Opettajan pedagoginen ajattelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ops seminaari Askola.
Advertisements

MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 4/5 Ohje: voit liikkua esityksessä eteen- tai taaksepäin napsauttamalla sivun alareunassa olevaa nuolta Tämän esityksen on.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Tervetuloa koulutukseen!. Lankarulla-piiri 1.Mikä asia on jäänyt erityisesti mieleen koulutuksesta? 2. Millä sanalla kuvailisit koulutusta?
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Sirpa Salo-Saari Oppimatkalla ammattilaiseksi. Sirpa Salo-Saari Ammatillinen kehittyminen TAHTO TIEDOTUSKOROHKEUSKOKEMUSITSETUNTEMUSHARJOITTELUOPISKELU.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tietoturva ja tietosuoja Mikael Kivelä, kasvatustieteen laitos.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira Pirjo Korpela
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Hyvinvointiraportti-hanke
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
7. Hyvä ohjelmointitapa..
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Opintopsykologi Katja Hietanen
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
A2-kieli-info.
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Pedagoginen ajatuskoe
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
3.lk vanhempainilta.
Ajanhallinta opiskelussa
SOPIMUSEHDOT.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Kaveritaidot.
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Radikalisoitumisen ehkäisy oppilaitoksissa
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Opettajan pedagoginen ajattelu Opettajan tekemät ratkaisut ja valinnat opetusprosessin aikana tilanteiden ratkaiseminen intuition/järkeilyn avulla (kokemus lisää intuitiota) kokonaisuuden hahmottaminen lisää opettajan itsenäisyyttä

Suunnitteluvaihe Mistä lähden liikkeelle? Mitä haluan oppilaiden oppivan seuraavaksi? Miksi se on tärkeää? Seuraavalla tunnilla käsitellään tämä asia. Millä tavalla opetan sen parhaiten? / Millä tavalla oppilaat oppivat parhaiten? Missä järjestyksessä esittelen sisällöt? Mitä oppilaat jo osaavat? Miten voin hyödyntää sitä uuden asian opiskelussa? Miten osallistan oppilaat asian käsittelyssä? Minulla on käytettävissä tämä materiaali. Siinä on seuraavaksi tämä asia ja nämä menetelmät. Käytänkö niitä? Mitä vaikeuksia ennakoin (esim. eriyttämisessä)? Miten varaudun niihin?

Opetustapahtuma Mitä ratkaisuja ja valintoja teen? Tuntuuko järkevältä edetä suunnitelman mukaan vai muutanko sisältöjen käsittelyjärjestystä tai menetelmää? Mitä teen tässä tilanteessa (oppilaat eivät motivoidu, häiriköintiä, oppilaat innostuvat täysin toisesta aiheesta)? Ymmärtävät oppilaat asian? Osaavatko he paremmin / huonommin kuin tiesinkään? Käsittelenkö suunnittelemani sisällön vai palaanko taaksepäin / menen eteenpäin? Miten hyödynnän ilmennyttä osaamista? Miten eriytän? Huomaanko kaikki oppilaani? Tarvitseeko joku lisää tukea? Pitääkö esiintymiseni ja puheeni olla selkeämpää / hauskempaa / jämäkämpää?

Tunnin jälkeen Reflektointia Oppivatko oppilaat käsiteltävän asian? Jos eivät, miksi eivät oppineet? Pitääkö sisältöä opiskella vielä lisää? Miten? Arvioinko oppilaiden oppimista oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti? Olivatko tunnilla tekemäni ratkaisut toimivia vai olisiko pitänyt tehdä jotain toisin? Miksi ne toimivat / eivät toimineet? Lähestyivätkö oppilaat asiaa aivan toisesta näkökulmasta, joka oli minulle vieras? Miten voisin hyödyntää tätä näkökulmaa jatkossa? Oliko käsiteltävä sisältö sittenkään tärkeä? Pitäisikö keskittyä toisiin asioihin? Mitä minun pitää oppia lisää? / Mitä tietoja tai ajattelutapojani minun pitää tarkistaa? Miten tuin opettajana kaikkia oppilaitani yksilöinä? Miksi joku oppilaistani herätti minussa vaikeita tunteita? Mitä arvoja opetustapani ja puheeni välitti oppilaille? Ovatko oppilaiden kotona vallitsevat arvot erilaisia? Miten ratkaisen tämän ristiriidan? Mitä opin tänään oppilailtani?