteistyötä Pelivara voi silti olla välttämätön Tulos vaikuttaa jälkitoimiin

Juuri ennen neuvotteluja Varmista faktat, tavoitteet ja taustatuki Valmistaudu olemaan läsnä tilanteessa, pohtimalla mukavassa asennossa silmät kiinni: Miltä keho tuntuu? Miltä muuten tuntuu? Mitä ajattelet? Missä olet? Totea tilanne, ravista se mielestäsi ja virittäydy olemaan läsnä neuvottelussa.

Erilaisissa neuvotteluissa erilaisia taitoja Valmistelussa joustavuus ja ideointi Ristiriitojen sovittelussa tarvitaan ideoita ja kykyä käsitellä tunteita Monimutkaisissa neuvotteluissa tarvitaan kykyä jäsennellä asiat Nopeus, valmistautuminen ja selkeä asioiden esittäminen ovat aina eduksi Aikapaineessa varottava hätävalheita, voi sanoa: ’en tiedä’

Neuvottelutaktiikat, positiiviset Asian käsittely: rajaus, järjestys, ... Johtamistapa: keskustelu, vaikuttaminen Luottamuksen rakentaminen Verkostoituminen, yhteinen hyöty Esisopimus, pakettiratkaisu, raamiratkaisu, osasopimus, sopimuksesta kiinnipitäminen Lakiin, lupauksiin, käytäntöihin vetoaminen Kriteereistä sopiminen Eri ratkaisuvaihtoehtojen tarjoaminen Aikatekijän yms. kautta kakun kasvattaminen

Neuvottelutaktiikat, negatiiviset Asian jäsentämisen eri tavat Painostaminen, uhkat, syyllistäminen Ajankäyttö, kiirehtiminen, viivyttely, ”viimeinen tarjous”, ylisuuret vaatimukset Sanaton viestintä, tunteet, vallankäyttö Argumentointi, epäoleellisuudet, tilastot Toissijaiset argumentit, henkilökohtaistamiset Neuvotteluongelman siirto, suurentelu, vähättely Mielistely, tunneilmaisut, uloskävelyt

Tiedottaminen tärkeää 5 M ja 1 K hyvä sääntö myös tiedottamiseen! Kerro asioista tasapuolisesti ja samalla tavalla kaikille Valmistaudu arvioimaan myös tiedonkulun prosessia Sähköisen tiedonkulun tukena muut menetelmät! (tiedotteet, keskustelut, ilmoitustaulut yms)

Jakamalla oikeaa tietoa edistät työyhteisösi oikeudenmukaisuutta Tieto rohkaisee jokaista toimijaa, kun uusi asia pelottaa ja jännittää Tieto asiasta ja myös toisten tunteista lisää yhteenkuuluvuutta Tunteiden käsittely ja kokemusten sanallistaminen tärkeää Tiedottamisen ohella tarvitaan keskustelutilaisuuksia Keskustelutilaisuuksissa luottamusmies paitsi levittää tietoa, myös kerää sitä.

Kerro työyhteisölle, mitä teet Kerro asioiden esilletulosta, etenemisestä ja päätöksistä Kerro missä onnistut, missä et Kerro mitä yritit saada aikaan, mitä esitit ja miksi Kun tietää, uskaltaa vaatia enemmän Kuuntele keskustelutilaisuuksissa aktiivisesti, kerro avoimesti

Haasteellisessa vuorovaikutukssan tarvitaan Kykyä kuunnella. Kuuntelijan pitäisi kerrata, mitä hän kuuli ja miten ymmärsi. Viestien vastaanottamista ja hyväksymistä.  Hyväksyminen eri asia kuin samaa mieltä oleminen. Aitoutta eli asia- ja tunnesisällön on oltava sopusoinnussa. Asia ilmaistaan sanoin, tunne keholla. Jos sana ja keho ovat ristiriidassa, viesti ei mene perille. 2.4.2017

Vuorovaikutuksesta ristiriitaan Ongelmat jäävät pinnan alle, jos kokemukset ristiriitojen asiallisesta käsittelystä puuttuvat. Ristiriitoihin on puututtava aktiivisesti ja viivyttelemättä - tarvittaessa esimiehiä, henkilöstöä ja luottamushenkilöitä on koulutettava. Vuorovaikutus muuttuu epäonnistuessaan ensin voimakkaasti kilpailevaksi ja sitten taistelevaksi . 2.4.2017

Miten ratkaista hankalia vuorovaikutustilanteita Kaikkia osapuolia on kuultava: puhutaanko edes samasta asiasta. Asiakasta kuultava, ja virheelliset tiedot oikaistava. Aluksi selvitetään, johtuuko konflikti väärinkäsityksestä, vääristä tiedoista, erilaisista tavoitteista vai siitä, että ongelmiin suhtaudutaan eri tavoin. Vältä voimakkaita ilmaisuja: pitää, täytyy, aina, ei koskaan, jokin ON näin tai miksi-kysymyksiä tai mutta -lauseita 2.4.2017

Palautteesta Palaute –sana epäselvä  Sovittava työyhteisöittäin, että: Kuka antaa palautetta? Mistä? Kenelle ja milloin? Missä ja miten? Palautetta annetaan vain asioista, joihin voi tai on voinut vaikuttaa. Negatiivisesta asiasta voi joskus tehdä esittäjän ”oman ongelman”, jolloin vältytään syyllistämiseltä. 2.4.2017

Miksi tänään tehtiin näin? Kollaboratiivinen oppiminen Tarkoittaa yhteisöllistä oppimista. Korostaa, että uutta tietoa rakennetaan yhdessä, sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Prosessissa ovat mukana tunteet, taidot ja tiedot, keskeistä on jokaisen osallisen halu ja kyky osallistua yhteiseen oppimisprosessiin.

Hyvää kotimatkaa! Mikäli jokin jäi askarruttamaan, ota yhteyttä: merja.hanhela@tjs-opintokeskus.fi