Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Advertisements

Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Yhteistoimintalaki Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 2007/334 Aalto-yliopisto Juhani Kauhanen
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Ammatillisen koulutuksen reformi
Arvioijien päivityskoulutus
Yhteistyösopimuksen laadinta
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
UUDENMAAN TE-TOIMISTO Palkkatuki
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Työelämäosaajana OKM.
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Kun hoitolaitos/lääkäri laskuttaa hoitokäynnin.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ammatinen koulutus uudistuu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Esteellisyys KA-työryhmissä
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Työn muodot Työsopimuksen ehdot
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
HALLITUKSEN PÄÄASIALLISET TEHTÄVÄT
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Esteellisyys KA-työryhmissä
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Karvi arviointitiedon tuottajana
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Allergia- ja Astmaliitto
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Tietosuoja-asetus ja Finna
Osaamisen ennakointifoorumi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa Jaana Villikka-Storm Opetushallitus 22.1.2018

Työelämätoimikuntien rooli Työelämätoimikuntien tehtävää, toimivaltaa ja vastuita määrittelevät ammatillisesta koulutuksesta annettu laki (531/2017) ja asetus (673/2017) Lainsäädäntö korostaa työelämän roolia ammatillisen koulutuksen kehittämisessä ja laadun varmistamisessa Tarkoituksena varmistaa, että: työ- ja elinkeinoelämä sekä opiskelijat voivat luottaa osaamisen arvioinnin ja myönnettävien tutkintojen laatuun ja turvataan opiskelijoiden yhdenvertainen asema 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikuntien asettaminen ja kokoonpano Opetushallitus asetti 39 toimikuntaa vuosille 2018-2020 Toimikuntiin nimitettiin yhteensä 328 jäsentä - 6-9 jäsentä/toimikunta Edustavat työnantajia (104 hlöä) työntekijöitä (104 hlöä) opetusalaa (100 hlöä) ja itsenäisiä ammatinharjoittajia (20 hlöä), jos se on ko. alalla tyypillistä 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikuntien kokoonpano Toimikuntien kokoonpanossa huomioitu asiantuntemus kattaa laajasti toimikunnan toimialaan kuuluvat tutkinnot edustaa työelämän toimijoita koulutuksen järjestäjien tasapuolinen osallistuminen ruotsin kielen osaaminen sukupuolten tasa-arvonäkökulma 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnat Toimikunnat toimivat Opetushallituksen yhteydessä Kullekin toimikunnalle määrätty sen toimialaan kuuluvat tutkinnot Joillekin toimikunnille määrätty erityistehtäviä Jäsenet toimivat virkavastuulla (hallintolaki 27-29 §) Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat työelämän edustajia Opetushallituksen yhteydessä toimiva sihteeristö vastaa toimikuntien sihteerin tehtävistä varmistaa yhtenäiset menettelyt mm. arvioinnin oikaisuissa ja lausuntomenettelyissä tukee toimikuntien työtä 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnan tehtävät (laki 53172017 ja asetus 673/2017) Osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistamiseen seuraamalla valtakunnallista palaute-, seuranta- ja arviointitietoa tekemällä vierailukäyntejä näyttöympäristöihin tuottamalla vuosittain tietoa näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadusta omalla toimialalla Toimittaa tiedot havaitsemistaan puutteista OKM:lle Antaa pyynnöstä lausuntoja koulutuksen järjestäjäkohtaisesti tutkinnoittain eriytyvistä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmista OKM:lle 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnan tehtävät (laki 53172017 ja asetus 673/2017) Osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa tekemällä Opetushallitukselle aloitteita toimialansa tutkintorakenteen tai tutkintojen perusteiden kehittämiseksi antamalla lausuntoja toimialansa tutkintoja koskevasta tutkintorakenteen muutosesityksestä ja tutkinnon perusteluonnoksesta. osallistumalla oman toimialansa tutkintojen perusteiden toimeenpanon seurantaan silloin, kun seurantaa tehdään toimikunnan osaamis- ja toimialalla 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnan tehtävät (laki 53172017 ja asetus 673/2017) Käsitellä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 55 §:ssä tarkoitetut tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt Tutkintokoulutuksen opiskelija voi pyytää asianomaiselta työelämätoimikunnalta kirjallisesti oikaisua arvioijien tekemään arvioinnin tarkastamista koskevaan päätökseen oikaisua on pyydettävä 14 vrk:n kuluessa päätöksen tiedoksisaannista Jos arviointi on ilmeisesti virheellinen työelämätoimikunta voi määrätä uuden arvioinnin perustelluista syistä edellyttää järjestäjää asettamaan uudet arvioija 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnan tehtävät Edellä olevasta poikkeavat eritystehtävät Käsitellä oikaisupyynnöt, kun ne koskevat 13 §:n 2 momentissa tarkoitettuja yhteisiä tutkinnon osia tai niiden osa-alueita (Kasvatus- ja ohjausalan työelämätoimikunta) Käsitellä oikaisupyynnöt, kun ne koskevat sellaisia tutkinnon osia, jotka voivat tutkinnon perusteiden mukaisesti kuulua useaan eri tutkintoon ja opiskelija suorittaa vain tutkinnon osan tai osia. (toistaiseksi ei kohdennettu tietylle toimikunnalle) 02/04/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnan tehtävät (laki 53172017 ja asetus 673/2017) Vastata kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain 15 §:ssä tarkoitetun kokeen järjestämisestä ja valvonnasta sekä mainitun lain 5 §:n 3 momentissa tarkoitetun todistuksen antamisesta (Kuljetusalan työelämätoimikunta) 02/04/2019 Opetushallitus

Kiitos! Opetushallitus 02/04/2019