[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Advertisements

TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.

Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Leikki-iän tunteet.
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Osallisuus vammaissosiaalityössä
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Terveiset Yö-ryhmästä
Yhteinen keittiö -hanke
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Aikuisten kyselyn alustavia tuloksia
THL:n kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Lasten osallisuus vammaispalveluissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Nelli Lindroos, Rovaniemen kaupunki
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
VamO-hankkeen Rovaniemen alueellisen asiakasosallisuusryhmän tapaaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
1. Tunnistetaan kehittämistarpeet ja toimintaympäristö.
Muutoksen tuulet Eksoten alueella
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Esittely Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Puheenvuoromme perustuu samannimiseen teokseen:
RAI Espoossa
Case-työskentely Rovaniemellä
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Kotipolku Kotipolku tarjoaa viittomakielistä kotipalvelua pirkanmaalaisille kuulo- ja kuulonäkövammaisille asiakkaille heidän asuin- ja toimintaympäristöissään.
Esityksen transkriptio:

[‎15.‎5.‎2019 13:27] Katariina Kontu: Vammaisten henkilöiden ja heidän elämänsä yksilöllisyys edellyttää sosiaalityöltä taitoa ja mahdollisuutta muuntaa toimintatapojaan asiakas- ja tilannekohtaisesti. Rohkaisevaa on kuitenkin huomioida, että vastaajien tuomat kehittämisehdotukset ovat toteutettavissa. Tärkeintä on, että asiakkaan osallisuuteen kiinnitetään huomiota, se otetaan vakavasti ja työntekijän ja asiakkaan välinen yhteistyö on aitoa.    Kyselyraportti: OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ ON YHTEISTYÖTÄ – ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA VamO-hankkeessa toteutettiin kaksi valtakunnallista asiakaskyselyä; yksi suunnattiin aikuisille vammaissosiaalityön asiakkaille ja toinen lapsille ja heidän vanhemmilleen. Kyselyjen tarkoituksena oli selvittää vammaissosiaalityön hyviä käytäntöjä ja saada uusia ideoita asiakasosallisuuden vahvistamiseksi vammaissosiaalityössä. Kyselyjen perusteella kirjoitettiin raportti ”Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä – asiakkaiden kokemuksia”. Kyselyt toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä kesällä 2017. Aikuisten kyselyyn vastasi 449 henkilöä, lasten ja perheiden vastaukset koskivat 92 lasta. Aineiston analyysin toteutti viisi hanketyöntekijää. Vastaajien kehittämisehdotukset tiivistettiin osallisuutta lisääviksi vinkeiksi kunkin analyysiluvun loppuun. Julkaisu löytyy sähköisenä Laudasta osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-143-9 Julkaisun tiedot: Annina Heini & Liisa Hokkanen & Katariina Kontu & Katriina Kunttu & Nelli Lindroos & Heli Ronimus (2019): Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä – asiakkaiden kokemuksia. Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja. Tutkimusraportteja ja selvityksiä B 67. Lapin yliopisto. Rovaniemi. Asiakkaiden köydenvetoa vammaispalvelun palveluprosessin kehittämisen suunnista. Asiakkaiden kohdistamat odotukset vammaissosiaalityölle ja asiakastyön prosessille ovat eräänlaista köydenvetoa ristiriitaisiltakin vaikuttavien tavoitteiden ristiaallokossa. On tilanteita, joissa nopea kuulluksi tuleminen, arviointi, päätös ja toteutus tukee osallisuutta, kun toisessa tilanteessa vaihtoehtojen paneutunut punninta, ajan antaminen, kokeilut ja työntekijän valmius muuttaa sovittua luovat osallisuutta. Tiedon saannissa koettuja puutteita ei voida ratkaista vain tiedotuksen määrää lisäämällä, koska asiakkaat kaipaavat hyvin erilaista tietoa. Yksi haluaa organisoida oman palvelunsa mahdollisimman itsenäisesti, kun toinen toivoo työntekijän työstävän hänelle sopivat palvelut. Odotusten moninaisuus tekee näkyväksi vammaissosiaalityön vaativuuden. Vammaisten henkilöiden, heidän tilanteidensa, tarpeidensa ja tavoitteidensa moninaisuus vaatii palvelujen henkilökohtaistamista ja työntekijältä valmiutta harkintavallan käyttöön. Vammaissosiaalityöhön tarvitaan jatkossakin yksilö-, tilanne- ja palvelukohtaisesti joustavia toimintatapoja ja ratkaisuja. Kyselyssä esille nousseet asiat ovat toteutettavissa. Tärkeintä on, että asiakkaan osallisuuteen kiinnitetään huomiota, se otetaan vakavasti ja yhteistyö on aitoa. Poimintoja kyselyjen tuloksista Lasten kysely 57 % lapsista kertoi, että saa vaikuttaa asioihinsa huonosti tai melko huonosti. Kohtalaisena vaikutusmahdollisuuksiaan piti 30 % ja vain 13 % melko hyvänä tai hyvänä. Lapset haluavat tulla kuulluksi myös vammaissosiaalityössä. Lapset toivovat, että työntekijät käyttäisivät puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota. Lapset toivovat, että vammaissosiaalityön tapaamiset tapahtuisivat kotona tai muussa tutussa ympäristössä. Vuorovaikutuksen ja kohtaamisen tärkeys nousivat voimakkaasti esiin läpi kyselyn. Aikuisten kysely Yli 40% vastaajista koki osallisuuden omassa asiakasprosessissaan toteutuneen huonosti tai melko huonosti. Vammaissosiaalityön asiakasprosessilta toivottiin avoimuutta. Liiallinen byrokratia vaikutti kielteisesti osallisuuden kokemukseen. Työntekijöiltä odotettiin asiantuntemusta: laintuntemusta sekä ymmärrystä eri vammoista ja sairauksista ja niiden tuomista haasteista. Työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa tärkeäksi nähtiin työntekijän ystävällisyys, asiakkaan kuunteleminen, riittävä aika ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen. @VamOhanke VamO-hanke Innokylä: VamO-hanke www.ulapland.fi/FI/Kotisivut/VamO-hanke