Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Advertisements

Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Käyttösuunnitelma 2016 Karvinen Kuntastrategian painopistealueiden mukaiset toiminnalliset tavoitteet / Sivistystoimi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Pedagoginen kehittäminen
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Tervetuloa vanhempainiltaan!
TE1 Terveyden perusteet
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
MINÄKÖ VAPAAEHTOISTYÖHÖN LEMPÄÄLÄN KUNNAN VANHUSPALVELUIHIN?
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Lapsen mielenterveyden tukeminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Terveiset Yö-ryhmästä
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Osallisuuden toimintamalli
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa

Oppilashuolto Jokainen aikuinen koulussa osallistuu Tavoitteet: turvallinen oppimisympäristö mielenterveyden suojaaminen syrjäytymisen ehkäisy kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen Oppilashuoltoryhmä Koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä

Erilaisia tapoja tukea oppimista Eriyttäminen Ohjaajan tuki Tukiopetus Joustavat ryhmittelyt Kerhot Erityisopetus

Kolmiportainen tuki Erityinen Tehostettu Yleinen Varhainen vaikuttavuus Tarpeenmukaisuus Pedagoginen asiantuntijuus Moniammatillisuus Suunnitelmallisuus Joustavuus Jatkuvuus Erityinen Tehostettu Yleinen Lisääntyy Yksilöllisyys Erityispedagogisuus Pitkäjänteisyys Intensiivisyys

Alueelliset pienluokat Tehostetun ja erityisen tuen lapsille kun tuen tarve suurempi kuin yleisopetuksen luokassa voidaan tarjota Meidän alueella tällä hetkellä alueelliset pienluokat ovat Kaakkurin, Sarasuon ja Maikkulan kouluilla Alueelliset erityisryhmät Metsokankaan ja Kaakkurin kouluilla Kouluun ilmoittautumisen jälkeen hakeutuminen maaliskuun loppuun mennessä → keskustelut päiväkodissa

Mitä kotonakin voisi harjoitella? Pysähtyy kuuntelemaan ohjeita ja noudattaa niitä Terveelliset elämäntavat: ravinto, lepo, liikunta Pienet vastuu-tehtävät Harjoittelee pienten pettymysten sietämistä KOULULAINEN Harjoittelee pukeutumaan ja ruokailemaan omatoimisesti Opettelee ottamaan toiset huomioon ryhmässä Kertoo asioista ja häntä kuunnellaan