RYHMÄTYÖTAIDOT Ryhmät kehittyvät tiettyjen vaiheiden kautta:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Toimintaohjeet opelle
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Katso Aitolasta lisää:
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
RYHMÄ.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Minä oppijana 1 ov..
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Oriveden Kokoomus ry Seurakuntavaaleja vietetään vasta syksyllä, mutta jo alkuvuodesta on tehty päätöksiä koskien esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkoja.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Avaimia itsensä valmentamiseen
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
VUOROVAIKUTUS.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen sisällön jäsentäminen sisällön kohdistuvuus kuulijakuntaan esityksen havainnollisuus ja ymmärrettävyys.
Toimintaohjeet opelle
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Yhteistoiminnallinen kokous
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
IDEA! Hyvinvointiklinikka
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
10 HYVÄKSI KOETTUA KEINOA LOPPUUN PALAMISEN EDISTÄMISEKSI
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

RYHMÄTYÖTAIDOT Ryhmät kehittyvät tiettyjen vaiheiden kautta: muodostusvaihe kuohuntavaihe sopimisvaihe hyvin toimivan ryhmän vaihe lopetusvaihe

Ryhmän muodostuminen Alussa jäsenet etsivät omaa paikkaansa ryhmässä. Ryhmän toiminnan tavoitetta selvitetään. Pelisäännöt alkavat hahmottua. Ryhmä tuntuu turvalliselta ja yleensä ilmapiiri on myönteinen.

Kuohuntavaihe Yksilöt haluavat erottautua ryhmässä. Konfliktitilanteita, tyytymättömyyttä ja pettymystä ryhmää kohtaan. Kuohunta esiintyy passiivisuutena tai kritiikkinä.

Sopimisvaihe Ryhmän jäsenet hyväksyvät toisensa. Ryhmähenki muotoutuu. Syntyy yhteenkuuluvuuden tunne. Erilaisuus hyväksytään. Konfliktitilanteita vältetään. Ryhmän pelisäännöt selkeytyvät. Ryhmä pyrkii yhteistoimintaan.

Hyvin toimiva ryhmä Resursseja hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Ryhmä toimii kokonaisuutena tavoitteen suuntaisesti. Ryhmä osaa ratkaista ristiriitatilanteet.

Lopetusvaihe Ryhmä lopettaa toimintansa ja jäsenet hyvästelevät toisensa. Monet tuntevat haikeutta yhteisen toiminnan päättyessä. Ryhmän lopetus kannattaa tehdä konkreettisesti, minkä jälkeen jäsenet voivat siirtyä seuraaviin ryhmiin.

Tärkeitä taitoja ryhmässä kuuntelemisen taito empatia avoimuus toisten arvostaminen palautteen vastaanottaminen ja antaminen kyseleminen (asioiden varmistaminen) toisten rohkaiseminen

Tärkeitä asioita ryhmätyön onnistumisen kannalta luottamuksellisuus sitoutuneisuus luovuus yhteistyön voima erilaisuus voimavarana näkökulmien rikkaus

Mikä on sinun roolisi ryhmässä? Mieti rooliasi!

Loukkaantuva Tällaisia piirteitä on henkilöllä, joka ei loukkaannu kovin helposti: ei etsi yksimielisyyttä muiden kanssa kokee ristiriitatilanteet haasteellisina ja näkee ne mahdollisuutena oppia uutta on innostunut vaihtamaan erilaisia näkemyksiään ja mielipiteitään ei välitä vaikka muut olisivat eri mieltä hänen kanssaan. Tällaisia piirteitä on helposti loukkaantuvalla henkilöllä: pyrkii usein yksimielisyyteen haluaa elää sopusoinnussa ympäristönsä kanssa yrittää välttää tilanteita ja ihmisiä, jotka aiheuttavat ristiriitoja pahoittaa mielensä, jos muut ovat eri mieltä kuin hän.

Jos arvioit itsesi helposti loukkaantuvaksi, muista että kun muut ovat eri mieltä kanssasi, se ei tarkoita, että he olisivat sinua vastaan asioista voi olla erilaisia mielipiteitä ja usein niin onkin yritä kysymällä selvittää perustelut, miksi muut ovat toista mieltä anna asioiden ja mielipiteiden kiistellä keskenään äläkä välitä siitä, kuka ne on esittänyt.

Dominoiva Tällaisia piirteitä on henkilöllä, jolle dominoivuus ei ole tyypillistä: ei yleensä muodosta asioista vahvaa mielipidettä on mieluummin hiljaa kuin äänessä ei erityisemmin pidä väittelytilanteista ymmärtää, että asioihin on monta näkökulmaa luopuu helposti omasta näkemyksestään. Tällaisia piirteitä on dominoivalla henkilöllä: omaa usein vahvan mielipiteen haluaa aina saada äänensä kuuluviin nauttii erilaisista väittelytilanteista yrittää vakuuttaa muille, että juuri hän on oikeassa puolustaa lujasti näkemystään pyrkii suostuttelemaan muut oman näkemyksensä puolelle.

Jos arvioit itsesi dominoivaksi, voit olla ryhmällesi hyödyksi, kun kerrot ja perustelet omat ideasi pysähdyt välillä kuuntelemaan myös muita kysyt muiden mielipiteitä ja ideoita yrität selvittää, miksi toiset ovat eri mieltä kanssasi opettelet neuvottelemaan muiden kanssa.

Tällaisia piirteitä on henkilöllä, joka ei ole kannustava: tekee oman osansa ryhmässä, mutta ei ole kiinnostunut, miten muut selviytyvät ei ole ensimmäinen henkilö, jolle tullaan kertomaan huolista ei kysy ryhmän muilta jäseniltä, miten he voivat ei jaa rohkaisevia kommentteja ympärillä oleville ihmisille. Tällaisia piirteitä on kannustavalla henkilöllä: haluaa edistää ryhmän toimintaa pitää yllä ryhmänsä yhteisöllisyyttä helpottaa ryhmän keskustelua rohkaisee jäseniä antamaan oman panoksensa ryhmän hyväksi kannustaa muita jaksamaan myös vaikeiden tilanteiden yli on aina valmis auttamaan, kun huomaa, että joku tarvitsee apua.

Jos tunnet olevasi kannustava henkilö, muista että ryhmäsi tarvitsee sinun kannustustasi, jotta se saavuttaisi sille asetetut tavoitteet olet monelle henkinen tuki ja sinulle halutaan uskoutua tukemalla toisia autat kaikkien ryhmän jäsenten työtä edistät luottamuksen syntymistä ryhmään, kun itse olet luottamuksen arvoinen.

Tällaisia piirteitä on henkilöllä, joka ei mukaudu kovin helposti: vaatii pitkään suostuttelua, jotta vaihtaisi mielipidettään haluaa lujasti pitää kiinni omasta näkemyksestään kritisoi usein ryhmän tekemiä päätöksiä hyväksyy lopulta vastahakoisesti ryhmän päätöksen. Tällaisia piirteitä on mukautuvalla henkilöllä: kuuntelee tarkkaan, mitä kerrottavaa muilla ryhmän jäsenillä on on altis vaihtamaan näkemyksensä yhtenäiseksi muiden mielipiteiden kanssa hyväksyy helposti ryhmän tekemät päätökset ja sitoutuu noudattamaan niitä vähentää ryhmän sisäisiä ristiriitoja sopeutuu ryhmän käytäntöihin.

Jos arvioit itsesi mukautuvaksi, muista että omasta näkemyksestä ei pidä luopua liian helposti mielipidettä kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun siihen todella on aihetta voit vaatia perusteluja, miksi sinun pitäisi vaihtaa näkökulmasi johonkin toiseen mukautuminen on järkevää silloin, kun siihen on olemassa hyvät perustelut.

Tällaisia piirteitä on henkilöllä, joka ei ole halukas jakamaan tietämystään: ei yleensä mielellään kerro, mitä hän ajattelee pelkää muiden käyttävän hyväksi hänen antamiaan tietoja ajattelee, että hänelle on henkilökohtaista etua siitä, kun muut eivät tiedä, mitä hän tietää ja ajattelee. Tällaisia piirteitä on tietämystään jakavalla henkilöllä: jakaa avoimesti tietojaan ja tarjoaa osaamistaan ryhmän hyväksi tekee piilossa olevaa tietoa näkyväksi kertomalla, mitä itse tietää ja ajattelee on yhteistyöhaluinen ja haluaa, että ryhmä menestyy haluaa edesauttaa myös ryhmän jäsenten henkilökohtaisia saavutuksia.

Jos tunnet olevasi tiedon jakaja, muista että ryhmäsi tarvitsee menestyäkseen kaltaisiasi avoimia ihmisiä antamalla oman tietämyksesi ja taitosi ryhmän yhteiseksi voimavaraksi edistät merkittävästi ryhmän toimintaa kun kaikki tietämys ensin jaetaan, sitten voidaan alkaa rakentamaan jotakin uutta ja luovaa.

Tällaisia piirteitä on henkilöllä, joka ei vetäydy: hyväksyy itsensä sellaisena kuin on ei useinkaan jää sivustakatsojaksi ei vetäydy syrjään väittelytilanteista on sitä mieltä, että ristiriidat on tehty ratkaistavaksi erimielisyydet eivät ahdista häntä kertoo muille ajatuksensa ja ideansa auttaakseen ryhmän työtä ja ristiriitojen selvittämistä. Tällaisia piirteitä on vetäytyvällä henkilöllä: on usein sivustakatsoja haluaa välttää ihmisiä, joiden kanssa voi syntyä erimielisyyksiä pitää ajatuksensa ja ideansa omana tietonaan, jos luulee muiden olevan eri mieltä saattaa verkossa käydä lukemassa muiden viestejä, mutta ei itse osallistu yhteiseen työskentelyyn eikä lähetä omia puheenvuoroja.

Jos arvioit itsesi vetäytyväksi, muista että antamalla oman panoksesi edistät ryhmän toimintaa kun hyväksyt itsesi, silloin ryhmän jäsenetkin hyväksyvät sinut.