Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Mitä luvassa 2016 ja 2017? Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto Ammatillisen koulutuksen seminaari, Seinäjoki
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Yhteistyösopimuksen laadinta
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Työelämäosaajana OKM.
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Ammatinen koulutus uudistuu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Saavutettavuusvalvonta
Yhteiset tutkinnon osat
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
KEIJO KEIJO
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Karvi arviointitiedon tuottajana
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Osaamisen ennakointifoorumi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit  Työelämätoimikuntien perehdyttäminen ja järjestäytymiskokoukset Leena Koski

Laadunhallinta (sis. laadunvarmistus) Koulutuksen laatua varmistetaan ja kehitetään: kansallinen tasolla Työelämätoimikunnat koulutuksen järjestäjän tasolla. 16/02/2019 Opetushallitus

Laadunhallinta kansallisella tasolla Lait ja asetukset Tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa Tutkintojärjestelmä (ml. tutkintojen perusteet) Rahoitusjärjestelmä ml . vaikuttavuusrahoitus ja seurantajärjestelmät Työelämätoimikunnat Kansallinen arviointi Tuki koulutuksen järjestäjien laadunhallintaan, ammatillisen koulutuksen laatustrategia, laatupalkinto, vertaisarviointikriteerit jne. 16/02/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikunnat, L 120 § 1) osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistamiseen ja toimittaa tiedot havaitsemistaan puutteista opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä pyynnöstä antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle lausuntoja koulutuksen järjestäjäkohtaisesti tutkinnoittain eriytyvistä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmista; 2) osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa; ja 3) käsitellä 55 §:ssä tarkoitetut tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt. 16/02/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikuntien rooli laadunhallinnassa Laadun varmistaminen osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistamiseen (ml. tietojen toimittaminen ja lausunnot) erilaiset seurantajärjestelmät, palautteet ja arvioinnit OKM, OPH, koulutuksen järjestäjät, työelämä Laadun kehittäminen/parantaminen edistää laadun kehittämistä toimittamalla tietoa havaitsemistaan puutteista ja pyynnöstä lausuntoja osaamisen arviointisuunnitelmista. 16/02/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikuntien rooli laadunhallinnassa OKM, OPH, koulutuksen järjestäjät osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen yhteistyössä OKM:n ja OPH:n kanssa. 16/02/2019 Opetushallitus

Koulutuksen järjestäjän vastuu Koulutuksen järjestäjä vastaa viime kädessä koulutuksen laadusta ja laadun jatkuvasta parantamisesta ja toiminnan asiakaslähtöisyydestä. Koulutuksen järjestäjä päättää toimintajärjestelmästä /laadunhallintajärjestelmästä. Toimintajärjestelmiä/laatujärjestelmiä päivitetään parhaillaan vastaamaan uutta lainsäädäntöä ja muita normeja. 16/02/2019 Opetushallitus

Koulutuksen järjestäjän arviointi ja laadunhallinta Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida järjestämiään tutkintoja, koulutusta ja muuta toimintaa sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Koulutuksen järjestäjä vastaa järjestämiensä tutkintojen, koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja laadunhallinnan jatkuvasta parantamisesta. Koulutuksen järjestäjän on myös säännöllisesti osallistuttava ulkopuoliseen toimintansa ja laadunhallintajärjestelmiensä arviointiin sekä julkistettava järjestämänsä arvioinnin keskeiset tulokset. 16/02/2019 Opetushallitus

Osaamisen arviointi, L 53 § Arvioijat arvioivat opiskelijan osaamisen tutkinnon tai koulutuksen osittain sekä yhteisten tutkinnon osien osalta osa-alueittain. Osaamisen arvioinnin perusteella arvioijat antavat ammatillisten tutkinnon osien, yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden sekä valmentavan koulutuksen osien arvosanat osaamisen arviointiasteikon mukaisesti. Osaamisen arviointiasteikosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. Koulutuksen järjestäjä laatii osana laadunhallintajärjestelmäänsä suunnitelman osaamisen arvioinnin toteuttamisesta tutkinto- tai koulutuskohtaisesti. Sisällön minimivaatimuksia ollaan määrittämässä (OKM/OPH). 16/02/2019 Opetushallitus

Järjestämislupahakemukseen liitettävät asia-kirjat ja selvitykset, A 7 § Jos hakijana on taho, joka ei ole aiemmin järjestänyt ammatillista koulutusta, lupahakemuksessa on 1 ja 2 momentissa edellytetyn lisäksi esitettävä: 6) suunnitelma yhteistyöstä työ- ja elinkeinoelämän ja muiden ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 124 §:ssä tarkoitettujen tahojen kanssa; ja 7) suunnitelma ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 126 §:ssä tarkoitetuksi laadunhallintajärjestelmäksi ja laadunhallinnan jatkuvaksi parantamiseksi. Järjestämislupaa voidaan muuttaa tai se voidaan peruuttaa tietyin edellytyksin, laki 29 §. 16/02/2019 Opetushallitus

16/02/2019 Opetushallitus

Leena Koski Leena.koski@oph.fi puh. 029 533 1106 Kiitos! Leena Koski Leena.koski@oph.fi puh. 029 533 1106