Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
Advertisements

Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
Psyykkinen itsesäätely
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Nuorisotyö hyvinvoinnin rakentajana - yksilöjen ja yhteisöjen näkökulma. Tomi Kiilakoski Allianssi Hyvinvointifoorumi
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Opetusteknologia. Kysymykset Voisitko kertoa työstäsi? Kytöharju työskentelee Tampereen yliopiston tietohallinnossa. Onko työsi mielestäsi mielenkiintoista?
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Pedagoginen kehittäminen
Tietomallit digiaikaan
Tervetuloa Innokylään
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
TE3 HYVINVOINTITEKNOLOGIA
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
2. tieto osana maailmankuvaa
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Osakeyhtiön oikeudellinen riskienhallinta corporate governance, yritysetiikka, juristi  “When written in Chinese, the word crisis is composed of two characters.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Terveiset Yö-ryhmästä
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Ajanhallinta opiskelussa
ETSIVÄN NUORISOTYÖN KÄSIKIRJA
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Meneillään oleva tutkimustoiminta/Mari Kivistö
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
ARKI NÄPPÄRÄSTI HALTUUN- Neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten palveluiden kehittäminen Lohjalla ALKUTILANNE 1/2017 Mitä palveluita Lohjalla on nepsy-
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Kunnallinen nuorisotyö –näkökulmia
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa Tomi Kiilakoski

Muutokset: teknologia ja digitaalisuus ( piirros Marika Tervahartiala) Kännykkä 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Lähtökohta Martin Heidegger (1954) aikamme ei ole teknologinen aikakausi sen takia, että se on koneen aikakausi. Päinvastoin, aikamme on koneen aikakausi sen takia, että se on teknologinen aikakausi. Uudelleenmuotoillen: Kulttuurimme ole digitaalinen aikakausi Internetin vuoksi, vaan se on Internetin aikakausi sen vuoksi, että se on jo lähtökohtaisesti digitaalisen teknologian aikakausi. 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Teknologia arkea rakentavana puitteena Nykyelämää ei voi ymmärtää ilman teknologiaa – teknologia ja sosiaalinen kietoutuvat yhteen ja vaikuttavat toisiinsa Kaplan (2009): Mistä tahansa löydämme ihmisiä, löydämme suhteita teknologioihin; mistä tahansa löydämme teknologiaa, löydämme suhteita ihmisiin Vuorovaikutus, rakastuminen, ostokset, työnteko, harrastukset ovat teknologiaan sidoksissa olevia aktiviteetteja 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Teknologia arkea rakentavana puitteena Nykyelämää ei voi ymmärtää ilman teknologiaa – teknologia ja sosiaalinen kietoutuvat yhteen ja vaikuttavat toisiinsa Kaplan (2009): Mistä tahansa löydämme ihmisiä, löydämme suhteita teknologioihin; mistä tahansa löydämme teknologiaa, löydämme suhteita ihmisiin Vuorovaikutus, rakastuminen, ostokset, työnteko, harrastukset ovat teknologiaan sidoksissa olevia aktiviteetteja 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Kankea määritelmä nuorisotyölle (Kiilakoski 2013) Nuorisotyö on tavoitteellista kasvatuksellista toimintaa, joka rakentaa prosesseja, joiden varassa nuorisotyön tavoitteiden on mahdollista toteutua. 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Digitaalisen nuorisotyön paikka? Työmuoto = vastaus kysymykseen, mitä nuorisotyö tekee? Työmenetelmä = vastaus kysymykseen, miten nuorisotyö tekee? Työkalu = yksittäinen työvaihe työmenetelmässä? (Kiilakoski, Kinnunen & Djupsund 2015. Miksi nuorisotyötä tehdään?) 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Nuorisotyön pilarit (Torbjörn Forkby) Kulttuurinen pilari: toimintojen pitäisi huomioida nuorten esteettiset tarpeet ja auttaa ilmaisemaan itseään. Demokraattinen pilari: toimintojen pitäisi vahvistaa kokemusta toimijuudesta sekä opettaa, miten muutoksia saadaan aikaan Pedagoginen pilari: toimintojen pitäisi tukea nuoren kasvua ja vahvistaa hänen kykyjään,. 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Taustaksi: Ruotsi (Torbjörn Forkbyn mukaan) 4. Terveydellinen pilari: Toimintojen tulisi tukea nuorten terveyttä. 5. Sosiaalipoliittinen pilari: Toimintojen pitäisi estää sosiaalisia ongelmia. Yhteenvetäen: nuorisotyön toiminnot yhdistävät yksilöllistä yhteisölliseen, ja ulottuvat minäkuvan vahvistamisesta yksilön rakenteellisten suhteiden vahvistamiseen. 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Suhdenäkökulma Nuorisokasvatus on nuoren itseilmaisun, itsetunnon, itsen hyväksymisen tai itseksi tulemisen tukea. Nuorisokasvatus on nuorten suhteiden tukemista: Nuorten suhde toisiin nuoriin Nuorten suhde luotettaviin aikuisiin (sukupolvisuhteet) Nuorten suhde palvelujärjestelmään ja rakenteisiin Nuorten suhde alueeseen ja lähiympäristöön Nuorten suhde yhteiskuntaan Nuoren suhde globaaliin maailmaan ja luontoon 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Eri kestoisia toimintoja Lyhytkestoiset prosessit (tuntien tai muutaman päivän mittaiset) Viikkoja kestävät prosessit Kuukausia kestävät prosessit Vuosia kestävät prosessit 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Sanomiset Tekemiset Suhteet Käytäntöarkkitehtuurin idea (Kemmis & Grootenboer 2008; Kemmis 2015) Sanomiset Tekemiset Suhteet

Olennaiset kysymykset ovat pedagogisia, eivät teknologisia Tärkein kysymys on, mitä välineellä halutaan saavuttaa: Millaista oppimista tai toimintaa sen avulla on tarkoitus tukea? Millaista vuorovaikutusta halutaan vahvistaa ? Miten teknologian käyttö liittyy tavoitteisiin? Onko se työkalu vai työmenetelmä? Onko sen tehtävä luoda uutta tai korvata vai täydentää? Millaisen prosessin osa se on? 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Toiminnan taju 22.2.2019 Tomi Kiilakoski

Kommentteja, Vaaroja: prosessia ei saa mystifioida -> Ajatus siitä, että prosessi itsessään tuottaisi väistämättä hyviä tuloksia. Vrt. brittikuvio Nuorisotyöntekijä ”sissisoturina” nuorten puolella aikuisyhteiskuntaa ja muuta pahaa vastaan. –> Prosessi on hyvä, jos se kytkeytyy organisaation tavoitteisiin´. Arviointinäkökulma: Logbok yhtenä tapana arvioida nuorisotyötä. Tarvitaan kvantitatiivisia, luotettavia ja vertailukelpoisia mittareita. Mittarit mittaavat useimmin tuotoksia, mutta eivät niinkään sitä, mitä nuorisotyössä tapahtuu tai mitä vaikutuksia siellä tapahtuu. Tarvittaisiin myös mittareita, joiden avulla kuvata prosesseja. Mutta miten kuvata niitä prosesseja, jotka eivät ole nuorisotyön kannalta toivottavia tai jotka eivät vastaa nuorisotyöntekijöiden ihannekäsitystä. 22.2.2019 Tomi Kiilakoski