Dialogisuus asiakastyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
Verkkovälitteinen asiakastyö Prosessien mallinnus.
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
SEINÄJOKI  VERKOSTOJEN MERKITYS JA DIALOGISUUDEN KOROSTAMINEN ILMESTYI VIRANOMAISKESKUSTELUIHIN VOIMAKKAAMMIN 1990-LUVULLA.  MISTÄ TÄHÄN.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
NEUVOLAN PERHETYÖ
Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Tupakoinnin lopettaminen
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät –hanke Keski – Pohjanmaan osakokonaisuus 05/ /2017 Hanketyöntekijät 40% + 40% työajalla Sosiaalityöntekijä.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
VÄISTÖ Väkivaltatyön käytännön toimintatapojen kehittäminen Itä- Suomessa.
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Nuorten osallisuus Ohjaamoissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Problematiikka Hakija ottaa paikan vastaan ja saa myöhemmin tiedon että on myös saannut mieluisampi paikka  vastaanottotieto ei voi muuttaa Hakija.
Työelämän uudet valvonnan muodot
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
Oulun asumisneuvontahanke
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Oulunkaaren toiminnallinen osakokonaisuus
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Senioreiden terveysresepti
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
ASIAKKAAT MUKANA SOTE-PALVELUJA KEHITTÄMÄSSÄ
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Palveluohjaaja on tavoitettavissa arkisin
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Voimasiskot Suomen NNKY-liitto.
Hanketoimijoiden tapaaminen Eterassa
koko aineisto löytyy myös Innokylän verstaalta
Tuetun päätöksenteon koulutus
SUMU RYHMÄ – SURUSSA MUKANA
Jatkettu väliraportin ja nykytilan työstämistä.
MIELI pt (personal trainer)
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Dialogisuus asiakastyössä Leena Lehtonen

Dialogisuus psykososiaalisessa tuessa Läpileikkaavina asioina asiakastyössä dialogisuuden perusperiaatteet: läsnäolo, arvostava kohtaaminen ja aktiivinen kuuntelu Mitä nämä käytännössä tarkoittavat? Miten työntekijä omaksuu lähestymistavan?

Tärkeitä elementtejä dialogisuudessa Sopii erityisesti ”muutostyöhön”. Yhdistettynä motivoivaan haastatteluun ja ratkaisukeskeisiin menetelmiin. Kiireettömyys. Asiakas on oman tilanteensa asiantuntija. Ratkaisuvaihtoehtoja mietitään yhdessä. Työntekijän on tärkeää pidättäytyä liian nopeilta johtopäätöksiltä. Hiljaiset hetket. Ei vastakkainasetteluja, ei syyllistämistä. Avoimet kysymykset. Toisen kokemusmaailman kautta ymmärtäminen. Luottamuksen syntyminen.

Menneisyyden käsittely Elämänhistorianäkökulma. Syyllisyyttä ja häpeää aiheuttavat asiat. Elämänkriisin tunnistaminen. Ei terapiaa. Miten mennyt vaikuttaa tähän hetkeen? Estääkö syyllisyys ja häpeä toimimasta? Onnistumiset elämässä.

Nykyhetki Suurimman huolenaiheen kuuleminen ja sen työstäminen. Vasta suurimman huolenaiheen purkamisen jälkeen tulee tilaa muille asioille. Asiakkaan elämäntilanteen kokonaisuus Ratkaisuvaihtoehtojen pohtiminen yhdessä. Ratkaisukeskeiset menetelmät. Step by step; askel askeleelta eteenpäin. Palvelusuunnitelmasta asiakkaan suunnitelmaan. Keitä muita tahoja tarvitsemme?

Tulevaisuus Toivon herääminen Tulevaisuuden suunnitelmat. Minä ansaitsen enemmän.

Dialogisuus verkostotyössä Kolmannen sektorin toimija/asumisen tukihenkilö saattaa joutua sovittelijan rooliin verkostossa. Tärkeää kuulla ja ymmärtää verkostoissa asiakkaan lisäksi myös muiden työntekijöiden näkökulmat ja sanoittaa tilannetta yhteisen ymmärryksen syntymiseksi. Liian isot verkostot.

Pohtimistehtävä Liian nopeilta johtopäätöksiltä pidättäytyminen

ysaatio.fi | m2kodit.fi Leena Lehtonen